• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Det är förvånasvart att priset på en besikning blir dyrare när monopolet försvinner.
SBP har jag endast god erfarenhet av bra bemötande bra tillgänglighet och kunnig personal.
Nej jag jobbar inte på SBP. Men att överlåta detta myndighetesutövande till profitjägare bär mig emot.
Konstigt att inte Sverige tagit lärdom av det som hände i Finland. Besiktningarna blev dyrare trots motsatts tanke med "konkurens".

Allt är inte bra med den fria marknaden absolut inte på denna marknad det är nu solklart:mad:

Ungefär som att Polisen skulle konkurrensutsättas. De som tar in mer pengar på böter tjänar mest.
Vill vi ha det så?

Tror inte det:rolleyes:

Säkerhetskontroller av våra fordon skall inte vara en källa till priofit:mad:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Ja är det inte diesel som är för dyr så är det lastförmågan som är för låg nu är det besiktningen som kan bli dyrare.
Ja tankar vi inte blir vi stående överlass riskerar vi böter skiter vi i besiktningen får vi körförbud.
Ja allt kostar det är dyrt och ligga på topp det är säkert men det går ju och parkera som långliggare på en camping och ha bilen som en sommarstuga om det blir billigare.
Om inte får vi betala vad det kostar och köra vidare med glatt hjärta och leva i nuet och friheten med att ha en HB och varför inte vinka till mötande polisbilar så blir de lite gladare ja då har man ju rent mjöl i påsen eller hur peppar peppar ta i trä.:wideeyed::yes::twitcy:
Som man säjer hur man än vänder sig har man ändan bak de här kostnaderna kan man inte påverka så varför bry sig.
2179:music-icon:

Typiskt sensk svar och tanke;) Det är därför som vi går på allt inte gör som nere på kontinetenten protesterar mot tokigheter. Ja det var min tanke på detta inlägg. Men visst låt höjdaran hålla på och göra som de vill, vi fotfolk skall acceptera och var snälla;)

Hursch för sådana tankar som framför i dett inlägg:mad:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Var inte det lite taskigt skrivet om friskolorna? Har för mig att de höjt kompetensnivån på alla skolor på de orter de verkar. Lite off topic, ber om ursäkt. Men kan inte hålla mig när det påstås saker lite slarvigt.

Det kanske beror att dom knappast etablerar sig i orter med en stor andel av socialgrupp 3 eller i glesbygd där de flesta är låginkomstagare...

Uttrycket att ta russinen ur kakan är många gånger passande för den typen av verksamhet som en del av dessa friskolor sysslar med...
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Är inte den här tråden inriktad på politiken och enligt forumreglerna ska inte politik diskuteras här på forumet.Rätta mej om jag har fel.
HaDe HASSE:wideeyed:
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Typiskt sensk svar och tanke;) Det är därför som vi går på allt inte gör som nere på kontinetenten protesterar mot tokigheter. Ja det var min tanke på detta inlägg. Men visst låt höjdaran hålla på och göra som de vill, vi fotfolk skall acceptera och var snälla;)

Hursch för sådana tankar som framför i dett inlägg:mad:
Ja hur skall du lösa detta problemet väntar på din lösning med spänning?
Men vi är ju i Sverige så håll dig till vårat land vad skulle du kunna bidra med.
===================================================
:wub:
2179:wideeyed:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Det är faktiskt i min värld märkligt att politik inte får förekomma på ett forum som HB,s.
Allt precis, allt som försigår i ett samhälle är just politik.
Bränslepriser, vägskatter, straffskalor för trafikbrott, ställplatser för HB, körkortsbehöighet för olika fordon, allt precis allt är just politik,
Hur skall ett utbyte av åsikter kunna ske om inte just den förda politiken finns med i inläggen:rolleyes:

Sedan måste vi naturligtvis respekera olika åsikter men som sagt allt vi berörs av i vardagen är just politik.

Om detta är förbjudet på detta forum så får vi hålla oss till bilder på blommor, frågor om olika HB,s eller bilmärkes förträfflighet och insides beundran.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Ja hur skall du lösa detta problemet väntar på din lösning med spänning?
Men vi är ju i Sverige så håll dig till vårat land vad skulle du kunna bidra med.
===================================================
:wub:
2179:wideeyed:

Ja jag påtalar just det, att vi i Sverige inte........
Nej jag själv kan naturligtvis inte lösa detta problem MEN!
Du kan ju börja med att välja rätt vart fjärde år, eller struntar du i det också?

Allt handlar om att ställa politikerna till svars det är faktiskt den enda möjlighet vi småfolk har i det som kallas demokratier.
 
B

Boxer

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Säkerhetskontroller av våra fordon skall inte vara en källa till priofit:mad:

Bilverkstäder får sen många år släcka tvåor, dom kontrollerar alltså sitt eget arbete. Detta måste ju vara ännu värre. Givetvis måste detta stoppas.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Ved avreguleringen av denne tjenseten i Norge så fikk de fleste bilverkstader jobben - det som ble krevd var tilstrekkelig utrustning for avgass og bromsprovning. I tillegg fikk NAF (tilsvarende til M) etablere kontroll av personbiler på sine stasjoner.

For tyngre kjøretøy er kravet at verkstaden har den nødvendige utrustning og er godkjent for disse kjøretøy - det er 3 kategorier godkjente verksteder i Norge, biler under 3500 kg - under 7500 kg og ubegrenset.

3 år etter avreguleringen var de statlige stasjonene utkonkurrert og stengte sine dører for Periodisk kjøretøy Kontroll. Det som er igjen er registrerings-besiktigelse ved første gangs registrering av biler uten typegodkjenning og bruktimporterte biler.

Som i Sverige er det ikke alle de statlige som tar i mot biler over 3500 kg.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Knut.


Så blev det i Norge då. Men hur blev det med priset för besiktning av fordon?
Finns det någon statistik i Norge som visar om antalet underkända fordon ökat sedan denna reform?

En sak borde vara ganska säker, om jag drivet ett företag som tjänar pengar på att reparera bilar så vill jag naturligtvis ha så mycket jobb som möjligt.
Blotta misstanken att jag får anmärkning vid en besikning som en sådan aktoriserad verkstad utför är ju inte tilltalande precis.

Nej säkerhetskontroller av fordon tycker jag skall utföras av oberoende myndighet.

Inte av en som är "part i målet".
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Hej och hå, för mej har vissa saker blivit bättre med konkurrans, andra sämre. Vissa billigare andra dyrare, men jag vill inte tillbaka till monopolets tid.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Ja jag påtalar just det, att vi i Sverige inte........
Nej jag själv kan naturligtvis inte lösa detta problem MEN!
Du kan ju börja med att välja rätt vart fjärde år, eller struntar du i det också?

Allt handlar om att ställa politikerna till svars det är faktiskt den enda möjlighet vi småfolk har i det som kallas demokratier.
Ja det var väl det jag tänkte
Förstår att du blir frusterad men den som sig i leken ger måste leken tåla.
Välja rätt vart 4 år ja det har jag gjort varje år.Har du???
2179:twitcy::wub::spinny::music-icon:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Tror en at det verksted en normalt benytter gjør flere feil en det som er rett så tar en en ekstra kontroll hos en konkurent eller hos NAF. Noen verksteder mistet kunder på dette de første årene, i dag fungerer det sundt. Prisene for kontrollen ligger normalt under hva vi måtte betale hos trafikkstasjonen - statens vegvesen. hos endel verksteder får en rabatt om en tar kontrollen sammen med service.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Bilverkstäder får sen många år släcka tvåor, dom kontrollerar alltså sitt eget arbete. Detta måste ju vara ännu värre. Givetvis måste detta stoppas.

Detta med att bilverkstäder får släcka tvåor är väl en alldeles utmärkt avreglering, varför betala extra för en ombesiktning när verkstaden fixat felet.
Jag hoppas och tror du skämtar med att: detta måste stoppas.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Hos oss blev det dyrare men mycket smidigare ingen tidsbeställning, kommer jag på att nu skall jag besikta bilen så har det varit klart på under en timme ibland även på kvällen. De gamla besiktningsstationerna är ju kvar så man får själv välja var man besiktar o prisen finns på nätet bara att jämföra, nu finns det flera ställen o inte som förr bara en med monopol o griniga gubbar.

Leif
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Detta med att bilverkstäder får släcka tvåor är väl en alldeles utmärkt avreglering, varför betala extra för en ombesiktning när verkstaden fixat felet.
Jag hoppas och tror du skämtar med att: detta måste stoppas.

Hej!

Jag håller med dig om att det är alldeles utmärkt att ackrediterade bilverkstäder får släcka tvåor. Däremot kostar det lika mycket att släcka tvåan hos bilverkstaden som på bilprovningen, det man tjänar är besväret att åka till bilprovningen. Bilverkstaden ser mycket seriöst på den uppgiften, det är bara speciellt utbildad personal som får släcka tvåan, alltså inte den som utfört reparationen.

Mvh. Leif C
 
B

Boxer

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Jag hoppas och tror du skämtar med att: detta måste stoppas.

Det var inte allvarligt menat. Avreglering är bra, man får anstränga sej om man ska behålla kunderna. Konkurrens ska vara seriös och på lika villkor, inte genom fusk. Myndighetsdelen i detta blir kontroll av utföraren. Bilprovningen har lärt läxan och blivit mycket med serviceinriktad de senaste åren och har gott om kunder.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Ja det var väl det jag tänkte
Förstår att du blir frusterad men den som sig i leken ger måste leken tåla.
Välja rätt vart 4 år ja det har jag gjort varje år.Har du???
2179:twitcy::wub::spinny::music-icon:

Villken "lek" vill du då påstå att jag gett mig in på?
Ja jag har röstat sedan jag fick rösträtt vid den tiden då man ansåg att man var myndig vid
21 års ålder.
För mig har detta aldrig varit en lek utan varit min enda möjlighet att visa nöje eller missnöje med den förda politiken.
Om sedan mitt val varit rätt eller fel, ja nu har jag upptäckt att det jag röstade på i många val varit fel.
Men som den person jag är så kan jag ändra uppfattning och det har jag gjort med besked.
Hur du tolkar det är för mig fullständigt ointressant.
Skall bli väldigt spännande att se vad "svensken" röstar på 2014.

Tror att många kommer att "sätta kaffet i halsen" efter det valet:D
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Jyrki

Förstår vad du säger, men jag vill ändå gärna att du svarar på min kommentar i inlägg 11.
Att man anser att en eller annan myndighetsfunktion inte lämpar sig för privatisering behöver inte nödvändigtvis innebära att man önskar sig likriktning och skrotad demokrati.

aake

Tack!

Glesbygdsproblematik är allvarlig jämlikhetssak, jag tror att staten skall på något sätt underlätta etableringarna... Vet dock inte alls hur, och var skall man rita skiljelinjerna, 19, 100, 1000, eller 10000 invånare? Gäller säkert massor av viktigare saker!

Jyrki
 
Toppen