Jag skaffade lite solceller för ett par år sedan och har kört på den medföljande PWM-laddaren.
Tänkte jag skulle uppgradera lite och köpte en MPPT-laddare på Amazon men får väldigt konstiga värden.
Upptäckte efter ett dygn att laddningen hoppar upp på 16-17 volt.
La upp en filmsnutt från BM-1 övervakaren här: New video by Christer Andreasson
Mätte direkt på utgången på laddarn och den sticker iväg till över 17 volt när topparna är.
Vad kan vara fel? Kass laddare helt enkelt?
Det finns en HVD (high voltage discoonnect) som är inställd på 14.2 volt, så detta borde väl inte hända?
Har kopplat bort panelen och tänkte köpa en laddare lokalt istället, men vill bara veta så detta beteende inte är normalt på nått sätt.
Låter ju otroligt dåligt att putta in 17 volt även om det bara är i cykler på 5-10 sekunder.
Denna laddare är det:

Tänkte jag skulle uppgradera lite och köpte en MPPT-laddare på Amazon men får väldigt konstiga värden.
Upptäckte efter ett dygn att laddningen hoppar upp på 16-17 volt.
La upp en filmsnutt från BM-1 övervakaren här: New video by Christer Andreasson
Mätte direkt på utgången på laddarn och den sticker iväg till över 17 volt när topparna är.
Vad kan vara fel? Kass laddare helt enkelt?
Det finns en HVD (high voltage discoonnect) som är inställd på 14.2 volt, så detta borde väl inte hända?
Har kopplat bort panelen och tänkte köpa en laddare lokalt istället, men vill bara veta så detta beteende inte är normalt på nått sätt.
Låter ju otroligt dåligt att putta in 17 volt även om det bara är i cykler på 5-10 sekunder.
Denna laddare är det: