• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Jag hittade också det som stod om "svåra förhållande", men tyvärr efter att ha kostat på bytet efter råd om 4 års byte! Personligen tillhör jag inte den sorten körning som skrivs om. Nästa gång blir efter 5 år.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Efter 4 eller 5 år, det är frågan...
Samma fråga här.
Men skulle vilja bygga på tråden, med att fråga vad kamremsbyte kostat er som gjort det nyligen?
Då är jag främst intresserad av just Ducato 2,3l (177hk)modell - 17. Helintegrerad kan tilläggas. Kabe 760.
PS. Nu är det säkert någon som slår ner på att det inte riktigt vad tråden startade - jaja.. Vet det redan Men det är relevant för att ta ställning till hur man gör...
 
Senast ändrad:

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Jag är helt överens med instruktionsboken där det i klartext står 5 år.
Dom här som hävdar 4 år har troligen fått råd från verkstäder som tycker om byten(pengar) eller så är man bara osäker.

Ett försäkringsbolag skulle aldrig försöka hävda att just husbilar i Sverige skall ha extremt extraunderhåll av drivlinan för att försäkringen skall gälla.
Jag ringde återförsäljaren av vår husbil (Skoklosters) och frågade dem. De sa 4 år. Och jag fick hem en rabattkupong från Fiat Professional på kamremsbyte dessförinnan, så Fiat Professional tycker uppenbarligen 4 år också.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Det finns massor med trådar och inlägg om kostnader för kamremsbyten.
Sök så får du ett bra underlag direkt och även tips på verkstäder. Det skiljer MYCKET så det är fina pengar att spara.
Sökt igenom detta nu. Men hittar bara inlägg som tre år gamla och äldre. Tacksam för färsk info om detta.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Samma fråga här.
Men skulle vilja bygga på tråden, med att fråga vad kamremsbyte kostat er som gjort det nyligen?
Då är jag främst intresserad av just Ducato 2,3l (177hk)modell - 17. Helintegrerad kan tilläggas. Kabe 760.
PS. Nu är det säkert någon som slår ner på att det inte riktigt vad tråden startade - jaja.. Vet det redan Men det är relevant för att ta ställning till hur man gör...
SLS Bilverkstad i Norrköping har vi avtal med. Jag fick ett bra pris vid byte rem och vattenpump
Lennart
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
ingenting mår bra av att stå still i ett halvår ! speciellt inte husbilister där behövs det bytas mer än kamremmar !
 
Toppen