• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Kamremsbyte

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Hej alla kunniga
Det är snart dags att byta kamrem på vår husbil , Adria Matrix 700 150Hk .byggd på Fiat årsmodell 2019 halvintegrerad, Ska bytas efter 4-5 år enligt Fiats garantibok.:confused:
Helt sjukt tidigt enligt mig. men om garantin ska fortsätta att gälla så får man väl rätta in sig i ledet.
Vi har fått ett pris på byte av kamrem, inklusive spännrullen och löphjul på 12000 Kr. i offerten står det att man måste ta bort och återmontera hjulen fram, båda strålkastarna, kompressorn (för ac antar jag), Batteri och främre stötfångare. Jag har för mig att det räcker att ta bort höger framhjul och innerskärm men jag kan ha fel.
Finns det nån i klubben som vet hur mycket man måste demontera för att byta remmen?
Alltså ska remmen bytas var 4-5 år för 12000 kr så år det nästan värt att skita i garantin och lämna in husbilen till en kompis som byter den efter typ 10år som remmen helt säkert klarar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Säkert så. Men hela kostnadsbilden kring kamremsbytena diffar kraftigt! Det här känns som ett svart hål i servicen av våra husbilar med kamrem. Allt från PeterK:s 28 minuter, tid till en heldag för 17 000 kronor! Var finns verkligheten? Vad ska vi betala för? Sedan är inte heller intervallerna förtroendefullt förklarade! Jag tycker ärligt talat att det här stinker!

Nej, inte från 28min, om vi skall diskutera sådant här skall vi i varje fall använda seriösa uppgifter, det andra kan man spara till
puben. Om någon som vi skulle vilja påverka angående detta råkar läsa här blir vi ju bara avfärdade som helt ute och cyklar
när sådana uppgifter används.
 

Turboguten

HBK Medlem
Inlägg
534
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
29398
Medlemskap
2024
Har bytt min kamrem i veckan, på vår Rapido helintegrerade 896f 2018, köpte Dayco kamremssats på Mister auto
det som tar mest tid är att få bort alla kåpor innerskärm, kamremskåpan är riktigt besvärlig att få bort, måste lossa
ac-pumpen för att få ner den, sedan skall ac-rem, flerspårsrem bort sedan spännare och löphjulet för flerspårsremmen
efter detta kan kamremskåpan lossas, sedan är det fritt att byta kamrem men trångt, har bytt på flera delintegrerade där
det är lite mer plats, minns inte att jag behövde lossa ac-pumpen heller,
En stor fördel är att man inte behövde lossa höger motorfäste på vår Rapido, fästet satt vid sidan.
Kamremmen hade säkert gått ett par år till, men däremot var flerspårsremmen helt slut sprucken, saknades spår i den,
bilen har rullat 3400 mil.
 
Senast ändrad:

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Efter att ha jobbat inom bilindustrin för många år sedan så vet jag att det jagas ören på alla komponenter. Allt är fråga om materialval och dimensionering vilket är tydligt eftersom en del kamremmar ska bytas efter 4/5 år medans andar kan hålla 12 år. 1 till 2 kr i ökad tillverkningskostnad komponenten, i detta fall kamremmen, kan ge denna skillnad.
 

Turboguten

HBK Medlem
Inlägg
534
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
29398
Medlemskap
2024
Finns många olika fabrikat på kamremmar och flerspårsremmar, en del är kanske bättre än andra
jag brukar hålla mig till Dayco, Gates, Continental, som jag vet är bra. Finns säkert de som är bättre eller sämre
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Kan säkert vara så att icke originaldelar håller högre kvalitet. Inom flyg har man länge i USA tillåtet auktoriserade "piratdelar" (FAA-PMA) och det finns även inom EASA (Europa) sedan ett antal år.

Många gånger tycker originaltillverkaren, som ofta är ett stort företag, att det blir för dyrt att gå igenom en kvalificerignsprocess för att förbättra den ursprungliga konstruktionen varför man kör på med den gamla konstruktionen.

Finns tom exempel på där orginaltillverkaren säger att man ska köpa piratdelen istället för deras egen då den är bättre (och billigare - vet av egen erfarenhet)
 

Turboguten

HBK Medlem
Inlägg
534
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
29398
Medlemskap
2024
Kan säkert vara så att icke originaldelar håller högre kvalitet. Inom flyg har man länge i USA tillåtet auktoriserade "piratdelar" (FAA-PMA) och det finns även inom EASA (Europa) sedan ett antal år.

Många gånger tycker originaltillverkaren, som ofta är ett stort företag, att det blir för dyrt att gå igenom en kvalificerignsprocess för att förbättra den ursprungliga konstruktionen varför man kör på med den gamla konstruktionen.

Finns tom exempel på där orginaltillverkaren säger att man ska köpa piratdelen istället för deras egen då den är bättre (och billigare - vet av egen erfarenhet)
På vår Rapido/Fiat satt en Dayco rem originalmonterad, med ett extratryck FPT ( Fiat powertrain)
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Har idag lämnat in vår Plåtis Pilote V630J årsmod 2019 på AliMotor på Avinguda 179 nära Alicante flygplats för stor service och kamremsbyte. Dom tar 900-950 Euro för stor service inkl byte alla filter och olja ,mm det som ingår i stor service och kamremsbyte så det verkar vara ett bra pris . Dom sa att jag hade kunnat vänta i ytterligare 2år på kamremsbyte, men jag tyckte att det var lika bra att göra det nu när det var denna prisbild
 

Edkvist

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
17835
Medlemskap
2024
Måste gå att hitta billigare verkstäder.
I fjol sommar bytte jag kamrem, båda aggregatremmarna, olja och oljefilter, ingen vattenpump och inga övriga filter.
Fiat Ducato halvint 2013 som bara gått 4.500 mil.
Pris med stämpel i boken o dekal under huven, 7.900 sek
 

Kenneth&stina

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Storuman
I dag fick jag ett pris från en lokal verkstad på 17000 Kr och dom insisterade på att vattenpumpen måste bytas samtidigt (alltså tvärt emot vad Fiat rekommenderar) helt sanslöst pris enligt mig.
Jag tror att jag byter kamremmen nästa år då är bilen 5 år gammal.
Men jag byter själv med hjälp av en kompis ,han jobbar på verkstad och byter kamremmar på bilar ett par gånger i veckan. Alltså skiter jag i garantin och sparar ett antal tusenlappar. Det här med att kamremmen skall bytas var 4-5 år på en husbil ,som i vårt fall går max tusen mil på en sommar är ju helt sjukt. Jag välkomnar krinils upprop mot detta vansinne.
Bytte kamremsats + vattenpump på min plåtis årsmodell 2018 den 15/5 efter 5 körda år. Tyckte själv det kändes fel att byta vattenpump efter 3000 mil men den auktoriserade verkstan ville ändå byta den. Det visade sig att vattenpumpen ej varit tät, fick se det själv, röd ärga under pumpen. Nu känns det skönt att den var beställd och blev bytt. Pris 7900:-
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.775
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Bytte kamremsats + vattenpump på min plåtis årsmodell 2018 den 15/5 efter 5 körda år. Tyckte själv det kändes fel att byta vattenpump efter 3000 mil men den auktoriserade verkstan ville ändå byta den. Det visade sig att vattenpumpen ej varit tät, fick se det själv, röd ärga under pumpen. Nu känns det skönt att den var beställd och blev bytt. Pris 7900:-
Känns som ett verkligt bra pris. Var fick du detta gjort?
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Fick betala 13 000 kr för byte av kamrem+spännare+drivrem ac+6-års service Fiat Ducato 2017 på Boschverkstad. Behövde vattenpumpen bytas så skulle det bli 4 000kr till. Forsbergs ville ha 22 000 kr. Andra offerter låg på 14-15 000
 
Toppen