• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Klirr i kassan.

F

F.d. 53022

Guest
Sv: Klirr i kassan.

Jag vet inte hur dom ser skillnad på båt o bilfolket, enligt servitrisen på Harrys så blev det stendött i Lysekil när båtarna försvann, hon nämnde datumet 10 augusti.
När vi var där 21-22/8 var det mycket lite båtar i stort sett inga, och 25-30 husbilar bägge dagarna.
Bosse




Rättelse Jag vet inte, skall det stå.
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.679
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Klirr i kassan.

Jag vet hur dom ser skillnad på båt o bilfolket, enligt servitrisen på Harrys så blev det stendött i Lysekil när båtarna försvann, hon nämnde datumet 10 augusti.
När vi var där 21-22/8 var det mycket lite båtar i stort sett inga, och 25-30 husbilar bägge dagarna.
Bosse

Under säsong hur ser de skillnad då?????
HaDe Hasse
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Klirr i kassan.

Hasse jag såg att 'inte' saknades, har rättat nu. Jag lovar att fråga henne om jag kommer till Lysekil innan hon flyttat hem till Karlstad.
Bosse
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Klirr i kassan.

Vilka näringsidkare säger själva att någonting ger klirr i kassan. Campingarna åtminstone här i norr har varit fullbokade nästan varje dygn, uteserveringarna proppfulla lika så men INGEN drar in några pengar, och som någon klok här på forumet undrade hur man på denna restaurang vet var alla turister kommer ifrån och på vilket sätt dom färdats. Ligger i tiden detta att inte dra in några kronor, se bara på våra landsting, kommuner, oljebolag, elprodusenter, telebolag mm där vi formligen öser in pengar och alla är alla är dom lika fattiga. MÄRKLIGT. Häggen i soliga Umeå

Vilket kvalificerat skitsnack!!!

Vi var i din hemstad natten mellan den 1 - 2 august, stannade på en Ställplats/camping som jag tror heter Bella Vista och vi var fyra (4) bilar där under den natten!

Natten innan låg vi på en camping vid Höga kustenbron och jag uppskattar de hade 30% beläggning.

Efter Umeå stannade vi vid Storforsens camping/ställplats och vi var sex (6) bilar!

Nästa mål var Vilhelmina och Kolgårdens Camping. Väldigt fin och trevlig camping och om jag säger att de hade 30% beläggning så överdriver jag.

Eftersom jag har ett förflutet inom turismen i Sverige och Norrland så kollar jag beläggning osv.

Åkte in på campingen i Saluböle, nästan helt tomt. Samma sak vid Ava, väldigt tomt och nu pratar vi om månadsskiftet juli/augusti!

Så Häggen, om du har fått ideér om att satsa på campingturism i Norrland och satsa dina pengar på det...... Snälla, låt bli, det är en urusel business!
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Klirr i kassan.

Jag vet inte hur dom ser skillnad på båt o bilfolket, enligt servitrisen på Harrys så blev det stendött i Lysekil när båtarna försvann, hon nämnde datumet 10 augusti.
När vi var där 21-22/8 var det mycket lite båtar i stort sett inga, och 25-30 husbilar bägge dagarna.
Bosse




Rättelse Jag vet inte, skall det stå.

Förut fanns det så kallade seglarskor (det hade jag fast jag hade motorbåt) med läder "skoremmar"
Ha de Paffw
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Klirr i kassan.

Vilket kvalificerat skitsnack!!!

Vi var i din hemstad natten mellan den 1 - 2 august, stannade på en Ställplats/camping som jag tror heter Bella Vista och vi var fyra (4) bilar där under den natten!

Natten innan låg vi på en camping vid Höga kustenbron och jag uppskattar de hade 30% beläggning.

Efter Umeå stannade vi vid Storforsens camping/ställplats och vi var sex (6) bilar!

Nästa mål var Vilhelmina och Kolgårdens Camping. Väldigt fin och trevlig camping och om jag säger att de hade 30% beläggning så överdriver jag.

Eftersom jag har ett förflutet inom turismen i Sverige och Norrland så kollar jag beläggning osv.

Åkte in på campingen i Saluböle, nästan helt tomt. Samma sak vid Ava, väldigt tomt och nu pratar vi om månadsskiftet juli/augusti!

Så Häggen, om du har fått ideér om att satsa på campingturism i Norrland och satsa dina pengar på det...... Snälla, låt bli, det är en urusel business!

Oj då, trampade visst på tårna, ber om ursäkt om Västerbottens Folkblad använder kvalificerat skitsnack som jag presenterade här på forumet. Har själv ingen ambision att bli någon campingidkare eller annat då jag trivs kanon med mitt nya arbete som pensioner. Känner "Robban" på Kolgårdens Camping mycket väl och vet hur mycket han jobbar och sliter för sin camping utan klagomål så det är inte dessa jag vänder mej emot. Häggen i mulet Umeå

Campingarna slår rekord | Folkbladet |
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Klirr i kassan.

Under säsong hur ser de skillnad då?????
HaDe Hasse
Hur svårt kan det vara!
Alla vet att alla som campar oavsett husvagn eller husbil har på sig träningsoveraller och alla i båt har på sig rosa skjortor och seglarskor! :rolleyes:

Tror inte att man vet exakt vilka personer som är båt eller husbilsägare, men visst kan en viss klädstil skönjas bland båtägare.

Sen kan man göra ett ganska enkelt ovetenskaplig test där man ställer en fråga här på forumet hur ofta man gått ut o ätit på restaurang när man varit ute med husbilen i Sverige.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Klirr i kassan.

Vilket kvalificerat skitsnack!!!

Vi var i din hemstad natten mellan den 1 - 2 august, stannade på en Ställplats/camping som jag tror heter Bella Vista och vi var fyra (4) bilar där under den natten!

Natten innan låg vi på en camping vid Höga kustenbron och jag uppskattar de hade 30% beläggning.

Efter Umeå stannade vi vid Storforsens camping/ställplats och vi var sex (6) bilar!

Nästa mål var Vilhelmina och Kolgårdens Camping. Väldigt fin och trevlig camping och om jag säger att de hade 30% beläggning så överdriver jag.

Eftersom jag har ett förflutet inom turismen i Sverige och Norrland så kollar jag beläggning osv.

Åkte in på campingen i Saluböle, nästan helt tomt. Samma sak vid Ava, väldigt tomt och nu pratar vi om månadsskiftet juli/augusti!

Så Häggen, om du har fått ideér om att satsa på campingturism i Norrland och satsa dina pengar på det...... Snälla, låt bli, det är en urusel business!

Det brukar ju drälla ned Norrmän i norra Sverige , har deras krona tappat förmycket?
Och Tyskarna , uteblir dessa pga låg Eurokurs? Eller är det väderet?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Klirr i kassan.

Det brukar ju drälla ned Norrmän i norra Sverige , har deras krona tappat förmycket?

Trots att norska kronan tappat ordentligt mot den svenska handlar norrmän i Sverige som aldrig förr. Enbart på Nordby nära Svinesund omsätts drygt 4 miljarder varav minst 90% av norrmän. Köpcentra på norska sidan är nästan folktomma. Det skulle inte förvåna om norska staten tvingas att vidta åtgärder för att få bättre balans.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Klirr i kassan.

Hej Häggen.... nej inte alls trampad på tårna, men ditt påstående gick helt stick i stäv med det som vi själva upplevde i dessa trakter i månadsskiftet juli/augusti.

Vi förvånades över hur tomt det var överallt där vi besökte. Höga Kusten, Salusand, Ava, Umeå, Pite Havsbad, Storforsen, Vojma Camping, Kolgården i Vilhelmina och Mora, var campingar som vi kollade.

Ser att din källa var Folkbladet och man refererar till Byske och Skellefteå Camping och erkänner att där kollade jag aldrig. Vet att dessa två campingar är precis som Pite Havsbad, mycket populära bland norrmänen.

Verkligheten är väl tyvärr så att man inte lyckats med att förlänga sina säsonger, utan när "husvagnsfolkets" semestrar är slut så är campingarnas säsong också slut. Deras säsonger blir därför bara 4 - 5 veckor!

Det var ju inte så att det inte fanns turister efter vägarna, tvärtom. På vissa avsnitt av E45´an var det fler husbilar än personbilar. Men campingarna i Norrland verkar inte ha lyckats fånga in oss, eller det kanske är så enkelt att den Norrländska naturen är så generös mot oss husbilsåkare, så vi åker inte in till campingen.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Klirr i kassan.

Jag tycker att campingägarna tänker helt fel, dvs bara på sig själva och inte kunden.

Min far hade en rörelse som på tre månader hade inkomster som väl täckte familjens utgifter och mer därtill under resten av året. Omsättningen var bara 20% under de andra 9 månaderna, men han förstod att kunderna var viktiga hela året.

Jag gillar inte profitörer som ska göra sig stora, snabba pengar och sen skita i kunderna. Vi husbilsåkare är kunder hela året.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Klirr i kassan.

Med tanke på hur mycket som satsas på gästhamnar runt våra kuster borde kommunerna fixa till ställplatser för en bråkdel av kostnaden jämfört med dyra hamnanläggningar. Vissa kommuner har insett detta men långt ifrån alla.

De som gnäller över husbilar i våra kustsamhällen är i regel fritidsboende som inte betalar en krona i kommunalskatt.
 
Toppen