• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Inom sjukvård och åldringsvård t.ex. har det skett en del offentlig upphandling med känt resultat sällan till det bättre.
Åke

Blir så trött. Åldringvården är en dröm idag oavsett utförare mot var den var innan Ädelreformen 1996. Därmed inte sagt att det inte finns mer o göra.
Men folk verkar ha glömt att det inte är mer än tio år sedan gamlingar låg i 4 o tom 6 salar på vissa åldringsboenden. :(

Fö sägs att Gekås i Ullared skall öppna besiktning så detta går o göra medan partnern shoppar :):) Gekås satsar på bilbesiktning - Hallandsekot
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Blir så trött. Åldringvården är en dröm idag oavsett utförare mot var den var innan Ädelreformen 1996. Därmed inte sagt att det inte finns mer o göra.
Men folk verkar ha glömt att det inte är mer än tio år sedan gamlingar låg i 4 o tom 6 salar på vissa åldringsboenden. :(

Fö sägs att Gekås i Ullared skall öppna besiktning så detta går o göra medan partnern shoppar :):) Gekås satsar på bilbesiktning - Hallandsekot
Åldringsvården är en dröm idag iallafall för vissa privata bolag med säte på Caymanöarna dock inte för deras personal. Betr. Gekås framtida planer så vet vi inte hur det slutar.
Åke
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Ja tänk när varje ICA.handlare öppnar för bilbesiktning, parkera och när du har fått kassakvittot finns där även avgiften för besiktningen.
Nej tack, vill nog gärna vara med när man knackar lite här och var på bilen.


Förresten så anser jag att bilbesiktning är någon form av myndighetsutövning och är därför tveksam till en privatisering.
Vad blir nästa moment, hastighetsövervakning av privata bolag, borde vara lukrativt.:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Åldringsvården är en dröm idag iallafall för vissa privata bolag med säte på Caymanöarna dock inte för deras personal. Åke

Nu är väl risken att det blir OT men vi får väl ta en egen tråd Åke. :)
Men här är den senaste jobb barometern för vård o Omsorg.
 

Bilagor

  • Jobbhälsobarometern 2012.pdf
    350,3 KB · Visningar: 17

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Om jag jobbade i vårdsektorn skulle jag vara glad att det finns andra alternativa arbetsgivare till Landsting och Kommuner. När mina barn frågade mig vad jag tycktr de skulle utbilda sig till svarade jag alltid "se till att det finns mer än en arbetsgivare i den sektor du söker dig till". Kommuner tycks vara de sämsta arbetsgivarna i vårdsektorn ur arbetstagar perspektiv.
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Ämnen som avregleringar och privatiseringar tycks alltid locka fram ideologiskt färgade åsikter som gör att det nästa blir partipolitik i inläggen. En del vill ha en nästan stalinistisk stat med allt ägande åt staten och andra vill avreglera och privatisera allt.

Att bilprovningen avregleras medför förhoppningsvis ökad konkurrens, något som förhoppningsvis med tiden även kommer att gälla mindre orter. Kvaliteten och servicegraden kommer också justeras in då vi har möjlighet att rösta med fötterna. Postens avreglering gjorde exempelvis dem mer tillgängliga genom ICA-butiker, jourbutiker, bensinmackar etc. GeKås exempel kan ju kanske tyda på en sådan utveckling även inom bilprovning. Skulle heller inte förvåna mig om de större bilhandlarna i landet kopplar på en bilprovning till sina anläggningar för att den vägen locka kunder (bra eller dåligt är upp till var och en att bedöma).
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Och verkligheten beskrivs ju alltid balanserat och objektivt i våra medier.....

Trist att jag skrev "verkligheten", trodde inte jag skulle öppna för sådana billiga poäng. Men man lär sig aldrig!
Åke
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Tänk lite djupare.... Tänk om vi hade bara ett bilmärke tillåten i Sverige, bara en svensk. Kanske Saab. Eller Trabant, i det landet fanns det också folk som inget annat ville ha. Och staten bestämde! Här i landet var det också många supporters ditåt, vilka? Det får vi nog aldrig veta.

Staten skulle bestämma priset, resten skulle du betala i skatten. Men vi är ju så glada att betala skatt här i landet. Precis som vi betalade för bilbesiktning, du visste aldrig vad det kostade dig, bara vad du betalade från plånboken.

Var servicen bra hos besiktningen förr? Vad är det du saknar?

Öppna ögonen, tänk kritiskt, och se att du kan rösta med fötterna, plånboken och allmänna val!

Jyrki
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Jyrki

Förstår vad du säger, men jag vill ändå gärna att du svarar på min kommentar i inlägg 11.
Att man anser att en eller annan myndighetsfunktion inte lämpar sig för privatisering behöver inte nödvändigtvis innebära att man önskar sig likriktning och skrotad demokrati.

aake
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Trist att jag skrev "verkligheten", trodde inte jag skulle öppna för sådana billiga poäng. Men man lär sig aldrig!
Åke

Jag ber om ursäkt om du tyckte den var billig, men ibland kan tennisdjävulen i mig inte låta bli att smasha vid en för kort lobb.

Men allvarligt, du har själv inte tyckt till angående Relax ämne om bilprovnings avreglering utan bara refererat till friskolor och äldrevård som inte har med bilprovning att göra. Vad tycker du om det Relax tar upp?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Claes
Jag stödjer Deckers uppfattning i hans inlägg 23 till 100% om bilprovningens avreglering. Det är svårt att se några fördelar med en privatisering där, det kan bli som i Finland att priserna dubblas. Jag ogillar också att det skulle startas kvartersbilprovningar på bensinstationer och likn. som bara tar emot personbilar. Det finns sådana redan och det skulle kunna innebära för oss med tyngre fordon och släpvagnar att vi fick åka mycket längre vid besiktningar och kanske till högre pris.
Åke
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

- telefoni
- taxi
- järnvägsresor
- posten
- avreglerad "alvedon"
- motbokens avskaffande
- öppetider i handeln
- den fasta kronkursen

Ja det var några exempel


Vi får inte glömma bort kronjuvelen i samlingen !! Apoteket !!! Alla konkurrensutsatta instansers heliga moder !!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

.... och den som tvivlar på det kan ju alltid vända sig till objektiva och balanserade personer här i forumet. Där finns facit !!

ja känner mej grymt balanserad,,lite objektiv kanske,,
men framförallt totalt okunnig inom de mesta,,
därför e ja här för en hundring,,:D:D:D
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Mot bakgrund av trafiksäkerhet och varför vi har nuvarande bilprovning(?), dess effektivitet(?) och kostnader(?) för oss kunder(!) - så tycker jag att bla följande frågeställningar borde ha aktualiserats före denna privatisering;

¤ Måste all kontroll alltid ske på en spec "bilprovningsstation", varför inte förstärka vägpolisen och mhj av dem, vid ev behov "skicka" in misstänkta fordon för en mer omfattande specialkontroll"?
¤ Vanlig personbil, MC, släp, mfl kontra husbilar har både olika förutsättningar och besiktningsintervall! Nya husbilar som körs betydligt mindre/år ska tom besiktigas varje år from år 1, detta trots nyskick och kortare körsträckor? Dvs husbilar jämställs med arbetsfordon, etc som borde vara i betydligt större behov av kontroller!
¤ Om samma besiktningsjobb utförs myndighetsmässigt, så borde priset vara lika för alla Sveriges bilbesiktningar oavsett statlig eller privat regi?
¤ Om samma arbete kan utföras effektivare av privata aktörer än av nuvarande statliga bilprovningar, så borde det enbart kunna leda till sänkta priser (dvs skapa ev erforderlig vinst inom "den nu befintliga statliga prisramen")!?

Jag har svårt att se varför "man" ändrar när inget konkret resultat uppnås/utpekas med privatisering av bilprovningen? Inga konkreta effektivitetsmål eller annat positivt finns angivet som motiv för någon berörd part, inte ens för glesbygden?
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Jyrki,

jag förstår inte att aake säger att han förstår dig. Jag har försökt "tänka litet djupare", som du litet svepande uppmanar oss till, men kan ändå inte förstå vad du menar. Inte heller vad det innebär att "rösta med fötterna".

Jag tycker inte att tråden har varit särskilt berikande vad beträffar rubriken.

Själv anser jag, att den hittillsvarande ordningen varit OK. Men visst ska väl vi på detta forum kunna avgöra vilka avregleringar och konkurrensutsättningsreformer som har varit bra eller dåliga - med glasklara och sakkunniga motiveringar!
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Ja är det inte diesel som är för dyr så är det lastförmågan som är för låg nu är det besiktningen som kan bli dyrare.
Ja tankar vi inte blir vi stående överlass riskerar vi böter skiter vi i besiktningen får vi körförbud.
Ja allt kostar det är dyrt och ligga på topp det är säkert men det går ju och parkera som långliggare på en camping och ha bilen som en sommarstuga om det blir billigare.
Om inte får vi betala vad det kostar och köra vidare med glatt hjärta och leva i nuet och friheten med att ha en HB och varför inte vinka till mötande polisbilar så blir de lite gladare ja då har man ju rent mjöl i påsen eller hur peppar peppar ta i trä.:wideeyed::yes::twitcy:
Som man säjer hur man än vänder sig har man ändan bak de här kostnaderna kan man inte påverka så varför bry sig.
2179:music-icon:
 
Senast ändrad:
Toppen