Sv: Kamremsbyte
Jag lägger mig platt......
Har idag haft ett nästan halvtimmes telefonsamtal med en av serviceteknikerna (namnger inte vem då jag inte frågat om tillåtelse att citera honom) på Olle Ohlsson-bolagen, OOB, numera generalagent för Fiat.
Han vidimerar tidigare uppgifter om kamremsbytesintervaller, 8 000 mil/5 år för 2,8idTD resp. 9000 mil/5 år för 2,8 JTD.
9000 mil infördes i och med att serviceintervallen ändrades till 3000 mil eller 1 år, vilket som först uppnås.
Andra intervaller ska inte gälla för dessa motorer i Sverige men andra marknader kan ha avvikande intervaller beroende på temperatur, miljö, körförhållanden etc.
Men.. de gissningar som vederbörande på OOB har om varför fristående bolagen Autodata och Tolerance har så radikalt avvikande intervaller är jag inte beredd att köpa direkt.
Han menade att de kan ha tolkat det som så att det ska servas varje 3000 mil eller varje år, det som först uppfylls - på 3 år blir det 9000 mil eller 3 år, alltså dags för kamremsbyte.
Jag har därför ställt frågan till de som i Sverige saluför Autodata, Autometric, varför de i sin dokumentation rekommenderar 12 000 mil/3 år för 2,8 idTD.
Jag väntar med spänning på att få ett acceptabelt svar.
PS. Jag är inte ute för att svärta ner Fiat utan vill bara att ingen ska bli lurad att byta kamremmen för tidigt eller sent......
.. sen frågade jag om det blir kollision mellan ventiler och kolv vid kamremsbrott. Svartet i samtalet blev att: alla dieslar och alla 16-ventilsmotorer i Fiat (4 cyl.) havererar vid överkuggning av kamrem, en kugg klarar de flesta men inte två.
Mvh
LasseF