• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Kan det stämma

Hur det är för Citroen vet jag inte men det ingår inte i schemat för Fiat. Ofta säger man för många bilmärken att det är lika bra att byta vattenpump när man byter kamrem. Men jag har också läst på mer än ett ställe att de problem som uppstår med vattenpumpar kommer just efter att den bytts. I så fall är slutsatsen för Fiat att vattenpumpen inte ska bytas "i förtid".

På min FD Opel Insignia med 2 liters diesel drevs vattenpumpen inte med kammremen.

Denna konstruktion kan mycket väl förekomma på andra motorer.

Man byter väl vattenpump samtidigt?
Jag har nyss beställt kamremsbyte på min -18. Förra ggn var kravet från Forsbergs att vattenpumpen skulle bytas samtidigt men iår sa de att Fiat tagit bort det så jag med min bil som gått 4200 mil avstod vattenpumpsbytet
Tommy

Hej, bytesintervaller på remmen som diskuteras här ofta och i mängder, skall man ju bara använda sin egen uppfattning om när den bör bytas, och absolut inte ge sin uppfattning och råd om till andra, om det mot förmodan skulle hända något.... Samt spännhjul och andra viahjul som byts kan ju bli dåliga och torra i kullagren vartefter.
Men om vattenpumpen håller i 19.000mil tillsammans med remmen på en transport Ducato som går mycket under fyra/fem år, varför den skulle behöva bytas och bara hålla några tusen mil eller ännu mindre efter bara fyra/fem år måste vara svårförklarat.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Kamremmen, dvs den som driver kamaxlarna, är den som kan ställa till mest skador om den går sönder.
Skador som sönderslagna ventiler, ja hela toppen kanske. Vevstakar mm kan gå sönder om motorn fortsätter snurra utan att kamaxeln går som den skall.
Att det då är en viktig sak må vi vara överens om.

Vad sliter mest på kamremmen då tro?
Ja den bör gå lika trögt oavsett hur bilen körs, dvs varvtal, uttagen effekt, segdragning etc, den snurrar utan skillnad i belastning.
En tung bil körs mer på lägre växel, och då snurrar kamremmen fler varv per körd sträcka.
En lätt bil som körs i stan kommer sällan upp i varv och kanske sällan ens körs på 5:an ändå.
Dvs ju mer kamremmen snurrar ju kortare livslängd.
Långvariga tomgångskörningar får remmen att snurra utan att det syns på körsträckemätaren, men förkortar ändå remmens liv.

Så klart att beräknad livslängd och bytesintervall må skilja sig mellan bilar med samma motor men olika last.

Därmed bör det vara självklart att följa rekommendationerna i handboken till den bil man har.

Kanske borde det finna en varvtalskvotmätare i bilarna, som säger byte kamrem vid 450 000 000 snurrade varv.

För en tid sedan var jag på verkstad, med personbilen, kamremsbyte.
Jag frågade hur viktigt det är att verkligen byta kamrem inom bytesintervallet, och om det finns en viss säkerhetsmarginal.
Svaret: "förra veckan hade vi en kund som kört 20 000 mil utan kamremsbyte, han blev förvånad över att de borde göras vid 5000 mil.
Men beställde ändå tid för byte, som skulle ske näst vecka.
Under denna vecka fick han totalt motorhaveri, kostade 40 000 kr.... minst"

Klart detta kan vara en rövarhistoria, men ngt att tänka på.

Så var säkerhetsmarginalen c:a tredubbla rekommendationen då? Eller?
En bra fråga väl.......

Roysan

Det påstås att dukatomotorerna har vipparmar som böjer sig vid kamremshaveri. På det viset blir det ett betydligt billigare reparation.
Är det någon mer som hört om detta stämmer.

Det påstås att dukatomotorerna har vipparmar som böjer sig vid kamremshaveri. På det viset blir det ett betydligt billigare reparation.
Är det någon mer som hört om detta stämmer.
Jo då, det har skrivits om här flera gånger så det finns på 2.3 och kanske även 2.2 motorerna. Vet ej om de böjer sig eller om de går av, men på den bilen som jag kommer ihåg här var det inte kamremmen som gått sönder, utan ett kuggdrev till kedjan som sitter i bakkant på motorn och driver den ena kamaxeln från den andra som släppt så kamaxlarna kommit i otakt.
Skärmbild 2026-01-18 184506.webp
Felet kom ett tag efter ett kamremsbyte av oklar anledning.... och verkar mycket ovanligt som tur är.
Men om man (kanske med lite tur också) får problem så skall det kunna räcka med att "bara" byta vippor och fixa till resten så skall det kunna funka igen.

M.v.h. JANKRO.

Kanske borde det finna en varvtalskvotmätare i bilarna, som säger byte kamrem vid 450 000 000 snurrade varv.

Roysan

Man får ju också ta med i beräkningen att kamremmen lever ett rätt lugnt liv i förhållandet till motorvarvet.
Det som driver remmen är ju s.a.s. det lilla drevet på vevaxeln.
Om vi säger att det är under ca. 7cm i diameter så är omkretsen ca. 20 cm.
Om vi säger att kamremmen är ca. 160cm om vi klipper av den och mäter längden, så betyder det att remmen snurrat 40cm vid en full fyrtakt, två varv på motorn, eller "bara" ett helt varv först när motorn snurrat 8 varv......
Och när motorn går i landsvägsfart med kanske 2000V/min så har kamremmen i skaplig lugn och ro bara snurrat 250 varv.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Vad sliter mest på kamremmen då tro?
Ja den bör gå lika trögt oavsett hur bilen körs, dvs varvtal, uttagen effekt, segdragning etc, den snurrar utan skillnad i belastning.
Detta stämmer inte.
Högtrycksbränslepumpen drivs av kamremmen.
Ju mer man gasar, desto mer bränsle och vid ett högre tryck krävs = högtryckspumpen kräver väsentligt högre effekt för att pumpa = högre belastning på kamremmen.

En annan sak som skiljer i hur trögt kamaxeln går VS motormoment är hur stort tryck som finns kvar i förbränningsrummet när avgasventilerna skall öppna.
Kamloben/lyftare/vipparm måste övervinna resterande cylindertryck som verkar på avgasventilerna.
En avgasventil har 7 cm2 yta på en Fiat 2,3 med 8 avgasventiler.
Exempel, (jag vet inte resttrycket, men det finns där.)
Högt motormoment.
7 cm2 X 20 bar rest-cylindertryck = 140 kilo + ventifjädern att övervinna.

Lägre motormoment.
7 cm2 X 10 bar rest-cylindertryck = 70 kilo + ventifjädern att övervinna.

Om detta har betydelse på bytesintervallet, mycket tveksamt.
Tillverkarna har sannolikt beräknat bytesintervallet efter hårdast möjliga körning.

Slut motornörderi.

Man får ju också ta med i beräkningen att kamremmen lever ett rätt lugnt liv i förhållandet till motorvarvet.
Det som driver remmen är ju s.a.s. det lilla drevet på vevaxeln.
Om vi säger att det är under ca. 7cm i diameter så är omkretsen ca. 20 cm.
Om vi säger att kamremmen är ca. 160cm om vi klipper av den och mäter längden, så betyder det att remmen snurrat 40cm vid en full fyrtakt, två varv på motorn, eller "bara" ett helt varv först när motorn snurrat 8 varv......
Och när motorn går i landsvägsfart med kanske 2000V/min så har bara kamremmen i skaplig lugn och ro snurrat 250 varv.

M.v.h. JANKRO.
Och ju saktare remmen går relativt motorvarv, så ökar momentet i den i motsvarande grad.

Ja det går säkert att räkna på, men den jobbar ju på rätt bra ändå och egentligen är ju hela funktionen fantastisk även på en väldigt "snäll" motor och man undrar hur det kan funka och hinna med.
Remmen snurrar ändå helt runt styvt 4 varv i sekunden, och om det är bara en tvåventilers topp och då 4 ventiler/varv av 8 som rör sig så har den öppnat 133 ventiler på den sekunden. (Om jag räknat rätt.)

Den eviga frågan återstår ändå hos många. Varför skall man byta rem på en bil som kanske bara gått 700mil på fem år (som jag tror är rekordet).......... När år inte ens nämns på en del andra rekommendationer.
Det är ju möjligt att det kan vara idé på en transportbil som "bara" gått kanske 14 000mil på fem år i stället för max 19 000mil att ändå byta rem då.

Det kan ju bli en hemsk ökning av milkostnaden på en lågmilare särskilt om man bara åkt 700mil.

Men som sagt, rembyte skall man alltid själv bestämma, och aldrig rekommendera.

M.v.h. JANKRO.

Drivremmen till kompressorn byts efter varje repa.
Kompressorn drar ca 800 hk!

Häng med en sväng med Clay Millican, 2024 när han vann NHRA U.S. Nationals.
Håll i hatten/kaffet, dra upp volymen och upplev 525 km/h på 3,8 sekunder.

Den första(?) som publicerar hjälmkamera bilder från träning och race.
Han är 57, reaktionstiden är i behåll.

Drivremmen till kompressorn byts efter varje repa.
Kompressorn drar ca 800 hk!

Häng med en sväng med Clay Millican, 2024 när han vann NHRA U.S. Nationals.
Håll i hatten/kaffet, dra upp volymen och upplev 525 km/h på 3,8 sekunder.

Den första(?) som publicerar hjälmkamera bilder från träning och race.
Han är 57, reaktionstiden är i behåll.
HEL VE TE! ...här hänger inte Ducaton med riktigt! :rolleyes: ;)

HEL VE TE! ...här hänger inte Ducaton med riktigt! :rolleyes: ;)

Jag kan väl berätta i det sammanhanget att jag träffade en manlig person på husbilsmässa för rätt länge sedan.
(Manlig person är inget nedsättande för kvinnor utan mer att det är troligen ingen kvinna som kan komma på liknande dumheter.)
En då tämligen ny Ducato husbil med det kortaste boggie chassit, Brembo bromsok på alla sex hjulen med muffiga fälgar och däck och ett avgasrör som påminde om ett stuprör.
Jag hann tyvärr inte att prata så mycket med honom men det jag fick reda på som inte syntes var bamseturbo, modifierat grenrör, delvis eftermarknadsinsprut? (som jag uppfattade det)........ Bilar är min hobby, går som ett skållat troll, frugan tycker det är idiotiskt och alldeles för dyrt.
Var ungefär som jag uppfattade det hela.
Hade ett foto på bakhjulen och stupröret, men hittar det inte längre efter en datakrasch tyvärr :msn_wall:.

M.v.h. JANKRO.

Men den här Ducato'n hade nog ändå inte hunnit så värst långt på 3.8 sek.

Senast ändrad:
går som ett skållat troll,

Ja då blir det väl växellådsbyte lika ofta som kamrem.

Min VOLVO V70 diesel är kamremsbytet vid 15 000 mil, dvs strax efter att jag köpte bilen, alltid dyrt med nyköp av beg bil, sen 4 nya däck se.....
Året före gällde 18000 mil.

Det var bättre förr då kunde man lätt byta kamrem själv.
Exvvis i min gamla FORD Granada.

Ja kanske man skulle fixa det själv på Ducaton oxo, men inte lika kul numera.

Roysan

Ja då blir det väl växellådsbyte lika ofta som kamrem

Roysan
Ja det var ju ett tag sedan, så jag är inte säker på om det var sista varianten av 2.8L Power motorn från ca. 2005 och uppåt med bästa/hållbaraste/sista femväxlade lådan som var mycket möjligt på modellen.
Eller om det var första 3.0L utan så mycket av elektroniskt lull och med sexväxlade lådan som också håller skapligt om man inte plågar den på femman och framför allt inte på sexan för mycket med segdragning och gas, samt bilen var minsta varianten av boggie bilarna. Men då kanske man troligen har problem med dubbelmassesvänghjulet i stället.
Men växellådsbyte kanske ingick i budgeten, som hans fru tydligen inte gillade.....

M.v.h. JANKRO.

Tillbaka
Toppen