• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kom och gör inbrott

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Hej
Varför skall vi ha med våran adress i profilen? Rätt lätt för buset att sitta och titta var vi bor och var våra husbilar kan tänkas stå. Och för dom som är inne på forumet och lägger en tråd ex (nu är jag i sälen 21 gr kalt) då vet dom att med stor sannolikhet så står bostaden tom.

Mvh Bert
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kom och gör inbrott

Det är endast medlemmar som kan se dina adressuppgifter. Värre är då ditt reg-nummer på bilen, med det kan vem som helst snabbt via SMS få reda på vem du är och var du bor.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Kom och gör inbrott

Jo men det är ju lätt att bli medlem, så är saken klar. Vad jag vet får du inte adress bara stad på sms tjänsten.

Mvh Bert
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Kom och gör inbrott

När du fått info på sms står det mycket riktigt bara ditt namn och vilken ort du bor i,nästa koll gör du på eniro där du får fullständiga upplysningar + om du bor i en större stad också bild på ditt hus så dom säkert hittar rätt:mad:.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kom och gör inbrott

holiday;

Rätt, men om man begär svaret via fax så får man alla uppgifter.
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: Kom och gör inbrott

När du fått info på sms står det mycket riktigt bara ditt namn och vilken ort du bor i,nästa koll gör du på eniro där du får fullständiga upplysningar + om du bor i en större stad också bild på ditt hus så dom säkert hittar rätt:mad:.
Hej

Precis jag vore glad om mitt namn och adress togs bort.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kom och gör inbrott

Tyvärr, att det skall finnas är ett beslutat och krav för medlemskap i klubben. Se stadgarna §7.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Kom och gör inbrott

Hej,jag menade att om du skickar ett sms till fordonsdata basen och får de begränsade uppgifterna därifrån är det enkelt att få reda på resten på Eniro.
Jag tror risken är större med uppgifterna från Eniro än från HBK där du dock behöver vara medlem för att kunna se adress och dylikt,men jag förstår din tanke.
Som samhället blivit idag kan man inte vara nog försiktig,respekt för andras egendom är det illa ställt med.....
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kom och gör inbrott

Som sagt, endast medlemmar kan se dina uppgifter så de ligger inte öppet utåt.
Vill du försöka få förändring så är bästa sättet att lägga in en motion till årsmötet.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Kom och gör inbrott

Tror att det grovt sett finns två kategorier av "inbrottare". De som spontanbryter och de som planerar. De som spontanbryter kan dyka upp var som helst och ta chansen. Ger sig ut på måfå, eller efter tips, när de behöver tillskott i kassan. Gör ibland räder tillsammans med någon likasinnad. De som planerar har olika mer eller mindre sofistikerade sätt att hämta information. Det enklaste är att kartlägga ett område. Man vistas där mycket och noterar hur folk bor, ev larm, vilka bilar och/eller husbilar de har, hur de jobbar, när det brukar vara folk hemma, om de har hund, vilka vanor, osv. Sedan hämtas säkert också en del information på nätet. Det finns exempel på att man inhämtar/köper information ang folks resor mm. Så visst finns det en risk med information på nätet men jag tror inte den är särskilt stor, utan hanteras oftast med rimligt sekretess. Tror att det viktigaste är att alltid vara vaken, försiktigt misstänksam och själv försöka förebygga så gott det går. Jag tänker aldrig låta risken för inbrott eller vägrån reducera mitt största fritidsintresse, husbil och camping. Det intresset innebär också att finnas på forum som detta och utbyta erfarenheter och glädje! :)

PS! Jag har haft inbrott, så jag vet vad jag pratar om. De känslor jag hade då ska jag inte förmörka någons tankar med. Det är destruktiva tankar som bara skadar mig själv, tankar som det så fort som möjligt gäller att göra sig av med!
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Kom och gör inbrott

Hej

Om man söker info genom bilreg.så loggar de vilka som sökt denna info på fax eller sms.
Att säga att det bara är medlemmar som kan läsa håller väl inte säskilt länge för vad är det som säger att det inte finns kriminella medlemmar i denna förening.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Kom och gör inbrott

Tror att det grovt sett finns två kategorier av "inbrottare". De som spontanbryter och de som planerar. De som spontanbryter kan dyka upp var som helst och ta chansen. Ger sig ut på måfå, eller efter tips, när de behöver tillskott i kassan. Gör ibland räder tillsammans med någon likasinnad. De som planerar har olika mer eller mindre sofistikerade sätt att hämta information. Det enklaste är att kartlägga ett område. Man vistas där mycket och noterar hur folk bor, ev larm, vilka bilar och/eller husbilar de har, hur de jobbar, när det brukar vara folk hemma, om de har hund, vilka vanor, osv. Sedan hämtas säkert också en del information på nätet. Det finns exempel på att man inhämtar/köper information ang folks resor mm. Så visst finns det en risk med information på nätet men jag tror inte den är särskilt stor, utan hanteras oftast med rimligt sekretess. Tror att det viktigaste är att alltid vara vaken, försiktigt misstänksam och själv försöka förebygga så gott det går. Jag tänker aldrig låta risken för inbrott eller vägrån reducera mitt största fritidsintresse, husbil och camping. Det intresset innebär också att finnas på forum som detta och utbyta erfarenheter och glädje! :)

PS! Jag har haft inbrott, så jag vet vad jag pratar om. De känslor jag hade då ska jag inte förmörka någons tankar med. Det är destruktiva tankar som bara skadar mig själv, tankar som det så fort som möjligt gäller att göra sig av med!

Bra talat krinil
Kan spä på med fall, "Inbrott"! Larm & Hund, varför "sov vovven" just då!!?? Lite kryptiskt kanske men sant.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Kom och gör inbrott

Hej

Om man söker info genom bilreg.så loggar de vilka som sökt denna info på fax eller sms.
Att säga att det bara är medlemmar som kan läsa håller väl inte säskilt länge för vad är det som säger att det inte finns kriminella medlemmar i denna förening.
:confused: Ska vi nu sitta hemma och oroa oss över att eventuella medlemmar i klubben skulle vara kriminella och ha som sysselsättning att bevaka var vi för tillfället befinner oss , då kanske vi måste överväga om vi alls ska våga skriva om att vi te.x ska delta i en träff , eller måste man kanske rentav överväga om man ska lämmna klubben gör man det så är det ju inte lika många som vet att man har husbil och kanske inte alltid är hemma .
Jag läste en gång i nåt sammanhang en tanke som jag tycker passar bra att citera just nu .
"När man är ute på djupt vatten
är det klokt att hålla munnen stängd,"

;)Rulla Lungt
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kom och gör inbrott

Som sagt, endast medlemmar kan se dina uppgifter så de ligger inte öppet utåt. Vill du försöka få förändring så är bästa sättet att lägga in en motion till årsmötet.

Det skall väl inte behövas en motion till årsmötet för att åtminstone dölja gatuadressen?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Kom och gör inbrott

Jag tror inte att dt finns någon kriminellt belastad person som gör sig så mycket besvär för ett enkelt bostadsinbrott Bli medläm i en klubb och bevaka medlemmarna och sedan leta upp bostäderna för att stjäla lite stöldbegärligt. då är det väl bättre att råna något mera lönsamt. Dom som gör inbrott är oftast drogmissbrukare som bara gör inbrott när dom behöver mera knark. Det är nog bättre att vara försiktig när ni packar husbilen hemma och åker iväg. Eller att husbilen INTE står på garageuppfarten eller.....
Sätt timer på lampor /radio så tror dom att ni är hemma och tittar på TV .
gör det så svårt som möjligt för tjuvar , man kan inte njuta av livet om man går och oroar sig för allt. dubbelkolla att fönster o dörrar är låsta. En bra hemförsäkring och ett värdeskåp sedan ut och campa. Juan Norte
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Kom och gör inbrott

Sverige har offentlighetsprincipen i mångt och mycket. Det mesta går att få fram genom olika myndigheter, register och arkviv. Även hemliga telefonnummer går med största enkelhet att plocka fram. Tror inte att buset som gör inbrott lägger ner speciellt mycket tid på dylika åtgärder och därför är jag helt fullständigt övertygad om att de uppgifter som finns om varje medlem på HBK inte har någon skadlig effekt! Är man mycket rädd om sin inegritet bör man i så fall skaffa sig skyddad identitet (detta är inte säkert, stod i någon kvällstidning nyligen om misstag som skett gällande skyddad identitet). Så min slutsats är att vi med all sannolikhet kan sova gott !!
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Kom och gör inbrott

Hur får man reda på ett hemligt telefonnummer? Jag tror inte att det är så enkelt.
 
Toppen