• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kattrappor

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Efter det att vår nye hyresvärd tog bort våra kattrappor (han är nu polisanmäld av flera hyresgäster för egenmäktigt förfarande) så har jag ansträngt mig för att få till en "laglig" variant av kattrappa, alltså en trappa som inte är fast monterad på balkongen utan en som lätt kan hängas ut vid behov resp tas in.

En av prototyperna ser ut som på bilden nedan.

"Millan" hade inga problem med denna trappa men gamle, tjocke "Lurven" vägrade att använda den, så jag skänkte den till en granne vars unga och smidiga katter snabbt lärde sig att använda trappan.

Jag blir alltså tvungen att använda en standardtrappa för att slippa gå ut och hämta "Lurven" i tid och otid.

Någon här har kanske en egen hemgjord raffinerad trappa. I så fall visa gärna upp den här! Jag behöver lite nya idéer. Tack på förhand!

Lailas kattrappa.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
296
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Sv: Kattrappor

Varför försöker du inte göra som de flesta hundägare ta ett koppel och promenera med​
katten. Då kan du även ta upp skiten som djuret ev lämnar efter sig. Katt/Hundskit/
piss är lika äckligt som husbilsägare som släpper ut grå/svartvatten alt pissar in revir
Vi husbilsägare vill ju gärna vara väldigt präktiga vad avser denna typ av verksamhet

Fd Hundägare Göran S
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Kattrappor

Jag tycker att din katt trappa ser bra ut, här kommer lite tips att utveckla den,
skruva fast små ytterkrukor i metall som man sedan sätter ner lite krukväxter i (kamoflage att det är en katt trappa, alla tror att det är en ny blomsterarrangemang,
och för att locka katten att gå i trappan så kan man lägga lite whiskas på stegen
:)
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Kattrappor

Varför försöker du inte göra som de flesta hundägare ta ett koppel och promenera med​


katten. Då kan du även ta upp skiten som djuret ev lämnar efter sig. Katt/Hundskit/
piss är lika äckligt som husbilsägare som släpper ut grå/svartvatten alt pissar in revir
Vi husbilsägare vill ju gärna vara väldigt präktiga vad avser denna typ av verksamhet

Fd Hundägare Göran S

Göran, Jag håller med om allt du skriver, hellre människopiss än kattpiss runt husbilen.
Håll XXXXX katten i koppel.

Piraten
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Kattrappor

Varför försöker du inte göra som de flesta hundägare ta ett koppel och promenera med​






katten. Då kan du även ta upp skiten som djuret ev lämnar efter sig. Katt/Hundskit/
piss är lika äckligt som husbilsägare som släpper ut grå/svartvatten alt pissar in revir
Vi husbilsägare vill ju gärna vara väldigt präktiga vad avser denna typ av verksamhet

Fd Hundägare Göran S

Jag är både hundägare och "kattbetjänt", (XXX, vilken bra beskrivning)!:) Tycker det är synd att du Göran inte längre har hund..., då hade du förmodligen inte varit lika ilsken av dig. Djur har en förmåga att plocka fram våra goda sidor. Sedan har du rätt i att det är vår skyldighet att plocka upp och hålla rent efter djuren. Fast ser man till de globala miljöproblemen vi har är det här egentligen en "piss i Mississippi"! Men det är inte alltid de största problemen som retar oss mest. :p

Vi går med vår katt i koppel. Två gånger varje dag, annar blir det ett jäkla liv. Fast hon är väldigt trogen sin låda inomhus och det är de flesta tamkatter.

Sedan finns det tiotusentals vildkatter som givetvis gör sina behov ute, men det är ett helt annat problem. Det finns också hundaratusentals vilda djur som gör sina behov i det fria!

Jag tycke också att jämförelsen med miljöproblemen kring svart- och gråvatten haltar betänkligt!

Fortsatt trevlig helg. /Krister
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Kattrappor

Har katterna ändrat sig, jag läser att man kan gå med katt i koppel, när jag var liten (stenåldern) då fick man kolla vilket humör dom var på, var dom på dåligt humör så fick man ett klös om man klappade dom
:)
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Kattrappor

Jag som är god vän med Göran S kan kommentera hans 'fd hundägare'. Görans hund blev uppäten av en annan hund, en Canis Lupus, därav hans kommentar som 'fd'. Som hundägare var Göran exemplarisk och hans hund var en utormordentlig jakthund, att det blev som det blev med vargen är en tragisk historia...
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Kattrappor

Förstår er frustration över att fastighetsägaren tagit bort era trappor utan er vetskap. Men enligt lagstiftarens mening måste man ha tillstånd för att uppföra sådant av hyresvärden/ägaren, samma sak gäller parabolantenner/komradio antenner o sv

Av bilden att döma har du/ni gjort ingrepp på fasaden vilket kräver tillstånd.

Det finns inga olika tolkningar eller förarbeten att stöjda sig på heller tyvärr.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kattrappor

Trappan på balkongen hänger på räcket och går att ta in på balkongen på några sekunder. Vi hade tillstånd av den förre husägaren (HSB) att montera både kattluckor och kattrappor. Vi fick ingen förvarning av den nye fastighetsägaren innan han tog bort både kattluckor och trappor.

Jappe
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Kattrappor

Katter


Om man bor i tätort skall man hålla katt på samma sätt som man håller hund. Det är kattägarens skyldighet att ha uppsikt över sin katt så att den inte ställer till förtret hos andra. Katter som springer lösa råkar ofta illa ut på grund av att människor blir irriterade på dem. En god kattägare ser därför till sin katt och låter den inte springa lös i samhället.

Hämtat från Stenungsunds kommuns hemsida.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kattrappor

Det är skillnad på tätort och tätort. Där vi bor finns stora grönområden där katterna vistas, ingen genomfartstrafik för bilar och människorna här har ingen stadsmentalitet. Det är ungefär som på landet, där friheten är.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Kattrappor

Jag har ingen egen kattrappa, hon kan släppas in genom ytterdörren.
Men jag såg en variant när jag var ute och övningskörde mad grabben för en tid sedan. Det var en lång planka som gick från tredje våningen(!) rak ut från huset med små ribbor på för stabilitet. I ditt fall skulle du kunna göra något liknande, men längs med balkongen. Du kan ha den i höjd med räcket när den inte används (syns inte så mycket) och bara fälla ner den när så behövs.Eller varför inte på insidan och fälla ut den när katten vill upp.

Jag gjorde ett försök att rita hur jag tänkte mig (i paint), men det såg så patetiskt ut att jag lade ner det. Hoppas att du förstår vad jag menar i alla fall... :)

Ett annat alternativ såg jag på tuben: Kattfilm1 Kattfilm2
Men jag misstänker att dina katter har blivit lite för gamla för att lära sig detta transportsätt (plus att jag tolkar det som att du bor på första våningen), jag länkar till dem bara för att det ser kul ut. :twitcy:

//Stefan
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kattrappor

Tack, Stefan! Eftersom prototyp 1 (bilden i första inlägget) inte fungerade för mina katter så gav jag den till en granne och där fungerar den utmärkt. Jag gjorde ännu en prototyp, en vanlig kattrappa som gick att hänga på trappräcket men den blev för kort så den kommer jag att lyckliggöra en annan granne med.

Nu har jag på tredje försöket fått till den idealiska trappan som fungerar även för gamle "Lurven" som har blivit lite bekväm av sig, med ålderns rätt. Den senaste varianten hänger normalt innanför balkongräcket och tas fram vid behov. Snabbt och lätt går det att hänga ut resp. ta in den trappan.

Det här fungerar förhoppningsvis bra tills jag flyttar ut på landet igen, där friheten är!

Jappe
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kattrappor

Kan inte göra annat än att hålla med många andra ..

Har du katt så ta hand om den ..

Vi hade sandlåda till barna när dom var små och den användes av lösspringande katter också vilket resulterade i att jag fick byta sand ett antal gånger .

Vi hade även en altan som vi fick glasa in för att så fort vi tog ut dynorna så låg det katter på dom och inte 17 var det kul när man den ena gången hade köpt nya dynor samt så var barna pälsdjursalergiker .

Sen även om du bor på en ort med inte så många hus så kan din katt springa till ett ställe där dom boende inte vill ha en massa katter .

Hade även en nylackad bil som en katt djäv... vandrade upp på huven över taket och ner på kofforten , å ägaren sa " Du har väl 2 komponentslack eller " .

Skall katten vara ute så koppla den och ut och gå .
 
Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Kattrappor

I mitt husbilsgarage är det ett hål lagom för en katt att slinka in.
Och det gör det då och då. Brorsans traktor har en gosig dyna på sittsen.
Där brukar dom ligga och spana, så att ingen mus slinker in i husbilen.
Lite sand på dynan blir det. I övrigt har dom skött sitt jobb utan att göra "hyss" i tio år:D
För att inte avvika helt från ämnet så kann jag tala om att traktorns fotsteg, funkar bra för dom att komma upp
bosse b
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kattrappor

Nu har en granne blivit uppsagd för sin kattrappa! Anmärkningsvärt är att hyresvärden tycker sig kunna förbjuda innehav av kattrappa. Den aktuella kattrappan var inte fast monterad utan användes vid behov (när katten ville ut eller in). Hyresvärden har redan att se fram emot ett möte i hyresnämnden. Det här kan ge anlednig till ytterligare ett möte där. Snart kommer han att figurera i lokalpressen också. Dessutom förbereder vi en polisanmälan om stöld, egenmäktigt förfarande samt skadegörelse.

Vår hyresvärd har på kort lyckats göra sig ovän med nästan samtliga hyresgäster. 48 av 60 hyresgäster har gått med i hyresgästföreningen på grund av detta!

Himla tur att man ska flytta ifrån den här fastigheten.

Här är beskedet. Klicka på texten för att göra den större!

Marie besk.jpg


Psst. Nu ringde en annan granne och sa att hon också hade blivit uppsagd på samma grunder.

Nu börjar det likna Grönköping här!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Kattrappor

Nu har en granne blivit uppsagd för sin kattrappa! Anmärkningsvärt är att hyresvärden tycker sig kunna förbjuda innehav av kattrappa. Den aktuella kattrappan var inte fast monterad utan användes vid behov (när katten ville ut eller in). Hyresvärden har redan att se fram emot ett möte i hyresnämnden. Det här kan ge anlednig till ytterligare ett möte där. Snart kommer han att figurera i lokalpressen också. Dessutom förbereder vi en polisanmälan om stöld, egenmäktigt förfarande samt skadegörelse.

Vår hyresvärd har på kort lyckats göra sig ovän med nästan samtliga hyresgäster. 48 av 60 hyresgäster har gått med i hyresgästföreningen på grund av detta!

Himla tur att man ska flytta ifrån den här fastigheten.

Här är beskedet. Klicka på texten för att göra den större!

Visa bilaga 24190


Psst. Nu ringde en annan granne och sa att hon också hade blivit uppsagd på samma grunder.
Du hade kanske inte behövt säga upp dig själv, bara se tiden an! Eftersom jag är lite nyfiken vore det intressant att få veta varför han ej accepterar ens en löstagbar trappa.

Konstigt han undertecknar med Mvh, borde ju vara Movh (Med ovänlig hälsning)

Lasse
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kattrappor

Jo men hur är det egentligen det kanske inte är olagligt att ha en katttrappa hängandes som ex en egenmonterad parabol eller solparasoll men jag som inte har katt och har ett hus en bit ifrån hyreshus som då hade en katttrappa och hur roligt tror du att det var för mej att rensa sandlådan innan barna skulle leka samt att vi fick glasa in altan .

Som icke kattägare så tycker jag ta hand om era djur och jag förstår hyresvärden och det står ju klart och tydligt att det inte är tillåtet .
 
Toppen