• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Hej!
Vi har en Fiat Ducato årsmodell 2000 helintegrerad och det är dags för kamremsbyte snart. Känner någon till en bra verkstad inom tio mils omkrets från Kungsbacka/Varberg som utför kamremsbyte till ett BRA pris?? Om man är hyfsat duktig kan man göra det själv? Vad skall man tänka på i så fall?
För att tillägga så har bilen bara rullat 1300 garanterade mil men den är å andra sidan åtta år gammal...

MVH Roger
 
F

F.d. 14924

Guest
Sv: Kamremsbyte

Hej..! Vet inte om några verkstäder i trakten MEN jag har hårda erfarenheter av hur det går när kamremsbytet inte är gjort/eller är slarvigt gjort . :(

Man ska nog i alla fall inte chansa när det gäller kamremmen .

Själv kommer jag i fortsättningen byta kamrem oftare än jag byter dojor. :twitcy:
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Kamremsbyte

Rembyte rekommenderas vid 8000 mil eller 3 år, så du får nog hitta en verkstad med det snaraste. ska inte måla fan på väggen, men vi satt i samma sits och bytte med det samma. det är rätt kass att köra sönder kamremmen, många onödiga tusenlappar.
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Kamremsbyte

Jag har hört att rekommendationen för kamremsbyte är 8000 mil eller vart 5:e år, var har du fått infon ifrån?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbyte

Jag har bytt kamrem vid 8000 mil (5år) och nu när jag snart kört 16000 mil (+4år) så var det dags igen.

Tyvärr så hann jag inte byta, den brast i onsdags. Tur i oturen var att vi stod hos Bengt i Örkeljunga för att diskutera byte av bil. Motorn startade men stoppade direkt för att sedan inte kunna startas igen.

Vi fick lämna kvar husbilen och de erbjöd oss istället en låne p-bil för att kunna köra hem.
Det tyckte vi var generöst av dem.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Vi har en Hobby 750 -03 Fiat Ducato 2,8 JTD som nu i oktober skall in på Fiatservice i Kungsbacka, för;
# Byte av samtliga "remmar inkl kamrem" (5.600:)
# 5-årsservice
Totalt blir priset för ovanstående 9.000-10.000:-

Det finns ex även Fiatverkstäder i Borås och Varberg mfl orter men de torde utgå från samma prislista allihop.

Senast var 5:e år eller 8.000 mil (det som först uppnås) är det som Fiat anger som bytesintervall för kamrem på dessa motorer (baserat på ålder resp slitage).

Går kamremmen av blir kostnaden oftast 25.000:- (om du har tur) eller i värsta fall mycket mer). 4-ventilstekniken i motorn gör med stor sannolikhet att kolvar och ventiler kommer i otakt och därvid kolliderar med varandra. Det i sin tur leder oftast till utbyte av topplock och kolvar samt till diverse kontrollmätningar för kontroll av att inget mer i motorn skadats.
/ Hälsn, Bengt
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Kamremsbyte

Varla Bil I kungsbacka har utmärkt service husbilar. Där har jag precis haft våran bil på service.
 
F

F.d. 6750

Guest
Sv: Kamremsbyte

:msn_thumbup::msn_car:Varla bil har vi alltid anlitat på våran service. Dom är duktiga och trävliga. Mvh Onerva och Matti
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Kamremsbyte

Det verkar vara många bud om när kamrem ska bytas.
När jag var inne i våras för 12500mil service så bytte jag kamrem igen på rekommendation från verkstaden. Tidigare byte var 7500 mil och 3 år sedan.
Numera rekommenderar Fiat 5000mil eller 3 år pga av kvalitetsbrister hos underleverantörer enl. den Fiatverkstad jag anlitar.
Detta gäller 2,8idTD av -99 års modell.

Så kolla med er Fiat verkstad vad som gäller eftersom jag inte kan garantera att min info är rätt utan jag litade på verkstaden.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Hej Håkan!
Har som du rekommenderar kontrollerat "dina" uppgifter om kamremsbytesintervall med min Fiatverkstad i Kungsbacka (Varla Bil AB) och fakta enligt dem är som jag skrivit ovan för Ducato tom 2006, något annat känner i varje fall inte de till (och skulle vara märkligt);
"Senast var 5:e år eller 8.000 mil (det som först uppnås) är det som Fiat anger som bytesintervall för kamrem och som gäller för dessa motorer (ålder resp slitage)".

Att Fiat pga kvalitetsbrister hos underlev skulle ändra sina föruts för kamremsbyten är nog mer att betrakta som en vandringssägen än fakta. Om sådant problem funnits skulle recall utfärdats för kamremmen på utpekade fordon och åtgärdats av Fiat via nybilsgaranti, etc. Ingen tillverkare biltillverkare i världen accepterar underlev med undermålig leveranskval spec inte för en så viktig komponent som en kamrem är och mot bakgrund av vad ett kamremsbrott kan orsaka!

Dessutom kostar ett byte av kamrem bara i arbetskostnad runt 5.000:- vilket nästan skulle fördubbla kamremsbyteskostnaden för dig som bilägare, kanske ett nytt sätt för din verkstad att tjäna mer pengar.

Gunnar skriver i sitt inlägg 5 ovan att han har samma årsmodell som du beskriver (-99) men korrekta uppgifter om kamremsbyten (5 år alt 8.000 mil).
/ Mvh, Bengt
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbyte

Kicki & Bengt;

Jag önskar att jag fått Håkans information tidigare och sluppit mitt motorhaveri.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Som sagt vad Gunnar,
du skriver att du redan hade uppnått gränsen för byte = 8.000 mil! Kamremsbytet borde då varit utfört, eller är det något som jag missförstått?

Vad är problemet(?), jo att du av någon anledning(?) inte utfört service inom av Fiat angivet milintervall, utan kört vidare på marginalen!
Förutsätter dessutom att du använt en kamrem inom ramen för Fiats kravspec, annars gäller inte vårt resonemang och inte heller Fiats (eller andra tillverkares) rekommendationer/serviceschemor!

Med tanke på denna och liknande disk bör man akta sig noga för att köpa en begagnad bil om korrekt ifylld servicebok, inkl underlag med utförd service, saknas. Kontrollera därför noga att t.ex byte(n) av kamrem (med godkända specifikationer skett), inom rätt tid och körsträcka, allt enligt tillverkarens anvisningar.

Ovan sagda gäller i princip för alla tillverkare, det är inte bara Fiat som utarbetar servicerekommendationer. Rekommendationerna utarbetas utifrån varje tillverkares konstruktiva förutsättningar/krav, inkl givetvis att korrekta kamremmar enligt givna specifikationer/krav används.
/ Hälsn, Bengt
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kamremsbyte

Vad händer om man har kört exempelvis 4000 mil efter service på märkesverkstad gäller garantin då om remmen går av, eller ersätter försäkringsbolaget :confused:

Gurra
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kamremsbyte

Kicki & Bengt;

Ja, du har troligen missförstått!

Jag bytte första gången vid 8000 mil och andra gången skulle jag gjort nu vid 16000 mil.

Bilen är köpt ny 1999 och all sevice har skett på Fiat-godkänd verkstad med Fiats reservdelar och efter Fiats serviceplan. Ingen snålande med bilens underhåll, tvärt om.

Den nya husbilen kommer också att ha Fiatmotor, även om jag har haft ett växellådshaveri (5:an) och nu kamremmen, så anser jag det är ett bra drivpaket för husbilar. "Things happen"!
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Kamremsbyte

Om försäkringsbolaget skall bli inblandade gäller nog att man har giltig maskinskadeförsäkring. Bolagen brukar inte vilja att man teckjnar sådan om inte bilen är ganska ny.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Gunnar;

Om det är som du nu beskriver och "att all service utförts av Fiatverkstad och enligt serviceboken", så skulle jag utkräva ett ekonomiskt ansvar från Fiat/verkstaden. Detta mot bakgrund av att din bil i sin helhet servats av samma Fiat/märkesverkstad och enligt Fiats givna anvisningar (de borde ta på sig hela eller i varje fall del av kostnaden för haveriet).
Hälsn, Bengt
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Kamremsbyte

Undrar om Märkesverkstadens försäkring skulle täcka kamremshaveri efter utförd service
Om så inte är fallet varför då anlita dyr märkesverkstad:confused::confused::swoon:

Gurra
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Tycker att Gurras avslutande fråga är helt perfekt liksom "Gunnars beskrivna kamremsbrott" för att testa denna frågeställning!
Svaret kommer många av oss till del/som info och kan påverka/väcka branschen på ett positivt sätt ur vår synvinkel.

Vid ett avvisande av skadeersättning, enligt det ovan så eliminerar ju märkesverkstäderna succesivt sig själva!
/ Hoppas att Gunnar tar tillfället i akt och att vi sedan får veta ......... resultatet?
hälsn, Bengt
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Kastar mig in i debatten med en kommentar

Jag har mycket svårt att tänka mig att man genom att serva bilen enligt boken kan kräva någon slags speciell extra garanti från Fiat eller verkstaden. Den garanti man får är ofta för just den delen som köpts och bytts vid en reparation/service. Garantin brukar då heller inte täcka ev skador som är en konsekvens av att den delen går sönder. Möjligen kan man kanske kräva ersättning om verkstaden uppenbarligen har reparerat/servat bilen felaktigt. Då bör den nog haverera direkt efter service.

Om det gick att hävda garanti bara för att man servar enligt boken skulle man aldrig behöva betala för några reparationer även efter att nybilsgarantin gått ut.

Det är ju till detta man har maskinskadeförsäkring
 
Toppen