• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla upp med landström vid varje ställplats?

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Hej, jag har funderat mycket över AGM batteri lösningen i min 2019 Weinsberg 600 DQ plåtis.
Ni erfarna här, vad har ni för tankar?

Jag har två lite slitna AGM Running Bull 95 Ah bodelsbatterier (595 01), uppskattar de till ca 80% av nykapaciteten baserat på att de verkar ligga på 12,7-12,8 V efter jag laddat några dagar och mätt vilospänningen. Tror AGM ska ligga uppåt 12,9 V vid full kapacitet? Det gör de sällan.

Weinsbergs manöverpanel indikerar allt 2/3 batterikapacitet vid full laddning. Vilket verkar stämma med mina mätningar. Förra ägaren har nog verkligen använt batteriet, inte kopplat in sladden hela tiden, vilket jag kan tycka är helt i sin ordning.

Laddningen vid uttag görs av en CBE, CB516. Den är ok men fläktarna går högljutt ibland.
Laddning under körning körs av en victron orion-tr smart 12/12-30a.

Den största förbrukaren är Kompressorkylskåp. Värmepannan är en Truma 4 gas.


Kanske kan några av er mer erfarna ge era synvinklar på min närmast filosofiska fråga? Vad är poängen med att hela tiden koppla upp sig på stolpe som jag ser så många andra göra för jämnan?

Det är klart, det sliter mer att använda på batterierna, men är det inte det dom är till för?

Jag kan erkänna, jag har blivit lat. Jag tycker oftast att det är smått meningslöst att koppla upp på landström hela tiden, speciellt nu på sommaren. Rätt skönt om jag kommer sent till en ställplats och åker tidigt eller om vädret är dåligt att jag slipper hålla på med kablarna. Det blir mer frihetskänsla utan kablarna, heller inte jobbigt om jag vill flytta bilen.
Nu på sommaren har jag kört både 2 och 3 dygn utan koppla in ström. Ibland kör jag längre sträckor och ibland kortare, då DC-DC laddaren laddar batterierna (ca 30 A/h.

Enligt Banner ska batterierna alltid laddas när de når 12,5 V i spänning för att inte ta skada. Vilket är opraktiskt eftersom de nästan direkt trillar ner dit. Nu i sommar när jag har kört utan att koppla in sladden har spänningen gått ner under 12V några gånger. Intressant är också att Weinsbergs kontroll panel aldrig går ner på rött när spänningen är runt 12V. Alla till förbrukare i bilen verkar dessutom ha tolerans att köras på spänning strax under 12VV utan att jag märkt någon skillnad i funktion.

Lite filosofiskt/cyniskt har jag tänkt att jag "använder" en stor kapacitet av batterierna så länge det går bra och sen byter jag från AGM till Litium.


Jag tycker liksom att begagnade AGM batterier har en inbyggd problematik att bara 50% av kapaciteten kan utnyttjas.

Snuttar vi för mycket med våra batterier och använder dom inte?

Weinsberg manöverpanel.jpg
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Kanske kan några av er mer erfarna ge era synvinklar på min närmast filosofiska fråga? Vad är poängen med att hela tiden koppla upp sig på stolpe som jag ser så många andra göra för jämnan?
De allra flesta gör det av bekvämlighet för att slippa oroa sig för batterier som de inte förstår sig på.. Har man ingen bra mätare på hur mycket man gör av med så, kanske man går omkring med oro att batterierna skall ta slut. Oron tycker man är obehaglig så kopplar man in sig på stolpen, i en tidigare tråd i samma ämne kallat "snuttefilten".

En litet mera förståelig sak kan vara att man vill spara på gasolen för kylskåp och uppvärmning (varmvatten). De flesta har ju gasoldrivna kylskåp om de står stilla utan el. Det finns också en utbredd rädsla för gasol och de faror man upplever (explosions- och brandrisk) med gasolen. Det är ju några husvagnar och bilar som brinner varje år (av någon anledning).

MVH
Hans
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
De allra flesta gör det av bekvämlighet för att slippa oroa sig för batterier som de inte förstår sig på.. Har man ingen bra mätare på hur mycket man gör av med så, kanske man går omkring med oro att batterierna skall ta slut. Oron tycker man är obehaglig så kopplar man in sig på stolpen, i en tidigare tråd i samma ämne kallat "snuttefilten".

En litet mera förståelig sak kan vara att man vill spara på gasolen för kylskåp och uppvärmning (varmvatten). De flesta har ju gasoldrivna kylskåp om de står stilla utan el. Det finns också en utbredd rädsla för gasol och de faror man upplever (explosions- och brandrisk) med gasolen. Det är ju några husvagnar och bilar som brinner varje år (av någon anledning).

MVH
Hans
Tack Hans, då klarnar bilden lite för mig!
Kan erkänna att jag är försiktigare på vintern än på sommaren. På vintern känns det bra med 230V som backup. Många kanske dessutom använder 230V uttagen till pryttlar av ren bekvämlighet.
Men det är onekligen skönt att slippa jaga "elplats" vid varje stopp.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
På sommaren är elstolpe överkurs. Mina solceller brukar göra att batterierna är fulladdade innan jag vaknar en sommarmorgon. Har ju förstås ingen TV som är igång flera timmar och kokar vatten på gasspisen i stället för via inverter.

PÅ vintern kan jag nog tänka mig att stå vid stolpe men det händer mer än en gång att jag inte gör det. Spara på gasolen och solen är mera sparsam, så batteriladdningen från solcellerna fungerar inte så bra. ;)

Fick vid ett tillfälle hjälpa ett par med att få fart på gasolen till kylskåpet. De hade aldrig använt gasolen i bilen tidigare under sin resa. Jag tror att de var en bra bit hemifrån.

MVH
Hans
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Har man kompressorkylskåp vill man nog ta till snuttefilten när man kan för att vara på säkra sidan och hålla batteriet på topp. I varje fall om det händer att man står still längre än en natt. På sommaren om man har solpaneler och friska batterier går det nog bra ändå.
En tomkörning kan ju gå fort med skadat batteri och ljummen öl som konsekvens.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag vet bara att i spanien kostade en fylld flaska 14 Eu 2020 värmen via gas blev halva priset ca. Men i Sverige beskattas det renaste bränslet som finns samma eller mer än bensin. En riktig miljöinsats kan man tycka fast åt fel håll. Har man ett gammalt kylskåp måste man använda ström batterier räcker inte eller gas som fungerar bäst när det fungerar.
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Tack för många svar, det är såklart bra med sladd för både ekonomi, komfort och batterier som ständigt ska hållas över 50%.

För min del handlar det inte om pengar, jag kan stå på el-plats ofta utan att ansluta för att jag gillar platsen. Är det ok? Orkar helt enkelt inte dra kabeln för bara en övernattning och inget jobb vid avfärd.

Men frågan är lite filosofiskt med att husbilar för en massa pengar (ibland 1 miljon eller mer) inte klarar ett dygn utan att koppla in på stolpe, är inte det klent av tillverkarna att sätta så klena elförsörjningssystem som standard? Som många av sen åtgärdar med bättre batterier och solceller om vi inte har det som standard.
Det är ju lite fascinerande att det ska behövas så mycket sladdar.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi har 2 x 95Ah AGM bodelsbatterier (2018), 150W solceller och kompressorkyl.
Vi fricampar oftast och behöver ingen 230V på sommaren. Skönt.

På senhöst, vinter och tidig vår när solcellerna laddar sämre så står vi gärna med 230V om vi står still några dagar på samma plats.
Enstaka dygn utan 230V är inga problem.

Vi har inga el-prylar som kräver 230V.

95F872ED-A5F4-4008-8A4D-094BFD54160A.jpeg
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Bara långvariga moln (vid stilla stående) eller att diesel värmaren slutar fungera (då vi måste ha el-värme) som vi tvingas till el-uttag, annars aldrig. Vi ligger normalt på 13,25V och förbrukar med kvälls-TV, iPhone/iPad laddning, kompressor kyl & Truma diesel värmaren ner till 12,7V som sen fylls på under dagen igen (sol eller DC/DC). Vi har 2x100Ah Lithium…
1630527734700.jpeg
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Men frågan är lite filosofiskt med att husbilar för en massa pengar (ibland 1 miljon eller mer) inte klarar ett dygn utan att koppla in på stolpe, är inte det klent av tillverkarna att sätta så klena elförsörjningssystem som standard?
Är det så?
Eller kan det vara så att hos vissa av oss, finns det ingen prestige i att koppla in 230V?
Jag har elverk, solceller, samt separat motorgenerator enkom till bodelsbatterierna (435 Ah) .
Mitt val att ALLTID koppla in 230v om det finns, har inget med den tekniska förmågan att göra.

Det har med komfort att göra, kyl/frys, AC, dammsugare, värme, batteriladdning till 100%.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Vi kopplar alltid in ström om det finns. Klarar oss utan men tycker det är bekvämare att vara tillkopplad. Men det är inget krav att det ska finnas el. Finns det så kopplar vi in.
Det sparar på gasolen att vara inkopplad. Värme och varmvatten drar mest men även kylen. Dessutom har vi köpt en lös häll med två kokplattor samt en elektisk vattenkokare. Använder dem istället för gasol till matlagning, kaffekokning etc.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Är det så?
Eller kan det vara så att hos vissa av oss, finns det ingen prestige i att koppla in 230V?
Jag har elverk, solceller, samt separat motorgenerator enkom till bodelsbatterierna (435 Ah) .
Mitt val att ALLTID koppla in 230v om det finns, har inget med den tekniska förmågan att göra.

Det har med komfort att göra, kyl/frys, AC, dammsugare, värme, batteriladdning till 100%.
Precis så är det tycker vi.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det ligger nog lite i också att det kan kännas lite mer "manligt" och mer riktig camping att inte koppla in sig på elnätet. På nåt vis är man ju heller inte riktigt fri från moderskeppet (infrastrukturen) med sin husbil om navelsträngen sitter inkopplad.
Säger jag som oftast trycker i sladden direkt. Mer kanske av vana och bekvämlighet än av absolut behov.
 
Toppen