• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kniv i PB2?

F

F.d. 9667

Guest
Sv: Kniv i PB2?

Jag hade under mina år som resande projektledare en Morakniv satt på Kardborrteip ovanför förardörren.Fick själv ingen användning för den men satte dit den efter att en kollega tipsat.Han hade satt dit en själv efter att hamnat på taket och hade haft svårt att få loss bilbältet.:)
Lasse
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Kniv i PB2?

Kenth
Jag tror att ResQMe är en bra säkerhetsgrej att ha med sig men om inte alla tillskyndande hjälpare har lättillgängliga sådana eller knivar vid en olycka där föraren är medvetslös och fastspänd så riskerar förare och passagerare att bli innebrända. Jag hade en bekant och hans sambo som omkom på det viset. Det borde vara lag på att det skall finnas en kniv lättåtkomligt fram och en plomberad brandyxa i bagageutrymmet.
Åke
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Kniv i PB2?

Vissa säkerhetsexperter har länge undrat varför man får ha CD skivor med sig på flyget??? Knäck en CD skiva i två delar och vips, två sylvassa vapen som enkelt går att mörda med...
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Kniv i PB2?

Vi kan väl vara ganska överens om att kniv är ett bra verktyg, som går att använda till mer än att mörda varann med.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kniv i PB2?

Hej, lite svårt kanske, men jag är så egoistisk så att en del lagar tycker jag inte angår mig.
Jag har aldrig haft, och har inte något ont i sinnet som andra kan bl lidande av, mer än kanske lite svordomar i värsta fall :oops:.

Detta gör att någonting som, eller något liknande som knivlagen bryr jag mig inte så mycket om.
Skulle det komma till sin spets av någon anledning, så skulle jag ta emot böteslappen med ett skratt och gratulera utskrivaren till att ha gjort ett bra jobb för att främja säkerheten på våra vägar.

En annan vinkel av att inte få försvara sig med våld.

Jag hade besök av en Amerikansk bekant.
Vi såg då en äldre herre gå sökande på baksidan av min tomt.
Ut och frågade vad i he..... han sysslar med.
Det var bara "storebror kommunen" som var ute och kollade så folket sköter om sina komposter så de fungerar och inte har stannat upp. Kanske mest beroende av att man då kan bli påtvingad en kompostavfallstunna med tillhörande avgift
Jag bad honom försvinna och ringa på dörren nästa gång han var på kontrollhumör, vilket han påstog sig ha gjort......... kanske, troligen inte.

Jag fick lite roligt när amerikanen på knagglig engelsksvenska började förklara för honom om det hade varit hemma i USA, och den stat där hans farbror bor så får man skjuta trespassers, och hade det varit hos hans farbror så hade han troligen haft en småhagelsvärm i rumpan.
Kommungubben mumlade lite och lummade iväg.
tresp.jpg

Kanske överdrivet, men här får man väl inte skjuta ens om någon bryter sig in och börjar skjuta på dig......

M.v.h. JANKRO.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Kniv i PB2?

Kenth
Jag tror att ResQMe är en bra säkerhetsgrej att ha med sig men om inte alla tillskyndande hjälpare har lättillgängliga sådana eller knivar vid en olycka där föraren är medvetslös och fastspänd så riskerar förare och passagerare att bli innebrända. Jag hade en bekant och hans sambo som omkom på det viset. Det borde vara lag på att det skall finnas en kniv lättåtkomligt fram och en plomberad brandyxa i bagageutrymmet.
Åke

Tänk i stället på hur många liv som säkerhetsbältet har räddat. Det är ju inte nödvändigt att alltid bara se det negativa med allting. För er som vill ha en bälteskniv kan beställa genom Rallyshop.se. Enkelt att kapa bältet men omöjligt att skada någon.
Enligt statistik är det väldigt väldigt få som förolyckats pga de säkerhetsanordningar som finns i dagens bilar.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Kniv i PB2?

Tänk i stället på hur många liv som säkerhetsbältet har räddat. Det är ju inte nödvändigt att alltid bara se det negativa med allting. För er som vill ha en bälteskniv kan beställa genom Rallyshop.se. Enkelt att kapa bältet men omöjligt att skada någon.
Enligt statistik är det väldigt väldigt få som förolyckats pga de säkerhetsanordningar som finns i dagens bilar.

Kära Bettan o Bertil Hur vore det om ni läser vad som står skrivet och inte tolkar det som f..n läser bibeln. Det skulle aldrig falla mig in att skriva eller påstå något negativt om säkerhetsbälten eftersom dessa räddat mig till livet både som bilförare och pilot. Min oro gäller bara hur man skall få loss personer som inte kan ta sig loss själva om det är brandrisk och man inte har tillgång till en kniv p.gr.av någon lag.
Åke
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Kniv i PB2?

Kära Bettan o Bertil Hur vore det om ni läser vad som står skrivet och inte tolkar det som f..n läser bibeln. Det skulle aldrig falla mig in att skriva eller påstå något negativt om säkerhetsbälten eftersom dessa räddat mig till livet både som bilförare och pilot. Min oro gäller bara hur man skall få loss personer som inte kan ta sig loss själva om det är brandrisk och man inte har tillgång till en kniv p.gr.av någon lag.
Åke

Kära Åke o Gertie, Den risken är i det närmaste osannolik och det oroar mig inte det minsta. Risken är då större att en kniv i kupen ger passagerare och förare en större skada vid ev olycka.

Att inte ha "knivlagen" skulle sannolikt ge flera dödsoffer än dödsolyckor pga att man inte kunde få ut besättningen från en brinnande bil.
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Kniv i PB2?

Bettan o Bertil Det enda jag säkert vet är att det ni påstår inte stämmer och att ni inte har det minsta belägg för era påståenden. Vet inte om ni två läst Tage Danielssons tolkning av "osannolikt" i hans berättelse om Harrisburg
Åke
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Kniv i PB2?

Bettan o Bertil Det enda jag säkert vet är att det ni påstår inte stämmer och att ni inte har det minsta belägg för era påståenden. Vet inte om ni två läst Tage Danielssons tolkning av "osannolikt" i hans berättelse om Harrisburg
Åke

Ja ni får gärna veta hur mycket som helst och även påstå att jag har fel. Jag har i all fall de senaste 25 åren jobbat med riskhantering och känner mig helt trygg när det gäller mina bedömningar. Det är inte rimligt att slopa knivlagen för att minska en annan risk, i det här fallet att rädda fastspända medvetslösa människor från brinnande bil. Om risken (sannolikhet och konsekvens)bedöms vara betydande så finns det andra sätt att minska risken. I detta fallet som du nämner ovan så är det bättre att angripa sannolikheten för brand, vilket biltillverkarna lyckats bra med (bortsett från katalysatorrisken). En brandsläckare i bilen som extra komplement skulle minska sannolikheten ytterligare. Dessutom är det även risker, både för räddningsmanskap och besättning, att utan kunskap plocka ut människor från bilvrak. Mitt råd är att ur säkerhetssynpunkt är bättre att ha en brandsläckare i bilen än en kniv.

Knivlagen i nuvarande utformning finns ingen anledning att ändra på bara för att media i ett speciellt fall målat f...n på väggen, polisen har säkert agerat riktigt och även domstolsväsendet. Har du ärliga syften och förvarar kniven på acceptabelt sätt så är det OK att ha kniv i PB.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Kniv i PB2?

Bettan o Bertil
Det enda jag angriper är förbudet att ha en kniv tillgänglig i bilen för att kunna använda den och ta sig loss eller hjälpa andra som sitter fast. Men den risken är närmast osannolik påstår ni och oroar er inte det minsta?? Risken är då större att en kniv i kupén ger förare och passagerare en större skada vid ev. olycka?? Det påstår ni med stöd av 25 års erfarenhet i riskbedömningar. Jag känner till flera fall där människor blivit innebrända p.gr.av att ingen har kunnar skära av bälten i tid och dra ut personerna. Men jag har aldrig hört talas om någon som blivit dödad p.gr.av att det förvarats en kniv i förarhytten vid en trafikolycka.
Åke
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Kniv i PB2?

Bettan o Bertil
Det enda jag angriper är förbudet att ha en kniv tillgänglig i bilen för att kunna använda den och ta sig loss eller hjälpa andra som sitter fast. Men den risken är närmast osannolik påstår ni och oroar er inte det minsta?? Risken är då större att en kniv i kupén ger förare och passagerare en större skada vid ev. olycka?? Det påstår ni med stöd av 25 års erfarenhet i riskbedömningar. Jag känner till flera fall där människor blivit innebrända p.gr.av att ingen har kunnar skära av bälten i tid och dra ut personerna. Men jag har aldrig hört talas om någon som blivit dödad p.gr.av att det förvarats en kniv i förarhytten vid en trafikolycka.
Åke

Att ingen skadas av kniv i kupen beror ju naturligtvis på, vilket du säkert förstår, att det är mycket ovanligt att man har kniv i kupen. Däremot finns det andra lösa föremål som ställt till stora skador. Om du känner att du av säkerhetsskäl och trygghet vill ha kniv i bilen, köp en bälteskniv. Då bryter du inte mot knivlagen. Montera gärna en brandsläckare också så har du stora möjligheter att rädda människor om risken är så stor som du skriver. Men du vet naturligtvis bäst hur man ska hantera risker. Fortfarande känner jag trygghet i mina bedömningar och känner ingen oro för nuvarande knivlag.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Kniv i PB2?

Bettan o Bertil
Du påstår att det är mycket ovanligt att man har kniv i kupén (med din långa erfarenhet av riskbedömningar) och det är därför ingen skadas vid trafikolyckor. Jag tror att väldigt många bilförare har knivar med sig i bilen av olika skäl t.ex. för att kunna skära av bilbälten vid olycka, skära av snören när man har taklast, nödslakt m.m. Jag tror att du är ganska ensam om att inte ha någon kniv i kupén. I husbilar borde det ju åka omkring knivar vid olyckor men jag har aldrig hört talas om någon sådan olycka med knivar och det har inte du heller men då av skälet att det är mycket sällsynt att det förekommer knivar i kupén?
Åke
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Kniv i PB2?

Jag har ingen kniv i kupén till någon av mina bilar. Däremot har jag bältesskärare och glashammare. Vidare kommer jag nog köpa in en Resqme också. Med det kan jag inte förstå varför man ska envisas med att förvara en kniv lätt tillgänglig i kupén. Risken att skada sig vid en olycka torde mycket väl öka med att ha lösa föremål i sin omedelbara närhet och en kniv är ett sådant föremål som man inte vill få i sig. Vill man kunna försvara sig mot en ytterst osannolik angripare är ett annat länge föremål mer lämpligt. Då kanske något skulle förslå ett svärd, men då börjar det bli absurt. En sopborste skulle vara bättre än en kniv.

Johan K.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Kniv i PB2?

Jag har ingen kniv i kupén till någon av mina bilar. Däremot har jag bältesskärare och glashammare. Vidare kommer jag nog köpa in en Resqme också. Med det kan jag inte förstå varför man ska envisas med att förvara en kniv lätt tillgänglig i kupén. Risken att skada sig vid en olycka torde mycket väl öka med att ha lösa föremål i sin omedelbara närhet och en kniv är ett sådant föremål som man inte vill få i sig. Vill man kunna försvara sig mot en ytterst osannolik angripare är ett annat länge föremål mer lämpligt. Då kanske något skulle förslå ett svärd, men då börjar det bli absurt. En sopborste skulle vara bättre än en kniv.

Johan K.
En fällkniv i handskfacket är tillräckligt. Vilka lösa föremål har du i din omedelbara närhet? GPS, Ipad eller vilka tänker du på? Försvara sig med kniv! Vem gör det? Sopborste som försvarsvapen! Mot råttor kanske.. Mot ligister knappast..
Åke
 
Toppen