• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kom och gör inbrott

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Kom och gör inbrott

Det är endast medlemmar som kan se dina adressuppgifter. Värre är då ditt reg-nummer på bilen, med det kan vem som helst snabbt via SMS få reda på vem du är och var du bor.


Visst kan man få uppgifter på detta sätt, men den som möter mig när jag är nära hemmet vet ju inte om jag på väg direkt hem och om jag inte är nära hemmet, kanske 50 mil bort, tror jag inte den personen gör sig omaket att åka hela vägen för ett inbrott.

Jag påpekade också problemet med öppenheten när jag var ny som medlem men fick ingen förståelse, detta innbär att vi aldrig kommer att anmäla oss till någon träff eller skriva reseberättelse i relatid.. vi tycker det är onödigt att förenkla för buset..

Och det att bara medlemmar kan läsa adressen, två hundra spänn kan det säkert vara värt även för den som inte har husbil.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Kom och gör inbrott

Visst kan man få uppgifter på detta sätt, men den som möter mig när jag är nära hemmet vet ju inte om jag på väg direkt hem och om jag inte är nära hemmet, kanske 50 mil bort, tror jag inte den personen gör sig omaket att åka hela vägen för ett inbrott.

Jag påpekade också problemet med öppenheten när jag var ny som medlem men fick ingen förståelse, detta innbär att vi aldrig kommer att anmäla oss till någon träff eller skriva reseberättelse i relatid.. vi tycker det är onödigt att förenkla för buset..

Och det att bara medlemmar kan läsa adressen, två hundra spänn kan det säkert vara värt även för den som inte har husbil.
Hej
Precis det räcker att en enda medlem blir drabbad så är det väl illa nog.

Mvh Bert
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Kom och gör inbrott

Mycket enkelt men jag skulle inte få för mig att offentliggöra tillvägagångssättet!!
Jag är nyfiken på om det är så lätt så att tjuvarna kan få fram såna uppgifter.Kan du inte skicka ett mail till mig om hur man gör?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.271
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kom och gör inbrott

Det är med viss förvåning, och ett litet förstulet leende, som jag läser denna tråd och ser att den ligger under Markisen, ett forum som är öppet för alla. Om det är så att bovarna är så förslagna att de lusläser alla forum på nätet för att eventuellt hitta adresser så hittar de säkert denna tråd också. Men då är de antagligen så välinformerade redan att de tips som det gladeligen skrivs om här knappast har någon betydelse.

Jag är dock övertygad om att det är mycket enklare att åka runt i ett bostadsområde och spana efter objekt att brya sig in hos, än att sitta hemma och leta igenom stora delar av internet för att eventuellt hitta något intressant. Det räcker att se ett hus med ljuset tänt på egendomliga tider och onaturliga ställen för att begripa att där är ingen hemma.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Kom och gör inbrott

...på vilket sätt och i vilken situation skulle det underlätta för en inbrottstjuv att få reda på ett hemligt telefonnummer? Skyddad identitet och "hemliga" telefonnummer är i första hand åtgärder för att skydda sig mot ett personligt hot. Alltså inget allmänt skydd mot inbrott som jag ser det!:confused:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Kom och gör inbrott

Det är egentligen ingen skillnad mot hur det har varit i alla tider sedan vi började mantalsskivas och de hedervärda telefonkatalogerna kom till.
Alla uppgifter finns där och är öppna för vem som helst.
Numera går det dock betydligt lättare och snabbare att frå fram uppgifter om i princip vem som helst när som helst på dygnet.
Att plocka bort våra adresser i HBKs medlemsregistret har definitivt ingen betydelse i sammanhanget. Den som vill söker upp adressen till någon utvald person via andra och betydligt snabbare kanaler. Det räcker faktiskt med bara ett telefonsamtal och tar i princip ingen tid alls.
Det är väl självklart att man i dessa tider måste se om sitt hus och vidta åtgärder för att på olika sätt skydda sig mot oönskade påhälsning och överraskningar.
Vi kan inte alla sitta hemma och vakta. Det vi kan göra är att tänka på att vi kan vara observerade och hela tiden försöka bryta invanda mönster och framförallt ta hjälp av grannar och vänner.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Kom och gör inbrott

Vad ni är oroliga för edra adresser ,de finns med i väldigt många register,här ett bra maps.google.com ,om jag är intresserad att stjäla kan man alltid gå in på det här registret bor ni i en större ort så är risken stor att din husbil finns fotograferad visserligen ovan i från ,kom ihåg att storebror ser och gjort sedan vi fick både sateliter och annat som ser er dygnet runt ,så det är inte lönt att bråka om bagateller:wideeyed:Hälsningar Yngve
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Kom och gör inbrott

Jag har full förståelse för oron, men den måste vara fruktansvärt jobbig. Schemalag arbetstid exempelvis måste ju vara fullständigt uteslutet.
bosse b
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Kom och gör inbrott

Hej
Hittade detta efter några minuters surfande.

Vinjettpapper Förvaltningsavdelningen Ljungby

Tipsen till förestående inbrott kommer vanligast direkt till gärningspersonen, kan ofta vandra i leden från någon närboende, närstående, kompis. I tipset finns information om stöldgods, var och när de boende är borta mm (vanligt via Facebook och andra Internetsajter)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Kom och gör inbrott

...på vilket sätt och i vilken situation skulle det underlätta för en inbrottstjuv att få reda på ett hemligt telefonnummer? Skyddad identitet och "hemliga" telefonnummer är i första hand åtgärder för att skydda sig mot ett personligt hot. Alltså inget allmänt skydd mot inbrott som jag ser det!:confused:

det var väl inte så jag menade med mitt inlägg!! det jag ville ha sagt är att det finns så MÅNGA sätt att ta reda på uppgifter om var och en av oss att det knappast har någon som helst betydelse att våra adresser finns tillgängliga här på HBK!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Kom och gör inbrott

det var väl inte så jag menade med mitt inlägg!! det jag ville ha sagt är att det finns så MÅNGA sätt att ta reda på uppgifter om var och en av oss att det knappast har någon som helst betydelse att våra adresser finns tillgängliga här på HBK!

Ber om ursäkt att jag missförstod dig roysen. Jag läste dialogerna med aw1973 ang hemliga telefonnummer. Men jag är dessvärre lika subjektiv som de flesta andra människor och reagerade inte på det du menade.., utan på hur jag tolkade det. :eek: Ser nu att vi i grunden har samma värderingar. Informationen i HBK:s databas ökar inte risken för inbrott jämfört med de tusentals uppgifter som finns om oss i andra register.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Kom och gör inbrott

Jag vet mycket väl att det går lätt att hitta min adress även på andra ställen.

Vad det handlar om är att vi här berättar att vi är på semester, kanske i södra Europa, och är borta några veckor eller längre, eller att vi är anmälda till en träff någonstans och är borta över helgen.

Men för oss är det inget problem, vi behöver inte berätta var vi befinner oss i detta forum, jag får ut väldigt mycket information och läser massor med intressanta inlägg samt deltar i gruppköp och annat kul här på Husbilsklubben.

Håkan
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Kom och gör inbrott

Hej
Hittade detta efter några minuters surfande.

Vinjettpapper Förvaltningsavdelningen Ljungby

Tipsen till förestående inbrott kommer vanligast direkt till gärningspersonen, kan ofta vandra i leden från någon närboende, närstående, kompis. I tipset finns information om stöldgods, var och när de boende är borta mm (vanligt via Facebook och andra Internetsajter)

Tycker att dokumentet från närpolisen i Ljungby mycket väl visar att inbrott begås på andra gunder än exempelvis uppgifterna från medlemsregistret i en husbilsklubb. Trots det ganska klena statistiska urvalet har faktiskt busarna i dokumentet ungefär samma uppfattning i vad som utlöser ett inbrott, som jag har. Tycker också att de väl beskriver hur man bäst skyddar sig mot inbrott. Det ligger helt i linje med de uppfattningar som många i den här tråden har skrivit om.

Inbrott är ett problem..., när man drabbas. Det känns dock som att vi lägger mer krut på att oroa oss för riskerna än de gör som verkligen behöva hantera problemet! Ha lite fantasi, var lite oregelbunden, kolla de anvisningar som finns. Men fortsätt att leva! :)
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Kom och gör inbrott

Tycker att dokumentet från närpolisen i Ljungby mycket väl visar att inbrott begås på andra gunder än exempelvis uppgifterna från medlemsregistret i en husbilsklubb. Trots det ganska klena statistiska urvalet har faktiskt busarna i dokumentet ungefär samma uppfattning i vad som utlöser ett inbrott, som jag har. Tycker också att de väl beskriver hur man bäst skyddar sig mot inbrott. Det ligger helt i linje med de uppfattningar som många i den här tråden har skrivit om.

Inbrott är ett problem..., när man drabbas. Det känns dock som att vi lägger mer krut på att oroa oss för riskerna än de gör som verkligen behöva hantera problemet! Ha lite fantasi, var lite oregelbunden, kolla de anvisningar som finns. Men fortsätt att leva! :)

Hej
Varför jag startade tråden var inte för att just jag är orolig för inbrott, men vad tillför det oss att det finns?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Kom och gör inbrott

Hej
Varför jag startade tråden var inte för att just jag är orolig för inbrott, men vad tillför det oss att det finns?

Hej holiday.

Inbrott tillför absolut ingenting mer än elände. De försvinner däremot inte bara för att vi oroar oss. Livet tillför dock så många andra positiva saker så det gäller att hitta balansen.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Kom och gör inbrott

Hej holiday.

Inbrott tillför absolut ingenting mer än elände. De försvinner däremot inte bara för att vi oroar oss. Livet tillför dock så många andra positiva saker så det gäller att hitta balansen.

hej
uttryckte mig fel, jag menar var tillför det oss i klubben att våra adresser finns med?

Jeepkungen du var snabbare än mig
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Kom och gör inbrott

hej
uttryckte mig fel, jag menar var tillför det oss i klubben att våra adresser finns med?

Jeepkungen du var snabbare än mig

OK! Borde jag ha förstått. :eek: För min del tillför adressen ingenting, däremot är det kul att orten finns. Vill jag ha kontakt sker det via forumet, eller email. Ser dock ingen större risk med att adressen finns här.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kom och gör inbrott

Det skall väl inte behövas en motion till årsmötet för att åtminstone dölja gatuadressen?

Som jag skrev i ett tidigare inlägg i denna tråd:

"Tyvärr, att det skall finnas är ett beslutat och krav för medlemskap i klubben. Se stadgarna §7."

Stadgarna kan endast ändras efter en proposition eller motion som godkännes vid ett årsmöte.
 
F

F.d. 3353

Guest
Sv: Kom och gör inbrott

Buset läser visst på Internet!

Beroende på vad de är intresserade av så läser de specialsidor. Jag vet en tjej som odlade speciella växter i sin trädgård. Detta skrev hon om på Allt om trädgårds sidor. Hon skrev också om att hon skulle delta i en utställning, för att hennes bekanta på AOT-sidan skulle komma dit. När hon kom hem igen var trädgården uppgrävd och alla växter borta...

Finns det någon som orkar driva detta inför årsmötet? Själv är jag långtidssjukskriven och orkar inte (TILL BUSET: JAG ÄR ALLTID HEMMA)
 
Toppen