• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Klirr i kassan.

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Klirr i kassan.

Det är klart att man inte behöver vara lönsam men det anförs ofta som ett argument för centrala ställplatser. Då blir ju frågan hus lönsamma är vi?
Fattar inte varför kommunerna inte använder sin mark skolgården under sommaren som centrala ställplatser. Även om husbilsägarna inte flockas på restaurangerna så rullar pengarna på mycket annat.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Klirr i kassan.

Var i Marstrand för ett par veckor sedan, underbart ställe....
Handlade nästan ingen mat där, däremot gjorde vi av med ett par tusen på affärernas klädrea, bra kvalitet hos de flesta.
Fikade, köpte glass, åt lunch på restaurant och köpte grönsaker och jordgubbar mm, kanske för en tusenlapp ytterligare. Detta på två och en halv dag.
Kanske inte representativt för alla husbilister, men jag är övertygad om att vi gör av med ganska stora summor på de orter vi besöker, mycket annat behandlas vetenskapligt och utreds in i minsta detalj.
Kanske någon så småningom kommer på tanken att göra en studie av hur mycket vi spenderar under våra resor?
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Klirr i kassan.

Kolla inlägg 13.. Så där såg det ut på ställplatsen i Trelleborg när vi kom med nattfärjan lördag natt för två veckor sen! Det var bara at köra vidare från den (campingen!) ställplatsen...
Bosse
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Klirr i kassan.

Men jag är ju redan "lönsam" jag betalar ju stipulerade avgifter och vägskatt i vilka vinsterna redan är inbegripna. Skulle jag då inte kunna få ställa min husbil på en parkeringsplats mot avgift såsom turist i Sverige? eller rentav som skattebetalare i konungariket S. ? OM jag dessutom gör andra affärer genom mitt resande är detta bonus :yes:

Det finns väl inga "vinster" på avgifter och vägskatt? :confused:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Klirr i kassan.

Hur kan t.ex. restaurang- eller affärspersonalen veta vilket fordon vi åker i?
Jag presenterar aldrig mig själv "Hej, jag åker husbil och tänkte äta/handla hos er för ni har så bra parkeringsplats för oss".
Som man frågar får man svar.
 

Faran

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6353
Medlemskap
2024
Sv: Klirr i kassan.

Jag är nog på dåligt humör idag eftersom jag engagerar mig så i denna tråden:wub:
Hela mitt liv har jag varit tvungen att vara lönsam:twitcy: jag har arbetat sedan jag var 16 år och betalat miljoner i skatt ! NU vill jag som pensionär inte längre tänka på om jag är lönsam eller inte:( Jag vill kunna njuta av mitt fritidsintresse som jag bekostar själv och resa dit jag vill i vår fria värld och dessutom vill jag INTE att man räknar på hur mycket pengar jag spenderar här eller där. Rak i ryggen vill jag vara ( som om jag använde min personbil) och inte känna mig som en belastning i samhället:yes:
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Klirr i kassan.

Visst är det så att turismen "ger klirr i kassan". Sedan är det naturligtvis svårt att välja ut en viss turistgrupp för att se om den omsätter ett visst belopp i en viss del näringen, typ husbilsägare på restaurangbesök. Men att turism är lönsamt står ju het klart (se Rekord för turistshopping i Sverige - Affärsvärlden). Men som vissa aktörer gör, att försöka styra turismen efter vad som passar dem själva, torde väl kunna betraktas som att bita sig själv i svansen.

Johan K.
 
F

F.d. 25090

Guest
Sv: Klirr i kassan.

Om jag utgåt från vår familj 2vuxna och 2barn och hur vi handlade när vi va ute i somras.

Vi bodde både på ställplats och på Camping och då blev det så att dom dagar som man bodde på camping blev med mer lagat i husbilen och dom dagar som vi stod på ställplats så åt man mer ute.

Det blir ju så, får man lägga 400 kr på att sova en natt så får man snåla på något annat och står man lite billigare på ställplats så är det lättare att lägga ut lite på att äta på resturang eller något annat trevlig för familjen.

Kram
Laila :)
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: Klirr i kassan.

......................Kanske inte representativt för alla husbilister, men jag är övertygad om att vi gör av med ganska stora summor på de orter vi besöker, mycket annat behandlas vetenskapligt och utreds in i minsta detalj.
Kanske någon så småningom kommer på tanken att göra en studie av hur mycket vi spenderar under våra resor?


Det är redan utrett hur mycket husbilsresenären spenderar. Enligt TUI 2007 gör vi av med 700 kr/dygn per husbil (med i snitt två personer).
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Klirr i kassan.

Om jag inte misstar mig så får Sverige in ca 270 miljarder på turismen varav 100 mijlarder kommer från resenärer från utlandet. Det är 45% mer än järn- och stålexporten. En ansenlig del härrör från husbils- och husvagnsresenärer.

Tyvärr lägger vi svenskar ännu mer på vår egen utlandsturism.
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Klirr i kassan.

Jag tycker vi skall jämföra oss med båtfolket. De har ofta bunkrat ordentligt på hemorten innan de företar en resa. Var de än kommer förväntar de sig att kommunerna har ordnat välutrustade "ställplatser/gästbryggor" åt dem med möjlighet att tanka vatten m.m. för en rimlig summa.
Inget snack om att de skall tvingas in på campingplatser. Varför denna skillnad hur de styrande ser på båtägare kontra husbilsägare?
Att anlägga en gästhamn är "fint" men att ordna en ställplats är "fult"!
Jag tycker att jag har mer gemensamt med båtfolket än campingfolket, även om jag då och då använder även campingar för en övernattning.
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Klirr i kassan.

Vilka näringsidkare säger själva att någonting ger klirr i kassan. Campingarna åtminstone här i norr har varit fullbokade nästan varje dygn, uteserveringarna proppfulla lika så men INGEN drar in några pengar, och som någon klok här på forumet undrade hur man på denna restaurang vet var alla turister kommer ifrån och på vilket sätt dom färdats. Ligger i tiden detta att inte dra in några kronor, se bara på våra landsting, kommuner, oljebolag, elprodusenter, telebolag mm där vi formligen öser in pengar och alla är alla är dom lika fattiga. MÄRKLIGT. Häggen i soliga Umeå
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Klirr i kassan.

Stämmer. Det är fiiint att vinna. Efter Lottovinster kommer banken med blommor:twitcy:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Klirr i kassan.

När vi åkte på vintersemester till Ider så hade vi 1tom gasol tub med osss samt kylskåpet var det bara frukost mat i .
När vi kom upp på kvällen ställde vi oss på ICAs parkering och sov över och gick på morgonen in och handlade för över 1600:- jösses vad vi åt den veckan ;) ..... En gasolflaska på CCcampingen samt fulltank före avfärd på Shell i Idre .

På sommrarna då vi är ute blir det allt från skor , kläder och fika och glass , på europa semestern åt vi ute en hel del och detta för att hundar är välkomna på deras serveringar medans i Sverige så är ju reglerna helt annorlunda .
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Klirr i kassan.

Hur kan t.ex. restaurang- eller affärspersonalen veta vilket fordon vi åker i?
Jag presenterar aldrig mig själv "Hej, jag åker husbil och tänkte äta/handla hos er för ni har så bra parkeringsplats för oss".
Som man frågar får man svar.
Självfallet vet inte personalen vilka fordon vi åker i. Vi åkte till Lysekil för att gå ut och äta, ett mycket bra ställe om man skall gå ut och äta, trodde vi.
Gick först till pråmen namn??? Stängde 17 augusti, frågade efter öppen restaurang, blev hänvisad till Harrys men det lockade inte så vi gick till Grand hotell där jag varit tidigare, 1 bord upptaget men enligt personalen så var det ägarfamiljen som hade barnkalas i övrigt var vi dom enda gästerna, vi var där i 2,5 Tim och det blev mycket prat med personalen som också frågade var vi kom från, då berättade jag att vi stod med husbil vid Bengts fisk.
Deras uppfattning var att båtfolket oftare åt ute.
Kl 21,30 lämnade vi Grand hotell och då var restaurangen helt tom.
Gick nu till Harrys som också var helt tom på folk, det satt 2 lokala förmågor på uteserveringen, Harrys stängde kl 11,00 så det blev 1,5 Tim prat med servitris/servitör, dom berättade att dom jobbat på Harrys sen årsskiftet och nu skulle dom sluta och flytta hem till Karlstad för det är helt stendött i Lysekil efter 10 augusti.
Vi köpte också räkor och handlade något, det som fick mej att skriva första inlägget var att vi blev något förvånade över att personalen märkt att båtfolket äter ute oftare än husbilsfolket, samt att stan verkade helt öde och en del restauranger stängda.
Bosse
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Klirr i kassan.

Det måste bero på vilka restauranger man går på. De vi besöker har någon form av musiker och fullsatt från 18-04 och ligger väldigt centralt.
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Klirr i kassan.

Var i Lysekil finns denna restaurang?
Bosse
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.679
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Klirr i kassan.

Självfallet vet inte personalen vilka fordon vi åker i. Vi åkte till Lysekil för att gå ut och äta, ett mycket bra ställe om man skall gå ut och äta, trodde vi.
Gick först till pråmen namn??? Stängde 17 augusti, frågade efter öppen restaurang, blev hänvisad till Harrys men det lockade inte så vi gick till Grand hotell där jag varit tidigare, 1 bord upptaget men enligt personalen så var det ägarfamiljen som hade barnkalas i övrigt var vi dom enda gästerna, vi var där i 2,5 Tim och det blev mycket prat med personalen som också frågade var vi kom från, då berättade jag att vi stod med husbil vid Bengts fisk.
Deras uppfattning var att båtfolket oftare åt ute.
Kl 21,30 lämnade vi Grand hotell och då var restaurangen helt tom.
Gick nu till Harrys som också var helt tom på folk, det satt 2 lokala förmågor på uteserveringen, Harrys stängde kl 11,00 så det blev 1,5 Tim prat med servitris/servitör, dom berättade att dom jobbat på Harrys sen årsskiftet och nu skulle dom sluta och flytta hem till Karlstad för det är helt stendött i Lysekil efter 10 augusti.
Vi köpte också räkor och handlade något, det som fick mej att skriva första inlägget var att vi blev något förvånade över att personalen märkt att båtfolket äter ute oftare än husbilsfolket, samt att stan verkade helt öde och en del restauranger stängda.
Bosse

Då kommer en fråga till dej Bosse.
Hur kan personalen skilja på båtfolk och husbilsfolk?????? Har båtfolket viss sorts kläder som utmärker dessa.
HaDe Hasse
 
Toppen