• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kommunernas skyldighet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Nu har vi också åkt runt i Europa, 11 länder och 3 huvudstäder. Konstaterat att Sverige är ett u-land när det gäller vatten och tömning till husbilar. Själv har jag inte svårt med detta men den normala husbilsåkaren kanske inte tycker det är så lätt.

Vi får hjälpas åt att på lokal nivå, på något sätt göra kommunerna uppmärksamma på att de MÅSTE ta emot latrinavfall från lastbilar, bussar och husbilar på ett enkelt sätt. Annars hamnar ju skiten automatiskt i naturen från dessa fordon eller i stadens dagvatten som i Stockholm. I detta fallet är Visby sedan länge en föregångare. Men de måste ju ta hand om latrinen från alla turistbussarna. Dessutom är gotlänningen särskilt uppfinningsrik när det gäller enkla lösningar.

Var ligger vårt problem att nå fram till kommunernas beslutfattare? Det är ju inte bara vi som har det behovet utan även turistbussar och lastbilar.

latrintömning.JPG
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Kommunernas skyldighet

ja tror inte att det finns kommunal skyldighet till detta,,i den övriga kommersiella världen med affärer ock dylikt kräver ju miljö-hälsa att det ska finnas tillgång till toa-möjligheter

däremot tror jag att det är ett statligt ansvar,,ock de har dom ju redan tagit ihop med alla tömningsmöjligheter på dom stora vägarna,,

men som du säger,,man kan ju trycka på,,

finns det nån som känner till var bussar tömmer? ja vet ej,,

lastbilar har väl inga toaletter alls??? i varje fall inte när ja körde,,
 
T

Teddi

Guest
Sv: Kommunernas skyldighet

hmmmm,,kenth,,:p tror inte ändå,,kommuners skyldigheter ligger på ett annat plan,,dom har ju allmänna toaletter,,

dom har ju inte något ansvar var alla husbilsägare uträttar sina behov,,

att det finns toa i husbilar-husvagnar,,det tror jag ligger under var mans ansvar att se till att detta hamnar på rätt ställe,,

problemet idag är ju den enorma ökningen av bilar,,

ock där kanske de saknas lite balans,,ja tackar för mej i detta ärende,,


sen kan man ju undra varför det inte finns kommunala tömmöjl i varje kommun,
husbil-har ju funnits i över 40 år,,husvagnar ännu längre,,ock dom har ju aldrig haft nåra problem,,

men vi har en uppgift,,där håller jag med,,
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Kommunernas skyldighet

Dom flesta latrintömmningarna på rastplatserna verkar vara stängda.
Olle.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Kommunernas skyldighet

Jo, Ove.
Det är en kommunal skyldighet inom kommunens område. Sedan har "vägverket" hand om rastplatserna längs våra riksvägar. Det kallas ansvarsfördelning.

Intressant att du är envis Kenth!
Har du en hänvisning till något som styrker detta påstående?
Frågeställningen är intressant.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Kommunernas skyldighet

Miljöbalken

Definitioner


1 § Med avfall avses varje föremål eller ämne som innehavaren gör sig av med, dvs sopor, gråvatten och latrin.

2 § Med hushållsavfall avses avfall som kommer från hushåll samt därmed jämförligt avfall från annan verksamhet, dvs husbil.

3 § Med hantering av avfall avses insamling, transport, återvinning, bortskaffande eller annan fysisk befattning med avfall.


Avfallsinnehavarens ansvar

5 § Den som innehar avfall skall se till att avfallet hanteras på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt, dvs inte spilla med avfallet.


Den kommunala renhållningsskyldigheten

8 § Varje kommun skall svara för att hushållsavfall inom kommunen transporteras till en behandlingsanläggning, om det behövs för att tillgodose såväl skyddet för människors hälsa och miljön som enskilda intressen,
dvs husbilsåkarens inneboende vilja att göra sig av med avfallet på rätt sätt under sin färd genom landet.

NOT: Husbilar är ganska nytt på den kommunala tidsskalan. Miljöbalken är något yngre. Jag förstår att vi har det som vi har det men det innbär inte att det kan bli bättre.

Framtida utveckling:
Jag har god kontakt med länsstyrelser i detta ärende men kan inte få till det riktigt utan att sluta min anställning och ägna all min tid till detta, och det vill jag inte.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Kommunernas skyldighet

Jo, Ove.
Det är en kommunal skyldighet inom kommunens område. Sedan har "vägverket" hand om rastplatserna längs våra riksvägar. Det kallas ansvarsfördelning.

Kenth, nu får du det att låta som om latrintömning för husbilar är inskrivet i kommunallagen, som skola, vård och omsorg, men det är det väl inte, eller?

Sedan ansvarar man för kommuninvånarnas vatten och avlopp, det är sant, så en viss infrastruktur finns redan. Det är väl den du vill skall bli öppnare för oss?
 

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: Kommunernas skyldighet

Intressant att du är envis Kenth!
Har du en hänvisning till något som styrker detta påstående?
Frågeställningen är intressant.

Vad gäller stängda latrintömninsstationer tror inte jag det stämmer.
Det är väl rastplatser utan sådana som endast har toaletter där man inte får tömma latrin i. I varje fall är det så på Öland på flera ställen.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Kommunernas skyldighet

Nu är det inte som i kyrkan, dvs det är bara bibeln som gäller. Förutom kommunallagen så berörs kommunerna av alla de andra lagarna också. Och det är kanske där svårigheten ligger.

Såhär enkelt är det i Visby:

latrintömning.JPG

bild3.JPG

bild2.JPG
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kommunernas skyldighet

Hvordan det er med svenske lover og forordninger vet jeg ikke, men i følge retninglinjer fra EU ble ansvaret for tømmesteder for busser og husbiler flyttet fra veiverket til kommunene i Norge for noen år siden og står nå i det som tilsvarer den svenske miljøbalken. Men som med mange slike overføringer fra stat til kommune så følger det ikke med penger med vedtaket. Ved annlegg av nye rasteplasser så må veiverket dag søke den lokale kommune om lov til sette opp toabygg.

Flyttingen av ansvaret for håndteringen av avfall har og ført til at mange av de gamle toabygg med lokal lagringstank er blitt stengt og revet, kommunene vil ikke stå for tømmingen av tankene og veimyndighetene er fratatt ansvaret.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Kommunernas skyldighet

två sådana skitbrunnar ska jag o ekan kränga inom de snaraste,,

ursäkta språkbruket,,götebosska..

men visst finns det jobb att göra,,kanske jag kan hjälpa till politiskt snart nu,,

annars tycker jag,,

en medlem i varje hemkommun undersöker möjligheterna,,

nu kommer det viktigaste,,

hbk är fortfarande ett ideellt sällskap,,hej då!!
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Kommunernas skyldighet

I söndags på väg hem från kräftskivan stannade vi på två ställen bla. Lagan där var latrintömmningen låst, dom kanske stänger när semestern är över?
Olle.
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
952
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Kommunernas skyldighet

Hej! Var det i samhället Lagan i såfall vill jag gärna veta var så kontaktar jag de ansvariga!

mvh Birgittha
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Kommunernas skyldighet

Miljöbalken

Definitioner

1 § Med avfall avses varje föremål eller ämne som innehavaren gör sig av med, dvs sopor, gråvatten och latrin.

2 § Med hushållsavfall avses avfall som kommer från hushåll samt därmed jämförligt avfall från annan verksamhet, dvs husbil.

3 § Med hantering av avfall avses insamling, transport, återvinning, bortskaffande eller annan fysisk befattning med avfall.


Avfallsinnehavarens ansvar

5 § Den som innehar avfall skall se till att avfallet hanteras på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt, dvs inte spilla med avfallet.


Den kommunala renhållningsskyldigheten

8 § Varje kommun skall svara för att hushållsavfall inom kommunen transporteras till en behandlingsanläggning, om det behövs för att tillgodose såväl skyddet för människors hälsa och miljön som enskilda intressen, dvs husbilsåkarens inneboende vilja att göra sig av med avfallet på rätt sätt under sin färd genom landet.

NOT: Husbilar är ganska nytt på den kommunala tidsskalan. Miljöbalken är något yngre. Jag förstår att vi har det som vi har det men det innbär inte att det kan bli bättre.

Framtida utveckling: Jag har god kontakt med länsstyrelser i detta ärende men kan inte få till det riktigt utan att sluta min anställning och ägna all min tid till detta, och det vill jag inte.


Jag förutsätter att delar av texten är dit lagd av dig Kenth. Dvs tolkad.
Tror inte det är så lätt som att kalla en husbil för hushåll eller jämförligt osv.

Och även om man nu gör den bedömningen säger bara kommunen att det finns camping där servicen finns.

Det är betydligt klokare att efterfråga servicen för inte kommer vi kunna tvinga kommunerna.
Risken med en tvingad kommun är naturligt vis att de sätter taxa på servicen.

Tro nu INTE att jag är nöjd med kommunernas service.
Och jag engagerar mig lokalt för att göra det bättre.
Men kommunernas skyldigheter kan vi nog inte diktera men väl önska.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Kommunernas skyldighet

Problemet gäller ju inte enbart husbilar. Turistbussar i högsta grad, saknar ställen att tömma på. Tag gärna kontakt med bussbolag i er närhet och fråga var dom tömmer
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Kommunernas skyldighet

En lista med de kommuner som godkänner tömning i A-brunn kanske?

Själv har jag en A-brunnsnyckel, använder SOG (inga kem)
tömmer svartvattnet där det är godkänt & passar.

Vänl. Magnus
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Kommunernas skyldighet

Tömmningsbrunnar i gatan där man måste bända upp ett trilskande lock tycker jag är primitivt. Måste vara en tillfällig, provisorisk lösning. Usch!

Har sett husbilsannonser där ägarna har frack och långklänning. Här krävs det ju overall.

:cool:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Kommunernas skyldighet

Brunnslock är som spårvagnar, spring inte efter en, det kommer Alltid en ny!

Ser inte något primitivt i att dra undan ett brunnslock i ca. 5min? Men vi har Alla rätt till en åsikt! :twitcy:
Alve, synd du stött på trilskande brunnslock, el. saknas det endast kraft?

Mitt husbilsliv är Inte diktat ur en husbilsannons, är ditt? :wink:

Men de är gott att vi är medlemmar här Alve, för med medl. avgift gör Kommungruppen
ett fantastiskt jobb att utöka de mer sofistikerade sätten till att tömma!

By the way, du häller ändå ut "skiten" själv eller gör någon det åt dig?

Mvh. Magnus

Tömmningsbrunnar i gatan där man måste bända upp ett trilskande lock tycker jag är primitivt. Måste vara en tillfällig, provisorisk lösning. Usch!

Har sett husbilsannonser där ägarna har frack och långklänning. Här krävs det ju overall.

:cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen