• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla upp med landström vid varje ställplats?

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Hej, jag har funderat mycket över AGM batteri lösningen i min 2019 Weinsberg 600 DQ plåtis.
Ni erfarna här, vad har ni för tankar?

Jag har två lite slitna AGM Running Bull 95 Ah bodelsbatterier (595 01), uppskattar de till ca 80% av nykapaciteten baserat på att de verkar ligga på 12,7-12,8 V efter jag laddat några dagar och mätt vilospänningen. Tror AGM ska ligga uppåt 12,9 V vid full kapacitet? Det gör de sällan.

Weinsbergs manöverpanel indikerar allt 2/3 batterikapacitet vid full laddning. Vilket verkar stämma med mina mätningar. Förra ägaren har nog verkligen använt batteriet, inte kopplat in sladden hela tiden, vilket jag kan tycka är helt i sin ordning.

Laddningen vid uttag görs av en CBE, CB516. Den är ok men fläktarna går högljutt ibland.
Laddning under körning körs av en victron orion-tr smart 12/12-30a.

Den största förbrukaren är Kompressorkylskåp. Värmepannan är en Truma 4 gas.


Kanske kan några av er mer erfarna ge era synvinklar på min närmast filosofiska fråga? Vad är poängen med att hela tiden koppla upp sig på stolpe som jag ser så många andra göra för jämnan?

Det är klart, det sliter mer att använda på batterierna, men är det inte det dom är till för?

Jag kan erkänna, jag har blivit lat. Jag tycker oftast att det är smått meningslöst att koppla upp på landström hela tiden, speciellt nu på sommaren. Rätt skönt om jag kommer sent till en ställplats och åker tidigt eller om vädret är dåligt att jag slipper hålla på med kablarna. Det blir mer frihetskänsla utan kablarna, heller inte jobbigt om jag vill flytta bilen.
Nu på sommaren har jag kört både 2 och 3 dygn utan koppla in ström. Ibland kör jag längre sträckor och ibland kortare, då DC-DC laddaren laddar batterierna (ca 30 A/h.

Enligt Banner ska batterierna alltid laddas när de når 12,5 V i spänning för att inte ta skada. Vilket är opraktiskt eftersom de nästan direkt trillar ner dit. Nu i sommar när jag har kört utan att koppla in sladden har spänningen gått ner under 12V några gånger. Intressant är också att Weinsbergs kontroll panel aldrig går ner på rött när spänningen är runt 12V. Alla till förbrukare i bilen verkar dessutom ha tolerans att köras på spänning strax under 12VV utan att jag märkt någon skillnad i funktion.

Lite filosofiskt/cyniskt har jag tänkt att jag "använder" en stor kapacitet av batterierna så länge det går bra och sen byter jag från AGM till Litium.


Jag tycker liksom att begagnade AGM batterier har en inbyggd problematik att bara 50% av kapaciteten kan utnyttjas.

Snuttar vi för mycket med våra batterier och använder dom inte?

Weinsberg manöverpanel.jpg
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Jag vet bara att i spanien kostade en fylld flaska 14 Eu 2020 värmen via gas blev halva priset ca. Men i Sverige beskattas det renaste bränslet som finns samma eller mer än bensin. En riktig miljöinsats kan man tycka fast åt fel håll. Har man ett gammalt kylskåp måste man använda ström batterier räcker inte eller gas som fungerar bäst när det fungerar.
Om du i stället kör på GLP i Spanien så kostar gasen bara hälften av det du skrev.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Hej, jag har funderat mycket över AGM batteri lösningen i min 2019 Weinsberg 600 DQ plåtis.
Ni erfarna här, vad har ni för tankar?

Jag har två lite slitna AGM Running Bull 95 Ah bodelsbatterier (595 01), uppskattar de till ca 80% av nykapaciteten baserat på att de verkar ligga på 12,7-12,8 V efter jag laddat några dagar och mätt vilospänningen. Tror AGM ska ligga uppåt 12,9 V vid full kapacitet? Det gör de sällan.

Weinsbergs manöverpanel indikerar allt 2/3 batterikapacitet vid full laddning. Vilket verkar stämma med mina mätningar. Förra ägaren har nog verkligen använt batteriet, inte kopplat in sladden hela tiden, vilket jag kan tycka är helt i sin ordning.

Laddningen vid uttag görs av en CBE, CB516. Den är ok men fläktarna går högljutt ibland.
Laddning under körning körs av en victron orion-tr smart 12/12-30a.

Den största förbrukaren är Kompressorkylskåp. Värmepannan är en Truma 4 gas.


Kanske kan några av er mer erfarna ge era synvinklar på min närmast filosofiska fråga? Vad är poängen med att hela tiden koppla upp sig på stolpe som jag ser så många andra göra för jämnan?

Det är klart, det sliter mer att använda på batterierna, men är det inte det dom är till för?

Jag kan erkänna, jag har blivit lat. Jag tycker oftast att det är smått meningslöst att koppla upp på landström hela tiden, speciellt nu på sommaren. Rätt skönt om jag kommer sent till en ställplats och åker tidigt eller om vädret är dåligt att jag slipper hålla på med kablarna. Det blir mer frihetskänsla utan kablarna, heller inte jobbigt om jag vill flytta bilen.
Nu på sommaren har jag kört både 2 och 3 dygn utan koppla in ström. Ibland kör jag längre sträckor och ibland kortare, då DC-DC laddaren laddar batterierna (ca 30 A/h.

Enligt Banner ska batterierna alltid laddas när de når 12,5 V i spänning för att inte ta skada. Vilket är opraktiskt eftersom de nästan direkt trillar ner dit. Nu i sommar när jag har kört utan att koppla in sladden har spänningen gått ner under 12V några gånger. Intressant är också att Weinsbergs kontroll panel aldrig går ner på rött när spänningen är runt 12V. Alla till förbrukare i bilen verkar dessutom ha tolerans att köras på spänning strax under 12VV utan att jag märkt någon skillnad i funktion.

Lite filosofiskt/cyniskt har jag tänkt att jag "använder" en stor kapacitet av batterierna så länge det går bra och sen byter jag från AGM till Litium.


Jag tycker liksom att begagnade AGM batterier har en inbyggd problematik att bara 50% av kapaciteten kan utnyttjas.

Snuttar vi för mycket med våra batterier och använder dom inte?

Visa bilaga 215159
I sommar med nya bilen har vi för första gången skippat elstolpen om det inte ingår i priset. I vår 4:e Liner finns det solceller på 1040W, Lithiumbatterier på 800 Ah. samt 90 A Ladning från bilgenerator när motorn går. I reserv finns ett elverk som ger 4000 W via en 150 A batteriladdare. Detta gör att vi har blivit oberoende av elstolpar. Mycket bra så här långt. Tyvärr tror jag de flesta försäljare inte har kunskapen att rekommenderar en sådan här uppsättning för att de tror att kunden backar.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Om du i stället kör på GLP i Spanien så kostar gasen bara hälften av det du skrev.
Jag antar du menar gas som man fyller på den fasta flaskan med. Och jo den är billigare men har du boat in dej på en camping med förtält och liknande blir det lite jobbigt att krångla sig iväg och fylla enklare att dra flaskan med campingens kärra till husbilen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Första gången jag körde söderut hade jag 75w solpanel enkel regulator och ett äldre 100ah biltemabatteri. Använde ingen elplats trots att det regnade 3 veckor på vägen till spanien. Förstod inte vitsen med det hade gasol till värme och kyl och lampor och dator tog inte mycket. Inte förrän långt senare fattade jag att många husbilar tog ganska mycket ström och gas. Det var den överlägsna isoleringen som gjorde sitt och frånvaron av elektronik.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det ligger nog lite i också att det kan kännas lite mer "manligt" och mer riktig camping att inte koppla in sig på elnätet. På nåt vis är man ju heller inte riktigt fri från moderskeppet (infrastrukturen) med sin husbil om navelsträngen sitter inkopplad.
Säger jag som oftast trycker i sladden direkt. Mer kanske av vana och bekvämlighet än av absolut behov.

Vi använder med ytterst få undantag inte 230V, dels för att vi inte behöver, dels för att ofta finns det inte på de platser som vi gillar, även på platser där det i övrigt finns 230V hittar vi av någon anledning dit där det inte finns? :) Och jag tycker faktiskt att det på något sätt stör frihetskänslan som jag gillar med husbilen att "förtöja" den med en lina/kabel..?! :wideeyed:
 
F

F.d. 22252

Guest
Hej, jag har funderat mycket över AGM batteri lösningen i min 2019 Weinsberg 600 DQ plåtis.
Ni erfarna här, vad har ni för tankar?

Jag har två lite slitna AGM Running Bull 95 Ah bodelsbatterier (595 01), uppskattar de till ca 80% av nykapaciteten baserat på att de verkar ligga på 12,7-12,8 V efter jag laddat några dagar och mätt vilospänningen. Tror AGM ska ligga uppåt 12,9 V vid full kapacitet? Det gör de sällan.

Weinsbergs manöverpanel indikerar allt 2/3 batterikapacitet vid full laddning. Vilket verkar stämma med mina mätningar. Förra ägaren har nog verkligen använt batteriet, inte kopplat in sladden hela tiden, vilket jag kan tycka är helt i sin ordning.

Laddningen vid uttag görs av en CBE, CB516. Den är ok men fläktarna går högljutt ibland.
Laddning under körning körs av en victron orion-tr smart 12/12-30a.

Den största förbrukaren är Kompressorkylskåp. Värmepannan är en Truma 4 gas.


Kanske kan några av er mer erfarna ge era synvinklar på min närmast filosofiska fråga? Vad är poängen med att hela tiden koppla upp sig på stolpe som jag ser så många andra göra för jämnan?

Det är klart, det sliter mer att använda på batterierna, men är det inte det dom är till för?

Jag kan erkänna, jag har blivit lat. Jag tycker oftast att det är smått meningslöst att koppla upp på landström hela tiden, speciellt nu på sommaren. Rätt skönt om jag kommer sent till en ställplats och åker tidigt eller om vädret är dåligt att jag slipper hålla på med kablarna. Det blir mer frihetskänsla utan kablarna, heller inte jobbigt om jag vill flytta bilen.
Nu på sommaren har jag kört både 2 och 3 dygn utan koppla in ström. Ibland kör jag längre sträckor och ibland kortare, då DC-DC laddaren laddar batterierna (ca 30 A/h.

Enligt Banner ska batterierna alltid laddas när de når 12,5 V i spänning för att inte ta skada. Vilket är opraktiskt eftersom de nästan direkt trillar ner dit. Nu i sommar när jag har kört utan att koppla in sladden har spänningen gått ner under 12V några gånger. Intressant är också att Weinsbergs kontroll panel aldrig går ner på rött när spänningen är runt 12V. Alla till förbrukare i bilen verkar dessutom ha tolerans att köras på spänning strax under 12VV utan att jag märkt någon skillnad i funktion.

Lite filosofiskt/cyniskt har jag tänkt att jag "använder" en stor kapacitet av batterierna så länge det går bra och sen byter jag från AGM till Litium.


Jag tycker liksom att begagnade AGM batterier har en inbyggd problematik att bara 50% av kapaciteten kan utnyttjas.

Snuttar vi för mycket med våra batterier och använder dom inte?

Visa bilaga 215159
Kanske inte helt fel att försiktigt cykla batterierna en eller ett par gånger så de får jobba hela cykeln. Borde ju öka kapaciteten, sen är ju det svagaste batteriet som kan ställa till besvär bättre att göra det hemmavid när man har full koll. Har efter allt jag läst inte så jättestort förtroende för AGM som konstruktion, får man verkligen bättre prestanda och livslängd i förhållande till priset? Som någon skrev ett tungt batteri är bättre än ett lättare batteri.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Jag antar du menar gas som man fyller på den fasta flaskan med. Och jo den är billigare men har du boat in dej på en camping med förtält och liknande blir det lite jobbigt att krångla sig iväg och fylla enklare att dra flaskan med campingens kärra till husbilen.
Eller oxå tar man lillbilen och åker till macken o fyller en vanlig svensk plastflaska antigen med egen eller mackens adapter. Själv har jag 190 liter tank i nuvarande bil. I förra bilen hade vi ingen gasolinstallation. Där gick allt på el eller diesel.
 

Torsbobosse

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2024
Eller oxå tar man lillbilen och åker till macken o fyller en vanlig svensk plastflaska antigen med egen eller mackens adapter. Själv har jag 190 liter tank i nuvarande bil. I förra bilen hade vi ingen gasolinstallation. Där gick allt på el eller diesel.
Ja alla har ju lillbil i husbilsgaraget. Eller var det skryt?
 
F

F.d. 22252

Guest
Eller oxå tar man lillbilen och åker till macken o fyller en vanlig svensk plastflaska antigen med egen eller mackens adapter. Själv har jag 190 liter tank i nuvarande bil. I förra bilen hade vi ingen gasolinstallation. Där gick allt på el eller diesel.
Men ska man släpa med sej en bil extra för att fylla på gasen så blir den inte billig. Men jag förstår att du inte har en husbil utan en rullande sommarstuga och med 190kg som du väl menar så lär det räcka länge.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Ja alla har ju lillbil i husbilsgaraget. Eller var det skryt?
Det har vi haft i alla våra husbilar. Om inte fördrar jag en SUW och en Kabe Hacienda husvagn. Du får tolka det som skryt eller inte. Många släpar på lillbilen efter på släp. Man kan även som många gör hyra på plats i Spanien, vilket lär vara den billigaste lösningen på bilfrågan.
 
Senast ändrad:

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Om man inte har taket fullt med solceller och massor av batterier, utan en mer normal vagn så kopplar man in sig främst för att inte köra slut på gasen. I sommar hade jag husbilen vid sommarstugan (utan elstolpe) som extra sovrum. Kylen drog en P11 på 15-20 dagar. Med tanke på hur varmt det var gick nog värmen bara någon enstaka natt, men en normal sommar gissar jag att man kanske klarar sig ca 10-12 dagar på en P11 med matlagning etc. Dels är det en kostnad (kom till Norrland och betala 547 kr för en P11...) och dels är det ett besvär att jaga reda på gasolen och byta flaska.

Med 200 W solceller och ett 100 Ah batteri kom jag aldrig ner under 12,5 volt med TV, dator, router och mobilladdning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om man inte har taket fullt med solceller och massor av batterier, utan en mer normal vagn så kopplar man in sig främst för att inte köra slut på gasen. I sommar hade jag husbilen vid sommarstugan (utan elstolpe) som extra sovrum. Kylen drog en P11 på 15-20 dagar. Med tanke på hur varmt det var gick nog värmen bara någon enstaka natt, men en normal sommar gissar jag att man kanske klarar sig ca 10-12 dagar på en P11 med matlagning etc. Dels är det en kostnad (kom till Norrland och betala 547 kr för en P11...) och dels är det ett besvär att jaga reda på gasolen och byta flaska.

Med 200 W solceller och ett 100 Ah batteri kom jag aldrig ner under 12,5 volt med TV, dator, router och mobilladdning.

Om du skall betala 30-50Kr per dag för el blir det ju inte billigare?
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Men ska man släpa med sej en bil extra för att fylla på gasen så blir den inte billig. Men jag förstår att du inte har en husbil utan en rullande sommarstuga och med 190kg som du väl menar så lär det räcka länge.
Självklart så använder man den till annat oxå. Man passar på och ser sig runt där man befinner sig. Gasfyllning var mer bara ett exempel. Man kan även hyra på plats, vilket många gör.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Om man inte har taket fullt med solceller och massor av batterier, utan en mer normal vagn så kopplar man in sig främst för att inte köra slut på gasen. I sommar hade jag husbilen vid sommarstugan (utan elstolpe) som extra sovrum. Kylen drog en P11 på 15-20 dagar. Med tanke på hur varmt det var gick nog värmen bara någon enstaka natt, men en normal sommar gissar jag att man kanske klarar sig ca 10-12 dagar på en P11 med matlagning etc. Dels är det en kostnad (kom till Norrland och betala 547 kr för en P11...) och dels är det ett besvär att jaga reda på gasolen och byta flaska.

Med 200 W solceller och ett 100 Ah batteri kom jag aldrig ner under 12,5 volt med TV, dator, router och mobilladdning.
Vi var uppe i Norrland 3 veckor i somras, fricampade mest, gjorde slut på 2 kg gasol till matlagning (varje dag) och varmvatten (disk och snabba duschar). Kompressorkyl.
Men en helg på vintern ute i blåsiga skärgården när gasolvärmaren går 24/7 så går det nästan åt en full P11 fre-sön. Trots isolertäcken osv.
Det är olika… :)
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Jag antar du menar gas som man fyller på den fasta flaskan med. Och jo den är billigare men har du boat in dej på en camping med förtält och liknande blir det lite jobbigt att krångla sig iväg och fylla enklare att dra flaskan med campingens kärra till husbilen.
LPG (44 liter) räcker 28 dagar på vintern i Portugal!
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vi kopplar aldrig in 230V under månaderna april - oktober när vi är på resande fot. Har 150Ah LiFePo från VE, 2kVa inverter, 160W solpanel och 30A DC/DC omvandlare från VE. Vi fricampar mycket och flera dagar i sträck. Aldrig drabbats av att batterikapaciteten gått under 50%. På vintern gäller dock andra regler...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan.
Antingen man kopplar in sig/behöver 230V för man inte vet vad som finns i batterierna, eller för man inte vet hur länge det räcker om man har TV'n på en stund under kvällen, eller råkar somna ifrån den......... En bra grej är ju en bra batterimätare inkopplad så man inte behöver gissa hur batterierna mår.

Många batterimätare även i nyare bilar är för enkla för att ge någon vettig information.
Några lysdioder som oftast bara mäter batterispänningen förekommer också fortfarande i någon snålvariant som inte verkar vettig.
Även felaktig inkoppling av tillbehör (inkopplade på fel ställe så inte förbrukning eller laddning kommer med i beräkningen) av både förbrukare och solceller kan också göra att även en lite mer avancerad originalmätare visar helt fel.

En bra eftermarknadsmätare med avkänningsshunten inkopplad direkt och först på batteriet/batterierna så man vet att all ström både in och ut ur batteribanken mäts på ett vettigt sätt. Man får och ser både förbrukning, laddning och tillstånd på batterierna i siffror med väldigt liten felmarginal, och därmed slipper gissa i blindo, och då vet om man klarar sig utan sladd under kommande natt när man ser att ingen stolpe finns.
Man ser ju också om dagens relativt korta färd fick upp batterierna fullt, eller hur mycket som ev. fattas i riktiga siffror.

Vad man skall ha för mätare är väl en smaksak. Lite enklare med bara en display eller en så man ha koll genom telefonen m.m.
NASA BM1 eller 2 samt Victron var vanliga förr. Nu har det kommit ett flertal andra fabrikat som kan mer och kanske är bättre på annat.
Men utan att gå in på "rätt" fabrikat som kan bero på rekommendation, vad man snubblar över eller vad man läser sig till, så slipper man väldigt mycket funderande och bekymmer av att vara säker på hur många Amp. det verkligen finns i batteribanken, och hur mycket man använder just när man kollar på displayen, samt hur mycket det finns kvar att utnyttja.

M.v.h. JANKRO.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Hejsan.
Antingen man kopplar in sig/behöver 230V för man inte vet vad som finns i batterierna, eller för man inte vet hur länge det räcker om man har TV'n på en stund under kvällen, eller råkar somna ifrån den......... En bra grej är ju en bra batterimätare inkopplad så man inte behöver gissa hur batterierna mår.

Många batterimätare även i nyare bilar är för enkla för att ge någon vettig information.
Några lysdioder som oftast bara mäter batterispänningen förekommer också fortfarande i någon snålvariant som inte verkar vettig.
Även felaktig inkoppling av tillbehör (inkopplade på fel ställe så inte förbrukning eller laddning kommer med i beräkningen) av både förbrukare och solceller kan också göra att även en lite mer avancerad originalmätare visar helt fel.

En bra eftermarknadsmätare med avkänningsshunten inkopplad direkt och först på batteriet/batterierna så man vet att all ström både in och ut ur batteribanken mäts på ett vettigt sätt. Man får och ser både förbrukning, laddning och tillstånd på batterierna i siffror med väldigt liten felmarginal, och därmed slipper gissa i blindo, och då vet om man klarar sig utan sladd under kommande natt när man ser att ingen stolpe finns.
Man ser ju också om dagens relativt korta färd fick upp batterierna fullt, eller hur mycket som ev. fattas i riktiga siffror.

Vad man skall ha för mätare är väl en smaksak. Lite enklare med bara en display eller en så man ha koll genom telefonen m.m.
NASA BM1 eller 2 samt Victron var vanliga förr. Nu har det kommit ett flertal andra fabrikat som kan mer och kanske är bättre på annat.
Men utan att gå in på "rätt" fabrikat som kan bero på rekommendation, vad man snubblar över eller vad man läser sig till, så slipper man väldigt mycket funderande och bekymmer av att vara säker på hur många Amp. det verkligen finns i batteribanken, och hur mycket man använder just när man kollar på displayen, samt hur mycket det finns kvar att utnyttja.

M.v.h. JANKRO.
På Premiumbilar används nog idag främst Mastervolt Easy View 5. Även Tyska Buttner har också bra mätare.
 
Senast ändrad:

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026
Hej Jontes

Ðe 2x AGM Running Bull 95 amp i vores Knaus årgang 2012 klarede 8 år med kompressorkøleskab, Truma D6 og 110W solcelle. Ingen TV, men vi oplader tablets og mobiler.
Ca. midtvejs troede vi batterierne var stået af, vi fik dem målt, de var OK, vi fik det råd at sætte ekstern strøm på med passende mellemrum, vores rutine blev at sætte kablet i samtidig med vi tænder køleskabet som forberedelse til at tage på tur. Ellers er det sjældent vi kobler på ekstern strøm, for det meste rakte batterikapaciteten til at holde stille 2-3 dage, også om vinteren.
 
Toppen