• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kniv i PB2?

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Kniv i PB2?

Vi lever i ett samhälle där vi alla är en del av varandras upplevelse. Det utvecklas en praxis hur vi ska vara mot varandra. Tyvärr kan inte alla anpassa sig efter denna praxis och då måste överheten skriva lagar. Den första överheten skrev 10 paragrafer och då borde det räcka att vi rättade oss efter dem.

Exempel:

1. Du ska inte inordna dig under överheter och ge avkall på din integritet.

2. Du ska inte gå/cykla ut i trafiken även om det finns vita linjer i gatan.

3. Du ska inte tacka nej till en inbjudan. Men du ska heller inte bjuda in dig själv till andra.

4. Du ska visa respekt för andras åsikter och skilja på sak och person.

5. Du ska inte köra fortare än att det är säkert för dig själv och andra. Håll avstånden.

7. Du ska inte boka plats på en träff om du inte tänker komma. Har du ångrat dig så boka av.

8. Du ska inte reta dig på allt du ser, det är inte säkert de är som det ser ut. Ta reda på fakta.

9. Du ska inte blockera en plats med ditt fordon så att andra inte kan parkera med sina fordon.

10 Det ska inte finnas spår efter dig när du lämnar en plats.

Men icke. Nu ska det skrivas lagar, förordningar, föreskrifter, policys och mål i parti och minut. När ska vi hinna umgås med varandra som det var tänkt från början, det där med paradiset ni vet. En lag som är fullständigt verkningslös och där utlovade straff aldrig utmäts är "Du ska inte begå äktenskapsbrott" samt "Äktenskapsbalken", 2 § Makar skall visa varandra trohet och hänsyn. De skall gemensamt vårda hem och barn och i samråd verka för familjens bästa. Vad får jag för straff om jag åker på FN-tjänst och lämnar frugan med barnen ett halvår? Eller om jag sköter bilarna, veden och gräsmattan och lämnar resten till frugan?

Nej, det enda rätta är att hoppa in i husbilen, köra till "paradiset", veva ut markisen, ta fram ett par stolar och öppna en öl. Motstå frestelsen att starta TV, dator och mobil. Och du inte har något att göra så stick inte kniven i ryggen på någon utan använd den till köksgöromål(?).

Trevlig helg

:) :)
 
Senast ändrad:

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Kniv i PB2?

Jag har alltid med mig en rejäl vass kniv samt en välslipad yxa i bilen oavsett vad regler säger nån j-la ordning får det vara på galenskaperna :twitcy:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Kniv i PB2?

Det fanns en tråd här för flera år sedan där någon förordade en fogsvans. Det känns som ett klockrent försvarsvapen. Hur tar man tag i ett sågblad och behåller sina fingrar?
Undrar vad sheriffen skulle säga om en fogsvans under madrassen?
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Kniv i PB2?

Ja jag säger då det , sunt förnuft borde ju gälla !! Har själv sålt knivar , jaktprylar ,yxor , knivslöjd under nästan 20 år på marknader och jaktmässor .Slutade med dom varorna ett par år efter knivlagen kom, då allt fler kunder kom och ojade sig över att vi fick sälja knivar ( oftast damer ) dom måste ha varit livrädda när dom använde kniven till köttbiten eller limpan . Poliser var väldigt bra kunder till oss för många av dom är ju jägare och dom flesta har ju sunt förnuft . Vid ett tillfälle stod en polis och handlade av oss när en dam bredvid undrade hur det kunde vara tillåtet att sälja knivar , då sa han att det senaste mordet dom hade i den staden var med en kaffebryggare men inte kan vi förbjuda kaffebryggare för det !Sålde också knivar till vattenfestivalen i Sthlm , friluftfrämjandet hade ett tält där man visade barn hur man använder kniv , Mycket bra ! Sen dom här bakåtvända kepsarna kom och frågade om vi hade butterflyknivar så försvann dom fort när man förklarade att det var tjejknivar . Butteflyknivarna hade glädjeflickorna i Paris som försvar när det behövdes .Därav namnet !Knivlagen är ju bra, nu kan polisen plocka knivarna av folk när dom inte ska ha knivar t ex fotbollsmatcher , krogen o dyl .Men sunt förnuft måste ju gälla även hos poliser / Sevallbo
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Kniv i PB2?

Utan att ha all fakta i det här fallet tror jag att det fanns fog för polisens agerande, de har regler att följa de med.

För att göra husrannsakan krävs fängelse straffskalan.
(hastighetsöverträdelse är ett bötesbrott)

Eller enl. polislagen: Lagtext nedan.

20 a § En polisman får genomsöka ett fordon i den utsträckning det behövs för att söka efter vapen eller andra farliga föremål som är ägnade att användas vid brott mot liv eller hälsa, om det med hänsyn till omständigheterna kan antas att ett sådant föremål kan påträffas och förklaras förverkat enligt 36 kap. 3 § brottsbalken. Lag (2006:387)
Slut på lagtext.

En kniv som förvaras lättillgängligt (dörrficka, handsfack, mellan/under sätena eller på golvet, hos fel person slutar med en anmälan om brott mot knivlagen.
Förvaras en kniv i bakluckan/verktygslåda med samma person bakom ratten så är det inte ett brott. Den skall vara lättillgänglig, snabbt kunna nås och använda den.

Obs detta gäller fordon.



Sven-A
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Kniv i PB2?

Komer ihåg min barndom. Fanns väl ingen unge i 10-12 årsåldern som inte hade en slidkniv på sig för jämnan. Vi sprang i skogen hela dagarna, byggde hyddor, gjorde pilbågar, pilar, sälgpipor m.m. Lekte indianer och cowboys.
Funderar på hur man hade fixat det utan kniv..?

/M
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Kniv i PB2?

Vi hade jä...igt roligt när vi lekte i skogen. Visst skar vi och skadade oss, men vi upplevde livet. Vi kunde sysselsätta oss själva. Tyvärr får dagens barn och ungdomar inte uppleva detta. Kniven i bältet var viktigare än läxorna man smet ifrån. Att vi skulle skada varann med kniven, fanns inte på kartan.
Jag hade världens bästa barndom, vi hade inte så mycket pengar, men vi hade livet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kniv i PB2?

Kjenner igjen meg selv i Uno sin beskrivelse av barndom. Fra jeg var omlag 7 tilbrakte jeg sommersemester hos min mormor og morfar på en liten gård i Gudbrandsdalen. En av de første dagene kom min morfar med en Morakniv med rødt treskaft og en sportsyksa og beskjeden "Gjør ikke noen store skader på deg selv". Jeg laget en mengde løvhytter, pil og boge. Når morfar var hjemme så gikk vi ofte ned til lågen og fisket, lærte og å ro en robåt - gården hadde ferjeplikt de første årene jeg var der.

På slutten av sommeren fikk jeg lære å slipe og bruke lie. Tror det var andre året at jeg fikk være med å slå en stor slåtteeng sammen med morfar og en onkel. Stolt pojke som fikk gjøre en riktig jobb med lieslått og hesjing på gamlemåten.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Kniv i PB2?

Jag är visserligen yngre bara 51år i år .Varken jag eller mina kompisar bar kniv och lekte inte med knivar .
Mina ungar bar inte heller kniv när dom va små inte nu heller för den delen .
Jag tycker nog att det känns sådär om jag skulle beväpna mig .Då ska man också va beredd på att använda vapnet och ta konsekvenserna .
En pundare blir inte rädd för en gubbe som drar kniv han blir bara mer trängd.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Kniv i PB2?

Du missade att vi inte betraktade kniven som vapen. Det var ett redskap för att vi skulle kunna fixa våra leksaker. Använde vi knivar i våra lekar var det sådana som vi hade snickrat till..

..och jag har fortfarande svårt att betrakta en kniv som ett vapen.

/M
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Kniv i PB2?

När jag var barn hade alla grabbar en scoutkniv och en slangbella, för oss var det leksaker, vi skar och sköt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kniv i PB2?

En kniv er et verktyg, selv min 50cm machete er et arbeidsredskap.

En skarpslipt bajonett er et våpen, samme er springkniver og butterfly-kniver - de kan ikke brukes som verktøy på noen praktisk måte.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kniv i PB2?

Kenth den er så etter militære regler - ja. Har sett endel eksemplarer som har blitt slipt, men de er grunnet formen fortsatt ett stikkvåpen ikke en brukbar kniv.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Kniv i PB2?

En bajonett är inte skarpslipad. Slö som tusan ...
Du kanske inte gjort lumpen! Där användes bajonetten att spänsta stickor till kaminen. Eldvakten skulle ha bajonetten tillgänglig om det tog eld i halmen för att skära ett hål i tältet. Detta hade vi nytta av en gång. Hela tältet brann upp med packningar vapen och patroner. Vi klarade oss, men fick kasta oss i skydd, då hylsor for åt alla håll när de exploderade. Våra bajonetter var skarpslipade och välputsade, detta kontrollerades med jämna mellanrum.
Om man ser en Morakniv som vapen, då har man vapen överallt, saxar hammare yxor bollträ järnrör nylonstrumpor, listan kan göras väldigt lång, om man ska lista alla prylar som använts vid mord.
En kniv kan användas vid mord, men går även att användas att skära upp bröd med.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Kniv i PB2?

Jag tycker att knivlagen är bra iaf,om gamla gubbar ( som jag) bär kniv eller machete för den delen och hävdar att jag måste ha den i mitt dagliga liv då måste alla andra också bära kniv ,
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Kniv i PB2?

Du kanske inte gjort lumpen! Där användes bajonetten att spänsta stickor till kaminen. Eldvakten skulle ha bajonetten tillgänglig om det tog eld i halmen för att skära ett hål i tältet. Detta hade vi nytta av en gång. Hela tältet brann upp med packningar vapen och patroner. Vi klarade oss, men fick kasta oss i skydd, då hylsor for åt alla håll när de exploderade. Våra bajonetter var skarpslipade och välputsade, detta kontrollerades med jämna mellanrum.
Om man ser en Morakniv som vapen, då har man vapen överallt, saxar hammare yxor bollträ järnrör nylonstrumpor, listan kan göras väldigt lång, om man ska lista alla prylar som använts vid mord.
En kniv kan användas vid mord, men går även att användas att skära upp bröd med.

I lumpen fick jag lära mig hur man snabbast kan döda en människa med armens spade , den hopfällbara , men man kan också gräva med den. Sevallbo
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Kniv i PB2?

Jag graderade i ordning vad jag har minst respektive mest förtroende för när det gäller reportage, nyheter och artiklar.
Jag ska förtydliga mig så kanske du förstår vad jag menar:

Minst:
Enskilda personer

Lite:
Intresseorganisationer

Lite mer:
Tidningar med en privat ägare och styrelse:
AB, GT, Expressen

Lagom:
Tidningar med en privat ägare och styrelse:
GP,DN, SvD m.fl.

Bättre:
SVT

Mest:
Ekot

Har jag varit tydlig nu?

Absolut..

Lite som jag själv resonerar..
Tex. det som skrivs om vargen och dess inverkan på levnadsbetingelserna i vårt vackra land..

Mikael Karlsson ( ordf. Naturskyddsföreningen)
Privatperson... minst
Naturskyddsföreningen
Intresseorganisation för ett särintresse... mycke lite
Jaktjournalen
Tidningar med en privat ägare och styrelse... mycke mer
Kungen
Statsöverhuvud och landsfader samt därmed högst ansvarig för SVT och Ekot---mest :)

Men källkritik är viktigt... mycket viktigt..

Det var ett reportage om hur vi sållar och tolkar information på vetenskapsradion ( SR, public service, därmed mycket trovärdig)
Kontentan är att vi väljer att kommaihåg och notera sådant som stärker vår uppfattning och som redan stämmer med våran inställning. Hög utbildning och skarpt intellekt var på inget vis enligt underökningen något vaccin mot detta..
Det var till och med så att man kunde föra i bevis att högskoleutbildade matematiker "räknade fel" om resultatet inte stämde med deras karta..

Förlåt sidospåret i denna tråd men det har bärighet till hur vi tolkar informationen i den i början nämnda domen....
Tack för mig i detta ämne med uppmaningen:
tänk själv-var kritisk- annars tänker någon annan åt dig !!!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Kniv i PB2?

Hur bär man sig åt för att kapa bilbälten som inte går att få upp vid en trafikolycka där en bil ligger på taket, föraren hänger uppochned/medvetslös och det är brandrisk, (luktar bensin), om ingen har kniv på sig?
Åke
 
Toppen