• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kan inte tömma Trumapanna

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Har hållit på o testat vatten mm inför säsongen (alltså fyllt systemen). Ser att det ska bli minus inatt o tänkte för säkerhets skull tömma igen.
Men när jag försöker göra manuell tömning av pannan enligt Trumas manual händer inget. Vrider alltså det blå vredet på frostventilen men den blå pluppen vill inte åka ut.
Nu blir jag lite orolig inför natten. Tänk om den inte löser ut?
Har knackat lite försiktigt på den, öppnat kranarna utan pumpen igång. Utan framgång.
Nåt annat att testa eller är det bara att hålla tummarna att den löser ut själv om det behövs?
Det är alltså en Truma Combi 4.
Tacksam för tips!
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Men pumpen sitter ju i vattentanken som är tom så den trycker inte på nåt mer vatten i systemet. Eller ska jag fylla vatten och öppna kranarna så pumpen går? Men då fyller den väl pannan hela tiden?
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hann tyvärr inte greja mer ikväll. Håller tummarna att den löser ut om det behövs. Hoppas o tror att det inte kommer hinna frysa sönder inne i bilen inatt även om pannan är fylld.
 
F

Fd.47585

Guest
Vi använder vår husbil året runt, tömmer aldrig något vatten. Vi har truman på och termostaten satt till +6 grader. Inga problem ännu och vi började feb -17. Har värmen så året om, bilen är hemma alltid kopplad till 230 volt. Sen i höstas har den dragit 1130 kW till en extra elkostnad av under 1200 kr. Tycker det är ett mycket väl använda 1200 kr för att slippa all oro och alltid ha en bil klar att använda. Vi fyller på vattentanken med den mängd vi gjorde av med förra helgen (ca 70-80 liter och tanken rymmer 140 liter).
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack för tips. Hann som sagt inte greja mer igår. Men verkar inte varit så kallt. Hade lite vattendroppar kvar i vasken på husbilen som inte var frusna i morse så jag tror att pannan överlevde. Den hade inte löst ut. Men vet inte om det beror på att temperaturen höll sig över +4 eller om ventilen kärvar...
Hittade förresten den här videon som visar hur frostventilen funkar. Intressant även om jag inte förstår ett ord av franskan.
Men man ser mer än ett ställe där det kan kärva i den mekaniken...


Kanske får plocka loss o isär och kika på den.
Men efter jobbet idag tänkte jag fylla pannan o slå på vattenvärmen och se om det går att tömma när det är värme i systemet.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
1589441206660.png

"Brännaren i värmepannan arbetar i två steg. Litet värmebehov – lägsta effektsteget (245 g/h propan) och stort värmebehov – högsta effektsteget (405 g/h propan).
Värmepannan är så sinnrikt konstruerad att den i först hand väljer elpatronerna som primär värmekälla om 230 V är anslutet till fordonet och om elpatronerna är aktiverade på manöverpanelen. Skulle inte detta räcka till så startar gasolbrännaren automatiskt (om detta är aktiverat på manöverpanelen).
Eftersom elen oftast är billigast så blir detta uppvärmningsalternativ det billigaste."


Jag kunde inte hitta hur Truman fungerar.
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
155
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Hej T68
För någon månad sedan råkade jag ut för exakt samma som du.
Den blå knappen ville inte åka ut.
Efter mycket pillande med knappen, tror jag att det till slut lyckades när jag trycksatte vattensystemet.
Det verkar som att knappen behövde vattentryck för att lösa ut. Så uppfattade jag det i alla fall. Man vet ju inte alltid vad som gör att det blir som det blir.
Nöjd var jag och åkte iväg några dagar med husbilen.
Nu när jag läser ditt inlägg får jag tankar om att det vore konstigt om den bara löser ut när systemet är trycksatt.
Det kanske är fel på frostventilen.
Synd att min franska är kass. Annars kanske youtubefilmen kunde hjälpt till.
Jag går ut till husbilen nu och ser hur det ser ut nu.
Hoppas du pillar lite på din frostventil för att se vad/om det är något fel.
Jag lovar att skriva här om jag hittar något fel och hoppas att du gör detsamma.
Eller kanske finns det någon som har koll på detta i vårt forum som kan berätta.
Peter
 
Senast ändrad:

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Tack för tips. Hann som sagt inte greja mer igår. Men verkar inte varit så kallt. Hade lite vattendroppar kvar i vasken på husbilen som inte var frusna i morse så jag tror att pannan överlevde. Den hade inte löst ut. Men vet inte om det beror på att temperaturen höll sig över +4 eller om ventilen kärvar...
Hittade förresten den här videon som visar hur frostventilen funkar. Intressant även om jag inte förstår ett ord av franskan.
Men man ser mer än ett ställe där det kan kärva i den mekaniken...


Kanske får plocka loss o isär och kika på den.
Men efter jobbet idag tänkte jag fylla pannan o slå på vattenvärmen och se om det går att tömma när det är värme i systemet.

Om du klickar på kugghjulet i videon så kan du slå på undertexter och sen välja att de översätts automatiskt. Det blir verkligen inte bra men iaf såpass bra att det går att förstå vad som avses.

//L
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
155
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Det var en härlig upplevelse och en ny kunskap med direktöversättning.
Tack så mycket för tipset.
Svårförståeligt och mycket roligt blev det. Nästan ett nytt språk, men mer förståeligt än franska i alla fall.
Fattade det som att filmen ville visa ett sätt att undvika frekventa lågtemperaturutlösningar, men behålla övertrycksäkringen.
Därför en trärulle i stället för metallcylindern.
I alla fall (tror jag) förklarade inte filmen denna trådens dilemma.
Håller tummarna på att någon mer kan lära mig något nytt idag. Kanske jag själv. Ska snart ut till bilen. :)
Peter
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
155
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Nu har jag kollat och provat funktionen på frostkontrollen igen.
Jag löste ut manuellt. Knappen satt kvar intryckt till jag vickade lite på vridknappen uppepå.
Då kom knappen ut och vattnet började rinna. provade sedan ett flertal gånger och det funkar utan tryck så som jag tycker det borde. Det jag märkte var att knappen i början hade som ett gradliknande motstånd vid intryckning. Som om något kärvade.
Det gick bort efter några manuella utlösningar ;).
När detta hände första gången, för någon månad sedan, hjälpte troligen vattentrycket knappen att lösa ut, men så skall det inte vara.
Denna gång gick det, med nöd och näppe, utan tryck.
Jag har förstått att detta system skall motioneras några gånger/år för att fungera bra.
Filmen visade ju hur frostkontrollen ser ut inuti och om det händer mig någon mer gång kommer jag nog att sätta en dragring eller liknande på knappen. Det ser ju ut som att det inte skulle störa funktionen.
Peter
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Nu har jag kollat och provat funktionen på frostkontrollen igen.
Jag löste ut manuellt. Knappen satt kvar intryckt till jag vickade lite på vridknappen uppepå.
Då kom knappen ut och vattnet började rinna. provade sedan ett flertal gånger och det funkar utan tryck så som jag tycker det borde. Det jag märkte var att knappen i början hade som ett gradliknande motstånd vid intryckning. Som om något kärvade.
Det gick bort efter några manuella utlösningar ;).
När detta hände första gången så hjälpte troligen vattentrycket knappen att lösa ut, men så skall det inte vara.
Denna gång gick det. med nöd och näppe utan tryck.
Jag har förstått att detta system skall motioneras några gånger/år för att fungera bra.
Filmen visade ju hur frostkontrollen ser ut inuti och om det händer mig någon mer gång kommer jag nog att sätta en dragring eller liknande på knappen. Det ser ju ut som att det inte skulle störa funktionen.
Peter
Tack för rapporten. Då funkar din som förväntat och jag är inte helt knäpp i bollen utan försökt göra rätt. Jag kollar vidare på detta i kväll. Funderar på om man kan gänga in en skruv i den blå knappen för att hjälpa till å dra ut den. Som du skriver så verkar det inte sitta något direkt känsligt där innanför.
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
155
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Jag skulle ta loss den och kolla inuti, innan jag skruvar i något i alla fall.
Det verkar ju inte så svårt att lossa. Två skruvar och en "bygel".
Enklaste sättet kan nog vara att trycksätta systemet först och se om det räcker för att knappen ska lösa ut.
Får du loss knappen glöm inte att motionera den, så ska du se att det nog blir bra.
Peter
 
  • Gilla
Reaktioner: T68
Toppen