• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karlskrona Kommun husbilsförbud

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Har fått reda på dilemmat i vår stad. Själv tänker jag trycka på kommunen i morgon hur de tänkt. Har en svåger som jobbar på tekniska förvaltningen, enligt honom har han påpekat att det kommer att bli kaos. Enligt honom så har någon sett en husvagn tömma sin toa i vattnet vid Preem -macken och då kom frågan upp angående parkeringar för husbilar. Vi hade tänkt tillbringa helgen i stan med vår husbil, vi vill stå centralt p.g.a att vi har hund som inte kan vara med hela tiden och för att vi ska snabbt komma och ta ut honom.Återkommer i morgon när jag fått fatt i berörda personen (skäms över att själv jobba i kommunen) / Cina
Vad tufft att våga ställa upp som kommunanställd!! Bravo!
 
F

F.d. 25555

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Hejsan,

Kan inte låta bli att berätta vad som hände oss i detta ärende.

Efter fem veckor i Europa kom vi hem till Karlskrona - kl 03.30 tis 30 juli - och upptäcker då att stora delar av stan är avstängd. Vad göra? Vi letar en stund men bestämde till sist att köra ut till grusplanen vid preem, "där står vi iallafall inte i vägen". Skall erkänna att vi såg förbudsskylten, men med tanke på tiden så valde vi ändå att parkera - kl va då 0410. Vi somnade snabbt men vaknade av ett ljud kl 0450 - en bil som körde iväg. Under vindrutetorkaren hade de lämnat en p-bot på 500:-. Ja, va ska man säga? Tur att man inte va turist iallafall, som Trossö-bo borde man ju vetat bättre.

//annette
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Hejsan,

Kan inte låta bli att berätta vad som hände oss i detta ärende.

Efter fem veckor i Europa kom vi hem till Karlskrona - kl 03.30 tis 30 juli - och upptäcker då att stora delar av stan är avstängd. Vad göra? Vi letar en stund men bestämde till sist att köra ut till grusplanen vid preem, "där står vi iallafall inte i vägen". Skall erkänna att vi såg förbudsskylten, men med tanke på tiden så valde vi ändå att parkera - kl va då 0410. Vi somnade snabbt men vaknade av ett ljud kl 0450 - en bil som körde iväg. Under vindrutetorkaren hade de lämnat en p-bot på 500:-. Ja, va ska man säga? Tur att man inte va turist iallafall, som Trossö-bo borde man ju vetat bättre.



//annette

Borta bra hemma pest, trist välkomstkomité :(
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Hej..
Följer med intresse tråden om "Nattförbudet" i Karlskrona
Att bli lappad med 500 kr för nattparkering på en grusplan utanför stan är
Ett kristallklart tecken på att kommunen går campingägarna tillmötes..
Gästhamnen eller den skyddande viken i skärgården var ett anmat bra exempel.. och vad fritidsbåtar släpper ut i havet.. Läser vidare att kommunen framöver ska hitta lämpliga platser för husbilar.. Bra.! Men låt oss då inte vallas in i fållan "vi betalar gärna.." Vi ska inte betala mer än vad en Dodge -59 skulle betala för en parkering.. Såvida inte vatten och tömning finns. Då betalar vi om det nyttjas, annars inte.. Ska vi betala för att bara parkera, natt eller dag, då gör vi bara de en tjänst som vill ha oss som " campare" var och när vi än parkerat husbilen och då går tjusningen med friheten i husbil förlorad.
Står nu några nätter i Karlskrona, dagtid handelshamnen natt på annan plats där jag slipper trafik o ljudet från Aspöfärjan. Hälsn. Libom..
 
Senast ändrad:

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Jag gillar HenrikH:s dokument men en kategori husbilsåkare saknas.
Nämligen den som inte har fysik att bära 25 kg i ryggsäcken men ändå vill ha samma naturupplevelse. Han letar upp lämpliga platser i ödemarken att ställa husbilen för att göra dagsvandringar. Han är inte särskilt förtjust i campingplatsernas trängsel. Han uppsöker ibland de platser som erbjuder möjlighet att tömma avlopp, fylla vatten och tas en dusch. För detta betalar han mer än gärna en relevant avgift.

Vad beträffar kommuners klåfingrighet finns det inte mycket att göra åt parkeringsregler än att skapa opinion.
När det däremot går till lokala ordningsföreskrifter skall vi vara observanta i våra hemkommuner och överklaga. Det står nämligen i ordningslagen om lokala ordningsföreskrifter

" Föreskrifterna får inte lägga onödigt tvång på allmänheten eller annars göra obefogade inskränkningar i den enskildes frihet."
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Vi Karlskroniter är inte glada i turister på sommaren, oberoende om det sker med eller utan husbil. Till råga på allt har nu våra företrädare inom kommunen också börjat hjälpa turisterna att komma ut i skärgården.
Info från en Bleking som vänder Backkameran mot Karlskrona när det är dax för en tur.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Vi Karlskroniter är inte glada i turister på sommaren, oberoende om det sker med eller utan husbil. Till råga på allt har nu våra företrädare inom kommunen också börjat hjälpa turisterna att komma ut i skärgården.
Info från en Bleking som vänder Backkameran mot Karlskrona när det är dax för en tur.

Utan turismen ,skulle nog komunalskatten höjas rejält i Karlskrona.
Man saknar inte kon (kassakon i detta fall) förrän den lämnat båset :yes:
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Utan turismen ,skulle nog komunalskatten höjas rejält i Karlskrona.
Man saknar inte kon (kassakon i detta fall) förrän den lämnat båset :yes:

Utförsäljning av kommunala fastigheter i Karlskrona pågå för fullt för att rädda 2013 budgeten, så rätt du har Guzzi.
Så är det någon som vill investera i en idrottsarena med massor av parkeringsplatser så slå till. Ta dock inte de sista slantarna, de kan behövas till extra injektion åren framöver. Vem köper en idtrottsarena i världens ene???????
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Summasummarum...... Karlskrona är nog den trevligaste staden jag besökt och jag förstår att turister kommer dit.
Ställplatsen som vi stod på i hamnen kostade 160:- inkl toalett och duschar (vi nyttjade iofs inte detta, pga att vi nyttjade detta i husbilen).
Om jag skulle flytta så skulle detta vara en ort som jag skulle kunna tänka mej att bo.

Ang. Nattliga parkeringsförbud så kan jag förstå detta då man sett någon tömma toaletten i vattnet och det är ju oacceptabelt.

Visst skulle vi klara oss på en parkeringsplats utan något men nu är reglerna som dom är.
Ex. Där det är gratis parkering finns sällan stora papperskorgar men det finns ändå folk som skall trycka ner allt och lite till i dessa små papperskorgar som finns
Så lite förnuft skadar inte när man är ute.
Varför ställer man ibland bilar brevid varann och kör ut markiserna så dom går ihop och sedan ut med allt.
Tro 17 att ortsbefolkningen blir irriterade.

Mitt betyg är.

Så Karlskrona får fullpott.
 
Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Håller med dig Bengt-Åke återigen är det det sunda förnuftet som har falerat.
Olle.
 

Mats Svensson

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
10742
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Stämmer bra, parkerar min där när vi ska ge oss iväg dagen efter. den platsen och stortorget är snart de enda parkeringarna som vi som bor i stan kan använda för parkera våra husbilar utan att riskerer få böterslappar över natten trots att vi inte bor i bilen.

// Mats
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Stämmer bra, parkerar min där när vi ska ge oss iväg dagen efter. den platsen och stortorget är snart de enda parkeringarna som vi som bor i stan kan använda för parkera våra husbilar utan att riskerer få böterslappar över natten trots att vi inte bor i bilen.

// Mats

Hmm.. vad stämmer här?
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Rätt intressant det med utländska husbilar , de är ju inte pb klass 2..
Får väl skaffa ett bolag i nått lågbeskattat EU land o flagga ut....
Som åkerier o rederier...
lägre skatter o inga p-böter
:)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Utan turismen ,skulle nog komunalskatten höjas rejält i Karlskrona.
Man saknar inte kon (kassakon i detta fall) förrän den lämnat båset :yes:

Jag tror inte att massturismen ger kommunerna några större inkomster, den medför också stora utgifter.
Vi bor själva i en kommun med massturism och här har man ändå höjt skatten och för oss boende har det även medfört en kraftigt förhöjd prisnivå.
Många sommarbutiker och annan turistverksamhet drivs av personer boende på annan ort så de betalar ingen skatt i kommunen.
En del näringsidkare lever dock på turismen men för kommunen i stort är det knappast några större vinster.

För att återgå till grundtråden så har jag på flera ställen i landet i år sett skyltar med övernattningsförbud.
Nu har det bara varit att fortsätta till nästa kommun, men ökar trenden med övernattningsförbud så är trenden oroande.
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Stig , om turismen kostar mer än den drar in så måste något vara
riktigt fel.
Enligt denna tes ,så har vi offerkommuner för att öka landets BNP?
För visst mår väl Svenska stadskassan bra av att få in utländsk valuta
och behålla Svenska pengar inom landet :yes:
 
F

F.d. 30092

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Vi Karlskroniter är inte glada i turister på sommaren, oberoende om det sker med eller utan husbil. Till råga på allt har nu våra företrädare inom kommunen också börjat hjälpa turisterna att komma ut i skärgården.
Info från en Bleking som vänder Backkameran mot Karlskrona när det är dax för en tur.

Du har husbil? Tänker som du gör? Du gillar inga turister? Det är något som inte stämmer i ditt inlägg! Du avskyr turister men är själv turist i en annan kommun!
Förstår du inte hur dumt det låter?
Christer
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Står nu i Karlskrona för andra natten i Galgamarken utan några problem att hitta parkering för natten, den som letar han finner som man säger. :)
 
Toppen