• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Katastrofkommunen Askersund

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Om man beaktar att det den gångna helgen 17 - 18 - 19 Juni, samtidigt med Tradjazzen i Askersund även varit Vätternrundan. Så kanske man kan inse att de flesta "Bajamajor" tjänstgjort runt och utmed Vättern. Jag vet inte men tror heller inte att någon stad eller komun, ensam äger så särskillt många egna "Bajamajor" Tror faktiskt att dessa kan hyras från någon central plats /Firma. Rätta mej om jag har fel, men i detta fall tror jag nog att jag har rätt. Har själv haft en härlig helg med inneboende "Söklister" roligt och haft trevligt till max. Hur man sedan bruker sin egna Husbilstoa ger jag fullkomligt attan i.
Mvh Tant Sture
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Askersund är en verklig pärla för turister, förutom själva stan med med mycket se- och ätbart, finns kommunens ställplats centralt och vackert belägen, lugnt område, välordnad i anslutning till småbåtshamnen.

Detta är säkerligen en av sveriges allra bäst anordnade ställplatser (vi var där för en vecka sedan) för 15 HB/husvagnar a' 140 Sek dygnet. Där finns bla ett för året helt nytt servicehus med superfina och välskötta toaletter, duschar samt latrin tömning, friskvatten och tom dagrum - vad kan man mer begära av en kommum?

I Askersund gäller fö exakt samma villkor och förmåner för både båt- och husbils-/husvagnsturister vilket jag tycker är helt OK!

Man blir förundrad när man läser ovan, hoppas att HBK's kommungrupp lyckas fixa lika fina platser hos andra kommuner för oss husbilister (men de blir nog inte heller gratis)!
 
F

F.d. 53065

Guest
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Finns det toalett i KABES husbilar ?;):D MVH Sören
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Igår när jag var på Eko så stannade det en husbil av utlänsk härkomst, och ut springer mor o dotter i 100 knyck, ja jag överdrev lite. Sedan när jag kom in så höll de på med en massa kronor i en toaautomat, det var ett jädrans klingande.
Då måste det väl vara klart smidigare att gå på sin egna toa istället för att leta upp ngt som man måste betala för, som i värsta fall inte automaten funkar på också.
Då finns ju risken att man får en massa illaluktande kläder i bilen i stället.
 
T

Tobbejj

Guest
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Det skulle ju kunna varit fullt på deras egen toa :)
 

kjeva

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2024
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Ämnet var väl toaletten vid badet.
Den var upplåst på fredag f.m.
Vad jag såg hade de flesta cyklar med sig ,
så resan dit tog 2 min.
Däremot var färskvattenkranen pluggad.
Det brukar den inte vara.
Kjell
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Ja det var ju skit. Men vi använder oftast vår egen toalett även om det finns offentliga. Lugnt och skönt, inte minst rent på den egna.
Jan Karlsson
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
511
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Luktar mobbing här, om Rotary inte vill använda toan i husbilen så är det väl hans ensak och jag kan förstå hans kritik av att det saknades allmänna toaletter vilket det bör göra vid så stora evenemang, dessutom verkar det som att han betalat för uppställning av husbilen och då är det väl det minsta man kan begära att det finns en toalett.

Nej VI bör inte börja kräva saker för att vi får parkera!!!!
JAG vill parkera helst som vilken bil som helst!!!!
Inte kräva saker!

Redigerat vi till VI och vi till jag.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Katastrofkommunen Askersund

matse, med vilken rätt anser du vad vi skall tycka, tala för dej själv.:mad:
Nu gissade jag efter vad jag läste, att de stod uppställda på en betald ställplats " Vi var ca 75 husbilar som hänvisades till en större gräsyta centralt i Askersund"
Är det en betald ställplats tycker jag att det bör ingå en toalett som minimikrav.
Om det nu var en vanlig parkering för allmänheten så är det en annan sak tycker jag
Du får tycka vad du vill men gör dej inte till talesman för husbilsåkare, vi är olika individer med olika åsikter i det mesta.

mvh
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Vad som är så skönt med att åka husbil är ju att man har med sig
kök, sovrum, dusch och toalett. Man är inte beroende av att andra
ska ordna åt en.
Personligen tycker jag att det är toppen med egen toalett, rent och fräscht, vilket det minsann inte alltid är på offentliga toaletter.
Jag blir väldigt förvånad när jag hör att det finns husbilsfolk som inte heller
använder duschen, tänk va skönt när man är svettig att ta en skön
dusch.

Så tycker jag. :yes:
Wania
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.262
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Om jag kommer till en parkering för husbilar vill jag möjligen betala för parkeringen, inget mer. Finns det möjlighet att tanka vatten kan jag tänka mig att betala för det om jag behöver tanka vatten.

All annan "service" tycker jag är helt onödig och något jag inte är intresserad av att betala för bara för att andra kanske finner det behändigt att nyttja sådana. Jag använder hellre vår egen toalett än en kanske kontaminerad offentlig dito.

OK, toatömning är bra om det finns och borde vara skattefinansierat på samma sätt som det i andra sammanhang borde vara gratis att slänga grovsopor, bilar mm. Detta riskerar annars att hamna på fel ställe.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Problemet är ju att det inte finns särskilt många ställen att tömma toaletten på. Detta fungerar bättre i t ex Tyskland där det är tätare mellan tömningsmöjligheterna.
Man undrar om alla tömmer toaletterna på "rätt" ställen eller om det töms lite här och där?
Ligger man på campingplatser är det ju inte några problem, men vid fricamping är det inte alltid så lätt att finna tömningsställe.
Trafikverkets lista är en bra bas, önskvärt vore en mer komplett förteckning.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Om jag ska välja en betald ställplats så kollar jag först att det finns toalett, dusch, gråvatten o toatömning och helst el för detta kan jag tänka mej att betala 100-150kr för.
Om detta inte finns denna service väljer jag att frikampa gratis någonstans eller en vanlig parkering med rimlig avgift, jag betalar i alla fall inte 100-150kr för bara en parkerinsplats.
I övrigt duchar jag i bilen så länge jag inte ska tvätta håret, tycker trycket o flödet är för dåligt, när det gäller bilens toa så lägger jag helst 2:an någon annan stans, tycker man får skölja ur kasseten som en galning innan den blir ren i annat fall :)

mvh
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Rotary jag tror du kastar sten i glashus. När man besöker Elmia vid
husbilsmässan är det ingen som kräver bajamajor. Nu talar jag om
parkeringarna utanför mässområdet och vi är betydligt fler än 75 st. Var är
Jönköpings bajamajor.

Parkeringen i Askersund var en tillfällig parkering i samband med
Tradjazzfestivalen, detta är ingen ställplats.
Jag skulle vara jätteglad att bli hänvisad till en gräsyta centralt.
Naturligtvis använder vi toaletten i vår husbil.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Om jag ska välja en betald ställplats så kollar jag först att det finns toalett, dusch, gråvatten o toatömning och helst el för detta kan jag tänka mej att betala 100-150kr för.
Om detta inte finns denna service väljer jag att frikampa gratis någonstans eller en vanlig parkering med rimlig avgift, jag betalar i alla fall inte 100-150kr för bara en parkerinsplats.
I övrigt duchar jag i bilen så länge jag inte ska tvätta håret, tycker trycket o flödet är för dåligt, när det gäller bilens toa så lägger jag helst 2:an någon annan stans, tycker man får skölja ur kasseten som en galning innan den blir ren i annat fall :)

mvh
Skulle det gälla som krav på ställplats så förstår jag att det inte blir många i Sverige.
I övrigt tänker jag inte deltaga i debatten eftersom jag tycker att Lions i Askersund gör en god gärning som samlar in pengar till goda ändamål. De ser då till att vi husbilar får någon plats att perkera. Var skulle vi varit annars?
Bengt
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Hej

Citat ur trådskaparen " Lokalbefolkningen beklagade, liksom Cafe o Restaurangpersonal" Detta tyder väll på att även lokalbefolkningen efterfrågade bajsmajor. Nu var jag ju inte själv där och kunde se, men vid stora evenemang brukar det väll finnas dylika.
Sedan att använda husbilsmajan är ju upp till var och en. Men alltid efterfråga full service är jag emot, det skapar bara en massa dyra platser. En p-plats är en P-plats

Gurra
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Katastrofkommunen Askersund

nu är det dags att en fd Askersundare lägger sig i debatten!! har varit på tradjazzen ett flertal tillfällen och för vår del är toan inget problem , tömmer innan vi kommer dit o efter finns tömmöjligheter både norr o söder om stan,, Men det BORDE FINNAS Bajamajor för dom tusentals besökare som kommer med personbil ,buss etc, , Lions gör en jättebra insats och för det ska dom ha tack', hoppas att någon ansvarig för evenamanget läser på HBK o tar upp frågan till nästa år, kanske någon A-sundar kan lägga in en promoria till komunpolitekerna,
 
Toppen