• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Katastrofkommunen Askersund

F

F.d. 7702

Guest
Hej gjorde ett besök i Askersund för att närvara vid Tradjazzen. Vi var ca 75 husbilar som hänvisades till en större gräsyta centralt i Askersund. Men, kommune hade ine "råd" att sätta ut några BajjaMajor. Allt enl. LIONS som skötte uthyrningen, vilket innebar att vi ca 150 pers fick anlita stadens Cafe o Restauranger, under dagtid, "Skita i skogen på natten" som Lions-killen sa.det fanns en TOA ca 700 meteri närheten av badplatsen problemet var att toa var låst!!!!! om vi inte ville använda vår egen toalett (något som jag aldrig gjort tidigare). Frågan är om inte det går att anmäla kommune till hälsomyndigheterna?. Lokalbefolkningen beklagade, liksom Cafe o Restaurangpersonal. som fick en onormal belastning på WC som är avsedda fär cafegäster.
Det luktar skit om politikerna i Askersund
Sune:twitcy:
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Det tog oss Två år innan vi började använda toaöetten i vår husbil också .. Tills en god vän visade hur det funkade. Det är skitskönt att använda egen toa.
Använd din toalett köp avsedda tabletter så är problemet löst. :)
 
F

F.d. 55464

Guest
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Är i samma sits som Rotary. Väldigt misstänksam om att sitta ner på toan. Man är väl kvackmagad och tror att det är värre än det är, att tömma den:).
 
F

F.d. 25246

Guest
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Måste bara fråga varför i hela friden inte använda toan i hb´:confused::confused::confused: om man har lukt fobi montera in en utsugsfläkt. Typ Sog.

Skit med öppet lock släng papperen i en papperskorg modell pedalhink precis som i grekland mm.

Använd tabs i själva behållaren. Detta fungerar utmärkt jag lovar det luktar inget varken i husbilen eller vid tömmning. Lite vatten i skålen blir vattenlås. Att vi slänger papperet bredvid är för att det trasslar sig vid tömning och fyller tanken fort.

Mikkeman :):)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Hej, för min del tycker jag att det är en av fördelarna med husbil......Att alltid ha sin egen toa tre meter bakom ryggen. Detta innebär ju också att man slipper gå på offentliga toaletter med skiftande renhet.....Och absolut slippa bajamajor :D.
Om jag dessutom skall någonstans där det är tveksamt med tömmningsmöjligheter så har jag en extra kassett med mig till toan så jag kan byta utan att tömma.
Jag blir faktiskt jätteförvånad när någon skriver att de inte använder sin toa, och även de som bara använder den i yttersta nödfall.
Jag har väldigt svårt att tänka mig att toaletterna inte användes i någon av de 75 parkerade husbilarna.

M.v.h. fundersam :confused: JANKRO.

Ps. Mikkeman använd papper som löser upp sig så krånglar det inte vid tömning.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Läser med förvåning om husbilister som inte använder toaletten i bilen.
Vi som är 65+ Behöver ofta gå upp på natten för att kissa väldigt bekvämt med egen toalett.
Förundras över hur bra den funkar ( träffar alltid hålet) ingen grisig rngöring.
har monterat en SOG som tar bort skitluckten bra.

Tömning är mitt jobb men med gummihandskar är det inget problem.

Jägarn:D:D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Med SOG uten kjemikalier så er det ingen problemer med å bruke vanlig toa-papir av type lambi. Bakteriekulturen i kassetten løser opp dette papiret, men ikke det som inneholder mye resilkulerte fibre. Den andre gevinsten med denne strategien er at det lukter mindre ved tømming enn om en bruker bakteriehemmende og parfumerte kjemikalier.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Har man enThetford (eller liknande)så är det inget problem med olika
s.k. "kvaliteer" på dasspapper.
Det funkar lika bra med Edet som med kvälltidningen!

Om locket är upplyft gäller följande korta instruktion:

0 dra ner brallerna (grundkrav)
1 sitt ner
2 gör det du måste
3 torka
4 släpp ner papperet
5 "vid behov" upprepa mom. 3 + 4
6 res dig
7 byxor upp!
8 drag i hantaget på "pottans" framsida
8 tryck kraftigt på "spolknappen" och "skålen" sköljs av
9 tryck in handtaget
10 lägg på locket
11 utgå!

Papperet kommer att lösa upp sig nere i "nedre tanken" med "svartvatten".
Så det är nästan helt upplöst när det är dax för nästa besök.

Denna "soppa" går utmärkt att, vid behov, hälla även i en "bottenlös stol"!

Välkommen tillbax! :D
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Jag tycker signaturen "ROTARY" skulle be Askersunds politiker om ursäkt efter att på detta sätt smutskastat dem. Trodde f.ö. att potträning klarades av redan under barndomen. Tycker dessutom att Askersund är en sk_ttrevlig stad.

Mvh / Harry Hymer
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Katastrofkommunen Askersund

Även vi var på tradjazzen i Askersund. Visst skulle väl kommunen/arrangören kunna stå med ett par baja-major men själv sjunger jag husbilstoans lov - inte minst sedan jag några månader tillbaka har stomi och behöver nå toaletten ett flertal gånger per dygn och med kort varsel - även nattetid.

Upplever det som en klar bonus med egen "tron", har aldrig riktigt gillat offentliga diton - närmast en nödlösning. Så också i Askersund där jag tvingades nyttja hamntorgets offentlighetsinrättning - för långt till husbilen bara!

Så du som ännu inte provat din "tron" - det är varken svårt eller äckligt! Bara en rejäl bonus! Vi använder därtill enbart grönsåpa som toamedel så det luktar nästan Grumme när vi tömmer!
 
Toppen