• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontrollera era solceller

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Jag gjorde idag en obehaglig upptäckt när jag rengjorde taket på husbilen.
Vi har två solceller som är limmade den ena satt löst i det ena fästet drog lite i det andra fästet och det lossnade gjorde samma på den andra sidan den solcellen lossnade då också väldigt lätt.
Dessa solceller monterades 2017 enligt följande procedur
Våt slipning av hela fäst ytorna både på taket och fäst spoilern. Avtorkning med aceton luft torkning.
Behandlade ytorna med multi primer enligt rekommendation. Limmade med Sikaflex 291i.
Hela arbetet inomhus med rätt temperatur för arbetet.
Resultat dom satt som berg när jag drog i dom för att kolla efteråt. I dag limmet sitter fortfarande stenhårt på taket. Bäst före datum på primer och lim med god marginal när monteringen skedde.
Limmet sitter inte alls på fäst profilerna verkar som limmet helt enkel har lossnat från profilen typ som om plasten har stött bort limmet. funderar på om plasten avger något som får limmet att lossna.
Har någon tips på vad felet kan vara jag är frågande inför vad som är fel.
 

Bilagor

  • 20211022_202515.jpg
    20211022_202515.jpg
    2 MB · Visningar: 223

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.801
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det finns ju många typer av Sikaflex men jag använde Sikaflex 252 vilket nog är den lämpligaste produkten ihop med aktivator-100 och uppruggning av ytorna och rengöring med T-röd.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Var i hallen där husbilen står i annat ärende passade på att kolla vad som står på tuben som jag har kvar Sica skriver
på tuben.
Sicaflex 291i Lim och tätningsmassa för marint bruk,
Detta ger ju en uppfattning att detta inte bara är en tätnings massa utan även ett lim så personalen på Hjertmans handlade nog i god tro.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag har länge varit lite fundersam till alla olika sifferkombinationer som Sika har och dessutom vad de skall användas till, samt om de inte blir bortblandade med varann i bland, och hur många varianter kan behövas ??
Just 291 har jag reagerat någon gång tidigare på och undrat om det är rätt, för i samband med det så brukar det inte i originalbeskrivningar finnas med ordet LIM utan mest som flexibel och tätning, samt kanske inte så bra till olika plaster........

Sikaflex®-291i är en allsidig produkt anpassad för marina applikationer. Den är lämplig till elastiska, vibrationsupptagande tätningar, och kan även användas till de mest skiftande invändiga applikationer. Sikaflex®-291i har god vidhäftning mot de underlag som vanligtvis förekommer i marina sammanhang som t.ex. trä, metaller, primade ytor och lacker (2K system), keramiska material samt plaster (t.ex. glasfiberarmerad polyester). Sikaflex®-291i ska inte användas på plaster med en benägenhet för spänningssprickbildning (t.ex. PMMA, polykarbonat osv.).

-Samt........
Inom polyuretanteknologi kan Sikaflex®-291i användas i ett stort antal inre applikationer och är optimerad för elastiska leder och höga vibrationsområden. Dessutom belyser den dess motståndskraft mot havsvatten och hydrolys, vilket gör det till det ideala tätningsmedlet för fartygets inre.

-Däremot så nämns ordet lim i samband med 292.........
1-komponent allroundlim och förseglingsmassa som vidhäftar mot en mängd olika underlag och ger en permanent elastisk fog med hög styrka. Produkten är även motståndskraftig mot väderpåverkan och havsvatten samt har en extrem vidhäftning och enastående elasticitet, vilket resulterar i långlivade och säkra fogar. Slip- och övermålningsbar. Stöt- och vibrationsdämpande.

-Men mest i samband med limning av fästen just på tak m.m. verkar 252 framhållas, i alla fall förr.........
Stark lim- och tätmassa. Monteringslim för stål- och plastkonstruktioner.
Används vid montering av solpanelsfäste på husbils- och husvagnstak. För optimal vidhäftningsförmåga rekommenderas förbehandling med Sika® Aktivator – 205.

Det brukar ju heta -Ju fler kockar ju sämre soppa.......... Men med Sika vet i sjutton om inte -Ju fler soppor ju fler förvillande annonser är mera rätt.

Sedan kan man kolla på ex. 591 och fundera på ev. skillnaden mot 291 m.m.

Lite rörigt även om det säkert är bland de bättre om man får rätt nummer på tuben.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Rulleriet förklarade skillnaden på 291 och 591.... En skillnad som alltså inte finns.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det här är vad Sika anser:

Andra anser denna vara bäst:

Hmmm, tack Olof G. Sikas förslag är alltså 591 som verkar vara ersättningen för 291 som inte benämns som just lim utan mer som flexibel fog och tätning i de flesta tidigare beskrivningar. Montro om det är lite annan mix på 591 än det var på 291.

Det verkar rörigt och kanske lite för många sifferkombinationer som sagt. Det finns ju andra fabrikat som kanske inte är bättre men förhoppningsvis lika bra och inte spretar så mycket i informationen.

Mina solpaneler har suttit fast på taket i över tio år nu med lite udda Casco Marin och Teknik, som inte gett så mycket väsen av sig i sammanhanget men verkar funka helt ok. Dock är aluminiumprofilerna och limmet lite hjälpta av några poppmuttrar med skruvar på några ställen. Flänsen på poppmuttrarna gör också att det blir lite distans, så limfogen blir några m.m. tjock.
Taket är aluminiumplåt som sitter fast i jässkum, men det kändes ändå som lite extra säkerhet med några skruvar om plåten ev. skulle flexa lite.

Bostic har ju flera varianter som enligt dom själva håller för hur mycket som helst....... Ja vem vet ??

M.v.h. JANKRO.

Ps. Adriamatrix Sika sitter ju fast på taket men av någon anledning inte längre på plasten som fästena är gjorda av, får väl inte glömmas bort i sammanhanget heller.
 
Senast ändrad:

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Trots Sikas egna rekommendationer verkar inte deras produkt med äldre namn 291i och nytt namn 591 vara lämpligt som lim när man försöker limma fast solpaneler med plast profiler som fästen.
Trots att hela limprocessen gjorts enligt deras rekommendation så har mina solpaneler lossnat efter 4 år. Bara tur att det upptäcktes innan dom ramlat av taket under färd.
En fråga som uppstår är om olika leverantörer av fästprofiler använder plast med olika bra lim egenskaper detta går ju i så fall inte att se okulärt.
Vilket lim som är lämpligt vid montage av solcells paneler med plast fästen verkar ju inte vara helt klar lagt men en typ som verkar fungera är ju
Sikaflex 252i som flera här har monterat med har dock inte egen erfarenhet av detta lim.
Sikas råd om att använda 591 bör vi nog vara skeptiska till tycker jag,
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Trots Sikas egna rekommendationer verkar inte deras produkt med äldre namn 291i och nytt namn 591 vara lämpligt som lim när man försöker limma fast solpaneler med plast profiler som fästen.
Trots att hela limprocessen gjorts enligt deras rekommendation så har mina solpaneler lossnat efter 4 år. Bara tur att det upptäcktes innan dom ramlat av taket under färd.
En fråga som uppstår är om olika leverantörer av fästprofiler använder plast med olika bra lim egenskaper detta går ju i så fall inte att se okulärt.
Vilket lim som är lämpligt vid montage av solcells paneler med plast fästen verkar ju inte vara helt klar lagt men en typ som verkar fungera är ju
Sikaflex 252i som flera här har monterat med har dock inte egen erfarenhet av detta lim.
Sikas råd om att använda 591 bör vi nog vara skeptiska till tycker jag,

Jag håller helt med dej, det borde vara olika råd för flexibla solceller och solcellskassetter. Det bästa vore nog att du ringde upp Sika, det finns namn och nr till de olika ansvariga, och berättar din händelse. Kanske blir det ändrade rekommendationer som resultat. /GB

PS Mina flexibla solceller sitter bra med Sika 591 (då 291), med en kant av TEC7 runtom DS
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Trots Sikas egna rekommendationer verkar inte deras produkt med äldre namn 291i och nytt namn 591 vara lämpligt som lim när man försöker limma fast solpaneler med plast profiler som fästen.
Trots att hela limprocessen gjorts enligt deras rekommendation så har mina solpaneler lossnat efter 4 år. Bara tur att det upptäcktes innan dom ramlat av taket under färd.
En fråga som uppstår är om olika leverantörer av fästprofiler använder plast med olika bra lim egenskaper detta går ju i så fall inte att se okulärt.
Vilket lim som är lämpligt vid montage av solcells paneler med plast fästen verkar ju inte vara helt klar lagt men en typ som verkar fungera är ju
Sikaflex 252i som flera här har monterat med har dock inte egen erfarenhet av detta lim.
Sikas råd om att använda 591 bör vi nog vara skeptiska till tycker jag,
Sika 291 finns fortfarande,men beskrivet som marin tätningsmassa även om det står lim i rubriken.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen :msn_tongue:. Om det kan vara någon tröst så är det inte bara vi som är förbryllade.
Ämnet behandlas på ett marinforum som kan vara kul att läsa några inlägg ifrån. Det är troligen inte helt lika kemisk blandning i 291 och 591, samt förvirring verkar råda hos försäljare som inte skiljer på beskrivningen av de olika sorterna. Även om det kan ske elände med våra bilar om fel "lim" används så sjunker de ju inte till havets botten i alla fall.

Vet inte om deras tolkning stämmer, men den verkar rätt seriös i alla fall.


M.v.h. JANKRO.
 
Toppen