• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte

F

F.d. 52945

Guest
Sv: Kamremsbyte

Någon som vet om det är skillnad på priser på kamremsbytren om man har helintegrerad el. vanlig "hytt husbil"

pilot
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Kamremsbyte

Kicki & Bengt;

Även om Fiat har fler än 600-800 konstruktörer misslyckas dom ju tydligen ibland...man har ju hört talas om både dåliga växellådor,drivaxlar och vattenläckage...:twitcy:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Kamremsbyte

Om jag köpte en sån husbil (vilket jag inte kommer att göra) så skulle jag först och främst se till när jag köpte den (om den inte var ny) att kamremmen var bytt enligt dokumentation. Sen skulle jag (om jag inte hade egen verkstad) budgetera bilen med ca 3-4000:-/år för kamremmsbyte inklusive alla rörliga delar som härkommer från kamremmen. Byta det hela var tredje år och veta att jag kunde stická ut med bilen på en kul ock skön semester utan att behöva bekymra mej om ifall kamelkusken karar av att byta rem och ventiler. Bilar byggda på Fiat och Iveco har ett lägre anskaffningsvärde än de som är byggda på MB, MAN, Volvo mm. Man får vad man betalar för helt enkelt och då får man nog lov att budgetera nackdelarna gentemot nypriset. Om du tittar dej runt i trafiken, hur månge åker Fiat till vardags?.....
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Hur verkar det med motorerna sitter det samma motor i andra bilar som förr då min Citroén var samma som Peugeot och Fiat ?

Tänkte på kamremsbytet och om man ser lite off-topic .

Den bil jag har en A4 1,8ts quattro har en spes på 6 år eller 12000mil kompisen har en Skoda Octavia Rs med samma motor och då anger Skoda 18000mil och 6 år .

Det finns inga likheter på husbilsmotorsidan att det är samma tillverkare men olika servisintervaller ?
Det finns ju många 2,8 td motorer eller är det Fiat samtliga ?

Bra program ni har iallafall jag har även sökt efter dom men inte hittat dom , tyvärr ...
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Kamremsbyte

Jag lägger mig platt......

Har idag haft ett nästan halvtimmes telefonsamtal med en av serviceteknikerna (namnger inte vem då jag inte frågat om tillåtelse att citera honom) på Olle Ohlsson-bolagen, OOB, numera generalagent för Fiat.

Han vidimerar tidigare uppgifter om kamremsbytesintervaller, 8 000 mil/5 år för 2,8idTD resp. 9000 mil/5 år för 2,8 JTD.

9000 mil infördes i och med att serviceintervallen ändrades till 3000 mil eller 1 år, vilket som först uppnås.
Andra intervaller ska inte gälla för dessa motorer i Sverige men andra marknader kan ha avvikande intervaller beroende på temperatur, miljö, körförhållanden etc.

Men.. de gissningar som vederbörande på OOB har om varför fristående bolagen Autodata och Tolerance har så radikalt avvikande intervaller är jag inte beredd att köpa direkt.
Han menade att de kan ha tolkat det som så att det ska servas varje 3000 mil eller varje år, det som först uppfylls - på 3 år blir det 9000 mil eller 3 år, alltså dags för kamremsbyte.

Jag har därför ställt frågan till de som i Sverige saluför Autodata, Autometric, varför de i sin dokumentation rekommenderar 12 000 mil/3 år för 2,8 idTD.

Jag väntar med spänning på att få ett acceptabelt svar.

PS. Jag är inte ute för att svärta ner Fiat utan vill bara att ingen ska bli lurad att byta kamremmen för tidigt eller sent......

.. sen frågade jag om det blir kollision mellan ventiler och kolv vid kamremsbrott. Svartet i samtalet blev att: alla dieslar och alla 16-ventilsmotorer i Fiat (4 cyl.) havererar vid överkuggning av kamrem, en kugg klarar de flesta men inte två.

Mvh

LasseF
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Kamremsbyte

Till Bengt-Åke och andra som undrar om programmen om inställningsdata...

Det är program som man köper eller betalar för på något sätt.

Autodata ligger online och är skyddat med ett hårdvarulås..

Tolerance ligger också online men är skyddat med inloggning och igenkänning.

Mvh LasseF
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Om jag köpte en sån husbil (vilket jag inte kommer att göra) så skulle jag först och främst se till när jag köpte den (om den inte var ny) att kamremmen var bytt enligt dokumentation. Sen skulle jag (om jag inte hade egen verkstad) budgetera bilen med ca 3-4000:-/år för kamremmsbyte inklusive alla rörliga delar som härkommer från kamremmen. Byta det hela var tredje år och veta att jag kunde stická ut med bilen på en kul ock skön semester utan att behöva bekymra mej om ifall kamelkusken karar av att byta rem och ventiler. Bilar byggda på Fiat och Iveco har ett lägre anskaffningsvärde än de som är byggda på MB, MAN, Volvo mm. Man får vad man betalar för helt enkelt och då får man nog lov att budgetera nackdelarna gentemot nypriset. Om du tittar dej runt i trafiken, hur månge åker Fiat till vardags?.....
I italien är det massor
Bosse B
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Har du någon länk där man kan registrera sig och betala för sig för det är ju ett bra program .

Någon som vet hur det är med den gamla 2,5 liters dieseln jag har .
Tänkte på kamrems intervall sasmt om även det blir ventilsallad om remmen kuggar eller går av .
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Kamremsbyte

Hej Bengt-Åke,
jag har verkstadshandbok på 2,5 liters TD-motorn, skall kolla i helgen om det finns något angivet där om intervaller för kamremsbyte
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 4697

Guest
Sv: Kamremsbyte

Du slipper ras om du tänker så här bil ålder,år,kontra mil ,vart 4de år eller 8000mil så slipper du problem.:)
 
Toppen