• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Kamremsbyte

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Hej alla kunniga
Det är snart dags att byta kamrem på vår husbil , Adria Matrix 700 150Hk .byggd på Fiat årsmodell 2019 halvintegrerad, Ska bytas efter 4-5 år enligt Fiats garantibok.:confused:
Helt sjukt tidigt enligt mig. men om garantin ska fortsätta att gälla så får man väl rätta in sig i ledet.
Vi har fått ett pris på byte av kamrem, inklusive spännrullen och löphjul på 12000 Kr. i offerten står det att man måste ta bort och återmontera hjulen fram, båda strålkastarna, kompressorn (för ac antar jag), Batteri och främre stötfångare. Jag har för mig att det räcker att ta bort höger framhjul och innerskärm men jag kan ha fel.
Finns det nån i klubben som vet hur mycket man måste demontera för att byta remmen?
Alltså ska remmen bytas var 4-5 år för 12000 kr så år det nästan värt att skita i garantin och lämna in husbilen till en kompis som byter den efter typ 10år som remmen helt säkert klarar.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Hej alla kunniga
Det är snart dags att byta kamrem på vår husbil , Adria Matrix 700 150Hk .byggd på Fiat årsmodell 2019 halvintegrerad, Ska bytas efter 4-5 år enligt Fiats garantibok.:confused:
Helt sjukt tidigt enligt mig. men om garantin ska fortsätta att gälla så får man väl rätta in sig i ledet.
Vi har fått ett pris på byte av kamrem, inklusive spännrullen och löphjul på 12000 Kr. i offerten står det att man måste ta bort och återmontera hjulen fram, båda strålkastarna, kompressorn (för ac antar jag), Batteri och främre stötfångare. Jag har för mig att det räcker att ta bort höger framhjul och innerskärm men jag kan ha fel.
Finns det nån i klubben som vet hur mycket man måste demontera för att byta remmen?
Alltså ska remmen bytas var 4-5 år för 12000 kr så år det nästan värt att skita i garantin och lämna in husbilen till en kompis som byter den efter typ 10år som remmen helt säkert klarar.
Intervall i Italien ska enl uppgift vara byte efter 9 år eller 18000 mil Om bilen körs normalt.
verkar som att någon tjänar pengar.
Vet inget bilmärke som har så korta intervaller som Fiat Ducato.
Nån som vet intervall på övriga Fiatmodeller?

Hejs
Claes 105
ps: att byta vattenpump på dessa intervaller verkar helt sjukt, i vart fall på första bytet.
 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Gällande vattenpumpen så sa verkstan att det skulle inte bytas nu på denna motormodell. Bilen gått drygt 4000 mil. Själv så har jag alltid bytt på mina bilar när jag sett att det börjat läcka. Man kan ju byta allt i förebyggande syfte om man vill,
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
489
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Intervall i Italien ska enl uppgift vara byte efter 9 år eller 18000 mil Om bilen körs normalt.
verkar som att någon tjänar pengar.
Vet inget bilmärke som har så korta intervaller som Fiat Ducato.
Nån som vet intervall på övriga Fiatmodeller?

Hejs
Claes 105
ps: att byta vattenpump på dessa intervaller verkar helt sjukt, i vart fall på första bytet.
När man tittar på kamremmarnas utseende vad gäller grovlek och bredder på de bilar jag äger/ägt kan man konstatera att bytesintervall i regel följt remmens bredd så har exempelvis Volvo V70 och Golf IV nästan dubbel körsträcka gentemot Opel Astra generation G (11000 mil mot 6000.) Ducaton 2,3 kamrem som jag har är ännu betydligt grövre än exempelvis Volvos 2,5 liters motorer. Visserligen är Fiat diesel men det hela är märkligt....
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.836
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ser att det är precis samma diskussioner i ex Italien på italienska forum, som vi har här hemma. Men de officiella rekommendationerna från Fiat i Italien är ungefär de samma som här. 5 år eller 12 000 mil. Sedan är det många som väntar ytterligare ett eller ett par år. Man hör dock sällan om någon där kamremmen brustit!
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Nu har jag kollat mellan några olika verkstäder ,Inget byte av vattenpump i första bytet.
en Fiats märkesverkstad i Norrland 12000 Kr
en auktoriserad verkstad i Norrland 10800 Kr
en annan auktoriserad (liten) verkstad i Norrland 6890 Kr
en Fiat märkesverkstad i Tyskland 809 Euro inkl. generator och AC remmar
Eftersom Fiat inte ger några garantier på husbilsbyggen, utan den måste ske genom en helförsäkring i något försäkringsbolag, så kan man undra hur försäkringsbolagen ställer sig till en eventuell motorskada om man inte följt Fiats garantiintervall?
Men som någon skrev ett byte var 4-5 år är ju rena rama mjölkkon för verkstäderna
och skall man betala 12000 Kr varje gång är ju vansinne, eftersom vi endast kör på sommaren 800-1000 mil, då blir det dyra mil.
Tror nog vi avvaktar bytet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har jag kollat mellan några olika verkstäder ,Inget byte av vattenpump i första bytet.
en Fiats märkesverkstad i Norrland 12000 Kr
en auktoriserad verkstad i Norrland 10800 Kr
en annan auktoriserad (liten) verkstad i Norrland 6890 Kr
en Fiat märkesverkstad i Tyskland 809 Euro inkl. generator och AC remmar
Eftersom Fiat inte ger några garantier på husbilsbyggen, utan den måste ske genom en helförsäkring i något försäkringsbolag, så kan man undra hur försäkringsbolagen ställer sig till en eventuell motorskada om man inte följt Fiats garantiintervall?
Men som någon skrev ett byte var 4-5 år är ju rena rama mjölkkon för verkstäderna
och skall man betala 12000 Kr varje gång är ju vansinne, eftersom vi endast kör på sommaren 800-1000 mil, då blir det dyra mil.
Tror nog vi avvaktar bytet.
Hur menade du här?
"Eftersom Fiat inte ger några garantier på husbilsbyggen, utan den måste ske genom en helförsäkring i något försäkringsbolag, så kan man undra hur försäkringsbolagen ställer sig till en eventuell motorskada om man inte följt Fiats garantiintervall?"
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.836
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hallå! Husbilsklubben har väl drygt 15 000 aktiva medlemmar. Tillsammans representerar vi en jäkla massa erfarenheter kring våra husbilar, dess motorer och borde också kunna vara en fantastisk referensdatabas kring ämnet kamrem! Den här kamremmen har ju funnits med sedan Hedenhös! Många följer rekommendationerna, 5 år, men det verkar också som en hel del av oss tänjer på den gränsen. Jag känner handlare. De duckar diplomatiskt för frågan och hänvisar gärna till Fiats rekommendationer. Men de har ju ofta en verkstad också! Själv känner jag bara till ett haveri, men det var med kamkedja..., det blev dyrt!
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Köpte en 12 månader gammal husbil 2008. I den låg kvitto på motorrenovering efter att kamremmen gått av. Troligen hade vatten runnit ner över remmen och frusit. När motorn startades gick remmen av. Fiat hade tagit kostnaden som inte var billig.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Ha
Finns det statistik på hur vanligt det är med kamremsbrott? Vilken är den "verkliga" bytesintervallen egentligen?
Har du en bil som fortfarande täcks av garanti så borde ju det "verkliga" intervallet vara det som står i instruktionsboken. (om man vill använda garantin/försäkring vid haveri dvs)

Annars så kan du ju bestämma ett eget intervall, vilket du vill.
 
Toppen