• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan inte tömma Trumapanna

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Har hållit på o testat vatten mm inför säsongen (alltså fyllt systemen). Ser att det ska bli minus inatt o tänkte för säkerhets skull tömma igen.
Men när jag försöker göra manuell tömning av pannan enligt Trumas manual händer inget. Vrider alltså det blå vredet på frostventilen men den blå pluppen vill inte åka ut.
Nu blir jag lite orolig inför natten. Tänk om den inte löser ut?
Har knackat lite försiktigt på den, öppnat kranarna utan pumpen igång. Utan framgång.
Nåt annat att testa eller är det bara att hålla tummarna att den löser ut själv om det behövs?
Det är alltså en Truma Combi 4.
Tacksam för tips!
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag skulle ta loss den och kolla inuti, innan jag skruvar i något i alla fall.
Det verkar ju inte så svårt att lossa. Två skruvar och en "bygel".
Enklaste sättet kan nog vara att trycksätta systemet först och se om det räcker för att knappen ska lösa ut.
Får du loss knappen glöm inte att motionera den, så ska du se att det nog blir bra.
Peter
ja det är nog smartast. Men den sitter rackarns trångt till (som allt annat på en plåtis). Kommer inte åt att demontera den utan att riva inredning. Vill helst slippa det :)
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Har kollat på filmen en gång till, och nu skulle även jag, utan att ta isär kontrollen, våga borra ett litet hål för att få i en skruv.
Lycka till. Jag håller tummarna.
Berätta hur det gick.
Peter
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Knappen ska lösa ut automatiskt när du öppnar den blå kranen för avtappning. Sedan ska man trycka in den manuellt när man stänger kranen och ska fylla på vv-beredaren i pannan.
Är det kallare än ca + 4 grader så ska inte knappen fastna i intryckt läge även om man stängt kranen.
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Hej Sundgren
Precis som du beskriver har jag förstått att det ska fungera.
Men T68 och mitt dilemma är/var att knappen inte löste u automatiskt när vi öppnade den blå kranen för avtappning.
Knappen satt/sitter kvar i intryckt läge.
Den hoppade inte ut som den borde.
Jag lyckades med lite pill och tur att få det att fungera igen.
Hoppas T68 också får till det.

Peter
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Kanske kan det hälpa att "motionera" kran och knapp lite. Det kan ju ha blivit grader eller avlagringar på platsknappen exempelvis. Har ni möjlighet att ta loss frostkontrollen och göra detta är det en fördel.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Inga problem om man kör kombidrift med el prioriterat och när det inte räcker till eller elen försvinner går den över på gasol. Jag har iNet system i min bil så vid elavbrott får jag sms om det.
Nu har ju inte alla din avancerade utrustning och din tro på att tekniken fungerar i alla lägen. Den inledande frågan i den här tråden visar att inte ens så enkel och vital del som frystömningen kan man lita 100% på! Jag tömmer och suger ur ledningarna för säkerhets skull vid frostrisk, om bilen ska stå. Men jag är nog extra försiktig.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har mixtrat med detta ikväll och testat era tips men tyvärr vägrar den blå rackarns knappen åka ut. Trodde på tipset att superlimma på ett drag men fick det inte att hålla. Väldigt svårt komma åt.
Innan pannlampan dog hann jag dock få dit rätt mycket 5-56 uppe på vredet som verkade sippra in i huset rätt bra. Får se om det släpper under natten. Förmodligen inte. Tror det kärvar i själva vattenventilen och dit kommer nog inte smörjningen.
Slut för nu.
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
På filmen ser det ut som att det i andra änden på den blåa "knappstången" sitter ett gummimembran som tätar när knappen är intryckt. Tätning sker i det vita t-stycket. jag tänker att vattentryck i det vita t-stycket kan hjälpa till att trycka tillbaka knappen.
Är du säker på att beredaren också var fylld med vatten. så att det inte bara var luft i t-stycket?
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Vettetusan... Den sitter knepigt till inne i ett litet utrymme under pannan innanför bagageutrymmet. Bara en lite lucka in där man får in handen o en glipa att lysa med ficklampan typ. Bygeln som låser fast sitter förstås inåt utom synhåll.
Kanske kan få loss den men då lär det väl rinna ut massa vatten ur pannan...
Hmm, kanske går skruva loss den o komma åt bättre.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Lycka är att se en liten blå knapp titta ut!
Tack för tipset Saxtorp!
Det räckte att peta med en liten klockskruvmejsel så klickade den ut och det började porla så fint under bilen när pannan tömde. Borde man förstås provat lite tidigare. Å kanske 5-56:en också hade hunnit verka mer nu.
Efter ett ordentligt motionerande åker den nu ut av sig själv som den ska när man vrider vredet.
Det blir till att sätta upp rutin att motionera även denna grunka och inte bara gammelkroppen :).

Känns väldans bra att kunna tömma systemet om och när det behövs.
Blir intressant se om den löser ut pga kyla också.

Tack alla för råd och tips!
IMG_20200516_101948.jpg
 
Toppen