• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Undrar vad som händer för oss "kunder till Bilprovningen" när den nu "konkurrensutsätts" (= säljs ut)? Normalt brukar man förvänta sig att en ökad konkurrens leder till lägre priser/kostnader för köparna av aktuella tjänster?!

F-n trot, när man läser bifogad artikel nedan från gårdagens Göteborgs Posten (klicka på bilden nedan så blir den läsbar)!

Om kostnadsskillnaderna som GP redovisar är/blir verklighet för "de vanliga personbilarna" hur blir det då med övriga fordon? T.ex husbilar som dessutom om de har totalvikt >3,5 ton ska besiktigas varje år?

Om vi håller oss till vanliga p-bilar så är/blir kostnadskillnaden mellan de utpekade besiktningsföretagen 320:- till 600:-, dvs +280:- eller +88%!

Hur blir det då för husbilar, ja vem vet det i nuet?
Behöver man kanske beställa besiktning ett år i förväg för att få tid hos en "billig stn" för att spara pengar, om det nu finns något val på orten?

En följdfråga till detta kan vara, vem vinner och vem förlorar på detta och varför?
 

Bilagor

  • Image.jpg
    Image.jpg
    544,1 KB · Visningar: 213
C

cheetah1

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

600 var lite extremt, dom får nog inte mycket kunder. 420 gav jag för dropinbesiktning hos Carspect för ett par veckor sen, ordinarie pris vid bokad tid 375 som det står i artikeln. Mycket nöjd med servicen, fast lite rörigt protokoll.
Har för mig att bilprovningen tar 400 för lätt lastbil iaf, som våran är reggad som.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Det blir förmodligen dyrare och svårare att få besiktningstider. Jag har försökt att få tid på DEKRA vid ett tillfälle när Bilprovningen inte hade någon tid som passade mig. Att komma i kontakt med DEKRA är som att försöka komma i kontakt med någon av de vanligaste tele och data operatörerna, d.v.s näst intill omöjligt och med telefonköer på ca 15 - 20 minuter.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

endast bra förutsättningar för dom som utför den,,likadant i finland,,nya jobb--nya priser,alltså en vara som man inte kan undvara,,som bilägare,,,

ta elbolagen,,finns bara tre kvar,,som kan bilda kartell:p:p

en ständig strömmande reklam om att spara på de ena o andra,,visst..
ju mer vi sparar (kilowatt) ju mer tjänar etablissemanget..fick en räkning idag på 615 kilowatt,,
1176 spänn,,
vi sparar bara ström,,inga pengar,,2 spänn kilow,,

det enda fundamentala var telias släpp på aktier,,:p:p

idag behövs inget trådabbonnemang,,

3.se till halva priset,,kallas för verklig konkurrens,
ha de,,:D,
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

verkar för mig tvärtom...höjd kompetens vet jag inte, iaf inte på friskolornas ledning. Har 2 ungar i olika branscher som båda fått avbrutna utbildningar och fått börja om efter 1 år då det inte var lönsamt !!!!!
Ökad konkurrens brukar ju ge lägre priser och ökad eller iaf samma kvalite. Det lär vi inte få se på bilprovningen iaf.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Det är väl otroligt att fortfarande är det bara den allsmäktige staten som skall i solidaritetens namn ta hand oss...

Vad är det som gör att dess kompetens, konkurrensförmåga(pris/prestanda) är bättre?

Är det bara det långtida hjärntvättet?

Jyrki
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
384
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Det är väl otroligt att fortfarande är det bara den allsmäktige staten som skall i solidaritetens namn ta hand oss...

Vad är det som gör att dess kompetens, konkurrensförmåga(pris/prestanda) är bättre?

Är det bara det långtida hjärntvättet?

Jyrki


Är inte staten lika med alla som bor i LANDET:confused::confused::confused:

puss o Kram Johnny
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Nya på marknaden kan aldrig hålla bilprovningens priser. De skall etablera sig, anställa folk, bygga lokaler osv osv. Kunden får betala. När sedan bilprovningen halvveras så måste de höja priserna för att överleva. Konkurrens innebär inte alltid billigare priser.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

verkar för mig tvärtom...höjd kompetens vet jag inte, iaf inte på friskolornas ledning. Har 2 ungar i olika branscher som båda fått avbrutna utbildningar och fått börja om efter 1 år då det inte var lönsamt !!!!!
Ökad konkurrens brukar ju ge lägre priser och ökad eller iaf samma kvalite. Det lär vi inte få se på bilprovningen iaf.

Det går inte att ta en enskild erfarenhet som en generell sanning. Påstår att tex Montesoriskolorna och deras pedagogik har höjt nivån även i de allmänna skolorna. Men vi blir nog inte överens om detta.

Friskolor höjer elevernas betyg - DN.SE

För övrigt tror jag att det är nyttigt med kokurans.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Det är väl otroligt att fortfarande är det bara den allsmäktige staten som skall i solidaritetens namn ta hand oss...

Vad är det som gör att dess kompetens, konkurrensförmåga(pris/prestanda) är bättre?

Är det bara det långtida hjärntvättet?

Jyrki
En utpräglad storstadssynpunkt. Även i en medelstor ort som i Östersund blir det även i fortsättningen endast en aktör och jag har svårt att se hur den som nu köper den väl fungerande Bilprovningen här hemma skall kunna göra det hela bättre.

aake
 
F

F.d. 53308

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Vår bil besiktades i början på oktober det kostade 84€. Så inte blev det billigare när besiktningen konkurrensutsattes. Det var bara kvalificerat skitsnack!
 
B

Boxer

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Vem har sagt att det blivit billigare?
 
F

F.d. 53308

Guest
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Boxer: piken var inte avsedd till någon på forumet utan till dom som drev igenom beslutet i Finland. De motiverade sitt beslut med att de skulle bli billigare men resultatet blev ju ett helt annat.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

Säg den avreglering som gett lägre priser för kunden, ja möjligen inom flygbranchen om man räknar in lågprisflyget!
För övrigt har det bara blivit sämre, detta är jäkla dåligt för oss kunder!

- telefoni
- taxi
- järnvägsresor
- posten
- avreglerad "alvedon"
- motbokens avskaffande
- öppetider i handeln
- den fasta kronkursen

Ja det var några exempel
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Konkurrensutsatt kontrollbesiktning, bra för vem?

- telefoni
- taxi
- järnvägsresor
- posten
- avreglerad "alvedon"
- motbokens avskaffande
- öppetider i handeln
- den fasta kronkursen

Ja det var några exempel

Det är lite svårt att förstå vad du svarar på? Är det offentlig upphandlig det handlar om eller är det avregleringar som skett? Inom sjukvård och åldringsvård t.ex. har det skett en del offentlig upphandling med känt resultat sällan till det bättre.
Åke
 
Toppen