• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kapelltak och byggnämnd

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Jag har haft ett s.k. Wirehus-kapell till husbilen under 13 år på villatomten för att skydda den mot regn/snö/sol. Nu har kommunens byggnämnd upptäckt den och vill att jag plockar ner den. Det är ett tak av kapellväv och en stålkonstruktion som ramverk. Står 4.5 m från tomtgräns, är under 4 m nockhöjd. Den är i princip mobil då den går att flytta om jag lossar några bultar. Jag kan också ta av kapellet på taket om jag anstränger mig lite. Tror att många här på forumet vet vad jag pratar om.
Så här efter 13 år, borde inte det här anses som ett preskriberat ärende?
Någon som har upplevt något liknande eller har några tips hur jag ska möta det här?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Har haft ett likadant tält nära tomtgränsen i 16 år och hade en förstående granne.
Förmodligen din granne som klagat till byggnadsnämnden.
Enklast är att du tar bort det från platsen och meddelar byggnadsnämnden att det är borttaget.
Till kommande vinter monterar du upp det igen, då är det tillfälligt.
Alternativt prata med din granne!

1677513319660.png
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Har haft ett likadant tält nära tomtgränsen i 16 år och hade en förstående granne.
Förmodligen din granne som klagat till byggnadsnämnden.
Enklast är att du tar bort det från platsen och meddelar byggnadsnämnden att det är borttaget.
Till kommande vinter monterar du upp det igen, då är det tillfälligt.
Alternativt prata med din granne!

Visa bilaga 226964
Det är absolut inte grannarna. Det har jag full koll på. Det är byggnämnden som nu kollat på satellitfoto med anledning av ett annat ärende, planerat växthus på tomten. Men växthuset får grönt ljus. Av bara farten såg man kapelltaket.
Jag funderar på att dra av kapellet tillfälligt, inte montera ner hela konstruktionen, det känns onödigt och fel.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Då kanske det räcker med att du skriver till byggnadsnämnden att det är tillfälligt alternativt begär ett godkännande.
Kan hända att det är det bästa att göra. Men jag har redan meddelat att det stått uppställt i 13 år, så det är ju inte precis tillfälligt
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Låt det stå och ta ev böter, har kommunens låtsas poliser utöva maktmissbruk igen.
Det är Sveriges slit å släng samhälle.
Med vårt klimat måste allt vara under tak.
Allt som står ute året om blir fördärvat.
Visst det är frivilligt att köpa husbil/husvagn.
Men även husbil/husvagn är mega industri i Sverige och omsätter stora summor pengar och moms skatte intäkter.
Så himla trött på denna typ av myndighet styrning.
Låtsas poliserna bor i lägenhet och tycker att alla ska göra det.
Sverige myndigheter är att alla ska leva i samma linje, ingen får ha det bättre än någon annan.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Normalt gör Kommunen granskningar med jämna mellanrum, men dom kanske missat ert område, dom kan se via satellit om det uppkommit fler byggnader på tomten som inte har bygglov och Vill få in pengar , Jag har varit med om det
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024

Preskriptionstid

Normalt är preskriptionstiden tio år för byggnadsnämndens möjlighet att ingripa mot olovliga åtgärder med ett rättelseföreläggande. Men om någon utan bygglov har tagit i anspråk eller inrett en bostadslägenhet för ett väsentligen annat ändamål än bostadsändamål får byggnadsnämnden besluta om ett rättelseföreläggande trots att det har gått mer än tio år från överträdelsen.

Plan- och bygglag (2010:900) 11 kap. 20 §
20 §

Om det på en fastighet eller i fråga om ett byggnadsverk har vidtagits en åtgärd i strid mot denna lag eller föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen, får byggnadsnämnden förelägga den som äger fastigheten eller byggnadsverket att vidta rättelse inom en viss tid
(rättelseföreläggande).
Byggnadsnämnden får inte besluta om ett föreläggande om det har förflutit mer än tio år från överträdelsen.
Den tioårsgräns som anges i andra stycket gäller inte om överträdelsen är att någon olovligen har tagit i anspråk eller inrett en bostadslägenhet för ett väsentligen annat ändamål än bostadsändamål. Lag (2011:335) .


Härifrån: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/byggnader/annat/
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024

Preskriptionstid

Normalt är preskriptionstiden tio år för byggnadsnämndens möjlighet att ingripa mot olovliga åtgärder med ett rättelseföreläggande. Men om någon utan bygglov har tagit i anspråk eller inrett en bostadslägenhet för ett väsentligen annat ändamål än bostadsändamål får byggnadsnämnden besluta om ett rättelseföreläggande trots att det har gått mer än tio år från överträdelsen.

Plan- och bygglag (2010:900) 11 kap. 20 §
20 §

Om det på en fastighet eller i fråga om ett byggnadsverk har vidtagits en åtgärd i strid mot denna lag eller föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen, får byggnadsnämnden förelägga den som äger fastigheten eller byggnadsverket att vidta rättelse inom en viss tid
(rättelseföreläggande).
Byggnadsnämnden får inte besluta om ett föreläggande om det har förflutit mer än tio år från överträdelsen.
Den tioårsgräns som anges i andra stycket gäller inte om överträdelsen är att någon olovligen har tagit i anspråk eller inrett en bostadslägenhet för ett väsentligen annat ändamål än bostadsändamål. Lag (2011:335) .


Härifrån: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/byggnader/annat/
Överträdelsen bör alltså ha skett, för min del, när jag satte upp kapellet för snart 13 år sedan. Slutsats: preskriberat!
I bästa fall :)
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
422
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Hittade ett gammalt dokument om uppställning av fritidsfordon som bifogas.
 

Bilagor

  • Uppst av fritidsfordon PBL-PBF 2017 kortversion.pdf
    453,7 KB · Visningar: 188

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.256
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

Preskriptionstid

Kan inte detta , men har kommunen attackerat så borde dom ha tort på fötterna
Tyvärr är det så att många kommuntjänstemän inte har en aning om de regler som finns. Enklaste är att be dem ta fram på vilket regelverk de hänvisar till och de gör sin bedömning efter, ofta så kommer ett dravel om att "så är det" men de kan inte peka på något konkret och då faller frågan per automatik.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Jag har haft ett s.k. Wirehus-kapell till husbilen under 13 år på villatomten för att skydda den mot regn/snö/sol. Nu har kommunens byggnämnd upptäckt den och vill att jag plockar ner den. Det är ett tak av kapellväv och en stålkonstruktion som ramverk. Står 4.5 m från tomtgräns, är under 4 m nockhöjd. Den är i princip mobil då den går att flytta om jag lossar några bultar. Jag kan också ta av kapellet på taket om jag anstränger mig lite. Tror att många här på forumet vet vad jag pratar om.
Så här efter 13 år, borde inte det här anses som ett preskriberat ärende?
Någon som har upplevt något liknande eller har några tips hur jag ska möta det här?
Hej, ja du har nog rätt, det brukar vara så att om en byggnad varit uppförd så som du beskriver det i 10 år eller mer så ska det vara preskriberat och kan ej längre anmälas, " har byggnaden bara varit där i 5 år men ej 10 år så kan dom inte döma ut böter eller annan tilläggsavgift".
Du gör nog bäst i att grotta ner dig i dom lokala reglerna för vad din kommun har. Värt att kolla..
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Tyvärr är det så att många kommuntjänstemän inte har en aning om de regler som finns. Enklaste är att be dem ta fram på vilket regelverk de hänvisar till och de gör sin bedömning efter, ofta så kommer ett dravel om att "så är det" men de kan inte peka på något konkret och då faller frågan per automatik.
Det har du helt rätt i tjänste personerna kan ju ha fel, det bästa är nog att gå på politikerna i den nämnd som har hand om ärendet, dom är ju lite mer känsliga för kritik.
 
Senast ändrad:
Toppen