• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karlskrona Kommun husbilsförbud

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Husbilscampare irriterar allmänheten...

Ja du milde!!!

Vilka utredningar angående utsläpp av avgaser & dylikt i inom "sjöfarten?
Jo vad har hänt husbilfolket är dom värsta syndarna, att sen sjöfarten
sotar sina "pannor" innan T.ex. dom går in till Helsinborg det är för gemene
man helt Ovidkommande, vem bryr sej där??????
Jo jag vet för folk bryr sej inte då det gäller sjöfarten!
Varför???
Mvh.






##Husbilscampare som struntar i campingplatserna och ställer sig lite varstans irriterar. Gatu och parkchefen i Karlskrona Karl-Johan Svärd ska ha tagit del av en bild där en av ägarna till en husbil utför idén att tömma sitt toalettavlopp i havet.##

Håller med om att man inte ens skall tänka tanken att tömma i havet.
Men jag undrar om parkchefen i Karlskrona ojar sig lika mycket över båtägarna som ännu år 2013 får tömma i böljan...
Parkchefen menar på att husbilsturister är välkomna men att det är campingplatserna de ska söka sig till.

Ge båtägarna lite pekfinger oxså...lägg inte till i fina badviken utan se till att ni ligger i en gästhamn :rolleyes:

Bosse
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Summasummarum...... Karlskrona är nog den trevligaste staden jag besökt och jag förstår att turister kommer dit.
Ställplatsen som vi stod på i hamnen kostade 160:- inkl toalett och duschar (vi nyttjade iofs inte detta, pga att vi nyttjade detta i husbilen).
Om jag skulle flytta så skulle detta vara en ort som jag skulle kunna tänka mej att bo.

Ang. Nattliga parkeringsförbud så kan jag förstå detta då man sett någon tömma toaletten i vattnet och det är ju oacceptabelt.

Visst skulle vi klara oss på en parkeringsplats utan något men nu är reglerna som dom är.
Ex. Där det är gratis parkering finns sällan stora papperskorgar men det finns ändå folk som skall trycka ner allt och lite till i dessa små papperskorgar som finns
Så lite förnuft skadar inte när man är ute.
Varför ställer man ibland bilar brevid varann och kör ut markiserna så dom går ihop och sedan ut med allt.
Tro 17 att ortsbefolkningen blir irriterade.

Mitt betyg är.

Så Karlskrona får fullpott.

Hej Bengt Åke Linder..
Var i Karlskrona samtidigt som du, såg din bil i småbåtshamnen och tänkte växla några ord, men det får bli en annan gång.. En av sönerna bor på Stumholmen och jag åker sen minst 13 år, året runt till Karlskrona som jag är mycket förtjust i..
Till skillnad från dig så förstår jag däremot inte det nattliga park.förbudet i handelshamnen, uttalandet att det stör allmänheten är ju närmast dråpligt.. allmänheten sover, förutom den ensamme vandraren som går runt och plockar tomburkar..
Att det skulle bero på att ngn stolle tömt sin toatank (om det nu var toaavfall i den.) i hamnen har väl självklart irriterat, men då har man kanske glömt var och vad småbåtar och andra har släppt ut i havet i många år.. Helt självklart ska vi sköta oss och lägga/tömma avfall på anvisade platser.. Det finns tömningsmöjlighet både 1.5 mil innan Karlskrona och en bit ut mot Kalmarhållet.. Det mest förnuftiga hade väl isåfall varit att stänga dagtid, då merparten av kommunanstälda och pendlare då parkerar där. Nej jag ser de båda nya parkeringsförbuden som en klar tjänst till campingägarna och håller fast vid att det är ett försök att få in oss i kategorin campare.. som alltså ska tvingas in på campingplatser.. Mot detta tycker jag på det bestämndaste vi ska motsätta oss. Visst, kan man besöka en campingplats, vi gör det gärna (åker dit med båt)men aldrig jag accepterar att känna mig tvingad dit av alltför korttänkta, kommunaltjänstemän.. Som om handelshamnen skulle bli en tältplats..
De erkänner ju själva att det är lite på prov och ev gick för fort.. Mig besvärar det inte särskilt mycket Efter 13 år hittar jag lätt andra platser där jag kan stå med husbilen nattetid.. för 100 kr/mån kan man parkera på större delen av Trossö.. och hela dagen i handelshamnen.(!!)
Det är det snabba beslutet och beslutfattarnas förklaringar ihop med en campingägare om campingfordon och campingplatser som stör mig.. Visst jag förstår, jag har genom åren sett minst 30-40 husbilar med markiser bord och stolar varje helg ockupera större delan av kajen vid handelshamnen.. Så jag väntade bara på reaktionen.. Men nattparkeringen sträcker sig ju ända bort till Aspöfärjan, det borde gå att lösa på ett mer genomtänkt sätt. Den nattpratullerande park.vakten kunde t.ex kontrollera så ingen stod mer än 48 tim på samma plats. Det finns f.ö en 3 dygns parkering vid en annan småbåtshamn men den försöker det nog vika åt båtägare, skylten är väl dold. P på blå botten och en rad med 3 dygn., alltså ingen privat mark..
Karskrona har i många år fått full pott, helt klart.. Men nu har beslutfattarna halkat lite i diket istället för att hålla sig mitt på vägen..
Vänligen
Libom
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Till Flor 16.
Mitt svar är -
Det man inte ser och vet om ,lider man inte utav.
Ingen ser när skiten rinner ut ur en båt helt enkelt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Punkt nummer 9 är ställplats som under sommaren har el,toalett och duschar .

Nu på hösten , vintern går det bra att stå på dom platserna utan denna service MEN även utan kostnad , allt detta enligt ett mail från Karlskrona kommun .
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Jag vet inte om det är jag som är blind, men vid besök i påsk så kunde jag inte se något förbud mot att parkera husbil i hamnen.
 

Joffe

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Klippan
HBK-Nr
12378
Medlemskap
2025
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Själv var jag i Karlskrona 1 maj och stod då vid Handelshamnen där man tydligen hålller på att iordningställa någon form av ställplats. Ett nytt inrutat område med parkeringsrutor stora som till husbil ett antal elstolpar. Det var som sagt inte klart så det blir skoj att se vad som kommer ut av detta, t.ex. vilken avgift man lägger på det. Som det var nu så gäller vanlig p-avgift, 5 spänn i tim. mella 9-16.
 
L

Lotta och Jan

Guest
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Man kan konstatera att campingövernattningen i Sverige gick plus under 2013, utom i Blekinge där vi gick minus. Agerandet i Karlskrona 2013 är naturligtvis en orsak. Men jag kan konstatera att det går att påverka beslutsfattarna i en kommun. Här i Ronneby (grannkommun med Karlskrona) hade vi en lika rigid inställning till husbilar, men detta berodde i stor omfattning på att inflytandet ifrån campinglobbyn var stor. Numera finns 4-5 olika husbilsparkeringar i Ronneby centrum och runt omkring. Problemet är bara att detta förhållande inte marknadsförs på tillräckligt sätt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Karlskrona Kommun husbilsförbud

Vi har hälsat på grabben i Karlskrona nu ett antal gånger sedan hösten 2013 och jag har pratat med dom på kommunen och dom har stora planer för ställplatser och har varit väldigt tillmötesgående då man ringt till dom och frågat .
Som det var sist så fanns ca 5-6 platser vid Skeppsbrokajen och det var för någon månad sedan och dom håller på och färdigställer hamnkontoret .

Sen förstår jag om det blir parkeringsförbud för husbilar om det parkeras på vanliga P-platser och man ställer ut stolar,bord och ut med markiser samt att man löser problemet med sopor och gråvattnen på ett lätt sätt .
 
Toppen