• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Kopplingsbyte?

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Hej, jag vänder mig än en gång till expertisen här i klubben med en fråga som rör min Burstner i690, 2005, 2,8JTD.

Bilen har gått 8600 mil och i det senaste upplever jag att kopplingen tar ojämnt/hugger på ettan och mest på tvåan i samband med uppstart, när lamellerna griper tag i varandra.

Jag har fått offert från Autoexperten i Göteborg på 15 000 kr för byte av lameller och urtrampningslager, vilket känns rätt ok (efter byte av remmar för 8 000 kr…).

Men jag är osäker på om det verkligen är kopplingen som felar. Det märks inget under körning, bilen drar fint i backar utan att slira eller hacka. Ingen lukt av slitna lameller. Backa går utan problem. Hackandet uppstår mest när jag lagt in 2-an och släpper upp pedalen, särskilt om vägen lutar lite uppåt.
Efter några sekunder så känns allt normalt igen.

Kan det möjligtvis vara något annat som ger detta symptom?

Jag kan förstås höra med verkstaden och be att någon gör ett körprov inför ett ev byte, men vill ändå höra med erfarna husbilsägare här.

Är det någon som känner igen detta och är det inte lite tidigt att redan vid 8 600 mil byta koppling?
Bilen väger 4 ton och det kan säkert slita en del på kopplingen men jag tycker att det borde märkas även under körning?

Har för avsikt att sälja bilen till våren,
men inte med en ev sliten koppling.

Tacksam för ev tankar.
Mvh
Dan i Västra Frölunda.
C487036E-3681-4518-9FD2-A4E3E9B239F9.jpeg
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.824
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej, jag vänder mig än en gång till expertisen här i klubben med en fråga som rör min Burstner i690, 2005, 2,8JTD.

Bilen har gått 8600 mil och i det senaste upplever jag att kopplingen tar ojämnt/hugger på ettan och mest på tvåan i samband med uppstart, när lamellerna griper tag i varandra.

Jag har fått offert från Autoexperten i Göteborg på 15 000 kr för byte av lameller och urtrampningslager, vilket känns rätt ok (efter byte av remmar för 8 000 kr…).

Men jag är osäker på om det verkligen är kopplingen som felar. Det märks inget under körning, bilen drar fint i backar utan att slira eller hacka. Ingen lukt av slitna lameller. Backa går utan problem. Hackandet uppstår mest när jag lagt in 2-an och släpper upp pedalen, särskilt om vägen lutar lite uppåt.
Efter några sekunder så känns allt normalt igen.

Kan det möjligtvis vara något annat som ger detta symptom?

Jag kan förstås höra med verkstaden och be att någon gör ett körprov inför ett ev byte, men vill ändå höra med erfarna husbilsägare här.

Är det någon som känner igen detta och är det inte lite tidigt att redan vid 8 600 mil byta koppling?
Bilen väger 4 ton och det kan säkert slita en del på kopplingen men jag tycker att det borde märkas även under körning?

Har för avsikt att sälja bilen till våren,
men inte med en ev sliten koppling.

Tacksam för ev tankar.
Mvh
Dan i Västra Frölunda.
Visa bilaga 230147
Hugger den mest vid regn väder. Endel kopplingar är känsliga för fuktigt väder....
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.280
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ta först reda på om du överhuvud taget har dubbelmassesvänghjul.

Av din beskrivning kan jag inte komma på något som åtgärdar problemet utan att ta ner kopplingen.
Gör man det ser man vad som är fel och behöver bytas.

Någon med mer Fiat vana än jag kanske kan ge er synkunkt på detta?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Verkar som fjädrarna i lamellcentrum som gett upp, är nog bara att byta koppling skulle jag tro. Har du felet i svänghjulet får du oljud o vibrationer på tomgång vilket inte verkar vara problemet i detta fall.
 

Micke063

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
35983
Medlemskap
2023
Till 99% säkerhet så säger jag att det är dags att byta koppling, har arbetat på Citroën tidigare i många år och det där är något jag känner igen från Jumperbilarna av den årsmodellen. (Jumper likvärdig med Ducato)
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Ta först reda på om du överhuvud taget har dubbelmassesvänghjul.

Av din beskrivning kan jag inte komma på något som åtgärdar problemet utan att ta ner kopplingen.
Gör man det ser man vad som är fel och behöver bytas.

Någon med mer Fiat vana än jag kanske kan ge er synkunkt på detta?
Tack, så är det nog. Kanske inte så mycket extra arbete (kostnad) att åtgärda om packning skulle läcka som Mikael föreslår, när kopplingen ändå tas ner.
Tack igen. Det blir byte.
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Till 99% säkerhet så säger jag att det är dags att byta koppling, har arbetat på Citroën tidigare i många år och det där är något jag känner igen från Jumperbilarna av den årsmodellen. (Jumper likvärdig med Ducato)
Tack, provkörde i dag och det känns allt som om kopplingen behöver bytas och om det skulle läcka olja via packning så kan man förhoppningsvis byta den också.
Det blir byte
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Till 99% säkerhet så säger jag att det är dags att byta koppling, har arbetat på Citroën tidigare i många år och det där är något jag känner igen från Jumperbilarna av den årsmodellen. (Jumper likvärdig med Ducato)
Tack, provkörde i dag och det känns allt som om kopplingen behöver bytas och om det skulle läcka olja via packning så kan man förhoppningsvis byta den också.
Det blir byte
Hej igen, ditt resonemang verkar logiskt. Känner du till om det är omfattande och därmed kostsamt att, utifrån vad Mikael S skriver om ev olja på lamellerna, byta vevaxeltätningen i samband med kopplingen, eller om det kräver åtkomst på annat sätt?
(Har noterat att 6 ”ringar” oljenivå, på panelen, har gått ner till 4 på ca 500 mil) möjligen beroende på vevaxeltätningen?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Då är frågan om packboxen i växellådan är lika tokigt monterad som i de äldre bilarna.
Den är monterad från insidan i växellådan. Då måste lådan loss och en total molekyl demontering av innanmätet behövs vad jag vet för att byta packboxen.

Igensatt vevhusventilation i motorn kan orsaka att packboxarna läcker.
En översy av den skadar inte då och då.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Då är frågan om packboxen i växellådan är lika tokigt monterad som i de äldre bilarna.
Den är monterad från insidan i växellådan. Då måste lådan loss och en total molekyl demontering av innanmätet behövs vad jag vet för att byta packboxen.
Hej, ja jag tänkte på det när jag skrev.... Men ville inte "strö salt i såren".
Ja när allt innehåll i lådan ligger på bänken och växellådshuset är helt tomt så börjar man med att montera en ny packbox inifrån huset, därefter ett kullager och sedan fortsätter man med ytterligare ca. sjuttiofem delar ovanför den.... Toppen vad tänkte konstruktören på.... eller rättare sagt varför tänkte inte konstruktören alls. Jag vet inte om det hängde med genom alla generationers lådor, men inte omöjligt. Det är väl sådant som även kan få den största motståndaren till rinnande packboxtätning på burk/flaska att i alla fall försöka.
Men bara 8600mil stämmer dåligt med saboterande oljeläckage kanske, samt att det studsar mest när man lägger i tvåans växel för att fortsätta axa.
Jag tror att det sitter "vanlig" koppling så länge 2.8 med tillhörande växellåda fanns, men kan ha fel, Fiat har blandat rätt mycket vid/innan modellbyten.

M.v.h. JANKRO.
 

Dan Österlund

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22854
Medlemskap
2024
Hej, ja jag tänkte på det när jag skrev.... Men ville inte "strö salt i såren".
Ja när allt innehåll i lådan ligger på bänken och växellådshuset är helt tomt så börjar man med att montera en ny packbox inifrån huset, därefter ett kullager och sedan fortsätter man med ytterligare ca. sjuttiofem delar ovanför den.... Toppen vad tänkte konstruktören på.... eller rättare sagt varför tänkte inte konstruktören alls. Jag vet inte om det hängde med genom alla generationers lådor, men inte omöjligt. Det är väl sådant som även kan få den största motståndaren till rinnande packboxtätning på burk/flaska att i alla fall försöka.
Men bara 8600mil stämmer dåligt med saboterande oljeläckage kanske, samt att det studsar mest när man lägger i tvåans växel för att fortsätta axa.
Jag tror att det sitter "vanlig" koppling så länge 2.8 med tillhörande växellåda fanns, men kan ha fel, Fiat har blandat rätt mycket vid/innan modellbyten.

M.v.h. JANKRO.
Får hoppas på det bästa, men visst låter det trist och salt…men det är som det är.
Om så är fallet så får kostnaden avgöra om bilen skall repareras eller…
 
Toppen