• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konvertering till Truma CP plus

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Jag funderar på att skaffa en CP Plus panel för att styra Truma pannan. Har hört att man måste byta kretskort på äldre pannor. Kan man göra det själv och vad kostar hela kalaset?
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Konvertering till Truma CP plus

2014 betalade vi 5010:- för montering, CP inkl. kretskort och en liten list upp till panelen. Vår panna behövde ett nytt kretskort för att fungera ihop med CP-plus:en

I augusti samma år fick vi byta kretskortet eftersom det första gick sönder och jag var med då det byttes och anser inte att det är några större svårigheter att fixa alltihop själv om man bara kommer åt pannan på ett enkelt sätt.

Största svårigheten tror jag, är att veta var man vill ha manöverpanelen. Det skall ju dras en kabel från pannan till den och den skall förses med ström. (12 volt)

Resten fixar den lite händige själv.

Det är värt varenda krona att ha en CP-plus. Värmen blir jämnare och fläkten går på ett mindre varvtal för det mesta för att hålla en jämn och behaglig värme.
Det går snabbt att få varmvatten om man värmer med gasol.
Hoppas bara att du har en temp.givare som sitter på ett bra ställe för att känna av värmen i bilen.

//Evanders
 

Soraro

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
17164
Medlemskap
2024
Sv: Konvertering till Truma CP plus

Bytte själv för ett par år sedan. Beställde ett nytt kretskort och fick en retur för att skicka tillbaks det gamla. Man behövde inte dra om några nya kablar från pannan utan de gamla gick att använda, var försiktig med statisk elektricitet bara. Displayen var inga problem, jag installerade Truma duo control samtidigt så då kunde jag använda båda hålen från tidigare styrningen till pannan.
Lycka till!
 

Ulla-Britt o Sune

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
15092
Medlemskap
2025
Sv: Konvertering till Truma CP plus

Jag böt till CP plus 20161124 hos Nibo Caravan i Bollnäs pris 11.791kr
Combo CP plus panel inet Readly. 3285 kr
Elektronik combo 6/6e kretskortet. 4499kr (var bara utbyte av kort i början)
Varm luftsmotor combo. 1622kr
Jag böt till CP plus för att min varm luftsmotor hade slutat fungera
Arbetskostnader både motor och CP plus 2385kr allt är inklusive moms.
 

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Sv: Konvertering till Truma CP plus

"Bytte själv för ett par år sedan. Beställde ett nytt kretskort och fick en retur för att skicka tillbaks det gamla. Man behövde inte dra om några nya kablar från pannan utan de gamla gick att använda, var försiktig med statisk elektricitet bara. Displayen var inga problem, jag installerade Truma duo control samtidigt så då kunde jag använda båda hålen från tidigare styrningen till pannan.
Lycka till!"

Kommer du ihåg några priser? Enligt Kama katalogen kostar CP plus c:a 3600kr och vad kretskortet kostar vet jag ej men om det är utbytessystem kanske det är en marginell kostnad.
 
Senast ändrad:

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Sv: Konvertering till Truma CP plus

Efter kontakt med Truma partner kan jag konstatera att jag har en Trumatic 6002EH i en bil från 2008 och den pannan slutade tillverkas 2006. Tydligen hade Burstner gott om pannor på lager. Endast liggande Truma combipannor tillverkade fr.o.m 2007 kan uppgraderas med CP plus .:mad::mad:
 

//GG

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
20059
Medlemskap
2024
Sv: Konvertering till Truma CP plus

Lägger man dessutom till en I-netbox ifrån truma så är det komplett...

Man kan då styra värme/vatten/samt ventilationsläget via en App.


så i princip kan man sätta på värmen i bilen när man befinner sig i grekland och bilen står i Kiruna :twitcy:


Dessutom kan man "messa" bilen och fråga hur den mår... och då får man svar..

"Hello gunnar. battery voltage 13,6 volt, 230V, ON
indoor temperature 14C, timer off,water temperature 40C
fan eco, regards, your Inet box "
 

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Sv: Konvertering till Truma CP plus

Hej på den förra bilen vi hade så var det den bästa investering jag gjorde ! Mycke tystare och jämnare värme, och man fixar det själv. Mvh Gertz
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Konvertering till Truma CP plus

Efter kontakt med Truma partner kan jag konstatera att jag har en Trumatic 6002EH i en bil från 2008 och den pannan slutade tillverkas 2006. Tydligen hade Burstner gott om pannor på lager. Endast liggande Truma combipannor tillverkade fr.o.m 2007 kan uppgraderas med CP plus .:mad::mad:

Står det på pannan vilket år den är tillverkat eller ser man på det i serienummer? det vet jag att om pannan är svart/grå så måste kortet bytas.
 

Soraro

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
17164
Medlemskap
2024
Sv: Konvertering till Truma CP plus

Hej,
Jag betalade 2955 kr för kretskortet på Campingtillbehör4u. De skickade med en retursedel så att det bara var att skicka tillbaks det gamla kretskortet. Det är ju ett par år sedan så priset kan ha ändrats.
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Konvertering till Truma CP plus

Står det på pannan vilket år den är tillverkat eller ser man på det i serienummer? det vet jag att om pannan är svart/grå så måste kortet bytas.

Är kretskortet av Version V05.00.00 eller högre så behöver du inte byta.
Versionsnummer finner du under kåpan /gul markering/

truma.jpg
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: Konvertering till Truma CP plus

Kollade i februari och jag behöver både kort och själva Trumap CP plus enheten, det skulle Campingtillbehör4u.se ha 8094:- inkl frakt. Alltså komplett sats med kablar och allt, men kabeln kan man använda den som redan sitter där sa dom vilket ju gör installationen betydligt lättare.

Leif
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: Konvertering till Truma CP plus

Ni som har gamla kontrollpanelen på Truman kan nu uppdatera till CP Plus förmånligt.
Panelen är just nu nedsatt från 3516:- till 3285:-, dessutom om man behöver byta kort också så har Truma återväckt kampanjen från hösten 2013 med inskickning av gamla kortet så blir priset 523:- istället för normala 4995:-.

Jag behöver även byta kort och tjänar denna vecka ca 5000:- och betalar drygt 3000:- istället för drygt 8000:-. Detta då campingtillbehör4u.se dessutom ger 15% denna vecka (v43 2017) på allt.

iNet boxen är även den nedsatt från 6243:- till 3995:- och man får med levelcontrol gratis, detta hoppar dock jag.
https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/truma-cp-plus-inet-ready.html
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: Konvertering till Truma CP plus

Leri. Var hittade du priset på utbyteskortet och till vem skickar man det.
Ha det
Om du ringer campingvaruhuset4u så hjälper dom dig, den finns inte på websidan.

Man skall skicka tillbaka kortet till dom man köper kortet från (i mitt fall campingvaruhuset4u) och man har 10 dagar på sig från att man fått nya kortet annars faktureras man fullt pris.

Att jag fick redan på att kampanjen återväckts beror på ett ärende med trumas supportavdelning där jag fick infon som sedan bekräftades av campingvaruhuset4u.

Lycka till, men skynda då 15% extra rabatten bara gäller denna vecka.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Konvertering till Truma CP plus

Ni som har gamla kontrollpanelen på Truman kan nu uppdatera till CP Plus förmånligt.
Panelen är just nu nedsatt från 3516:- till 3285:-, dessutom om man behöver byta kort också så har Truma återväckt kampanjen från hösten 2013 med inskickning av gamla kortet så blir priset 523:- istället för normala 4995:-.

Jag behöver även byta kort och tjänar denna vecka ca 5000:- och betalar drygt 3000:- istället för drygt 8000:-. Detta då campingtillbehör4u.se dessutom ger 15% denna vecka (v43 2017) på allt.

iNet boxen är även den nedsatt från 6243:- till 3995:- och man får med levelcontrol gratis, detta hoppar dock jag.
https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/truma-cp-plus-inet-ready.html
Det låter ju intressant.... Hur vet jag om det passar till min Truma?
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: Konvertering till Truma CP plus

Det låter ju intressant.... Hur vet jag om det passar till min Truma?

Från tidigare i tråden:
"Endast liggande Truma combipannor tillverkade fr.o.m 2007 kan uppgraderas med CP plus"

Jag har i dag fått mitt kort med panelen och sitter och läser installationspappret. Sen skall jag ut och börja.

Observera att du nu inte längre får de 15% på campingtillbehör4u men resten av nedsättningarna gäller fortfarande.
 
F

Fd.47585

Guest
Sv: Konvertering till Truma CP plus

Så nu är mitt kort bytt, var väldigt lätt, två skruvar bort som håller svarta kåpan som täcker kortet, sen ett antal sladdar som fick dras ur och sedan snäppa bort två spärrar i överkant samt lyfta det rätt upp. Sen sätta i det nya och sätta tillbaka alla sladdar på rätt ställe. Klart!

Nu skall panelen dit också men det väntar jag att göra tills det är ljus i morgon.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
I tråden namns att man inte behöver byta kabeln från pannan till panelen.
Till panelen följer det med en 6 meters kabel, hur kan jag kolla att den är identisk med den som redan finns dragen från värmaren?
Nya CP panelen behöver ju en kontinuerlig spänning var har ni tagit den ifrån?
 
Toppen