• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontrollera era solceller

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Jag gjorde idag en obehaglig upptäckt när jag rengjorde taket på husbilen.
Vi har två solceller som är limmade den ena satt löst i det ena fästet drog lite i det andra fästet och det lossnade gjorde samma på den andra sidan den solcellen lossnade då också väldigt lätt.
Dessa solceller monterades 2017 enligt följande procedur
Våt slipning av hela fäst ytorna både på taket och fäst spoilern. Avtorkning med aceton luft torkning.
Behandlade ytorna med multi primer enligt rekommendation. Limmade med Sikaflex 291i.
Hela arbetet inomhus med rätt temperatur för arbetet.
Resultat dom satt som berg när jag drog i dom för att kolla efteråt. I dag limmet sitter fortfarande stenhårt på taket. Bäst före datum på primer och lim med god marginal när monteringen skedde.
Limmet sitter inte alls på fäst profilerna verkar som limmet helt enkel har lossnat från profilen typ som om plasten har stött bort limmet. funderar på om plasten avger något som får limmet att lossna.
Har någon tips på vad felet kan vara jag är frågande inför vad som är fel.
 

Bilagor

  • 20211022_202515.jpg
    20211022_202515.jpg
    2 MB · Visningar: 223

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag gjorde idag en obehaglig upptäckt när jag rengjorde taket på husbilen.
Vi har två solceller som är limmade den ena satt löst i det ena fästet drog lite i det andra fästet och det lossnade gjorde samma på den andra sidan den solcellen lossnade då också väldigt lätt.
Dessa solceller monterades 2017 enligt följande procedur
Våt slipning av hela fäst ytorna både på taket och fäst spoilern. Avtorkning med aceton luft torkning.
Behandlade ytorna med multi primer enligt rekommendation. Limmade med Sikaflex 291i.
Hela arbetet inomhus med rätt temperatur för arbetet.
Resultat dom satt som berg när jag drog i dom för att kolla efteråt. I dag limmet sitter fortfarande stenhårt på taket. Bäst före datum på primer och lim med god marginal när monteringen skedde.
Limmet sitter inte alls på fäst profilerna verkar som limmet helt enkel har lossnat från profilen typ som om plasten har stött bort limmet. funderar på om plasten avger något som får limmet att lossna.
Har någon tips på vad felet kan vara jag är frågande inför vad som är fel.
Jag har också monterat enligt din beskrivning,dock inte använt aceton endast primer,dom sitter stenhårt efter fyra år,dina plastprofiler ser ganska "väderbitna" gulnade mina är fortfarande kritvita.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Jag våt slipade med grovt våt slip papper typ och av fettade med aceton därefter primer avsett för limmet allt enligt anvisning
avtrycket i limmet ser snarare ut som en gjutform runt ytan där spoilern suttit vidhäftningen verkar ha släppt?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag gjorde så här

Märkte upp var dom skulle sitta. Mattade ruggade ytan ordentligt på fästet å taket. Tvättade med t-sprit. La dit en distans på 3mm. Så man får en spalt på alla fästen så dom inte ligger direkt på taket. la ut massan Dekalin Dekasyl MS-5. Tryckte till, torkade av överflödigt. Gjorde allt detta 2018. Sitter fortfarande som berget
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag gjorde idag en obehaglig upptäckt när jag rengjorde taket på husbilen.
Vi har två solceller som är limmade den ena satt löst i det ena fästet drog lite i det andra fästet och det lossnade gjorde samma på den andra sidan den solcellen lossnade då också väldigt lätt.
Dessa solceller monterades 2017 enligt följande procedur
Våt slipning av hela fäst ytorna både på taket och fäst spoilern. Avtorkning med aceton luft torkning.
Behandlade ytorna med multi primer enligt rekommendation. Limmade med Sikaflex 291i.
Hela arbetet inomhus med rätt temperatur för arbetet.
Resultat dom satt som berg när jag drog i dom för att kolla efteråt. I dag limmet sitter fortfarande stenhårt på taket. Bäst före datum på primer och lim med god marginal när monteringen skedde.
Limmet sitter inte alls på fäst profilerna verkar som limmet helt enkel har lossnat från profilen typ som om plasten har stött bort limmet. funderar på om plasten avger något som får limmet att lossna.
Har någon tips på vad felet kan vara jag är frågande inför vad som är fel.
Hur ser ytan ut på fästet där limmet ska ligga
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Mina plast profiler var nya vid montaget ljuset i hallen ger nog lite fel färg dom är vitare i verkligheten jag funderar på typ av plast som dom är gjorda av är den olämplig för detta lim?
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Lim ytan är typ en ram ca 8mm bred runt hela innanför är en liten försänkning ca 1mmm som kan fyllas med lim, vid montaget tränger limmet ut runt kanten när man pressar ned fästet mot taket. Metodiken känns helt rätt men resultatet verkar ju vara att limmet blir väldigt svag mot
plast profilen.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Lim ytan är typ en ram ca 8mm bred runt hela innanför är en liten försänkning ca 1mmm som kan fyllas med lim, vid montaget tränger limmet ut runt kanten när man pressar ned fästet mot taket. Metodiken känns helt rätt men resultatet verkar ju vara att limmet blir väldigt svag mot
plast profilen.
Jag fick tipset att lägga 3mm brickor så det blir en spalt. Då blir det en viss rörlighet i limmet. I och med att bilen vrider sig när man kör
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag råkade ut för samma problem med Dekalin Dekasyl MS-5 att det släppte från fästen efter 4 år. Limmade om med Sikaflex och nu sitter de fast. Köpte mina fästen på preVent GmbH - simplify your energy och det hade tydligen varit fler som haft problem med att de släppte. Fick ett mail därifrån i våras att jag skulle kontrollera limningen.
 

BOoRagnhild

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
23400
Medlemskap
2022
Bostik Simson ISR 70-03 är ett lim som fungerar, jag fick med detta lim när jag monterade solpanelen, jag kontrollerar det en gång per år, slipa plasten med grovt sandpapper tills det blir en grov yta, tvätta med T-röd, det är det enda du skall göra.
 
F

F.d. 940

Guest
Jag råkade ut för samma problem med Dekalin Dekasyl MS-5 att det släppte från fästen efter 4 år. Limmade om med Sikaflex och nu sitter de fast. Köpte mina fästen på preVent GmbH - simplify your energy och det hade tydligen varit fler som haft problem med att de släppte. Fick ett mail därifrån i våras att jag skulle kontrollera limningen.
Dom har nu bytt till aluminiumspoiler för att fästa bättre.
Arne.
 

Volvo100

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Västerås
HBK-Nr
21652
Medlemskap
2024
Det finns ett otal termoplast kvaliteter ,kan benämnas ex. ABS ,PC ,PP ,PE osv ,den märkningen ska sitta ex på baksidan på alla bildelar av plast ,det gör saken lättare att på nätet hitta rätt lim. Prova lämpliga lim och lösningsmedel på baksidan och notera när det blir häft/angrepp. Ex .Epoxi sitter 100% på PC
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Sika Flex 291 är en tät och fogningsmassa och den skall man inte använda att sätta solpaneler eller något annat med för den delen
använd istället Bostik Simson ISR 70-03 (precis som Boo Ranghild ) skrev innan den fungera i all år.
Sikan har den tendensen att efter några år smular den sönder sig och släpper,
det du måste göra är att få bort all Sika Flex annars får du samma problem ingen att det släpper.
/ Bengt
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sika Flex 291 är en tät och fogningsmassa och den skall man inte använda att sätta solpaneler eller något annat med för den delen
använd istället Bostik Simson ISR 70-03 (precis som Boo Ranghild ) skrev innan den fungera i all år.
Sikan har den tendensen att efter några år smular den sönder sig och släpper,
det du måste göra är att få bort all Sika Flex annars får du samma problem ingen att det släpper.
/ Bengt
Speciellt om du åker söderut... Då vittrar sikaflexen snabbare sönder..
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Ja uppenbarligen är det fel produkt fast den rekommenderas på olika ställen som lämplig för montage av solpaneler.
Jag fick rekommendation av personal på Hjertmans att använda detta lim som dom brukade använda enligt uppgift
tror det var en dålig rekommendation.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
I värsta fall kunde hela solpanelen har släppt under färd, inte så kul då det kan göra fula skador och slita av kablar etc.
Men för den som kör bakom kan det bli ännu värre., Att köra på en flygande solpanel i 90, vore inte kul.
Ännu ett skäl att inte köra för nära framförvarande bil.

Så alla som har sådana på taket, kolla noga limningen, att de sitter fast.

Man ser ibland husbilar och husvagnar där man öppnat takluckorna, och glömt stänga , vid körning blir det ett stort vindfång som sliter av dem.
Och visst ligger det sådan i dikena ibland......

Roy
 
Toppen