• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Hej!
Mina gamla elektronikkunskaper räcker inte till, så jag undrar om någon har tips på kopplingsschema till följande:
Har installerat backsensorer som "skalskydd" till husbilen.
Jag vill få en krets som triggar igång på larmsignalen (första lilla pipet i summern) och håller ett relä draget i ca: 30sekunder. Reläkontakten kopplar jag sedan in över strömbrytaren till ytterbelysningen.

Hälsningar
Lars-Olof
 

ztefan

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4355
Medlemskap
2022
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

byt till relä med självhållning så får du själv stoppa larmet , till exempel med en återfjädrande stoppknapp eller använd relä med frånslagsfördröjning där du själv kan välja frånslagstiden
 
Senast ändrad:

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Finns säkert att köpa, men enklast så använder man reläts egen krets och lägger spolspänningen att dra via sådan kontakt parallellt med ursprungliga kretsen. I serie med den lägger man tex en brytande kontakt via knapp. (Annars skulle relät alltid vara draget efter första gången). Kanske kan det finnas en användbar spänning (12V?) åtkomlig från enheten som triggar larmet, ? Hoppas det inte blev obegripligt?

Mvh Marita mha Micke
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

timer2.jpg
En lite koppling jag ritade ihop slarvigt som borde va en grund för att utmana de som är bättre på analog elektronik.

Indéen är att första condensatorn laddas upp när larmsignalen kommer in.
men den måste vara tillräckligt länge för att fylla kondensatorn till 4volt t.ex.
när detta är överskridet så fyller op:n kondensator 2 som behöver va rätt stor för att kunna läcka ur sig sin laddning under 30 sekunder med ström stor nog för att låta transistorn ge fullt flöde. transistorn är med fördel en darlington eller annan med stor förstärkning så det faller tvärt när spänningen väl sjunker.
Värdena på komponenterna övergår min förmåga till räkning tyvärr. Jag har mest jobbat med digital teknik.
en annan lösning är att använda sig av en microprocessor typ pic PIC12F509
eller vad de hette. men de kräver en programmerare lödning + 5v matning.
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Visa bilaga 52422
En lite koppling jag ritade ihop slarvigt som borde va en grund för att utmana de som är bättre på analog elektronik.

Indéen är att första condensatorn laddas upp när larmsignalen kommer in.
men den måste vara tillräckligt länge för att fylla kondensatorn till 4volt t.ex.
när detta är överskridet så fyller op:n kondensator 2 som behöver va rätt stor för att kunna läcka ur sig sin laddning under 30 sekunder med ström stor nog för att låta transistorn ge fullt flöde. transistorn är med fördel en darlington eller annan med stor förstärkning så det faller tvärt när spänningen väl sjunker.
Värdena på komponenterna övergår min förmåga till räkning tyvärr. Jag har mest jobbat med digital teknik.
en annan lösning är att använda sig av en microprocessor typ pic PIC12F509
eller vad de hette. men de kräver en programmerare lödning + 5v matning.

Det är mycket enklare att använda en krets med en 555:a timer.
Har tyvärr inte tillgång till ngt schema nu.
//W
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

555 timer en sida om just 555 timern. Jag har alltid varit väldigt off på den just för att alla andra älskar den så jag vet inte så mycket hur den funkar.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Helt klart att lära sig att använda en 555a lika viktigt som ohms lag .

själv använder jag den som en ljustonare till lampor. Eftersom man kan justera både frekvensen & pulslängden
Det finns en bok om den som heter 555 konstruktioner med 555a.
Annars så har Cebek färdiga enheter. Förr fanns det på josty-kit men jag vet inte om dom finns kvar idag.
12Vdc Delay Timer Relay Module 2 to 45 Minute (CI0002)


Här kommer en kalkulator 555 Calculator

Det skulle inebära för dig dessa enkla komponenter 10k kan du ersätta med en potenciometer då kan du justera tiden med den.
3an kan du inte belasta för hårt, men ett litet relé går utmärkt
 

Bilagor

  • timer.jpg
    timer.jpg
    63,7 KB · Visningar: 4
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

10kohm där måste väl sitta på undersidan mot jord för att ge en pulldown effekt?
som det nu ser ut ommer knappen till vänster inte ha en effekt.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Har ni stannat i tiden? Man sitter inte längre och pullar med lödkolven och petar komponenter i provkretskort. Allting finns att köpa färdigt. Affezell förslag är ju bra, här kommer några till.

Grattis Bengt! Du vann vårt trådlösa paket på Öresundsmässan! | Webbutik B2B, försäljning av elkomponenter | Proswede El AB

Produktinfo - Programmerbart timerkort

ELEKTRONISKT TIDRELÄ BYGGSATS | Tidstyrning, byggsatser Styr-, reglerbyggsatser Byggsatser & Moduler Komponenter | Conrad Elektronik - Tidstyrning, byggsatser
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Hej

Kan den här hjälpa?

Ljusfördröjare
Håller kupébelysningen tänd ca 15 s sedan dörrarna stängts.

Biltema Art. nr. 39724
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

10kohm där måste väl sitta på undersidan mot jord för att ge en pulldown effekt?
som det nu ser ut ommer knappen till vänster inte ha en effekt.

Pin 2 är en trigger
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Då det finns så mycket kunnigt folk om reläer så har jag en fråga om detta.
Skall liksom trådskaparen också sätta backsensorer som skalskyddslarm.
Har ett ProSafe larm installerat och vill att när jag aktiverar det så skall också mina backsensorer erhålla ström så dom blir aktiverade och tvärt om när jag avaktiverar det. Problemet är att ProSafe inte har någon utgång som matar kontenuerligt ström när det aktiveras utan bara ingångar och JR Larmcenter har ingen lösning på det.
Enda möjligheten är att använda samma utgång som till dörrlåsen men där skickas bara en strömstöt när larmet aktiveras och en ny när det avaktiveras. Finns det något relä som fungerar enligt följande:
Vid första strömstöten skall det slutas och sedan vara slutet tills nästa strömstöt kommer ?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Hel och halvljusrelét till dom gamla VW fungerade så
Min Golf 1974 hade ett sådant relé även SAAB 900 vill jag minnas.

Man gav en puls så slog det om till helljus ästa puls till halvljus O.s.v.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Då det finns så mycket kunnigt folk om reläer så har jag en fråga om detta.
Skall liksom trådskaparen också sätta backsensorer som skalskyddslarm.
Har ett ProSafe larm installerat och vill att när jag aktiverar det så skall också mina backsensorer erhålla ström så dom blir aktiverade och tvärt om när jag avaktiverar det. Problemet är att ProSafe inte har någon utgång som matar kontenuerligt ström när det aktiveras utan bara ingångar och JR Larmcenter har ingen lösning på det.
Enda möjligheten är att använda samma utgång som till dörrlåsen men där skickas bara en strömstöt när larmet aktiveras och en ny när det avaktiveras. Finns det något relä som fungerar enligt följande:
Vid första strömstöten skall det slutas och sedan vara slutet tills nästa strömstöt kommer ?

Ja, som exempel Specialkort - reläkort, balanskort & larmcentralkort - Produkter - Hellmertz Elektronik AB
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Juan om du följer kretsen och gör en potentialvandring till ingången så är den konstant på 0 vid inkoppling av brtytaren. en inkoppling gör att en ström flyter med det lyfter inte benet från 0.

5v---XXRXX----/ -----PORT-----0V ger ingen skilnad på PORT
5v---XXRXX---PORT----/ ---0V ger 5V på PORT tills brytaren sluts, då får den 0V
kan också göras omvänt:
0v--XXRXX---PORT----/ ---5v ger 0V på PORT tills brytaren sluts, då får den 5V
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Konstruktionshjälp! Fördröjningskrets till ytterbelysning

Kan inte mycket om detta men skulle inte artikel 88-113 el 87-596 från Kjell o Company vara nåt ?

Tack. Det här kan nog bli en lösning. Får bara komplettera med ett relä som drar med hjälp av signalen till summern. Vilket ersätter tryckknappens funktion.
Tack till er alla som engagerat er i min fråga.

Mvh/ Lars-Olof
 
Toppen