Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!
Jag har nyss beställt kamremsbyte på min -18. Förra ggn var kravet från Forsbergs att vattenpumpen skulle bytas samtidigt men iår sa de att Fiat tagit bort det så jag med min bil som gått 4200 mil avstod vattenpumpsbytetMan byter väl vattenpump samtidigt?
Jo då, det har skrivits om här flera gånger så det finns på 2.3 och kanske även 2.2 motorerna. Vet ej om de böjer sig eller om de går av, men på den bilen som jag kommer ihåg här var det inte kamremmen som gått sönder, utan ett kuggdrev till kedjan som sitter i bakkant på motorn och driver den ena kamaxeln från den andra som släppt så kamaxlarna kommit i otakt.Det påstås att dukatomotorerna har vipparmar som böjer sig vid kamremshaveri. På det viset blir det ett betydligt billigare reparation.
Är det någon mer som hört om detta stämmer.

Kanske borde det finna en varvtalskvotmätare i bilarna, som säger byte kamrem vid 450 000 000 snurrade varv.
Roysan
Detta stämmer inte.Vad sliter mest på kamremmen då tro?
Ja den bör gå lika trögt oavsett hur bilen körs, dvs varvtal, uttagen effekt, segdragning etc, den snurrar utan skillnad i belastning.
Och ju saktare remmen går relativt motorvarv, så ökar momentet i den i motsvarande grad.Man får ju också ta med i beräkningen att kamremmen lever ett rätt lugnt liv i förhållandet till motorvarvet.
Det som driver remmen är ju s.a.s. det lilla drevet på vevaxeln.
Om vi säger att det är under ca. 7cm i diameter så är omkretsen ca. 20 cm.
Om vi säger att kamremmen är ca. 160cm om vi klipper av den och mäter längden, så betyder det att remmen snurrat 40cm vid en full fyrtakt, två varv på motorn, eller "bara" ett helt varv först när motorn snurrat 8 varv......
Och när motorn går i landsvägsfart med kanske 2000V/min så har bara kamremmen i skaplig lugn och ro snurrat 250 varv.
M.v.h. JANKRO.
Ang hur lite eller mycket en kamrem roterar, motorn på en Topfuel bil snurrar ca 600varv på en repa, sedan rivs den i delar för kontroll.
HEL VE TE! ...här hänger inte Ducaton med riktigt!Drivremmen till kompressorn byts efter varje repa.
Kompressorn drar ca 800 hk!
Häng med en sväng med Clay Millican, 2024 när han vann NHRA U.S. Nationals.
Håll i hatten/kaffet, dra upp volymen och upplev 525 km/h på 3,8 sekunder.
Den första(?) som publicerar hjälmkamera bilder från träning och race.
Han är 57, reaktionstiden är i behåll.
HEL VE TE! ...här hänger inte Ducaton med riktigt!![]()
![]()
.går som ett skållat troll,
Ja det var ju ett tag sedan, så jag är inte säker på om det var sista varianten av 2.8L Power motorn från ca. 2005 och uppåt med bästa/hållbaraste/sista femväxlade lådan som var mycket möjligt på modellen.Ja då blir det väl växellådsbyte lika ofta som kamrem
Roysan