• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Klirr i kassan.

F

F.d. 53022

Guest
Har nu stått i Lysekil i 2 dagar, ca :30 bilar måndag ca 25 bilar tisdag.
Var på restaurangen på Grand hotell, pratade med servicetriserna om dom märker att det är husbilar i Lysekil, nej nej dom kan fika men i övrigt märker vi inte av dom, har väl allt med sej när dom kommer hit.
Gick ner till Harrys bar på hotell Lysekil ställde samma fråga, märker ni att det står ca 25 husbilar i hamnen, nej tror att det är en myt att husbilarna tillför något vi har inte märkt av det, turistsäsongen tog slut ca 10 augusti och nu är det stendött oavsett om det är husbilar här eller inte.
Vad tror ni är, är det så att det är en myt att vi spenderar bara vi får parkera centrumnära.
Ser jag till mej själv så är det så att jag tankar upp bilen hemmavid fyller upp kylen kollar att det finns öl och vin så vi klarar oss, sen att vi käkar ute nån gång, men ger det klirr i kassan där jar vistas?
Bosse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Klirr i kassan.

Jag var på Harrys i Lysekil för några dagar sedan och att de har ont om gäster förstår jag väldigt väl! Vi frekventerade den lokalen förr i världen när den hette Kompassen och då var det en fröjd att äta och dricka där! Inredningen var tidigare magnifik med mahogny och mässing och maten superb! Idag ser där ut som det har varit jordbävning i området!

Jappe
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Klirr i kassan.

Inredningen verkade vara densamma, men vi var bara 4 stycken i lokalen, vi åt inte, drack irschcoffe, bara o bara det var bra nog, eftersom det var lite gäster hade personalen tid att prata, och då kom detta med husbilar upp.
Bosse
 
F

F.d. 5080

Guest
Sv: Klirr i kassan.

Jag var på Harrys i Lysekil för några dagar sedan och att de har ont om gäster förstår jag väldigt väl! Vi frekventerade den lokalen förr i världen när den hette Kompassen och då var det en fröjd att äta och dricka där! Inredningen var tidigare magnifik med mahogny och mässing och maten superb! Idag ser där ut som det har varit jordbävning i området!

Jappe

Tjena Jappe!

Är du ofta i jordbävningsdrabbade områden???

Du vet alltså hur ett jordbävningdrabbat område ser ut??
och då ser det ut som på Harrys i Lysekil??

Jag har själv varit där flera gånger och ätit superb mat, utan att känna igen din beskrivning??

//Lasse Kba
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Klirr i kassan.

Varför i hela friden är det bara restaurangbesök som räknas om man spenderar pengar?

Vi var i Lysekil i slutet på juli och spenderade pengar men inte på restauranger och fik!

För vår del, två vuxna och två barn, blev det en del inköp - vilket ger klirr i kommunala kassan.
Vi tankade full tank på den lokala bensinstationen, 956 kronor, inköp av fisk på Bengts Fisk, 168 kronor, flera inköp på ICA supermarket för sammanlagt 677 kr, inköp av metspön till barnen i båttillbehörsbutiken för 109 kr, 240 kr i ställplatsavgift, 60 kr i parkeringsavgifter, glass på Pinneviksbadet 60kr samt systembolaget, 238 kr.

Detta blir tillsammans 2508 kronor, pengar som genererar skatteintäkter till Lysekils kommun.

/Ludde
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Klirr i kassan.

På nyheterna för några dagar sedan så var det samma diskution här.

Playa Marina El Pinet så körde Localpolisen bort 140 husbilar för ilegal camping.
Restaurangägarna interviuades och sa att dom inte tillförde någonting i kassan.
Dom tar upp parkeringsplaserna för personbilar som ger mera pengar i kassan eftersom om inte har med sig allt.

Polisen kör bort husbilarna för olaga camping på den grunden att det är ett fordon som är ett fritdsfordon avsett och utrustad för camping.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Klirr i kassan.

Dom skulle väl intervujat handlarna på platsen, så många husbilar har väl inte så stora föråd utan måste väl handla förnödenheter.
Olle:confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Klirr i kassan.

Tjena Jappe!

Är du ofta i jordbävningsdrabbade områden???

Du vet alltså hur ett jordbävningdrabbat område ser ut??
och då ser det ut som på Harrys i Lysekil??

//Lasse Kba

Jag frekventerar sällan jordbävningsdrabbade områden numera men jag var i Skopje strax efter jordbävningen där 1963 och när jag tittade in på Harrys i Lysekil fick genast vibbar åt det hållet eftersom det fanns en halvt nerrasad tegelmur i lokalen!
Harrys är ju kända i Stenungsund också för att förstöra fina gamla krogar. "Sjökanten" är inte längre lika trivsam som den en gång var!

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Klirr i kassan.

Det är väl så att man av tradition förväntar sig att "Campare" skall gå på olika näringsställen, restauranger, cafe'er o.s.v. då de är ute och reser. Även där har vi ett annat mönster, vi kan köpa råvarorna och fixa resten själva om vi vill, och då är det helt andra som får fördel av våra inköp?! Kanske skall man överväga att handla på de orter man besöker, i stället för att komma med en fulladdad bil hemifrån? Då skapar man ju lite automatisk goodwill på orten man besöker? :)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Klirr i kassan.

Är polisen köpt av den lokala campingmaffian?

Det kan man tro

Förstår att det är ett problemmed över 150 husvagnar och husbilar som tar upp hela parkeringsplatsen till stranden.
Eftersom husbilarna står där över nattes så finns det inga parkeringsplatser kvar till personbilar som kommer med familjer för att bada och äta på restaurangerna.

Folk satt med bord och stolar utanför markiserna nedragna och åt lunch
Naturligtvis så väntade reportrarna just till lunch för att filma. Säkerligen intervjuade dom flera barägare tills dom hittade en som var tillräckligt negativ.

Skall tillägga att reptaget gick i Canal Sur som ägs av Junta de Andalucia
Kända för att vinklaa nyheter politiskt.
Vår nya Spanska regering jobbar nu hårt för att upprätta ställplatser till allas trevnad.
Junta de Andalucia vill inte ens göra rastplatser utefter vägarna med motivering att det finns massor av restauranger att köra in till.
 

Bilagor

  • autocaravanas.jpg
    autocaravanas.jpg
    72,4 KB · Visningar: 15
  • images.jpg
    images.jpg
    8,2 KB · Visningar: 1.558
  • image.jpg
    image.jpg
    14,2 KB · Visningar: 1.575

Faran

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6353
Medlemskap
2024
Sv: Klirr i kassan.

Varför måste man alltid vara lönsam i Sverige:wub:
Tyskar som kommer hit på semester har med sig hela bilen full med mat oavsett om dom campar med tält eller husbil:yes: och det tycker jag är den resandes ensak. Att se ett land eller en stad genom att man gör rätt för sig genom parkeringsavgifter, stellplatsavgifter och ev. broavgifter utan att behöva tänka på om man för övrigt är lönsam:swoon: måste även vi i Sverige se som en självklarhet !:twitcy:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Klirr i kassan.

Tyskar som kommer hit på semester har med sig hela bilen full med mat oavsett om dom campar med tält eller husbil:yes: och det tycker jag är den resandes ensak.

Eftersom de flesta tyskar är på rulle i flera veckor måste de naturligtvis förnya förråden. I Tyskland byggs ställplatserna centrumnära för att handeln skall gynnas.

I Lysekil har ställplatserna kommit till för att förlänga säsongen för handeln när båtturismen upphör.

Jag själv fyller matförråden när vi reser till Norge, när jag reser på kontinenten handlar jag billigt längs rutten.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Klirr i kassan.

Jag håller med dig FARAN

I 1.7 billioner år har jorden funnits och nu dom sista åre blev jorden stulen och indelad i olika ägodelar som sedan sälgs och f*n ta den som inskränker på den lilla biten som jag äger. Den vite mannen kom och ville köpa marken av Indianerna som sade vi kan inte sälja något som inte är vårt. då stal dom den bara.
Det är bara att jobba och betala. mera girighet och lönsamhet.
 

Faran

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6353
Medlemskap
2024
Sv: Klirr i kassan.

Men jag är ju redan "lönsam" jag betalar ju stipulerade avgifter och vägskatt i vilka vinsterna redan är inbegripna. Skulle jag då inte kunna få ställa min husbil på en parkeringsplats mot avgift såsom turist i Sverige? eller rentav som skattebetalare i konungariket S. ? OM jag dessutom gör andra affärer genom mitt resande är detta bonus :yes:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Klirr i kassan.

kanske man kan tänka egen# lönsamhet# de e ju inte gratis med detta åkande,,de spelar ju ingen roll hur mycke som handlas,,dom stängde ju #getterön# ändå:p

viva las WILLYS,:D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Klirr i kassan.

Jag tycker nog att det är ett lite snävt resonemang, liknar inte dej? Det spelar väl egentligen inte någon större roll för oss var vi handlar, kostnaden är ju ganska lika, men om vi gynnar handlare på orter som vi besöker, så märks det ju, och om det är mindre orter som t.ex. Lysekil märks det ju mera och får vi ju på lång sikt lite goodwill, som vi ju verkligen behöver? :)
 
Senast ändrad:
Toppen