• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kommunernas skyldighet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Kommunernas skyldighet

I söndags på väg hem från kräftskivan stannade vi på två ställen bla. Lagan där var latrintömmningen låst, dom kanske stänger när semestern är över?
Olle.

Körde i torsdags till Örebro.
Sjöboda (vid ån Lagan) och Vista Kulle öppna. (kikade in för att kolla)

På resan hem i söndags stannade vi på Mölletofta, Östra Ljunby i Skåne och tömde där. Träffade två andra bilar där samtidigt.
Alla platserna längs E 4 och inga problem.

Du måste haft rejäll otur Mc L

Bernt
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.684
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Kommunernas skyldighet

Det är alltid karlgöra, skitgörat. Har aldrig sett en dam utföra det jobbet.

:)
Från 1997 första husbilen och fram till 2012 skötte jag, Eva, det jobbet. När det var för tungt så bar Hasse iväg tanken till tömningen men sedan så tog jag över. Har förresten sett en del kvinnor som sköter det biten.

Nu blev det lite ifrån ämnet men kunde inte låta bli!
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Kommunernas skyldighet

Bor i Linköping Östergötland, enligt Trafikverkets Ställplatskarta finns närmsta latrintömmning vid en rastplats nära Mjölby, och den är enbart tillgänglig om du åker söderut på E4an.
För att börja någonstans åkte jag till det kommunala reningsverket och ställde en massa dumma frågor, bla. var ska man tömma latrin i kommunen, finns inte sa dom, men det fanns ett av alla turisbussbolag i kommunen som "ibland" kom och tömde sina tankar direkt i inkommande avloppsledning, så illa är det i en kommun med mer än 125.000 innevånare, du kan åka in på Glyttinge camping och tömma för 20 spänn, men de har aldrig fått in någon turistbuss, så man kan ju fundera vart allt svartvatten verkligen tar vägen.
Till historien hör också att en i personalen sa till mig, "vad tror du alla fritidsbåtar gör med sitt svartvatten?" Lite diplomatiskt svarade jag: Jag vet, och där har ni ett problem till!

Jag vet att inte detta var rätt väg att gå, men måste börja någonstans, jag kan tänka mig försöka att få lite struktur på det hela vad gäller min egen kommun, men behöver nog lite starthjälp.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Kommunernas skyldighet

Jag vet att inte detta var rätt väg att gå, men måste börja någonstans, jag kan tänka mig försöka att få lite struktur på det hela vad gäller min egen kommun, men behöver nog lite starthjälp.

Anmäl ditt intresse till kommungruppen det är inte bara jobb att vara med. Man kan få hjälp och tips också.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Kommunernas skyldighet

Jag kan visa dig någon gång :)

Du behöver inte visa mig Lovisa. Jag tror dig. Vad jag är inne o petar lite i är att det är inte helt glamoröst husbilslivet.

Jag har tömt kassetter av olika typer varje säsong sedan 1989. Jag har stött på, förmodligen, hittills de flesta uppfunna anordningar för ändamålet. I Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien. Jag är i god fysisk kondition. Spelar tennis regelbundet och har inga som helst problem med att bända upp ett gatubrunnslock.

Tycker dock att tekniken är bedrövlig.

:cool:
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Kommunernas skyldighet

Du behöver inte visa mig Lovisa. Jag tror dig. Vad jag är inne o petar lite i är att det är inte helt glamoröst husbilslivet.

Jag har tömt kassetter av olika typer varje säsong sedan 1989. Jag har stött på, förmodligen, hittills de flesta uppfunna anordningar för ändamålet. I Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien. Jag är i god fysisk kondition. Spelar tennis regelbundet och har inga som helst problem med att bända upp ett gatubrunnslock.

Tycker dock att tekniken är bedrövlig.

:cool:

Haha:)

Jag menade att jag kan visa dig så att du har sett en "dam" göra detta oglamorösa

Betvivlar inte ett ögonblick på att du inte vet hur det fungerar

Lovisa *med glimten i ögat*
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Kommunernas skyldighet

Jag förutsätter att delar av texten är dit lagd av dig Kenth. Dvs tolkad.
Tror inte det är så lätt som att kalla en husbil för hushåll eller jämförligt osv....

"2 § Med hushållsavfall avses avfall som kommer från hushåll samt därmed jämförligt avfall från annan verksamhet."

Om det inte är hushållsavfall som vi producerar i husbilen, vad är det då?

Om inte livet i husbilen är jämförbart med livet i huset, vad är det då?

Om det nu är så enkelt så det bara är att borra upp ett hål i ett A-brunnslock som är placerad så att bussar och husbilar kan köra till och tömma, vad är problemet

Borrningen kan dessutom bekostas av HBK enl årsmötesbeslutet så det kostar inget för den intresserade kommunen.

Not: Borrningen kanske måste utföras med skärbrännare.

bild4.JPG
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Kommunernas skyldighet

En lista med de kommuner som godkänner tömning i A-brunn kanske?

Själv har jag en A-brunnsnyckel, använder SOG (inga kem)
tömmer svartvattnet där det är godkänt & passar.

Vänl. Magnus

Magnus...hur vet du att det är spillvatten, dvs att ledningen går till reningsverket och inte dagvatten? Brunnslocken ser exakt likadana ut, även själva brunnen...

/Ludde
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kommunernas skyldighet

Ludde er inne på noe - enkelte steder brukes samme lokk på alle tre kumtypene.
Brannkummene på hovedvannsledningen ser en med en gang en har fått av lokket, dagvatn og skittvatn kan være litt mer vanskelig å skille om det ikke lukter dritt. Har dog sett at endel komuner her i Sverige bruker lokk som er merket uten at jeg har testet kodene, men antar at A står for Avlop - har noen slike i gata utenfor hos oss.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Kommunernas skyldighet

Hej Ludde
Er sommar i husbil har vart fantastisk hoppas jag! :)

Ang. A-brunnslock...
Kontakta din kommun, Kungsbacka!
Fråga dem hur de hanterar brunnslock märkta med A! Inget annat...

När jag tex. ringde Bollebygds kommun, var det ok att tömma
"svartvatten" i de brunnslock som var märkta med "A" om det inte ->>>
användes kem i toan, jag använder SOG= inget kem.

Ludde, det står A på dessa lock.. Om mänskliga faktorn påverkar vart dessa lock hamnar,
så är detta en process/ISO hantering i resp. kommun att hantera.

Jag följer de anvisningar resp. kommun ger mig, vilket jag är övertygad om att de allra flesta av oss gör.
Vänl. Magnus

Magnus...hur vet du att det är spillvatten, dvs att ledningen går till reningsverket och inte dagvatten? Brunnslocken ser exakt likadana ut, även själva brunnen...

/Ludde
 
Senast ändrad:

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Kommunernas skyldighet

Jag håller helt med om att Sverige är ett U-land när det gäller tömning av svartvatten och gråvatten. De flesta andra länder i Europa verkar ta denna fråga på allvar.

Frågan om tömning av svartvatten och gråvatten är ju tekniskt mycket enkel i ett land som Sverige med ett väl utbyggt avloppsnät. Det behövs i regel inga sofistikerade anläggningar med dyra och krånglande myntautomater såsom ofta är fallet i Tyskland och Frankrike. De bästa tömningstationerna som jag har träffat på har ordnats av händiga privatpersoner/företagare. Finns det tillgång till en avloppsbrunn så krävs ju bara en skylt och byte av brunnslock på lämplig plats. Bra kandidater är t.ex. de flesta större bensinmackar men det finns säkert många andra lämpliga platser. Kostnaden för den fysiska åtgärden är i de flesta fall marginell.

Om en mack skulle vilja ha betalt för tömningen så är det helt OK för min del även om vi är bortskämda med gratis WC och vatten på våra mackar i Sverige.

Problemet är helt och hållet administrativt och politiskt.
Svenska mackägare, myndigheter och kommuner gör inget om det inte finns en lag som tvingar dem. Helst skall det till ett EU-direktiv för att något skall hända. Men det finns en kraft som är ännu starkare och det är medial uppmärksamhet.

När man väl har väckt våra politikers intresse krävs det ju först en dyr utredning, politiskt beslut och och projektering innan man kan skicka ut en man för att byta brunnslock och sätta upp en skylt.

Tyvärr är det väl så att våra svenska politiker hellre gör en dyr och påkostad åtgärd där man kan visa hur progressiv och miljövänlig man är. Det ger ju fler politiska poäng att visa upp en anläggning för x Mkr än att lösa problemet till en kostnad av 10 kkr.

Vi i HBK har en viktig uppgift att upplysa kommuner, mackägare och andra intressenter om att detta är ett stort problem och att lösningen i de flesta fall är mycket enkel.

Leif
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.196
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Kommunernas skyldighet

Hej Kenth..!

Du får ursäkta mig men jag tror att när man klipper ut en text i en lag.... då kan den tolkas hur som helst.... man måste läsa allt för att få ett sammanhang.....sen att lägga till text även om den är i fet stil, är farligt om man inte har texten med i lagen.... Jag mins en som klippte och klistrade lite som han ville.... Sigvard Marjasin gjorde så.... och de flesta vet ju att sen gick det inte så bra för honom.....

Här kommer paragrafen som den är skriven i miljöbalken....utan klipp och klistra

15 kap. Avfall och producentansvar


Definitioner


1 § Med avfall avses varje föremål eller ämne som innehavaren gör sig av med eller avser eller är skyldig att göra sig av med.
Ett ämne eller föremål ska anses vara en biprodukt i stället för avfall, om ämnet eller föremålet
1. har uppkommit i en tillverkningsprocess där huvudsyftet inte är att producera ämnet eller föremålet,
2. kan användas direkt utan någon annan bearbetning än den bearbetning som är normal i industriell praxis, och
3. kommer att fortsätta att användas på ett sätt som är hälso- och miljömässigt godtagbart och som inte strider mot lag eller annan författning.
Ett ämne eller föremål som blivit avfall upphör att vara avfall, om det har hanterats på ett sätt som innebär återvinning och uppfyller krav i fråga om fortsatt användning enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 9 eller 28 §. Lag (2011:734).

Avfallsinnehavarens ansvar


5 a § Den som innehar avfall skall se till att avfallet hanteras på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt.
En bestämmelse om att producenter kan åläggas skyldighet att ta hand om avfall finns i 6 §. Bestämmelser om att kommuner har och kan åläggas skyldighet att ta hand om avfall finns i 8, 10 och 17 §§. Lag (2003:1187).

Den kommunala renhållningsskyldigheten


8 § Varje kommun skall, om inte annat föreskrivs med stöd av 6 §, svara för att
1. hushållsavfall inom kommunen transporteras till en behandlingsanläggning, om det behövs för att tillgodose såväl skyddet för människors hälsa och miljön som enskilda intressen, och
2. hushållsavfall från kommunen återvinns eller bortskaffas.
När kommunen planlägger och beslutar hur denna skyldighet skall fullgöras, skall hänsyn tas till fastighetsinnehavares och nyttjanderättshavares möjligheter att själva ta hand om hushållsavfallet på ett sätt som är godtagbart med hänsyn till skyddet för människors hälsa och miljön. Kommunen skall i sin planering och i sina beslut vidare beakta att borttransporten anpassas till de behov som finns hos olika slag av bebyggelse.
I sådana planer och beslut skall anges under vilka förutsättningar fastighetsinnehavare och nyttjanderättshavare själva får ta hand om hushållsavfall och, när föreskrifter enligt 10 § gäller, annat avfall som uppkommit hos dem.

Nu tvivlar jag på om din och min skit går in under benämningen avfall.... snarare en bioprodukt.... men som sagt tolkning av lagar är svårt att göra, däremot kan man be och få en skriftlig förtydligande av kommunen om hur du/jag skall tolka lagen....

Sen tycker jag att min skit är nyttig för miljön.....hade inte skiten varit nyttig för naturen då hade gud låtit oss skita konstgödning....

Kram Peter & Wovi


Miljöbalken

Definitioner

1 § Med avfall avses varje föremål eller ämne som innehavaren gör sig av med, dvs sopor, gråvatten och latrin.

2 § Med hushållsavfall avses avfall som kommer från hushåll samt därmed jämförligt avfall från annan verksamhet, dvs husbil.

3 § Med hantering av avfall avses insamling, transport, återvinning, bortskaffande eller annan fysisk befattning med avfall.


Avfallsinnehavarens ansvar

5 § Den som innehar avfall skall se till att avfallet hanteras på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt, dvs inte spilla med avfallet.


Den kommunala renhållningsskyldigheten

8 § Varje kommun skall svara för att hushållsavfall inom kommunen transporteras till en behandlingsanläggning, om det behövs för att tillgodose såväl skyddet för människors hälsa och miljön som enskilda intressen, dvs husbilsåkarens inneboende vilja att göra sig av med avfallet på rätt sätt under sin färd genom landet.

NOT: Husbilar är ganska nytt på den kommunala tidsskalan. Miljöbalken är något yngre. Jag förstår att vi har det som vi har det men det innbär inte att det kan bli bättre.

Framtida utveckling: Jag har god kontakt med länsstyrelser i detta ärende men kan inte få till det riktigt utan att sluta min anställning och ägna all min tid till detta, och det vill jag inte.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Kommunernas skyldighet

Nu tvivlar jag på om din och min skit går in under benämningen avfall.... snarare en bioprodukt.... men som sagt tolkning av lagar är svårt att göra, däremot kan man be och få en skriftlig förtydligande av kommunen om hur du/jag skall tolka lagen....




Enligt naturvårdsverket är det så (sidan 4) http://www.naturvardsverket.se/uplo...ing-definitionen-av-hushallsavfall-080116.pdf

Däremot är begreppet hushåll knutit till folkbokföringsadressen och eftersom det inte går o skriva sig på husbilen så faller detta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen