• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konstig laddning på MPPT

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Jag skaffade lite solceller för ett par år sedan och har kört på den medföljande PWM-laddaren.
Tänkte jag skulle uppgradera lite och köpte en MPPT-laddare på Amazon men får väldigt konstiga värden.

Upptäckte efter ett dygn att laddningen hoppar upp på 16-17 volt.

La upp en filmsnutt från BM-1 övervakaren här: New video by Christer Andreasson

Mätte direkt på utgången på laddarn och den sticker iväg till över 17 volt när topparna är.

Vad kan vara fel? Kass laddare helt enkelt?

Det finns en HVD (high voltage discoonnect) som är inställd på 14.2 volt, så detta borde väl inte hända?
Har kopplat bort panelen och tänkte köpa en laddare lokalt istället, men vill bara veta så detta beteende inte är normalt på nått sätt.
Låter ju otroligt dåligt att putta in 17 volt även om det bara är i cykler på 5-10 sekunder.

Denna laddare är det:

19AD4D0C-7A44-4CFF-A54B-689AE7F3B201.jpeg
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Min ser likadan ut och har också en BM 1 laddator inkopplad och har inte sett det problemet under det året jag haft den. Mycket effektivare än den PWM som monterades tillsammans med solcellerna.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Bra, det är ju viktigt med ordningen. Först koppla på batteriet och sedan solpanelerna eftersom laddaren även kan ställa in sig till 24 Volt batterier. Hoppas det fungerar nu.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Nej, det fungerade inte. Den började krypa högre och högre i spänning igen. Jag kopplade bort panelen vid 16.7 volt.

Vad ligger din spänning på vid laddning enligt BM-1?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Nej, det fungerade inte. Den började krypa högre och högre i spänning igen. Jag kopplade bort panelen vid 16.7 volt.

Vad ligger din spänning på vid laddning enligt BM-1?
Mellan 13,7 och 14,4 beroende på hur många % det är i batterierna (2x95 Ah AGM) och hur mycket sol det är. Jag har 2x120 W solpaneler.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Jag justerade upp till 14.4 som Knut föreslog, men samma resultat. Jag bröt när den började pulser uppåt 16.7 V.

Har satt tillbaka min gamla PWM igen. Får se om jag satsar på en ny eller inte framöver..
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.744
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Köpte lika dann MPPT-laddare på Amazon som du. Kollade på you tube på en film där en kunnig skruvade isär olika enheter

Dom blåa vi köpt är inga äkta MPPT-laddare utan bara "Dekal trimmade" PWM regulatorer av tvivelaktig karaktär.

Köpte en äkta MPPT-laddare på Amazon.

En Epever 20 Ampere AN serien. Den är tung och äkta enligt filmen. Invändigt finns 2 skyddande säkringar mm.

Våra oäkta är mest tomt skal med några enkla kretsar. Rent skräp..
 
Toppen