• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Hej!
Mina gamla elektronikkunskaper räcker inte till, så jag undrar om någon har tips på kopplingsschema till följande:
Har installerat backsensorer som "skalskydd" till husbilen.
Jag vill få en krets som triggar igång på larmsignalen (första lilla pipet i summern) och håller ett relä draget i ca: 30sekunder. Reläkontakten kopplar jag sedan in över strömbrytaren till ytterbelysningen.

Hälsningar
Lars-Olof
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Juan om du följer kretsen och gör en potentialvandring till ingången så är den konstant på 0 vid inkoppling av brtytaren. en inkoppling gör att en ström flyter med det lyfter inte benet från 0.

Nu ser jag vad du menar, bilden tog jag ifrån free electronic circuits.
Jag är ledsen att jag inte uppmärksammade detta. jag använder min lilla mobiltelefon istället för dator.

Strömbrytaren skall naturligtvis sitta mellan ben 2(trigger) och jord istället.


555 timer
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Nej det tror jag inte, det ser ut som att detta relä aktiveras med pulser ifrån generatorn W.
Skulle tro att det är kopplat som automatiskt halvljus. liknande som bensinpumpen.
Det relä som satt på min golf var som ett vanligt relä med 4 ben fast mycket högre och hade en mekanisk omkoppling mellan hel o halvljus. När jag får tillgång till en dator skall jag leta upp den. På Saabarna vet jag bara att vi satte en extra knapp på trafiskolebilarn för att trafikläraren skulle kunna blända av när eleverna av misstag satte på helljuset.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Hej!
Mina gamla elektronikkunskaper räcker inte till, så jag undrar om någon har tips på kopplingsschema till följande:
Har installerat backsensorer som "skalskydd" till husbilen.
Jag vill få en krets som triggar igång på larmsignalen (första lilla pipet i summern) och håller ett relä draget i ca: 30sekunder. Reläkontakten kopplar jag sedan in över strömbrytaren till ytterbelysningen.

Hälsningar
Lars-Olof

Hej
Har du provat om det fungerar. Tänkte göra likadant men blev avrådd beroende på att backsensorerna inte är gjorda för att stå på en hel natt utan kommer att bränna.
Vad är din erfarenhet ?
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Hej
Har bara använt skalskyddet en natt. Har inte tagit skada ännu. Hade själv dessa funderingarna. Man brukar ju inte backa en hel natt.:)
Köpte det på Kjell & co.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Är inte dessa backsensorer ultrasonic sensorer samma som används som larm

Har aldrig hört att dom har en begränsad tillslagningstid.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Vet inte, mewn enligt JR Larmservice så hade dom monterat sådana fram på en bil och dom brände till slut.
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Hej
Jag får återkomma när jag provat en längre tid.
Kan förstå om de skrämmer dig med detta. De vill väl sälja egna produkter, eller?

Mitt "skallarm" med backvarnare, tidströmbrytare och DIL-relä (för tändningen av ytterbelysningen) har kostat strax under 500:- från Kjell & Co + en strömbrytare och en brytare för att stänga av pipet (bara tändning av ytterlyset)
Några timmars arbete blev det ju också, men en pensionärsom jag kostar ju inte så mycket i timmen.:twitcy:
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Jeg ville aldri montere en slik sonde fram, der blir vatntrykket for stort for den svake tetningen som måste brukes for at ultralyden skal komme frem. Spiller ingen roll om de står på eller ikke.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Jeg ville aldri montere en slik sonde fram, der blir vatntrykket for stort for den svake tetningen som måste brukes for at ultralyden skal komme frem. Spiller ingen roll om de står på eller ikke.

Det var kanske det som var felet.

Jag försöker precis som du gjort och
JR Larmcenter säljer inte någon sådan typ av larm
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Jeg ville aldri montere en slik sonde fram, der blir vatntrykket for stort for den svake tetningen som måste brukes for at ultralyden skal komme frem. Spiller ingen roll om de står på eller ikke.

Nu förstår jag inte riktigt hur Du tänker Knut. Väldigt många bilar har i dagsläget s.k. parkeringssensorer monterade både fram och bak. De fungerar alldeles utmärkt, visserligen är de nog bara inkopplade när man backar eller kör sakta framåt men enligt Dig har ju det ingen betydelse. Hur det däremot är om de är konstant inkopplade kan jag inte uttala mig om, det kan vara möjligt att "bränns".

Mvh / Roland
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Att den skulle bränna av att stå på kontenueligt tror jag inte på.

Detektorn är en Ultraljudsensor som har en strömförbrukning av 2mA 2.5-5V
Arbetsfrekvensen är 42khz
Dom mäter 20ggr i sekunden.
Det är exakt samma detektor som används till längdmätning.
Många av dessa arbetar dygnet runt och mäter olika saker i industrin.
Varför skulle dom bränna bara för att dom sitter på en bil.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Kravet til kapsling er mye større når en sonde står i vatnsprut enn når den står mer skyddad. De billige backvarnarene har ofte en meget begrenset skydd, om en bilfabrikk lager et system med frontmonterte sonder så måste de benytte en betre skydd enn massevaren fra China. Har selv opplevd vatninntrengning i en slik sensor montert bak på min gamle husbil, det var der en limfuge som ikke var 100% tett og innmaten korroderte slik at den kortsluttet.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Har haft mina backvarnarsensorer monterade i över två år nu o dom fungerar fortfarande.
När vi larmar så står dom på hela nätter men det är väl inte så ofta vi har aktiverat dom på två år.
 

ztefan

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4355
Medlemskap
2022
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

om du får en signal som startar relät så använder du självhållining på relät oftast kontakt 13 -14 som sedan kopplass som kopplas parallellt med sensorsignalen. På relän med frånslagsfördröjning
kan man oftast välja frånslagstiden.
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Hej
Har du provat om det fungerar. Tänkte göra likadant men blev avrådd beroende på att backsensorerna inte är gjorda för att stå på en hel natt utan kommer att bränna.
Vad är din erfarenhet ?


Hej
Nu har jag provat "skalskyddet" vid flera tillfällen. Vid ett tillfälle var det igång under 2 dygn utan problem. Har fixat så att ytterbelysningen tänds under 30 sek och kopplat en brytare till summern om man bara vill att lyset tänds när man närmar sig dörrarna.
Kan konstatera att det är lite väl känsligt när man står på gårdsgrus och det regnar. Larmar hela tiden då, men jag har ju en strömbrytare så det är bara att stänga av.
Med nuvarande erfarenhet kan jag rekommendera denna lösning.

Hälsningar
Lars-Olof
 
Toppen