• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kom och gör inbrott

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Kom och gör inbrott

Suck.
Med risk för att trampa på ömma tår må jag ändå uttrycka min åsikt:

Hur fanken vågar ni som driver tesen om internetspanande inbrottstjuvar, över huvud taget vakna till en ny dag? Livet är fullspäckat av risker. I trafiken, inte minst. Törs ni köra med era bilar eller står dom långtidsparkerade på inhägnat, med elstängsel förstås, larmat och kameraövervakat område 365 dagar/år?

Att ge sig ut på vägarna hör till det mest riskfyllda man kan företa sig.
Och ni som lever med misstankar om att olyckan i form av tjuvar lurar runt varje hörn borde kanske överväga att bygga någon form av bunker med pansarskydd, larm, övervakningskameror och självklart, en flock blodtörstiga vakthundar som grädde på moset?

Sälj den gamla hederliga (?) husbilen, sök upp ett f d militärfordon med all tänkbar skyddsutrustning och bygg om inkråmet till husbil och ladda med mat för några månader. Men gå framför allt inte ut ur bilen, stanna där ni är och håll vakt minst 24 timmar/dygnet. Den som inte har vakttjänst och tjuvspaning kan lugnt njuta av tillvaron, den fria, i bilen.

Vad jag vill ha sagt är förstås: vill man stressa upp sig över risker och faror i livet finns det obegränsade infallsvinklar på ämnet. Man tar alltid risker med allt man gör eller inte gör, det går aldrig att skydda sig mot allt. Och är man nu så nedrans byxis för att någon ska luska fram var man bor och vad man gör att man inte törs lämna ut sin adress på HBK:s hemsida, är det bara att gå ur klubben.
Bums.
Om man nu tror att det är lösningen på rädd-för-alltsyndromet.
Lev gôtt och ta vara på dagarna, och se till att det som går att ersätta är försäkrat. Så mycket mer kan man inte göra. Risken finns ju alltid att något sker som man inte råder över.

Men att stressa upp sig över möjliga faror i vardagen förmörkar ju bara den tid som vi har kvar, den tid som vi väl alla vill fylla med trevligheter som resor och annat.

Tack för ordet.
 
F

F.d. 24707

Guest
Sv: Kom och gör inbrott

Bara för att man själv åker iväg behöver det inte betyda att lägenheten/huset är obebodd under tiden.

Törs man åka till abetet på morgonen... tänk om medans man jobbar...

Näe, larm och skyltning av larm avskräcker tillfällighetstjuven i första hand.
Se över lås, fönster och dörrar.
Grannsamverkan, vi har väl alla en granne som fladdrar med gardinerna och ser "allt".
Be grannarna nyttja garageuppfarten (som nu med snö så lämnas det avtryck efter bilen)
Timer-på-Timer, sätt dubbla timers ovanpå varandra så ändras lampbelysningen/radionträdgårdsbelyningen helt oregelbundet.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Kom och gör inbrott

i våran by körde dom med dörrknacknings metoden, var någon hemma så frågade dom efter vägen till grannbyn, och i nästa hus var det ingen som öppnade, å då tog dom kofoten.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kom och gör inbrott

Verkar tandlöst att ta bort adressen, Däremot punkten intressen kan ju ge en fingervisning om vad som finns i bostaden, Samla frimärke, mynt, konst eller som Dotorparn yxor :cool: fast där är nog frivilligt att skriva in tror jag.

Gurra
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Kom och gör inbrott

När man tvekar om huruvida man skall göra något eller låta bli, är det bättre att avstå:D
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Kom och gör inbrott

Verkar tandlöst att ta bort adressen, Däremot punkten intressen kan ju ge en fingervisning om vad som finns i bostaden, Samla frimärke, mynt, konst eller som Dotorparn yxor :cool: fast där är nog frivilligt att skriva in tror jag.

Gurra


jag har inte så många :msn_embarrassed:
 
F

F.d. 3778

Guest
Sv: Kom och gör inbrott

Som jag skrev i ett tidigare inlägg i denna tråd:

"Tyvärr, att det skall finnas är ett beslutat och krav för medlemskap i klubben. Se stadgarna §7."

Stadgarna kan endast ändras efter en proposition eller motion som godkännes vid ett årsmöte.

Avskrift HBK stadgar 2009.05.02;
§7 Medlems rättigheter och skyldigheter
Medlem har rätt att delta i sammankomster anordnade för medlemmar.
Medlem har rätt att ta del av information om HBK:s angelägenheter som lämnas på
klubbens hemsida.
Medlem utan egen Internetanslutning uppmanas ta del av information vi annan
medlem. HBK har ej skyldighet att på annat sätt delge information.
Medlem skall följa klubbens stadgar och beslut samt betala de avgifter som beslutats
av medlemsmötet.
Medlem har inte rätt att uttala sig i HBK-s namn utan medgivande av styrelsen.

Tack för påpekandet V-backen. Vi upptäcker nu att det finns två varianter av stadgar.
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Kom och gör inbrott

Hej Inger & Anders,
jag tror att ni missade att ta med det väsentligaste betr. §7:
"Medlem är skyldig att hålla samtliga namn och adress- och e-postadressfält i sin
användarprofil uppdaterade med aktuell information samt följa Forumets regler.
Medlem som underlåter att uppdatera sin användarprofil eller bryter mot Forumets
regler kan av styrelsen uteslutas efter (2) två varningar.
Medlem har genom sitt medlemskap godkänt att HBK registrerar, databehandlar eller
på annat sätt använder medlems personuppgifter inom ramen för verksamheten."
V-backen :wink:
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Kom och gör inbrott

Eftersom det tydligen finns medlemmar som oroas av att deras adress är synlig så kanske någon av er som känner så skulle lägga in en motion till årsmötet ang. detta.
Adress och tel.nr kanske skulle läggas på en plats som bara styrelsen har tillgång till,för oss medlemmar är det ju ändå lätt att få kontakt med varandra genom att skicka pm.
Jag vet inte om det kunde vara en lösning kanske,på detta vis hade ju styrelsen haft uppgifterna samtidigt som dom som inte vill skylta med sin adress hade sluppit det.
Själv oroar jag mig inte över att min adress är synlig men samtidigt har jag respekt för dom som oroas av det,själv bor jag i en liten by där alla känner varandra och där vi knappt drabbats av buset men bor man i en större stad kan jag förstå att läget är annorlunda.
Dock vill jag ha kvar kommunen i profilen eftersom det är kul att se vilken ände av landet ni kommer ifrån.
:)
 
Senast ändrad:

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Kom och gör inbrott

Ha ha då kommer du i ogjort ärende eftersom BP-valpen står i verkstaden jag hyr plats i på annan ort.
Däremot kommer den vara med i 4WD tidningen i nästa nummer i ett stort reportage där du kan läsa mer om den,kul att se fler valp-entusiaster här.
:)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.942
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Kom och gör inbrott

Suck.
Med risk för att trampa på ömma tår må jag ändå uttrycka min åsikt:

Hur fanken vågar ni som driver tesen om internetspanande inbrottstjuvar, över huvud taget vakna till en ny dag? Livet är fullspäckat av risker. I trafiken, inte minst. Törs ni köra med era bilar eller står dom långtidsparkerade på inhägnat, med elstängsel förstås, larmat och kameraövervakat område 365 dagar/år?

Att ge sig ut på vägarna hör till det mest riskfyllda man kan företa sig.
Och ni som lever med misstankar om att olyckan i form av tjuvar lurar runt varje hörn borde kanske överväga att bygga någon form av bunker med pansarskydd, larm, övervakningskameror och självklart, en flock blodtörstiga vakthundar som grädde på moset?

Sälj den gamla hederliga (?) husbilen, sök upp ett f d militärfordon med all tänkbar skyddsutrustning och bygg om inkråmet till husbil och ladda med mat för några månader. Men gå framför allt inte ut ur bilen, stanna där ni är och håll vakt minst 24 timmar/dygnet. Den som inte har vakttjänst och tjuvspaning kan lugnt njuta av tillvaron, den fria, i bilen.

Vad jag vill ha sagt är förstås: vill man stressa upp sig över risker och faror i livet finns det obegränsade infallsvinklar på ämnet. Man tar alltid risker med allt man gör eller inte gör, det går aldrig att skydda sig mot allt. Och är man nu så nedrans byxis för att någon ska luska fram var man bor och vad man gör att man inte törs lämna ut sin adress på HBK:s hemsida, är det bara att gå ur klubben.
Bums.
Om man nu tror att det är lösningen på rädd-för-alltsyndromet.
Lev gôtt och ta vara på dagarna, och se till att det som går att ersätta är försäkrat. Så mycket mer kan man inte göra. Risken finns ju alltid att något sker som man inte råder över.

Men att stressa upp sig över möjliga faror i vardagen förmörkar ju bara den tid som vi har kvar, den tid som vi väl alla vill fylla med trevligheter som resor och annat.

Tack för ordet.

Tack Carlifornia! Skulle inte kunna sagt det bättre själv. Å hade jag sagt det så hade förmodligen ingen begripit det lika bra! Sen tror jag inte att vi ska vara så rädda för att trampa på ömma tår! De verkar ömmar ändå!

Fortsatt god fortsättning på er alla! (Kan man säga så? =)
 
F

F.d. 3353

Guest
Sv: Kom och gör inbrott

Okej, jag har en fråga angående stadgarna. Jag har absolut inget emot att mina adressuppgifter finns lagrade och används på de sätt som behövs. Vad jag inte gillar är att alla medlemmar kan koppla mitt användarnamn till mitt riktiga namn och adress via medlemsregistret. Står det verkligen i stadgarna att registret ska finnas publicerat på hemsidan (om än bara för medlemmar)?

Jag har varit med om ett inbrott. Det var mitt i natten, min son var sjuk med hög feber och jag vakade hos honom. Då ser jag plötsligt en människa inne i lägenheten, som tog allt han kunde innan jag hann ta honom, och jag kan bara säga att det tog lång tid att komma över. Jag har fortfarande svårt att sova när jag är ensam hemma.

Jag känner andra som har haft inbrott när de kom hem från semestern. Ingen av dem tar inbrottsrisk med en klackspark och jag tror inte heller de skulle gilla Husbilsklubbens upplägg. Och att sedan vissa medlemmar ska göra sig lustiga över att vi mår dåligt, nä kanske ska vi gå ur klubben?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.272
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kom och gör inbrott

Själv har jag haft ett inbrott i hemmet, fyra i källarförråd, två i husbilen, två på firman och två i personbilarna samt blivit av med en cykel parkerad utanför bostaden.

Trots detta så känner jag ingen oro över att min adress finns med i vår matrikel. Då skulle jag kanske känna mer oro över att jag är känd på min arbetsplats eftersom det där är lätt att veta när jag jobbar och när jag är ledig. Den mindre ärlige har då bara en person, min fru, att spana på för att veta när huset är tomt de tider jag är på jobbet.

Som tidigare påpekats så är det kanske läge för den som känner oro att lägga en motion till årsmötet om adressens synlighet eller inte.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Kom och gör inbrott

Hrmm...där jag bor har vi en utomordentlig grannsamverkan och försöker hålla reda på vem som kommer i området med bil o.s.v dessutom har hela området skaffat larm i sina villor vilket jag varmt kan rekommendera och då inte bara för inbrottsrisken, när vi var i finland under julen så ringde larmcentralen upp mej på mobiltelefonen och sade att det inte fanns ström till inbrottslarmet det kunde de se på datan....jag i min tur ringde till en av grannarna som gick in och kollade hur det stod till!

Jo då, strömmen hade gått och grannen som dessutom är elektriker konstaterade att det var ett värmeelement på toaletten som fått något överslag.
Så min rekommendation är att skaffa larm och få ett skydd för många eventualiteter!

//Pilot
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Kom och gör inbrott

Suck.
Med risk för att trampa på ömma tår må jag ändå uttrycka min åsikt:

Hur fanken vågar ni som driver tesen om internetspanande inbrottstjuvar, över huvud taget vakna till en ny dag? Livet är fullspäckat av risker. I trafiken, inte minst. Törs ni köra med era bilar eller står dom långtidsparkerade på inhägnat, med elstängsel förstås, larmat och kameraövervakat område 365 dagar/år?

Att ge sig ut på vägarna hör till det mest riskfyllda man kan företa sig.
Och ni som lever med misstankar om att olyckan i form av tjuvar lurar runt varje hörn borde kanske överväga att bygga någon form av bunker med pansarskydd, larm, övervakningskameror och självklart, en flock blodtörstiga vakthundar som grädde på moset?

Sälj den gamla hederliga (?) husbilen, sök upp ett f d militärfordon med all tänkbar skyddsutrustning och bygg om inkråmet till husbil och ladda med mat för några månader. Men gå framför allt inte ut ur bilen, stanna där ni är och håll vakt minst 24 timmar/dygnet. Den som inte har vakttjänst och tjuvspaning kan lugnt njuta av tillvaron, den fria, i bilen.

Vad jag vill ha sagt är förstås: vill man stressa upp sig över risker och faror i livet finns det obegränsade infallsvinklar på ämnet. Man tar alltid risker med allt man gör eller inte gör, det går aldrig att skydda sig mot allt. Och är man nu så nedrans byxis för att någon ska luska fram var man bor och vad man gör att man inte törs lämna ut sin adress på HBK:s hemsida, är det bara att gå ur klubben.
Bums.
Om man nu tror att det är lösningen på rädd-för-alltsyndromet.
Lev gôtt och ta vara på dagarna, och se till att det som går att ersätta är försäkrat. Så mycket mer kan man inte göra. Risken finns ju alltid att något sker som man inte råder över.

Men att stressa upp sig över möjliga faror i vardagen förmörkar ju bara den tid som vi har kvar, den tid som vi väl alla vill fylla med trevligheter som resor och annat.

Tack för ordet.

Med risk att trampa på ömma tår vill jag ändå uttrycka min åsikt.

Visst kan det vara farligt att ge sig ut på vägarna, så vi tar på oss säkerhetsbältet och betalar vår försäkring trots att det aldrig har hänt att vi behövt dessa.

Vi använder vår husbil i både väder och vind och gör en fuktest så länge garantin varar trots att vi aldrig haft någon fuktskada.

Vi stannar för natten där vi tycker det är fint och vi låser dörrarna varje natt på vår husbil trots att vi aldrig haft någon som försökt ta sig in.

Vi skriver inte på nätet så att alla kan läsa när vi är bortresta trots att vi aldrig haft inbrott i huset.

Vi känner oss inte alls stressade och det förmörkar inte vår vardag att göra dessa enkla handlingar. Tvärtom, för oss känns det lugnare och säkrare att "tänka till" och planera innan saker händer och inte bekymmerslöst ta ta dagen som den kommer och hoppas att allt går bra.

Håkan D
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Kom och gör inbrott

Det kanske vore en bra idé att man själv kunde välja att dölja sitt riktiga namn och sin hemadress?

Det tycker vi vore bra.

Varför skall alla se min hemadress? Kanske någon kan förklara det för oss.

Vi gillar inte heller att vår adress ligger ute på nätet trots att vi inte går hela tiden och är rädd för allt och alla.

Men det är skillnad på ett litet villasamhället och en lägenhet i stan.

framsidan
 
Toppen