• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Kan det stämma

mln41a

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
32745
Medlemskap
2026
Kan det stämma att min 5 år gamla Citroen Jympy 2700 mil måste byta kamrem. Samma motor i en budbil skulle efter 5 år vara uppe 18000 mil. Jag ägde förut en Honda mc 25 år gammal och 7000mil .Jag ringde både generalagent och olika verkstäder, men de sa unisont att ålder är ointressant bara 15000 mil som gäller. Vad har ni för bild av detta? Bengt Amandusson MLN 41S

Senast redigerad av en moderator:
Kan det stämma att min 5 år gamla Citroen Jympy 2700 mil måste byta kamrem. Samma motor i en budbil skulle efter 5 år vara uppe 18000 mil. Jag ägde förut en Honda mc 25 år gammal och 7000mil .Jag ringde både generalagent och olika verkstäder, men de sa unisont att ålder är ointressant bara 15000 mil som gäller. Vad har ni för bild av detta? Bengt Amandusson MLN 41S
Hade Hondan kamrem?

Vad står det i serviceboken/manualen, typ av motor årsmodell?

Skulle motorn rasa och du inte bytt remmen enl serviceschemat finns kanske risken att försäkringsbolaget inte vill ersätta skadan via maskinförsäkringen

Jag har en Ducato. Min andra Ducato. Tror att våra moterer är ganska lika. På Ducaton ska remmen bytas vart 5:e år och jag har alltid gjort så. Nu senast var det efter drygt 6 år. Remmen var intakt men stenhård, som om den vore av metall. Tror inte det är en fördel för en kamrem att stå stilla. Den åldras ändå, kanske t o m mer när den inte gymnastiseras! Men det här är en kontroversiell fråga, med många åsikter. Det här är bara min!

4 - 5 år, max 9 000 till 12 000 mil. Allt enligt Fiat Professional.
Jaså? I min manual för Ducato 20/21 står:
"Maximal rekommenderad körsträcka - 192 000 km. Oavsett körsträcka ska transmissionsremmen bytas ut vart 4:e år vid svåra körförhållanden (kalla klimat, stadskörning, långvarig körning på lägsta växeln) eller minst vart 5:e år."

"Maximal rekommenderad körsträcka - 192 000 km. Oavsett körsträcka ska transmissionsremmen bytas ut vart 4:e år vid svåra körförhållanden (kalla klimat, stadskörning, långvarig körning på lägsta växeln) eller minst vart 5:e år."
Detta har varierar beroende på årsmodell och motor, så det är bara att förhålla sig till det som står i boken.

Är transmissionsrem och kamrem samma sak ?
Här är bilder från min manual under stycket Underhåll och service.
1768649660135.webp
1768649693520.webp
Notera raden om "Byte av kamremmen som styr distributionen" med not 8.
Not 8 var det jag citerade tidigare: "(8) Maximal rekommenderad körsträcka - 192 000 km. Oavsett körsträcka ska transmissionsremmen bytas ut vart 4:e år vid svåra körförhållanden (kalla klimat, stadskörning, långvarig körning på lägsta växeln) eller minst vart 5:e år."
Jag tycker att begreppen är vaga men nog måste det vara kamremmen det talas om här.

Självklart. Jag håller med dig men det jag svarade på var krinils inlägg om vad Fiat Professional säger om kamremsbyte. Det som stod där gäller inte generellt.

Min Dethleffs 2004 basert på Fiat Ducato (2,8JTD) skal ha reimbytte nå, hvert fjerde år uavhengig av kjørelengde har jeg blitt fortalt. Jeg bytta reim da jeg kjøpte bilen sommeren 2021 og har kjørt under 10000 km siden da, så det er ganske sure penger når bilen har blitt brukt såpass lite, men jeg tar ikke sjansen på å kjøre med gammel reim. Som nevnt over her er det nok en aldringsprosess som skjer med reima, på samme måte som med dekk når de tas i bruk. Min neste bil kommer til å ha registerkjede og ikke reim, et kjede varer omtrent evig med korrekt justering og smøring.

Minst vart femte år???
Dvs 6, 7 eller 10 år bör vara ok då.

Förmodligen är kamremmar gjorda av samma tillverkare för olika bilfabrikat.
Dvs bör hålla lika länge då. De känns rätt hårda och stela även som nya.
Olika motorers kamaxel, eller kamaxlarna, dvs gå olika trögt. Men olika motorer har ju olika motstånd och belastar remmen olika.
Detta kan ju vara en förklaring till att det blir olika tid och körsträcka för olika bilmodeller, eller med samma motor på olika biltyper.

Man kan ju fråga sig om det finns bäst före datum på sådana remmar?

Minns att det låg en i min husbil, kanske hade legat 5 år, och efter 5 år till slängde jag den. Kanske var den utbytt, många slänger ju aldrig saker som bytts ut, kan ju vara bra att ha.

Olika ord för samma sak.
Kamrem som styr distributionen, vad är det för rem?
Distributionstyrningens kamrem. Man kan tolka det som distributionen av diesel till resp cylinder, men vanligen är insprutningspumpen direktkopplad till vevaxeln. Kanske finns remdriven sådan?
Nå betyder kamrem att det ät en rem som försetts med kammar, dvs kuggar?
Transmissionsrem, borde vara en som driver transmissionen, dvs växellåda, kardan bakdiff, växelådsolja heter ju tranmissionsolja, (ibland i alla fall)
Remmen som driver generator och vattenpump är ju oftast en ribbad rem.

Ja man kan bli osäker om man läser kritiskt.

Roysan

Hej,

Samma på vår 21:a.

Bara byta och betala, Citroën vill ha straxt över 11500:-

Jens

Hej,

Samma på vår 21:a.

Bara byta och betala, Citroën vill ha straxt över 11500:-

Jens
Låter dyrt för själva arbetet, kamrem kostar ca 1000kr, Priserna har gått upp mycket senaste åren verkar det som, jag bytte i spanien för 2år sedan själva kamremsbytet kostade 6000kr och stor service (alla filter olja mm) kostade 3500kr totalt 9500kr

Tillbaka
Toppen