• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kamremsbyte

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
förut var det 5 år....men det är bara att gilla läget för garantins skull i 8 år....jag hade en fiat som inte var bytt på 10 år...remmen var fin men drevet som sträcker drevet kan börja krångla i lagret....så bäst att byta vart 6 år...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
förut var det 5 år....men det är bara att gilla läget för garantins skull i 8 år....jag hade en fiat som inte var bytt på 10 år...remmen var fin men drevet som sträcker drevet kan börja krångla i lagret....så bäst att byta vart 6 år...
Garantin gäller 2år,däremot bör man byta om man skall få ersättning från maskinskadeförsäkring, jag kommer inte att byta efter 4år.
 
Senast ändrad:

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
i norden är det 4 år ! i övriga europa är det 5 år ! på grund av tuffare klimat här kanske ?

Har en bil där Fiatdelen är från 2018
Såhär står det i serviceboken
Pratade med en verkstad i Tyskland om definitionen av ”kalla klimat” och fick svaret norra sverige, finland eller ryssland
8B4F88D8-D361-477D-B1DB-9D021232769C.png
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Skickade frågan till Fiat

Hej Lennart,


Tack för att du kontaktat Fiat.

Fiat rekommenderar att kamrem byts ut var fjärde år, även på husbilar

Det beror på att den ofta långa perioden när fordonet inte används på vintern, bärs kamremmen fortfarande.

För ytterligare assistans kan du svara på detta mail eller kontakta oss genom att ringa Fiat på telefonnummer .


Med vänlig hälsning,

Customer Care Fiat
MARCO VERPILIO
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det var ju ingen logik i det svaret från Fiat. Han måste ha missförstått frågan. Det är ju klart att kamremmen sitter på plats även fast motorn är avstängd. Husbil som distributionsbil.
Frågan är väl om det råder "svåra förhållanden" i Sverige och det gör det ju knappast så 5 år skall ju funka bra enligt instruktionerna för både husbil och normalt körda distributionsbilar. Om verkstäderna fick bestämma så skall vi väl helst byta varje vår för att vara på säkra sidan.
Lätt att påverka oss husbilister eftersom vi ofta ömmar för våra bilar och kanske också är lite av trygghetsnarkomaner :)
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Skickade frågan till Fiat

Hej Lennart,


Tack för att du kontaktat Fiat.

Fiat rekommenderar att kamrem byts ut var fjärde år, även på husbilar

Det beror på att den ofta långa perioden när fordonet inte används på vintern, bärs kamremmen fortfarande.

För ytterligare assistans kan du svara på detta mail eller kontakta oss genom att ringa Fiat på telefonnummer .


Med vänlig hälsning,

Customer Care Fiat
MARCO VERPILIO
Precis. Om motorn rasar pga trasig kamrem och försäkringsbolaget ställer samma fråga till Fiat ser jag ett möjligt problem om man inte bytt remmen inom 4 år.
Försäkringsbolaget har då en möjlighet att vägra ersättning på maskinförsäkringen.
Den risken tar inte jag i alla fall.
Andra får göra som de vill...

Tillägg: Om motorn står still i ett halvår kanske inte remmen mår så bra av det i vårt klimat?
 

Jomppa

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Västerås
HBK-Nr
17828
Medlemskap
2024
Konstig att flesta anda bilar Påverkar inte ” svåra förhållanden ” Fiat Förlitar sig inte på motorkonstruktion .
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Man kan undra varför Fiat bestämt sig för att blåsa just bilägare i Norden?
Finns ingen som helst teknisk anledning till att till kortare bytesintervall i Norden, tvärtom är miljön avseende åldring och slitage mycket värre i Sydeuropa. Dammigt, torrt & hög temperatur är klart värre för gummi som det är i kamremmen. Deras rekommendationer borde alltså vara tvärtom. Känns som läge för en anmälan till Konsumentverket.
Har jobbat i fordonsbranschen & då testade vi bl.a. kamremmar i Arizonas ökenklimat eftersom detta var värsta miljön för kamremmarna.
Driftsfallen alltså hur bilen körs har också betydelse & då är det stadsmiljö med mycket tomgångskörning start/stopp etc som ger värst utfall i förhållande till år & miltal. Vi har i princip 3 storstäder i Sverige med den typen av trafik som är besvärlig för remmen. Hur många har dom i Sydeuropa?
Sammanfattningsvis, så finns det ingen logisk anledning till denna rekommendation.
 

Jomppa

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Västerås
HBK-Nr
17828
Medlemskap
2024
Remmbytesintervall 4 år därför att Fiat 2.3 l motor har Kammremm och Kamkerja pga.extra belastning till remmen.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
När 2,3 liters motorn kom var bytes intervallen 24,000 mil eller 8/10 år. Kommer inte ihåg åren riktigt men är säker på milen. Sen fick man problem med personbils motorerna som inte hade lika långa intervaller. Tror det var runt hälften så långa intervaller på dessa. Fiat, Alfa motorer 1,8 o 2,0 bensinmotorer, dessa kamdrivningar var riktigt dåliga och höll inte som man tänkt i nordiska förhållanden. Då sänkte man alla motorers intervaller, rakt av till Max 4år 8,000 mil och skyllde på svåra kalla förhållanden i Sverige. Det var aldrig några problem med Fiats Ducato 2,3l dieselmotor men den åkte liksom med av bara farten. På den tiden var jag Auktoriserad Fiat verkstad så detta är från säker källa. Numera driver jag Taxi bolag. Vi kör våra Ducato 24,000 mil innan vi byter, tar bara ca 4 år men milen är inga problem. Har även haft nån bil som gått 8 år ca 15,000 mil inga problem det heller. Jag vet ingen som har haft kamremshaveri p.g.a. Remmen. Har läst om några ras som berott på vatten läckage in i motorn o rost problem på vippor o kamaxlar men det är ju inte rem relaterat. Samt några ras kort efter Byte av rem, vilket då förmodligen beror på ett mindre lyckat byte. Alltså ett dåligt utfört jobb av den verkstan. En diesel motor går dessutom med ca 50% lägre varvtal än motsvarande bensin motor och snurrar alltså betydlig mindre per tusen mil vilket gör slitaget mindre. Sen är remmen bredare på en dieselmotor detta för att klara av högre kompression som det är i denna motor. Det gör aven slitaget mindre. Vad jag vill säga är, byt inte rem i onödan. Men bara du själv avgör vad du vill göra med just din bil.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sammanfattningsvis, så finns det ingen logisk anledning till denna rekommendation.
----------------------------------------------------------
Jodå ;), att skrämma upp folk och säkra en aldrig sinande inkomstkälla som dessutom har en mycket överdriven prissättning, och sedan ofta klämma in ett vattenpumpsbyte med extra debitering "för säkerhets skull" när man ändå håller på.

Som jag skrivit förr. Finns det verkligen någon biltillverkare med dagens mekaniska och tekniska kunskaper som skulle skapa och släppa ut en motor på marknaden som kan fullständigt krascha sönder efter några år och några tusen mil......... Är konstruktionen så dålig och misslyckad så borde Fiat stå för delar av kalaset så kunden för alltid bara betalar var tredje byte eller så.

M.v.h. JANKRO.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Förstår inte referensen till problem med nordiska förhållanden?
Vårt klimat är idealiskt jämfört med Sydeuropa.
Finns ett möjligt problem & det är om man gjort en så dålig konstruktion att det rinner in vatten i motorrummet på remmen när bilen står parkerad. Detta skulle kunna ge problem vid start, speciellt om det dessutom hunnit frysa till under natten. Då har man ett annat problem, för det är ju inget fel på remmen i sig. Dessutom är åtgärd i form av kortare bytesintervall inte särskilt effektivt heller i detta fall, men möjligen något att lugna chefer & ägare med. Då har man ju gjort något...
 
R

RobbeS

Guest
Det är väl en ren försäkringsfråga att byta rem. Min motor har gått 2400 mil men remmen måste bytas nästa år. Förmodligen är remmen som ny men om det blir ett motorras och jag inte kan visa ett komplett serviceprotokoll enligt tillverkarens riktlinjer får jag inte ett öre från försäkringsbolaget.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Efter 4 eller 5 år, det är frågan...
Just den frågan ställde jag till 2 olika Fiat Professional verkstäder. Båda svarade 5 år. När jag hänvisade till diskussionen i vårt forum och att det borde vara 4 år som gäller så stod de på sig och sa att det är 5 år som gäller och inget annat. Bytte själv efter 5 år. Man kan ju fundera på hur försäkringsbolaget hade hanterat en eventuell skada på grund av ”försenat” kamremsbyte?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag är helt överens med instruktionsboken där det i klartext står 5 år.
Dom här som hävdar 4 år har troligen fått råd från verkstäder som tycker om byten(pengar) eller så är man bara osäker.

Ett försäkringsbolag skulle aldrig försöka hävda att just husbilar i Sverige skall ha extremt extraunderhåll av drivlinan för att försäkringen skall gälla.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Står det olika uppgifter (4 resp 5 år) i era instruktionsböcker relaterat till årsmodell?
Verkstäderna kan väl inte ha olika uppfattningar eller direktiv?
 
Toppen