• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kapelltak och byggnämnd

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för det dokumentet. Det blir intressant att se hur byggnämden resonerar då min husbilsuppställning är från 2010.
Vad jag förstår så var dokumentet som Jolie la upp.... Ett dokument om vad som gäller för bygglov när det gäller en båt, husvagn eller husbil.....
Är inte ditt problem angående "huset" du har över din husbil.?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Måste väl räcka att förklara för kommunen att tältet stått där i 13 år. Vill de påstå något annat så får de väl bevisa det.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Tack för det dokumentet. Det blir intressant att se hur byggnämden resonerar då min husbilsuppställning är från 2010.
Hej,
1. Du ska be Byggnadsnämndens tjänsteman påvisa vilket lagstöd han har för kravet på rättelse
2. Att "det olovliga är preskriberats efter tio år är i sig riktigt, när det gäller Wirehuset. Men kom ihåg att det är du som har bevisbördan.
3. Att det är tillåtet enl nya lag att ha husbil uppställd på tomt är riktigt men kom i håg att detta gäller inte för Wirehuset.
4. Det är alltid bygglovs krav på en byggnad (gäller ej Attefallare o friggebod), ett Wirwhus är en byggnad.
5. Om du går på att det olovliga är preskriberats kommer du för alltid att ha med i Byggnadsnämndens register att du utfört en olovlig åtgärd (jag vet för jag har precis så med mitt Wirehus).
Lycka till !!
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Det är absolut inte grannarna. Det har jag full koll på. Det är byggnämnden som nu kollat på satellitfoto med anledning av ett annat ärende, planerat växthus på tomten. Men växthuset får grönt ljus. Av bara farten såg man kapelltaket.
Jag funderar på att dra av kapellet tillfälligt, inte montera ner hela konstruktionen, det känns onödigt och fel.
Hej, drar du av kapellet är det inte någon byggnad längre, men då tappar du preskriptionstiden.
När du väl drar på kapellet igen påbörjas en ny 10-årsperiod då, så tänk dig noga för. Kan du bevisa att det är mer än 10 år sedan du monterade Wirehuset så kör på detta.
 
Toppen