• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kommunernas skyldighet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Kommunernas skyldighet

Det är nog en allmän missuppfattning att märkningen på brunnslocken betyder V = vatten och A = avlopp.

Men är i verkligheten en beteckning från vilket gjuteri brunnslocket kommer ifrån, t.ex Vadstena och Alvesta. :)

Visst är det så! :yes: ...;)....vissa brunnar är också stämplade med en bokstav som betecknar vilken körklass det är på dom, alltså hur många ton de tål att belastas med.
En del brunnar står det U för Ulefoss på...alltså det är absolut ingen som helst garanti för att det är avlopp, alltså spillvatten i en brunn med ett A på locket! Däremot finns det ju givetvis väldigt många brunnar med ett A på, så Magnus har kanske haft tur, men som sagt, det kan lika gärna bli fel!

Jag vädjar verkligen till alla medlemmar att INTE öppna brunnslock och tömma toaletter och gråvatten! Den dagen det händer en allvarlig olycka eller att någon tömt toaletten i en dagvattenbrunn har vi verkligen förstört för oss själva med råge.
Det är inte helt lätt att lägga tillbaks locket igen så det ligger plant, en del lock har en liten klack som ska in i ett spår, ligger den inte där i, så blir det en kant som sticker upp, tänk nästa steg, en cykel kommer och står på öronen på grund av detta.

Och hur skulle det se ut om alla och envar hade tillåtelse att öppna lock för att tömma diverse avlopp?? Nej, jag upprepar återigen, denne tjänsteman som lovade dig Magnus skulle ha en rejäl reprimand! Tror definitivt inte att du får samma svar om du ringer runt bland kommunernas avloppsavdelningar...

/Ludde
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Kommunernas skyldighet

Efter att ha mailat 10% av kommuner och fått deras knasiga svar gav jag upp.

Här är några av svaren jag fick från några av kommunerna: :)
- Köp en latrintunna av Gästrike återvinnare kan de hämta den och tömma den åt dig
- Hänv: Västra Mälardalens kommunalförbund
+ Kraja camping
+ Tre platser, norr om Rätan efter E45, naturcamping, väster om Svenstavik efter väg 321 och i Börtnan (Pinntiorp) se bif. kartor.
+ Ekebro reningsverk
+ Rastplats mitt emot kommunhuset
+ Sifferbo camping
- ÅVC i Bräcke och Gällö, latrinsäckar ?!?
+ Dorotea reningsverk, efter korsningen Borga/Hoting
- På en campingplats
+ Malmköpings Bad och Camping
+ Sörby Ur fjäll
+ Hamnen i Baskarp
+ Reningsverket i Böle, Pumpverksg
+ Svaneviksbryggan Vägga
- Hänv: Turistbyrån
+ Utanför campingen vid Ekudden samt nära Hamnmagasinet (båttillbehörsaffären)
+ Visby reningsverk
- Ring
+ Reningsverket i Vik, Åre samt rastplatsen i Björnänge
+ Tippen i Äskya
- Campingplatsen eller i annan närliggande kommun !?!
- 5 kommuner svarar: Tar EJ emot latrin
Jag bytte metod och tog kontakt med en regionjurist och en miljöhandläggare på länsstyrelsen. Vi tre är eniga i att problemet är ganska nytt och tillsynen i ärendet har knappt påbörjats samt att:

Kommunerna har lagstadgat krav att ta hand om latrin

De flesta kommunerna kommer inte att ge sig förrän det kommer ett officiellt påbud från miljötillsynen, låt oss gissa; inom fem år kanske.

Det enda som vi alla i klubben vill ha är ju detta:

bild3.JPG
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kommunernas skyldighet

Jag har dragit igång en process med VaSyd i Malmö som ansvarar för detta i flera Skånekommuner, får se vad det kan leda till.

Direkt i samtalets början hänvisade man till Sibbarps camping, men då jag nämnde att turistbussarna bör ha samma problem men är sannolikt inte välkomna till campingen för att tömma så blev samtalet mera seriöst och man lovade ta tag i problemet på allvar. :)
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Kommunernas skyldighet

Lite märkligt att det blir mer intressant att ta hand om skiten från
turistbussar än från husbilar?
Är den månne mer förädlad :twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.170
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Kommunernas skyldighet

Det är nog mer än trettio år sedan jag för första gång hörde att bussarna hade problem med att tömma skiten.... vad som har hänt sen dess.... det vet ni :twitcy:
En sak som jag nu är ganska förvånad över.... hur kan husbilsklubben skriva i sin miljöpolicy att vi följer gällande lagstiftning...... kan det vara så att någon försöker få oss att känna dåligt samvete om vi tömmer skiten på te.x en åker...för mig veterligen så finns det just nu ingen lag som tydliggör hur husbilen skall göra av med sin skit.... så vad är detta för skit...????

Peter & Wovi



Lite märkligt att det blir mer intressant att ta hand om skiten från
turistbussar än från husbilar?
Är den månne mer förädlad :twitcy:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Kommunernas skyldighet

Orsaken att det blir mer intressant är att ut ur turistbussen kliver det 30-50 köpsugna turister, ur husbilen kliver 2 personer som har eget kök och kyl med sig.

Detta är hur de oinvigda ser på saken. Sen att det finns många fler husbilar än turistbussar i området tänker dom inte på.

Men det är bra för oss att ta upp turistbussar när vi diskuterar saken, för de ryms inte in på campingar. Det gör också att de stationer som byggs blir stora och rymliga. Det finns rastplatser med så kallade latrinställ inomhus, hur får man in bussen dit?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Kommunernas skyldighet

Efter en tid med framgångsrik skriftväxling till politiker på olika nivåer avslutar jag nu mitt fanatiska arbete med ett brev till miljöministern idag:

Hej Lena Ek

"Jag har hört att det ska bli förbjudet att fritt tömma latrin från båtar med mer än 12 passagerare. Jag och flera med mig efterlyser tydligare regler för kommunerna att ta emot latrin från husbilar (normalt 2 personer). Idag söker jag mig till gästhamnar där det till 90% går bra att tömma husbilens latrin. Men det är sämre ställt med inlandskommunerna.

I somras reste vi genom 11 länder och 4 huvudstäder i 5 veckor. Vi hade inte några som helst problem att tömma latrinen under den resan. Det är många europeer som gästar Sverige och var dom gör av sin latrin kan jag bara gissa. Turistbussar har oftast fler än 12 passagerare. Var tömmer bussarna sin latrin?

När blir Sveriges kommuner skyldiga att följa Miljöbalken och ta emot latrin?
"
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Kommunernas skyldighet

Tydligen allvarligare att tvätta bilen på garageuppfarten medans bussbolagen tömmer LATRIN i dagbrunnarna. Vilken skit är värst bilsmuts eller avföring från människor. Jag har min åsikt klar men tydligen har inte kommunen samma åsikt.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Kommunernas skyldighet

Enligt min kommuns miljöchef, har kommunen ingen skyldighet att tillhandahålla tömningsplatser.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Kommunernas skyldighet

Tydligen allvarligare att tvätta bilen på garageuppfarten medans bussbolagen tömmer LATRIN i dagbrunnarna. Vilken skit är värst bilsmuts eller avföring från människor. Jag har min åsikt klar men tydligen har inte kommunen samma åsikt.


Vart sker detta latrintömmande med kommunens goda minne?
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Kommunernas skyldighet

Tydligen allvarligare att tvätta bilen på garageuppfarten medans bussbolagen tömmer LATRIN i dagbrunnarna. Vilken skit är värst bilsmuts eller avföring från människor. Jag har min åsikt klar men tydligen har inte kommunen samma åsikt.

Vet inte varför du TROR att bussbolagen latrin i dagvattenbrunnar. Du är inte speciellt välinformerad.

Med vänlig hälsning,
Stig
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Kommunernas skyldighet

ÄNTLIGEN har jag fått svar från miljödepartementet. Det är kommunerna som bär ansvaret och länsstyrelsen ska utöva tillsyn över verksamheten.

"Hej Kenth,

Tack för ditt mail om mottagning av latrin på land. Miljödepartementet mottar varje år stora volymer av brev och frågor vilket gör att vi inte alltid hinner besvara allt i den takt vi skulle önska. Jag beklagar att du har fått vänta på ett svar. I ditt mail behandlar du en komplex fråga, vilket bidragit till den långa väntetiden.

Kommunerna har ett generellt ansvar enligt 15 kap. 8 § att transportera bort och behandla hushållsavfall, dit latrin räknas. När hushållsavfall uppstår på en fastighet ska kommunen ta hand om det. Enligt miljöbalken är det också bara kommunen som får ta hand om latrinen. Man kan lämna latrinen t.ex. på en camping eller i en småbåtshamn, om fastighetsägaren tillåter det, men därefter är det kommunen som ska hantera det vidare.
Återigen ber jag om ursäkt att du fått vänta på ett svar.

Med vänliga hälsningar

Michael Nordenberg
Departementssekreterar"

Nu ska jag sätta fart på länsstyrelsena så de tar sitt tillsynsansvar på allvar.
Återkommer
:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kommunernas skyldighet

Så lovverket på dette feltet er omlag likt i Sverige og Norge, godt å vite - en kan med dette grunnlag spørre sin komun om hvor de har mottak :D. Hos oss er det ikke problem, det finnes tømmestasjon her i Dals Långed også for tank. Kunne bli bedre med en HBK vogn :rolleyes:. Tømming mulig til snøen kommer på stellplatsen nedenfor Stenebyskolan (finnes i hbk-lista, plassen drives av byalaget i Mustadfors ).
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Kommunernas skyldighet

Det står ju "När hushållsavfall uppstår på en fastighet ska kommunen ta hand om det" Kommunen svär sig alltså fria och säger att fastigheterna tar vi hand om efter gängse VA-taxa.

Men visst vore det en fin service om kommunerna fixade lite tömningsplatser.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kommunernas skyldighet

Et viktig punkt er at det er kommunene som ensam rett og plikt til å prossessere avfall. Innsamling er en annen sak hvor andre kan hjelpe kommunen.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Kommunernas skyldighet

Varför måste jag förklara allt i i minsta detalj. ALL mark i Sverige är indelad i fastigheter. I skogen heter det skogsfastighet. På åkern heter det jordbruksfastighet. Det är bara kyrkliga fastigheter som det råder lite oklarhet om var gränserna går. Sålänge vi befinner oss i Sverige så står vi på en fastighet. Tom vatten kan vara fastighet men nu har vi ju inga båtar även om husbilslivet påminner mycket om båtlivet.

Dethär ordklyveriet är inte roligt längre. Kommunerna är ansvariga att på något sätt ta hand om ALL vår latrin. Oavsett var i landet vi befinner oss. Den största inkompetensen hos kommunerna är att de kan inte informera oss om var vi ska tömma. Det kan mycket väl vara i grannkommunen men då finns det avtal om detta.

Det finns kommunala förvaltningar som är så korkade så de låser en lämplig tömningsplats med ett enkelt hänglås, som i Ystad reningsverk. Det är inte konstigt att våra europeiska turister tömmer t ex mitt i centrla Malmö. Det är inte konstigt.

Kommunerna är skyldiga att ta emot vår latrin - vi får inte hantera det själva på annat sätt. (Vilket för mig är väldigt självklart).
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Kommunernas skyldighet

Jag förstår inte den här nånannanismen oavsett hur man tolkar reglerna.
Bara för att vi har fått för oss att vi skall åka runt i landet med våra mobila toaletter och spara ihop skit på vägen så skall kommunerna krävas på att ordna med gratis mottagningsstationer speciellt anpassade för oss och det vi samlar ihop.
Det är knappast brist på vanliga toaletter där ute då alla andra på rörlig fot verkar klara av att utföra sina behov. Lite får vi nog anstränga oss själva.

Skaffa några extra kassetter och sen tömma hemma kan vara ett alternativ, ta in på camping för att tömma och fylla kan vara ett annat alternativ. Inte gratis men det är det inte heller om vi betalar genom skatten.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Kommunernas skyldighet

Roger, självklart ska vi anstränga oss för att lösa våran egen skithantering på ett bra sätt, att Kenth jobbar på att göra det bättre för oss tycker jag är toppenbra för det kan resultera i att vi kanske en gång i framtiden inte behöver anstränga oss lika mycket.

mvh jocke
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Kommunernas skyldighet

Nu är det ju såhär att det är inte alla som åker hem och tömmer mellan resorna. Vissa är ute 4 veckor, vissa 5 veckor och vissa hela året. Det har slagit slint i huvudet på de som inte begriper husbilslivet.

Vi åker från plats till plats. Vi duschar, lagar mat och utför våra behov i den egna husbilen. Detta sker på någon fastighet. Det är inte alla fastigheter eller inte ens alla kommuner som lokalt kan ta emot innehållet i våra "pottor". Det är inte alla husbilar som kan ta sig in på en trång camping. Men det borde vara rimligt för den som kan tänka klart att vi ska kunna tömma åtminstone varannan dag.

Det som händer med automatik är att de som inte kan bli av med sitt sekret kör ut i skogen och tömmer där. Vad är det för alternativ till en väl fungerande renhållning i de kommuner som vi gillar att åka i?

Vi husbilsåkare är inte ensamma om problemet. Även lastbilar och bussar är drabbade. I dagsläget kan vi tömma på rastplatser, campingar, gästhamnar och vissa bensinstationer.

Inom fem år har alla kommuner någon form av mottagning av latrin från bussar, husvagnar, husbilar och lastbilar. Det skall jag med hjälp av länsstyrelserna se till.

Skärpning nu - tänk klart !!!

latrintömning.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen