• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Kan det stämma

Kan det stämma att min 5 år gamla Citroen Jympy 2700 mil måste byta kamrem. Samma motor i en budbil skulle efter 5 år vara uppe 18000 mil. Jag ägde förut en Honda mc 25 år gammal och 7000mil .Jag ringde både generalagent och olika verkstäder, men de sa unisont att ålder är ointressant bara 15000 mil som gäller. Vad har ni för bild av detta? Bengt Amandusson MLN 41S
Hej
Det som både verkstäder och husbilsnasare säger om byte av kamrem oftare än tex. lätta lastbilar etc. är, att bytet görs då det oftast är så att husbilar står stilla ofta i flera månader i sträck som då skulle göra remmen sprödare och därmed brista tidigare än en rem som sitter i en motor som går hela året runt. Det som ev. skulle bekräfta ovanstående, är att en vän till mig fick motorras då denne inte bytte kamreren i "tid". Det var inte försäkringsbolaget så imponerade av så motorbytet blev dyrt.

OBS! Detta är det jag har fått reda på av både Fiat verkstäder och deras kolleger på marknaden. Så kom inte med några besserwisser förklaringar till mig om det, Det ska ni ta med den verkstad som påstår det samma ;-)

Btw. jag är i iallafall så dum att jag följer rekommendationen, och byter efter de stipulerade milen och eller åren.

En amatörmässig reflektion i ämnet, "stillastående är dåligt för gummidelar".

När det gäller däcksprickor och uttorkning är min erfarenhet att detta drabbar husvagnar på kortare kalendertid från nytt däck än det drabbar husbilar, för att sedan inte inträffa alls på vanliga personbilar. (utom extremfall, och ja stillastående)

Känns logiskt att kamremen åldras fortare när den sitter sträckt i motorn oanvänd, än i drift.

En amatörmässig reflektion i ämnet, "stillastående är dåligt för gummidelar".

När det gäller däcksprickor och uttorkning är min erfarenhet att detta drabbar husvagnar på kortare kalendertid från nytt däck än det drabbar husbilar, för att sedan inte inträffa alls på vanliga personbilar. (utom extremfall, och ja stillastående)

Känns logiskt att kamremen åldras fortare när den sitter sträckt i motorn oanvänd, än i drift.
Instämmer i alla delar. Lång erfarenhet! Gummi verkar åldras betydligt fortare, när detaljen inte "gymnastiseras! Se inlägg #5.

Knappast gummit i kamremmen, som åldras.
Remmen är armerad med trådar av ngt konstmaterial, ngn form av cord.
Det är det som ger den hela sin styrka, att klara av vad den gör.
Gummi skulle bete sig som en gummisnodd.
Så några jämförelser med gummi som material som får torrsprickor och tänjs ut gäller knappas en kamrem.

Däremot är den täckt med gummiliknande material.

Roysan

Så några jämförelser med gummi som material som får torrsprickor och tänjs ut gäller knappas en kamrem.

Roysan
Källa på detta?

Roysan
Det är riktigt att själva remmen är armerad och jättestark. Men det är ju sällan remmen går av det är ju tänderna som slits dän och orsakar fel timing på kamaxeln. Orsaken till att remmen rensas från tänderna kan ju tex. Bero på en kärvande vattenpump pga stillastående.

Roysan

Samma sak gäll ju däck, de är armerade på samma sätt.
Cord invändigt, ytsprickor i gummit försämrar dem måttligt.
Jag har flera ggr varit utsatt för att armeringen i däck går sönder, en bula skapas på däcket med obalans och så småningom slits däcket ner vid bulan. Kan kalla orundhet.

För några år sen kom BILTEMA med en cykel som drevs av en tandrem, likt en kamrem, men betydligt mindre. ersatte kedjan. Det skede avbrott, om den gick av eller om tänderna slets ut vet jag inte, några olyckor inträffade, och cykeln försvann.....

På min Moped, under 60 talet. en Monark med Flinta motorn i den fanns en tandrem som kunde gå av, och man fick gå hem.

På min bandslip från Bosch är det en tandrem, den gick av, och dreven var nedslitna så de fick man byta oxo. Men där var det ju aluminiumdrev.

Så tandremmar förekommer både här och där. Men nog av olika kvalitet.

Royan

Samma sak gäll ju däck, de är armerade på samma sätt.
Cord invändigt, ytsprickor i gummit försämrar dem måttligt.
Jag har flera ggr varit utsatt för att armeringen i däck går sönder, en bula skapas på däcket med obalans och så småningom slits däcket ner vid bulan. Kan kalla orundhet.

För några år sen kom BILTEMA med en cykel som drevs av en tandrem, likt en kamrem, men betydligt mindre. ersatte kedjan. Det skede avbrott, om den gick av eller om tänderna slets ut vet jag inte, några olyckor inträffade, och cykeln försvann.....

På min Moped, under 60 talet. en Monark med Flinta motorn i den fanns en tandrem som kunde gå av, och man fick gå hem.

På min bandslip från Bosch är det en tandrem, den gick av, och dreven var nedslitna så de fick man byta oxo. Men där var det ju aluminiumdrev.

Så tandremmar förekommer både här och där. Men nog av olika kvalitet.

Royan
På min Harley är det remdrift,fyller 20 år i år aldrig bytt rem.

Jag har remdrift på min HD, den är 23år i år, har aldrig tänkt på ev. byte av den.
Vad jag kan finna är det kontroll av remmen var 800mil och byte 16kmil, min har bara rulla 1400mil på 23år, så den remmen överlever kanske mej.

Ja vist på MC oxo.
Det vore intressant att veta hur den spänns på en MC, hur den håller sig spänd även när bakaxeln fjädrar sig????
I MC fallet verkar så vitt jag sett på MC vara ungefär lika stor som em kamrem till bilen.
Men måste ju kunna ta hand om betydligt större effekt på en MC. I extremfallet hela motorns effekt.

Roysan

Men det är ju sällan remmen går av det är ju tänderna som slits dän och orsakar fel timing på kamaxeln.

Hej de flesta remmar och kugg sedan länge har övergått till vågformade kugg med vävkord ända upp på ytan just för att kuggen inte skall kunna slitas bort styckvis när remmen är gammal och inte minst oljeskadad från en läckande främre packbox, och jag tror de även tål olja bättre nu för tiden.
De äldre remmarna med skarpa kuggkanter och olja från motorn blev oftast rensade på kugg vid lilla vevaxeldrevet vid startförsök på motorn.
Som tur var så klarade sig gamla motorer ofta utan att böja ventiler, kanske just för att det ofta brast innan motorn startat.
Nu för tiden så är det så närgånget där inne så man kan få lägga dit extra tjocka topplockspackningar eller dubbla om man har planat av topplocket för mycket, och även en liten nerfräsning i kolven finns ofta för att ge någon m.m. extra marginal.
Skärmbild 2026-01-21 220720.webp
Skärmbild 2026-01-21 214254.webpSkärmbild 2026-01-21 214121.webpSkärmbild 2026-01-21 213616.webp

M.v.h. JANKRO.

Det vore intressant att veta hur den spänns på en MC, hur den håller sig spänd även när bakaxeln fjädrar sig????
På min tidigare Yamaha med belt så belastade man cykeln med dess normala lastvikt sedan fanns det ett kikhål med mm skala i svingen där skulle man titta samtidigt som man pressar remmen uppåt, då ska den röra sig ett visst antal mm.
På min nuvarande Harley gäller samma sak fast man får använda en separat remspänningsmätare och valfri referens.
Det är stor skillnad på en drivrem för mc och en kamrem. Mc remmen är mycket stövare och den böjs ju endast åt ett håll till skillnad mot kamremen som går i slinga. Mc remmarna havererar sällan men sitter bakhjulet snett eller om remmen är för slapp så kan det ske snabbt.

Hej de flesta remmar och kugg sedan länge har övergått till vågformade kugg med vävkord ända upp på ytan just för att kuggen inte skall kunna slitas bort styckvis när remmen är gammal och inte minst oljeskadad från en läckande främre packbox, och jag tror de även tål olja bättre nu för tiden.
Men de tål definitivt inte Glykol i någon större utsträckning, ett litet läckage från vattenpump kan ställa till det rejält.

Hälsningar
Peter

Men de tål definitivt inte Glykol i någon större utsträckning, ett litet läckage från vattenpump kan ställa till det rejält.

Hälsningar
Peter

Hej, nej det är ju troligen viktigare att hålla koll så att inte något läckage blöter ner remmen och även att spännhjul m.m. snurrar som de skall, för att inte tala om att inläckande vanligt vatten som kan frysa till is nere vid lilla vevaxeldrevet (som var problem under några år) och som knäcker en kamrem på direkten kan vara viktigare än något år hit eller dit.
Men angående mineralolja och "vanligt" gummi som inte går ihop sig alls, jag är säker på att jag läste om konstruktionen på en kamrem och det stog Nitrilgummi som ju tål mineral/motorolja och även diesel m.m. Men ändå så skall ju inte en torr kamrem vara blöt av någon vätska alls som inte skall vara där, bara de kamremmar som går i olja hör hemma i olja. Eller frågan kanske då blir, varför inte en nästan evighetskedja i stället när den ändå dansar i olja.

M.v.h. JANKRO.

Tillbaka
Toppen