Så länge vi inte har fusionskraftverk med billig EL så tror jag vi är helt blåsta med den här EL fordons propagandan som pågår.
Alla som tillhör första generationens EL bilister sitter och gottar sig eftersom dom slipper fordonsskatt i alla fall näst intill försumbar jämfört med oss övrig. Laddar hemma och har laddat gratis på andra ställen etc, gratis är alltid gott. Men nu håller ju alla gratisladdningar på att försvinna, vilket det gäller arbetsplatsen eller någon näringsidkare som försökte locka kunder. Vänta bara och se när staten skall ha in sin pengar & det finns för få fosilbilsägare att plåga!
Att skaffa en riktig laddstation hemma som klarar en ren EL bil med vettig räckvidd så den blir fulladdad på rimlig tid kostar ju en 20tkr. Stoppa i en 230 sladd kan man göra om det är en laddhybrid med pyttebatteri och det är ju mestadels detta som folk tänker på, osv.
Livslängd på batterier är väl fortfarande rätt oklart. Där handlar det ju dessutom inte bara om körsträcka utan den är en mycket mer komplex fråga. Går ju knappt att få tag i nytt batteri till en 5 år gammal borrmaskin och oftast känns det otroligt dyrt jämfört med att köpa en ny. Hur blir det med den biten? Är ju rätt miljövänligt att köpa en begagnad fosilbil med några år på nacken och 15.000 mil på mätaren i stället för utsläppen från att tillverka en ny, den har mycket kvar att ge och kan i många fall klara ytterligare 20.000 mil. Men om batteriet på motsvarande EL bil är färdigt att byta efter 15000 mil så lär det kosta mer än vad man idag betalar för en sån begagnad bil.
För den som kör väldigt mycket spelar kanske inget av detta någon roll, då är det en rent ekonomiskt kalkyl vad det kostar per mil, förutsatt att man kör nytt och byter ofta. Men vi övriga?
Klart att tillverkarna är med på tåget och presenterar sin framsteg, det är deras levebröd, men själv väljer jag nog att avvakta ett tag till.