• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kommer den första riktiga eldrivna husbilen från Stellantis?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vi köpte en Easee laddbox, vill minnas den låg på 7 900, eftersom vi samtidigt tecknade abonnemang så var det en tusing i rabatt och sedan ytterligare 500 igen värdecheck. Den laddar med 22 kW och har allt som behövs för att funka som smartladdare. Inte inbyggd lastbalansering, då är det 2 000 kr till, men eftersom det är en smartladdare laddar vi enbart nattetid, boxen bestämmer när den ska ladda för lägsta elpris, och då har vi inte några andra stora förbrukare igång så vi behöver ingen.
Att kunna få 35A huvudsäkring för att ladda 22kW är väl inte många förunnat. Dessutom är det ju en rejäl skillnad på fast avgift om man klarar sig på 16A annars.
 

matsfaxer

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
19592
Medlemskap
2023
Att kunna få 35A huvudsäkring för att ladda 22kW är väl inte många förunnat. Dessutom är det ju en rejäl skillnad på fast avgift om man klarar sig på 16A annars.
Om man har solpaneler på taket hemma så kan det gå att ladda med upp till 22 kW även med 16A huvudsäkring. Föutsatt att solen skiner och helst skall laddaren ha lastbalansering.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Finns egentligen inget större behov av att kunna ladda mer än 11 kW på sin hemma laddare, dom flesta bilar klarar ej mer än 11 kW med sin ombordladdare och du laddar lätt upp ett tomt batteri över natten med 11kW. Mer bråttom har man sällan.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det är bara att gratulera dig Stefan. Har kollat vidare och det bästa rådet nu är behåll aktierna.

Orsaken till kursuppgången är att Stellantis redovisar i sin första halvårsrapport en nettovinst på 5,8 miljarder euro!
Resultaten är bättre än väntat och gör att Stellantis nu höjer sina vinstprognoser för resten av året.
Stellantis har enligt uppgift satsat på att bygga lyxigare och dyrare modeller med högre vinstmarginal.

De kommande två åren vill de lansera elva nya elbilar och tio laddhybridmodeller, någon av dessa borde rimligtvis passa som en modern husbil som går på el.

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Strategin: Så ska biljätten bli ledande i elbilsracet​

Fyra elbilsplattformar, fem egna gigafabriker och batterier med fast elektrolyt. Stellantis kommer de närmsta åren att investera 30 miljarder euro i elektrifiering för att säkra sin framtid.

Fordonsjätten Stellantis har bråda dagar framför sig. Det framgår av de elektrifieringsplaner som koncernen nu presenterat. De stora nycklarna till framgång är dels att man kommer introducera fyra plattformar för elbilar som ska täcka Stellantis 14 olika märken.
Därtill så kommer man redan i höst att introducera vätgas-bränslecellsdrivna kommersiella fordon i år – och 2026 ska batterier med fast elektrolyt vara verklighet.
För att detta ska vara möjligt kommer 30 miljarder euro investeras i fordonsutveckling fram till 2025. Det sade koncernchef Carlos Tavares vid en presentation.

Koncernens fyra kommande elbilsplattformar får namne STLA Small, STLA Medium, STLA Large samt STLA Frame. Namnen är ganska självförklarande där de första tre ska täcka personbilar upp till lätta lastbilar och den sistnämnda är till för tyngre applikationer såsom husbilar.


Det ledande basfordonet för våra husbilar är FIAT Ducato, när deras moderbolag Stellantis nu aviserar marknaden att 2030 skall 70% av deras europeiska bilar vara utrustade med de bästa helelektriska lösningarna i respektive klass. Ett sådant meddelande bekräftar deras tidigare utfästelser om satsning på elbilar och får troligen konsekvenser som kommer att förändra marknaden, för husbilar.

Spännande!

Källa: Stellantis. Stellantis Intensifies Electrification While Targeting Sustainable Double-Digit Adjusted Operating Income Margins in the Mid-term | Stellantis

Tommy
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är ett ganska kaxigt uttalande när det bara är nio (snart åtta) år dit. Antagligen ligger de väl då längre fram i utvecklingen än vad som hittills tillkännagivits för det ska mycket till för att få fram en fungerande lösning i praktiken på så kort tid.
Sen vet vi inte heller hur elprisutvecklingen blir, det kan mycket väl bli så att vi bara har sett början på den och då kan det bli höga driftskostnader på elfordon.
Förhoppningsvis så får vi hoppas att de får fram en (ännu okänd) batterikonstruktion som laddas på 10-15 minuter och sen räcker minst 100 mil under praktisk körning, då kan de börja konkurrera med andra bränsle alternativ.
 
Toppen