• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kniv i PB2?

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Kniv i PB2?

Men är inte ratten och vindrutan farligare vid en kollision än kniven som ligger i sidofacket på dörren eller i handsfacket?

Jag är betydligt mer rädd att få hela husbilens inredning i bakhuvudet vid en kollison än vad kniven kan åsamka mig för skador.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Kniv i PB2?

En fällkniv i handskfacket är tillräckligt. Vilka lösa föremål har du i din omedelbara närhet? GPS, Ipad eller vilka tänker du på? Försvara sig med kniv! Vem gör det? Sopborste som försvarsvapen! Mot råttor kanske.. Mot ligister knappast..
Åke

Jag tänker på alla lösa föremål, särskilt de som ligger bakom föraren och passagerna, och som vid en kollision fortsätter framåt i ursprunglig hastighet. Men även på föremål i dörrsidorna, som kommer fram om bilen voltar. När det gäller knivar tycks ju vi vara relativt överens om det handlar om en fällkniv i handskfacket, där den inte ligger löst i bilen, och torde väl inte betraktas som lätt tillgänglig och utgöra någon större risk att betraktas om brott mot knivlagen.

Tankar om att ha kniv att mota bort inkräktare har skymtat i tråden. När det gäller självförsvar med olika redskap vet jag inte vad du har för kunskaper eller erfarenheter, men mina innehåller tekniker där nämnda redskap kan användas. Om du skulle hamna i en situation där du tvingas att använda våld mot en annan människa och även skadar denne, är det vid en efterföljande rättsprocess mycket bättre att han använt en sopborste än en kniv eller ett basebollträ. Om du vill att jag skall utveckla detta resonemang kanske vi skall ta det i en annan tråd.

Johan K.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Kniv i PB2?

Jokin
Det kanske inte är en så dum idé att spåna lite kring vad som gäller vid självförsvar, vad man kan använda och hur man skall förklara för polisen efteråt om någon blivit skadad och vad som gäller utanför husbilen t.ex Detta är ju ingenting jag tagit upp i tråden men jag vet att det nämnts. Det var någon tidigare som rekommenderade att ha med en golfklubba och säga att man tränar puttar som förklaring om man råkat smälla till någon allvarligt i självförsvar med en sådan. Tycker du skall starta en tråd i ämnet eftersom du kan det, för egen del tycker jag det verkar intressant.
Åke
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Kniv i PB2?

Vilken märklig diskussion detta blivit...

1. Att montera en kniv.
Varför monterar man en kniv i taket på sin bil utifall om man skulle hamna i en trafikolycka och att denna skulle sluta med att bilen hamnar på taket?

2. Att använda kniv.
OM man nu skulle hamna i ovan nämnda situation är det betydligt enklare att lägga ner energin på att trycka på den röda knappen på bälteslåset än att leta upp kniven som nu helt plötsligt befinner sig nedanför mig och frigöra kniven.
Nu ska jag upp och nervänd skära av bältet över bröstet och runt midjan.
UPP OCH NER.

3. Att använda kniv, två.
Är du beredd att använda en kniv i självförsvar? På allvar, har du utbildning, motivation och färdighet att gå in i en knivduell med en eventuell gärningsman?

4. Att använda kniv, tre.
Nödslakta djur?
I de flesta viltolyckor överlever djuret och lämnar vägen skadat. Om nu djuret ligger kvar skadat, hur många har utbildning eller kunskap om att avliva ett vilt med kniv? Om man nu har den kunskapen varför kan man då inte ha kniven i bagageluckan!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Kniv i PB2?

Du kan inte öppna säkerhetsbältet via den röda knappen om du belastar låset.
Har i alla fall jag lärt mig.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Kniv i PB2?

Jag har alltid med mig MacGyver kniv oavsett transportmedel, i alla fall när vi är ute i det fria (hoppas jag slipper böter...lol...):
Wenger-Giant-Swiss-Army-Knife.jpg

Nu finns det en annan modell som är med "i tiden" om man nu är iPryl frälst: Se gärna länken!
 
Toppen