• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla upp med landström vid varje ställplats?

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Hej, jag har funderat mycket över AGM batteri lösningen i min 2019 Weinsberg 600 DQ plåtis.
Ni erfarna här, vad har ni för tankar?

Jag har två lite slitna AGM Running Bull 95 Ah bodelsbatterier (595 01), uppskattar de till ca 80% av nykapaciteten baserat på att de verkar ligga på 12,7-12,8 V efter jag laddat några dagar och mätt vilospänningen. Tror AGM ska ligga uppåt 12,9 V vid full kapacitet? Det gör de sällan.

Weinsbergs manöverpanel indikerar allt 2/3 batterikapacitet vid full laddning. Vilket verkar stämma med mina mätningar. Förra ägaren har nog verkligen använt batteriet, inte kopplat in sladden hela tiden, vilket jag kan tycka är helt i sin ordning.

Laddningen vid uttag görs av en CBE, CB516. Den är ok men fläktarna går högljutt ibland.
Laddning under körning körs av en victron orion-tr smart 12/12-30a.

Den största förbrukaren är Kompressorkylskåp. Värmepannan är en Truma 4 gas.


Kanske kan några av er mer erfarna ge era synvinklar på min närmast filosofiska fråga? Vad är poängen med att hela tiden koppla upp sig på stolpe som jag ser så många andra göra för jämnan?

Det är klart, det sliter mer att använda på batterierna, men är det inte det dom är till för?

Jag kan erkänna, jag har blivit lat. Jag tycker oftast att det är smått meningslöst att koppla upp på landström hela tiden, speciellt nu på sommaren. Rätt skönt om jag kommer sent till en ställplats och åker tidigt eller om vädret är dåligt att jag slipper hålla på med kablarna. Det blir mer frihetskänsla utan kablarna, heller inte jobbigt om jag vill flytta bilen.
Nu på sommaren har jag kört både 2 och 3 dygn utan koppla in ström. Ibland kör jag längre sträckor och ibland kortare, då DC-DC laddaren laddar batterierna (ca 30 A/h.

Enligt Banner ska batterierna alltid laddas när de når 12,5 V i spänning för att inte ta skada. Vilket är opraktiskt eftersom de nästan direkt trillar ner dit. Nu i sommar när jag har kört utan att koppla in sladden har spänningen gått ner under 12V några gånger. Intressant är också att Weinsbergs kontroll panel aldrig går ner på rött när spänningen är runt 12V. Alla till förbrukare i bilen verkar dessutom ha tolerans att köras på spänning strax under 12VV utan att jag märkt någon skillnad i funktion.

Lite filosofiskt/cyniskt har jag tänkt att jag "använder" en stor kapacitet av batterierna så länge det går bra och sen byter jag från AGM till Litium.


Jag tycker liksom att begagnade AGM batterier har en inbyggd problematik att bara 50% av kapaciteten kan utnyttjas.

Snuttar vi för mycket med våra batterier och använder dom inte?

Weinsberg manöverpanel.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag köpte en digitalmätare på Biltema fungerar alldeles utmärkt med belysning så man vet alltid direkt hur bobatterierna mår. Lite pengar och enkel inkoppling.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
I sommar med nya bilen har vi för första gången skippat elstolpen om det inte ingår i priset. I vår 4:e Liner finns det solceller på 1040W, Lithiumbatterier på 800 Ah. samt 90 A Ladning från bilgenerator när motorn går. I reserv finns ett elverk som ger 4000 W via en 150 A batteriladdare. Detta gör att vi har blivit oberoende av elstolpar. Mycket bra så här långt. Tyvärr tror jag de flesta försäljare inte har kunskapen att rekommenderar en sådan här uppsättning för att de tror att kunden backar.
Kan ni då köra värme/ varmvatten samt kyl på el? Det är ju de stora förbrukarna.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Om man inte har taket fullt med solceller och massor av batterier, utan en mer normal vagn så kopplar man in sig främst för att inte köra slut på gasen. I sommar hade jag husbilen vid sommarstugan (utan elstolpe) som extra sovrum. Kylen drog en P11 på 15-20 dagar. Med tanke på hur varmt det var gick nog värmen bara någon enstaka natt, men en normal sommar gissar jag att man kanske klarar sig ca 10-12 dagar på en P11 med matlagning etc. Dels är det en kostnad (kom till Norrland och betala 547 kr för en P11...) och dels är det ett besvär att jaga reda på gasolen och byta flaska.

Med 200 W solceller och ett 100 Ah batteri kom jag aldrig ner under 12,5 volt med TV, dator, router och mobilladdning.
Hej !
Byt dina gasolflaskor på byggmax. Lätt att hitta och betydligt billigare. Det dyraste hittills 319:- för en pk 10.
BBa
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Tack för många svar, det är såklart bra med sladd för både ekonomi, komfort och batterier som ständigt ska hållas över 50%.

För min del handlar det inte om pengar, jag kan stå på el-plats ofta utan att ansluta för att jag gillar platsen. Är det ok? Orkar helt enkelt inte dra kabeln för bara en övernattning och inget jobb vid avfärd.

Men frågan är lite filosofiskt med att husbilar för en massa pengar (ibland 1 miljon eller mer) inte klarar ett dygn utan att koppla in på stolpe, är inte det klent av tillverkarna att sätta så klena elförsörjningssystem som standard? Som många av sen åtgärdar med bättre batterier och solceller om vi inte har det som standard.
Det är ju lite fascinerande att det ska behövas så mycket sladdar.
Hej !
Jag klarar fyra dygn utan vidare med standardbatterier. Har inga planer på solceller efter som jag inte behöver dem. Jag tror att många monterar solceller för att det enligt gängse uppfattning är ett måste. Själv kopplar jag till stolpe vår och höst när det behövs värme.
PÅ 60-70 övernattningar per år förbrukas ca 5st pk10.
BBa
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej, jag har funderat mycket över AGM batteri lösningen i min 2019 Weinsberg 600 DQ plåtis.
Ni erfarna här, vad har ni för tankar?

Jag har två lite slitna AGM Running Bull 95 Ah bodelsbatterier (595 01), uppskattar de till ca 80% av nykapaciteten baserat på att de verkar ligga på 12,7-12,8 V efter jag laddat några dagar och mätt vilospänningen. Tror AGM ska ligga uppåt 12,9 V vid full kapacitet? Det gör de sällan.

Weinsbergs manöverpanel indikerar allt 2/3 batterikapacitet vid full laddning. Vilket verkar stämma med mina mätningar. Förra ägaren har nog verkligen använt batteriet, inte kopplat in sladden hela tiden, vilket jag kan tycka är helt i sin ordning.

Laddningen vid uttag görs av en CBE, CB516. Den är ok men fläktarna går högljutt ibland.
Laddning under körning körs av en victron orion-tr smart 12/12-30a.

Den största förbrukaren är Kompressorkylskåp. Värmepannan är en Truma 4 gas.


Kanske kan några av er mer erfarna ge era synvinklar på min närmast filosofiska fråga? Vad är poängen med att hela tiden koppla upp sig på stolpe som jag ser så många andra göra för jämnan?

Det är klart, det sliter mer att använda på batterierna, men är det inte det dom är till för?

Jag kan erkänna, jag har blivit lat. Jag tycker oftast att det är smått meningslöst att koppla upp på landström hela tiden, speciellt nu på sommaren. Rätt skönt om jag kommer sent till en ställplats och åker tidigt eller om vädret är dåligt att jag slipper hålla på med kablarna. Det blir mer frihetskänsla utan kablarna, heller inte jobbigt om jag vill flytta bilen.
Nu på sommaren har jag kört både 2 och 3 dygn utan koppla in ström. Ibland kör jag längre sträckor och ibland kortare, då DC-DC laddaren laddar batterierna (ca 30 A/h.

Enligt Banner ska batterierna alltid laddas när de når 12,5 V i spänning för att inte ta skada. Vilket är opraktiskt eftersom de nästan direkt trillar ner dit. Nu i sommar när jag har kört utan att koppla in sladden har spänningen gått ner under 12V några gånger. Intressant är också att Weinsbergs kontroll panel aldrig går ner på rött när spänningen är runt 12V. Alla till förbrukare i bilen verkar dessutom ha tolerans att köras på spänning strax under 12VV utan att jag märkt någon skillnad i funktion.

Lite filosofiskt/cyniskt har jag tänkt att jag "använder" en stor kapacitet av batterierna så länge det går bra och sen byter jag från AGM till Litium.


Jag tycker liksom att begagnade AGM batterier har en inbyggd problematik att bara 50% av kapaciteten kan utnyttjas.

Snuttar vi för mycket med våra batterier och använder dom inte?

Visa bilaga 215159


Hej Jontes,
När vi talar om energikällor och energiförbrukare i husbilar så finns det inte 2st husbilar som går att jämföra beroende på ett flertal faktorer som påverkar ifall vi "måste, bör, vill, kan" ansluta oss till 230V-stolpen.

Vill man verkligen veta detta så måste man samla in några uppgifter om sitt eget system angående energiförbrukare/energikällor/behov.

Det finns en mycket användbar formel i videon i länken från JonasS, AC på batteridrift som inte bara gäller AC,
utan även annan utrustning som kräver en inverter =230V
En viktig sak som nämns i videon är att när vi pratar om energiförbrukning eller energikällor är att just att använda storheten Wh=energi på förbrukning, och inte felaktigt Ah som är en enhet för elektrisk laddning i t.ex ett batteri.

Till din fråga om poängen med att koppla upp sig, det kan bero på typ 1000 orsaker, t.ex. värme, kyla, andra stora förbrukare, laddning m.m.
Ingår el när jag betalar för en plats så brukar jag koppla in mej för värme/kyla.
 
Senast ändrad:

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Vi kopplar upp oss för ev elvärme, kaffebryggare etc om anslutningen är nära. Eftersom vi har solceller o bra batterier ansluter vi normalt inte laddning med ”landanslutning”. Orsaken är att vi anser att risk för överladdning av batterierna föreligger.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
På Premiumbilar används nog idag främst Mastervolt Easy View 5. Även Tyska Buttner har också bra mätare.
Hejsan, ja det finns ju, eller har kommit väldigt många, troligen jättebra avancerade nyare varianter både till båtar, husbilar och inte minst äventyrsbilar som från början är gjorda för att kunna vara helt självförsörjande och då behöver full precision på mätningen som kanske även är inkopplad för att styra energikällor för automatisk inkoppling m.m.
Om man sedan vill kunna klicka sig genom uppgifterna på en liten display, eller i telefonen och hur avancerade uppgifter man tycker sig behöva beror ju mycket på hur man kommer att använda sin bil och hur mycket tekniknörd man är :msn_tongue:, men bara att man vet och förstår sig på uppgifterna, och får dem med skaplig noggrannhet även på en enkel original som har bra funktioner är ju till mycket hjälp.
Sedan har det ju här diskuterats förr att när man köper både ny eller beg. husbil så borde nog firmorna ställa upp med bättre info/utbildning om funktioner än att bara visa var lysknappen och tanklocket sitter.

Men fortfarande gäller ju även i alla varianter att inte någon (både privat eller firmor) har varit där och kopplat in extra förbrukning eller extra laddning på fel ställe i förhållande till mätshuntar m.m. så inte den "saken" kommer med i beräkningen av innehåll i batteribanken.

M.v.h. JANKRO.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
tycker det är jättebra med solceller och sladdar som mäter hit och dit och stora batteribankar som de flesta tycks ha ? då borde det ju finnas ett eluttag ledigt för oss som önskar det ? men likt förbannat så är det alltid upptaget ? men då kanske man kan få koppla upp sig hos grannen eftersom han kan ju inte lagra energin i alla fall ?
 
Toppen