• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kommer den första riktiga eldrivna husbilen från Stellantis?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
2F75A543-64F8-4A53-B189-EDF61D54484A.jpeg
Första kvartalet 2021 beräknas sammanslagningen utav FIAT Chrysler Automobiles FCA och Franska Peugeot Citroën-gruppen PSA vara en verklighet, under namnet STELLANTIS, vars logotype just presenterats.

Det nya bolaget som inkluderar Fiat det marknadsledande basfordonet för husbilar, men även Peugeot Boxer och Citroën Jumper från PSA som alla tillverkas i Sevel-fabriken i Italien.

Bör betyda ökade samlade resurser, som kommer att behövas nu när fordonsbranschens står inför ett stort teknikskifte. Troligen finns redan den nya eldrivna husbilen på ritbordet.

Tommy
 

Bilagor

  • FB7E03A5-064F-4B9E-A86B-A7C7CBAD965C.jpeg
    FB7E03A5-064F-4B9E-A86B-A7C7CBAD965C.jpeg
    25,1 KB · Visningar: 21
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Det samarbetet har väl funnits i många år min bil är ju fiat med en motor från citroen och en husbilsdel från tyskland såld i sverige. så nog är det samarbete utan att eu lade sig i och skulle ta skattepenngar. Varför ska vi göda ett antal politiker som vi knappt känner namnen på som har oändligt högre lön en normallsvensk.-
Ett elbilstöd är ytterligare pengar som skattebetalare ska pungslås på utan att få någonting tillbaka.
Låt marknadskrafterna styra utan konstlade stöd så ser vi vad som är praktiskt gångbart utan att politiker som åker taxi har synpunkter.
Min åsikt är att det är för tidigt med elbilar vi måste ha bättre batterier och en infrastruktur som inte bara låter de rika i storstäderna dra nytta av elbilar. Och låt den verkliga kostnaden komma till de som kör elbil direkt. Det är lögn och bondfångeri att låta sveriges skattebetalare att lura in ett antal människor att köpa på sej en teknik som inte finns än.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja FCA har hengt etter når det gjelder elbil mens PSA allerede har en rad personbiler på markedet. FCA har for å klare snittkravene kjøpt salgsvolum fra Tesla. Men for å få til en brukbar husbil vil de trenge å finne en løsning med batteri som en del av bærende struktur, her er det i dag 2 løsningsforslag: Chalmers struktur batterier og Tesla med skissert batterigolv. Begge løsninger gir moderat vektøking i forhold til bærekonstruksjonen i klassiske rammebygde biler.

Leste her om dagen en kommentar rundt forslaget til Euro-7 krav at det ikke vil være mulig å gjennomføre uten en meget høy grad av eldrift. Men Frost and Sullivan sin rapport mener at det kun er de 3 store tyske produsentene som ikke klarer kravene i tide og må betale store bøter. European Emission Regulations – Will Stringent Emission Regulations Choke Automotive Industry Or Will OEMs Find Their Way Out?. Det er tydelig at EU har byttet ut gulroten med pisk - eller sagt mer tydelig byttet ut tilskudd med bøter for de som ikke klarer å omstille seg raskt nok.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Är det ingen som tänker på elförsörjningen? Här i södra delen av landet är det redan kapacitetsbrist och här är företag som planerar en utlandsflytt p.g.a svajiga elleveranser. Det har också medfört att södra Sverige har ett elpris som är mer än 1200 % högre än i den norra delen av landet.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Är det ingen som tänker på elförsörjningen? Här i södra delen av landet är det redan kapacitetsbrist och här är företag som planerar en utlandsflytt p.g.a svajiga elleveranser. Det har också medfört att södra Sverige har ett elpris som är mer än 1200 % högre än i den norra delen av landet.
Är ganska säker på att utbyggnaden av nya elkraftanläggningar och elnät kommer att ske allteftersom behovet ökar. Ökningen av elbilar, utbyggnad ev elnät och elladdstolpar går hand i hand. Jag tecknade nyss ett tvåårigt elavtal till 20 öre pr kwh här nere i södra Östergötland så kan man få det för under 2 öre i Norrland så är det bara att gratulera dem.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Är ganska säker på att utbyggnaden av nya elkraftanläggningar och elnät kommer att ske allteftersom behovet ökar. Ökningen av elbilar, utbyggnad ev elnät och elladdstolpar går hand i hand. Jag tecknade nyss ett tvåårigt elavtal till 20 öre pr kwh här nere i södra Östergötland så kan man få det för under 2 öre i Norrland så är det bara att gratulera dem.

Det stora problemet är att stora delar av elproduktionen i södra Sverige är avvecklad och nu ser vi resultatet av detta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problemet med utbygging av overføringsnett er motstanden mot de store kraaftgatene som skal til for HVAC overføring med stor kapasitet. Et alternativ som er prøvd noen steder er å benytte HVDC overføring. Kablingen kan da legges i bakken,, på elvebotn eller i havet slik som overføringen mellom Norge og Tyskland. Setter en også store buffer batterier i begge ender av linjen kan overføringen ligge på maks hele tiden og uttaket kan være mye større enn linjekpasitet. De steder de har regnet på en slikmløsning kan totalkpasiteten over døgnet mer en dobble i forhold til linjen uten batterier. At batteriene og åpner for bedre utnyttelse av kraften fra variable kilder.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Så länge vi inte har fusionskraftverk med billig EL så tror jag vi är helt blåsta med den här EL fordons propagandan som pågår.
Alla som tillhör första generationens EL bilister sitter och gottar sig eftersom dom slipper fordonsskatt i alla fall näst intill försumbar jämfört med oss övrig. Laddar hemma och har laddat gratis på andra ställen etc, gratis är alltid gott. Men nu håller ju alla gratisladdningar på att försvinna, vilket det gäller arbetsplatsen eller någon näringsidkare som försökte locka kunder. Vänta bara och se när staten skall ha in sin pengar & det finns för få fosilbilsägare att plåga!
Att skaffa en riktig laddstation hemma som klarar en ren EL bil med vettig räckvidd så den blir fulladdad på rimlig tid kostar ju en 20tkr. Stoppa i en 230 sladd kan man göra om det är en laddhybrid med pyttebatteri och det är ju mestadels detta som folk tänker på, osv.
Livslängd på batterier är väl fortfarande rätt oklart. Där handlar det ju dessutom inte bara om körsträcka utan den är en mycket mer komplex fråga. Går ju knappt att få tag i nytt batteri till en 5 år gammal borrmaskin och oftast känns det otroligt dyrt jämfört med att köpa en ny. Hur blir det med den biten? Är ju rätt miljövänligt att köpa en begagnad fosilbil med några år på nacken och 15.000 mil på mätaren i stället för utsläppen från att tillverka en ny, den har mycket kvar att ge och kan i många fall klara ytterligare 20.000 mil. Men om batteriet på motsvarande EL bil är färdigt att byta efter 15000 mil så lär det kosta mer än vad man idag betalar för en sån begagnad bil.
För den som kör väldigt mycket spelar kanske inget av detta någon roll, då är det en rent ekonomiskt kalkyl vad det kostar per mil, förutsatt att man kör nytt och byter ofta. Men vi övriga?
Klart att tillverkarna är med på tåget och presenterar sin framsteg, det är deras levebröd, men själv väljer jag nog att avvakta ett tag till.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Så länge vi inte har fusionskraftverk med billig EL så tror jag vi är helt blåsta med den här EL fordons propagandan som pågår.
Alla som tillhör första generationens EL bilister sitter och gottar sig eftersom dom slipper fordonsskatt i alla fall näst intill försumbar jämfört med oss övrig. Laddar hemma och har laddat gratis på andra ställen etc, gratis är alltid gott. Men nu håller ju alla gratisladdningar på att försvinna, vilket det gäller arbetsplatsen eller någon näringsidkare som försökte locka kunder. Vänta bara och se när staten skall ha in sin pengar & det finns för få fosilbilsägare att plåga!
Att skaffa en riktig laddstation hemma som klarar en ren EL bil med vettig räckvidd så den blir fulladdad på rimlig tid kostar ju en 20tkr. Stoppa i en 230 sladd kan man göra om det är en laddhybrid med pyttebatteri och det är ju mestadels detta som folk tänker på, osv.
Livslängd på batterier är väl fortfarande rätt oklart. Där handlar det ju dessutom inte bara om körsträcka utan den är en mycket mer komplex fråga. Går ju knappt att få tag i nytt batteri till en 5 år gammal borrmaskin och oftast känns det otroligt dyrt jämfört med att köpa en ny. Hur blir det med den biten? Är ju rätt miljövänligt att köpa en begagnad fosilbil med några år på nacken och 15.000 mil på mätaren i stället för utsläppen från att tillverka en ny, den har mycket kvar att ge och kan i många fall klara ytterligare 20.000 mil. Men om batteriet på motsvarande EL bil är färdigt att byta efter 15000 mil så lär det kosta mer än vad man idag betalar för en sån begagnad bil.
För den som kör väldigt mycket spelar kanske inget av detta någon roll, då är det en rent ekonomiskt kalkyl vad det kostar per mil, förutsatt att man kör nytt och byter ofta. Men vi övriga?
Klart att tillverkarna är med på tåget och presenterar sin framsteg, det är deras levebröd, men själv väljer jag nog att avvakta ett tag till.

Hej!
Tänkte bara kort informera dig om att din"gissning" om kostnad för laddstation inte stämmer något vidare. Den laddbox jag köpte kostade mig 3 245 kr plus ca 1 000 kr i arbetskostnad. Så din gissning på 20 000 kr är lite fel. Men arbetskostnaden kan i många fall säkert dra iväg betydligt mer än den gjorde för mig.

Och vad gäller livslängden på batterier är inte längre så "oklar" som du påstår. Läste nyss om en Taxibil som gått 54 000 mil, den hade tappat 15% av batterikapaciteten vilket i praktiken inte spelar så stor roll. Hur fräsch är motor, växellåda och koppling i en fossilbil som gått lika långt?

/Håkan
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag tror att utvecklingen av nya batterier måste gå fortare just nu målar man lätt in sej i ett hörn med batterier av ficklampsstorlek för att driva stora bilar. Varje cell behöver en hel del elektronik om man kan få fram större celler kan man minska elektroniken. Elektroniken i sej kan ju inte lagra energi bara underlätta många celler att samarbeta. Har aldrig hört orsaken till att de måste vara många och små men när man bestämt storleken som man nyligen gjort så ska ju hela produktionskedjan byggas upp på den storleken så den byter man inte på ett tag. Inte heller elektroniken som hör till.
Man måste ju tänka på möjligheten att enkelt återvinna battericeller redan på konstruktionsstadiet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Et stort problem som Tesla kom seg rundt ved bruk av mange små i parallell er begrensningen i strømgjennomtilkoblingene. Og de benytter ikke elektronikk mellom de enkelte celler i parallell, kun overvåkning av hele klusteret med celler.Det de taper er at grunnet kapslingen så blir det hele endel tyngre, noe de reduserte ved å gå opp i diameter for modell 3 batteriet. De tapte litt på maks uttatt effekt. De nye tabless cellene har over dobbelt så stor diameter og god dell lengre enn cellene i modell 3. Grunnet tabless teknologien så øker de mulig effektuttak både pr celle og i system, med tabless klarer de seg og med kjøling kun på endeflatene av cellen så de kan fjerne kjølesystemet fra inne i batterimodulene, og benytte en mye tettere geometri i den totale pakken. Dette igjen åpner for å kunne støpe inn batteriet og bruke det som et bærende element i konstruksjonen av bilen, så i stedet for å ha batteriet senket ned i rammen så blir batteriet ramme for bilen.

Store prismatisk celler klarer ikke stort nok effektuttak over tid utenå bli for varmt. En ser det på endel elbiler på banekjøring at de mister effekt å må kjøres mer sedat. Tesla S og X har problemet, hvor kjølingen av 18650 cellene ikke er tilstrekkelig ved hard banekjøring. 2070 cellene gir ikke nok ekstra til å brukes i mer ekstreme biler. Det retter seg i 4680 cellene som og benytter tabless deign og bytter ut kull med halvleder. De bytter og ut kobolt.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sammanslagningen av Peugeot Citroën-gruppen (PSA) och Fiat Chrysler Automobiles (FCA) har nu tagit ett steg framåt genom att det godkänts av EU. Viktigt för oss som har husbilar som intresse, eftersom de flesta husbilarna i Europa är byggda på fordon från just de två koncernerna.




Tommy
 
Senast ändrad:

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Hej!
Tänkte bara kort informera dig om att din"gissning" om kostnad för laddstation inte stämmer något vidare. Den laddbox jag köpte kostade mig 3 245 kr plus ca 1 000 kr i arbetskostnad. Så din gissning på 20 000 kr är lite fel. Men arbetskostnaden kan i många fall säkert dra iväg betydligt mer än den gjorde för mig.

Och vad gäller livslängden på batterier är inte längre så "oklar" som du påstår. Läste nyss om en Taxibil som gått 54 000 mil, den hade tappat 15% av batterikapaciteten vilket i praktiken inte spelar så stor roll. Hur fräsch är motor, växellåda och koppling i en fossilbil som gått lika långt?

/Håkan
Må så va, kostnaden kan säkert variera.
Taxi som referens tror jag man får vara lite försiktig med. Vanliga taxibilar med ICE och fordon med liknande användning brukar klara väldigt långa körsträckor utan annat än normal service. Är inte alls ovanligt med sådana som gått 50.000 mil utan att det märks särskilt mycket. Största anledningen till detta för en Taxi med ICE är att den går med arbetstemperatur större delen av tiden dvs väldigt få starter & uppvärmningsförlopp i förhållande till körsträckan. Sen slits inte en ICE alls när den inte används medan batterier i stället åldras även när de inte används.
Men visst kör du Taxi, så satsa du på en med EL!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Angående ev. eldrivna husbilar, så ser jag ett tänkbart problem, nämligen vinterförvaring.
Som ex. kan en fulladdad Tesla stå i 4-6 veckor i +grader, i kraftig kyla klarar den 24h.
Det kommer då troligen att behövas stödladdning på alla tänkbara vinterplatser för elhusbilar, men det går säkert att lösa.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
vad fick du för laddbox för ca 4-5 tusen. de jag har hört från de som köpt elbil kostar en inkopplad box minst 20000:-

Finns om du vill plocka ihop själv från några tusenlappar.

Men ska du ha trefas med lastbalansering så hamnar du nog på 20.000:-
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
vad fick du för laddbox för ca 4-5 tusen. de jag har hört från de som köpt elbil kostar en inkopplad box minst 20000:-
Vi köpte en Easee laddbox, vill minnas den låg på 7 900, eftersom vi samtidigt tecknade abonnemang så var det en tusing i rabatt och sedan ytterligare 500 igen värdecheck. Den laddar med 22 kW och har allt som behövs för att funka som smartladdare. Inte inbyggd lastbalansering, då är det 2 000 kr till, men eftersom det är en smartladdare laddar vi enbart nattetid, boxen bestämmer när den ska ladda för lägsta elpris, och då har vi inte några andra stora förbrukare igång så vi behöver ingen.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Strategin: Så ska biljätten bli ledande i elbilsracet​

Fyra elbilsplattformar, fem egna gigafabriker och batterier med fast elektrolyt. Stellantis kommer de närmsta åren att investera 30 miljarder euro i elektrifiering för att säkra sin framtid.

Fordonsjätten Stellantis har bråda dagar framför sig. Det framgår av de elektrifieringsplaner som koncernen nu presenterat. De stora nycklarna till framgång är dels att man kommer introducera fyra plattformar för elbilar som ska täcka Stellantis 14 olika märken.
Därtill så kommer man redan i höst att introducera vätgas-bränslecellsdrivna kommersiella fordon i år – och 2026 ska batterier med fast elektrolyt vara verklighet.
För att detta ska vara möjligt kommer 30 miljarder euro investeras i fordonsutveckling fram till 2025. Det sade koncernchef Carlos Tavares vid en presentation.

Koncernens fyra kommande elbilsplattformar får namne STLA Small, STLA Medium, STLA Large samt STLA Frame. Namnen är ganska självförklarande där de första tre ska täcka personbilar upp till lätta lastbilar och den sistnämnda är till för tyngre applikationer såsom husbilar.


 
Toppen