• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karlskrona Kommun husbilsförbud

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Det är lite det som är min poäng de definierar Personbil klass II men inte campingbil Som merparten är klassade som.
Personbil klass II

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
  • fast monterade sittplatser,
  • fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
  • fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
  • bord.
En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.
Det finns inga speciella hastighetsbegränsningar för personbil klass II utan man ska följa de hastighetsbegränsningar som finns.
 
F

F.d. 14576

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Det är märkligt det här.

I vissa byar/städer inser man att folk med husbil är livsnjutare och att även dessa trots att det lagt åtskilliga pengar på sin husbil har pengar till övers som de gärna spendera på restauranger och i affärer.

I kivik har man insett detta och inrättat en speciell husbilspalts som är både trivsam och välbesökt.
I Kalmar hamn har man både ställplatser i kommunalt regi och parkeringsplatser där man får stå kvitt och fritt, man har till och med gjort sig besväret att sätta upp extra soptunnar speciellt för oss.

I åhus däremot har man en övernitisk hamnvakt som hindrar folk från att stå ens i närheten av hamnen och på en del andra ställen sätter man upp förbudsskyltar och skapar lokala förbud, suck! Inser de inte att det betyder pengar i kassan?

Jag tror att enda sättet att straffa den här typen av tilltag är att man i möjliga mån väljer andra ställen att besöka, varför åka till Åhus när man kan åka till Kivik exempelvis, för tro mig även om de inte vill se våra husbilar så vill de mer än gärna se våra plånböcker.

Och den mövla idioten som tömt sin latrin i vattnet, borde ha en gräsklippare fastsurrad om foten och skickas samma väg som hans avloppsvatten, om någon nu skulle komma på idéen att fråga mig.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Tråden handlar om "Karlskrona kommun husbilsförbud"!
 
F

F.d. 14576

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Tråden handlar om "Karlskrona kommun husbilsförbud"!

Öh, vad menar du, det är väl knappast någon som inte förstått det, eller?
problemet är bara att det Karlskrona inte är enda stället där man fått för sig sånna här dumheter.
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Macaholic! Känn dig inte utpekad! Ville bara återföra tråden till vad den handlade om och inte diskussioner om t.ex vad en PB2 är för något. Jag tror att de makthavare det gäller säkert läser vad vi skriver om dem och då är det bra om vi kan hålla oss någorlunda till ämnet.

Hlsn
Evert H
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Jo, om någon har tid och lust att göra en sammanställning. :)
 
F

F.d. 14576

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Macaholic! Känn dig inte utpekad! Ville bara återföra tråden till vad den handlade om och inte diskussioner om t.ex vad en PB2 är för något. Jag tror att de makthavare det gäller säkert läser vad vi skriver om dem och då är det bra om vi kan hålla oss någorlunda till ämnet.

Hlsn
Evert H

Jag förstår Evert, jag tog inte illa upp, känner mig bara kränkt av fenomenet med oförstående kommuner så till den milda grad att jag spann iväg på irrvägar.

Så mycket större anledning att bojkotta Karlskrona, för är det någonting maktahavare har problem med så är det uteblivna inkomster.

Jag ställer mig således först i kön för att bojkotta Karlskrona både i hus- och personbil, till trots för att jag tycker att stan är både vacker och sevärt.

Detta gäller också Helsingborg och Åhus, om någon nu skulle fråga mig.
 

Mats Svensson

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
10742
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

I dag står det 4 husvagnar som campar i handelshamnen, det blir ett tufft jobb att sätta upp förbudsskyltar för Lars Olofsson om han ska förbjuda alla campingfordon att parkera i Karlskrona över natten.
// Mats
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Jag förstår Evert, jag tog inte illa upp, känner mig bara kränkt av fenomenet med oförstående kommuner så till den milda grad att jag spann iväg på irrvägar.

Så mycket större anledning att bojkotta Karlskrona, för är det någonting maktahavare har problem med så är det uteblivna inkomster.

Jag ställer mig således först i kön för att bojkotta Karlskrona både i hus- och personbil, till trots för att jag tycker att stan är både vacker och sevärt.

Detta gäller också Helsingborg och Åhus, om någon nu skulle fråga mig.

Om du tänker bojkotta Karlskrona av den anledningen så blir nog flertalet av Sveriges 290 kommuner bojkottade utav dig.

Om jag förstått rätt så finns både ställplats och camping centralt i Landskrona.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Hej..
Tror tråden började med P-förbudet nattetid i Handelshamnen och grusplanen vid bryggeriet.. Där kommunen för ett för husbilsägare provocerande sätt förbjudit nattparkering vilket endast kan ses som att se husbilar som "campare" som ska in på campingplats vilket även gatuchefen och campingvärd ngt förvirrat uttryckt i BLT, Det gynnar på intet sätt varken allmänhet eller pendlare då det dagtid är ok att stå där.. Tallebryggan finns, men med som jag tycker onödigt hög avgift.. där är ändå oftast fullt och tätt, alltför tätt.. med elsladdar dragna hipp som happ från överfyllda el-skåp.. Sen finns ju många fina smultronställen runt om Karlskrona en del som off. ställplatser andra bara fina plater att stå med husbil på.. HBK´s ställplatslista är alldeles utmärkt hjälpmedel både för Ställplatser, rast och park-platser.. med eller utan avgifter.. Tack för den..:)
Men de nämnda förbuden och begreppsförvirringen är def. till men för husbilsturister både inhemska och utländska. Det är även till men för Karlskronas turistnäring och synen på Karlskrona som en välkomnande och generös världarvs-stad..
Mvh
Libom
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Vill bara meddela att det var undertecknad som tipsade
massmedia om "tokerierna" i Karlskrona.
Hoppas att det fick de berörda i nämnda stad att ta sig
en funderare på om "campingförbudet" för oss husbilsägare
var ett misstag och omprövar beslutet.
 

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

I fredags var jag och besökte skärgårdsfesten i Karlskrona. Satt vid Borgmästarfjärden och och tittade på solnedgången under ca 10 minuter. Där var det massor av båtar som hade förtöjt och det var full fest i de flesta av dem. Under den lilla stunden jag satt där såg jag en man ställa sig i aktern på båten och urinera rakt ut i vattnet. Tre av båtarna missbrukade sina mistlurar vid ett flertal tillfällen. Kanske läget att skriva till kommunen om detta, för då borde kommunens enda möjlighet vara att sätta upp skyltar med tilläggning förbjuden.

Skrivet med en smula ironi, med tanke på att kommunen hänvisade till att det var en husbilsägare som tömt sin latrin i hamnen och att det var därför man stängde ställplatsen... :)
 
F

F.d. 55347

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Tack Leif Edström för utomordentligt bra svar i Blekinge Läns Tidning. BLT:s artikel om husbilsförbudet i Karlskrona. Kommunens och Dragsö Campings representanter fick ju stort utrymme . Campingsägarens representant glömde berätta att hans camping var skyltad "Fullbelagd" och hänvisade till andra campingar! För övrigt så var Skärgårdsfesten mycket överdriven. Barnvänlig men ej vidare underhållningsmässigt sett, men dyr!
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Tack Leif Edström för utomordentligt bra svar i Blekinge Läns Tidning. BLT:s artikel om husbilsförbudet i Karlskrona. Kommunens och Dragsö Campings representanter fick ju stort utrymme . Campingsägarens representant glömde berätta att hans camping var skyltad "Fullbelagd" och hänvisade till andra campingar! För övrigt så var Skärgårdsfesten mycket överdriven. Barnvänlig men ej vidare underhållningsmässigt sett, men dyr!
Hej..
Tacksam om ngn skulle kunna lägga ut Leif Edströms svar här på sidan..
Tack så länge..
Libom
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Tyvärr går inte det med mindre någon begär tillstånd av BLT.

Utan detta tillstånd kommer det att raderas på grund av deras copyright!

Jag har kontaktat BLT!
 
Toppen